Gjest Bekymret gjest Skrevet 31. mars 2009 #1 Skrevet 31. mars 2009 Hei alle sammen. Jeg har det siste året vært fast gjesteleser her på KG og ser med stor bekymring på de mange innlegg og poster der folk med alvorlige spiseforstyrrelser fritt får boltre seg. Jeg har selv 10 års grusom erfaring med denne lidelsen, så jeg kjenner fort igjen tankegang i disse innleggene. Derfor vil jeg med dette rope VARSKU HER. Ikke la KG bli et eldorado for spiseforstyrrede som oppmuntrer til videre sykdom og kanskje får andre til å bli syke.
hjema Skrevet 31. mars 2009 #2 Skrevet 31. mars 2009 Jeg ser også samme tendensen. Jeg begynte selv å bli aktiv på forumet da jeg utviklet spiseforstyrrelser... Jeg så veldig mye på hva folk spiste, hvor mye(eller heller lite), hva, hvor mye folk veide osv. I mange av forumpostene her er det mange som viser klart at de er underernærte med tanke på høyde og vekt. (Ja, det kan være noen som er naturlig slanke, men det er ikke normalt å veie 45 kg og være 175cm for ei voksen dame som er fullt utviklet!!!) Det virker som om det for mange er om å gjøre å veie minst, spise minst, trene mest.... dette er veldig synd...jeg ble selv alt for opphengt i det og utviklet så anoreksi...
sannamor Skrevet 1. april 2009 #3 Skrevet 1. april 2009 jeg er SÅ enig! Har selv en spiseforstyrrelse, er nettopp skrevet ut etter å ha vært innlagt i 5 mnd! Jeg leste noen innlegg her nå og det trigga med en gang! Da jeg var på mitt sykeste var jeg innpå her HELE tiden og så på hva folk spise, hvor mye de trente og veide osv. Bare den tråden litt lenger ned her, "hva er det meste og minste du har veid" Den skriker spiseforstyrrelse!! selv om kanskje ikke alle tenker slik så er det mange der ute som gjør det! og som ungdom (og voksen) så er det så lett å bli påvirket! Jeg synes bør være litt kritisk til slike ting! Hvorfor skal man svare på hvor mye man veier og har veid? slik at anorektikere kan skryte av vekta si??? Dette blir for dumt! ærlig talt! Jeg er inne i en dårlig periode nå og det er derfor jeg er her, fordi jeg kan "dyrke" sykdommen min litt og få "tips" og negativ motivasjon om jeg kan kalle det det... MEN nå ble jeg så provosert at jeg stikker herifra! noen som er veldig bra for meg egentlig! TAKK trådstarter som skrev dette, du åpna øynene mine litt og fikk meg til å forstå at det bare er sykdommen min som vil at jeg skal gå innpå her...
Gjest Ludovie Skrevet 2. april 2009 #4 Skrevet 2. april 2009 Jeg har også reagert på en del tråder og innlegg her. Det er fint at du tar opp dette, Bekymret gjest!
Gjest Bekymret gjest Skrevet 2. april 2009 #5 Skrevet 2. april 2009 Så bra at det er flere som ser der samme som meg! Stå på Sannamor, du MÅ bli frisk:)
Gjest KateW Skrevet 2. april 2009 #6 Skrevet 2. april 2009 Flott tråd! Jeg er så enig så enig. Jeg har ikke hatt så utviklede spiseforstyrrelser selv, men et enormt forkvaklet kroppsbilde. Å gå hele ungdomstida og til langt oppe i tjueårene og bare tenke på hvor mye man spiser, hvor mye man veier, og hva slags klær man skal gå med for å skjule seg, er noe jeg ikke unner noen. Med nesten 180 cm er det jo ikke rart jeg veier mer enn en på 165, men det så jeg ikke, jeg bare oversatte antall kg til flesk, samme hvor trent og slank jeg egentlig var. Det er ingen måte å leve på, og når jeg leser tråder her inne om jenter som er smellfeite fordi de bruker str 40, og andre debattanter STØTTER dem og sier at de sikkert er ekle og feite, da får jeg lyst til å gråte. Dette ble kanskje bare masse utydelig rambling, men poenget er at jeg unner ingen å ha det slik jeg hadde det. Jeg unner ingen å kaste opp fordi de har spist en sjokoladebit, eller å tro at ingen kan bli glad i dem fordi de er for stygge til det. Jeg unner ingen å stå i speilet og ikke ane hvordan de ser ut, det eneste jeg så var michelin-mannen, og jeg ser på bilder fra den tida, og jeg var så ung og søt... Jeg unner folk et sunt liv, et godt kosthold hvor man kan spise sjokolade når man har lyst, og ikke dør av det, og å vite at man er vakker uansett hva man veier.
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2009 #7 Skrevet 2. april 2009 Jeg er også enig. Jeg har ikke hatt spiseforstyrrelser, men som så mange andre kvinner er kropp og vekt noe jeg tenker mye på. Det dukker stadig opp tråder som "Hvor høy er du og hva veier du"/"hva har du spist i dag" osv, og jeg tror virkelig det kan være veldig skadelig for mange. Samtidig forstår jeg at det kan være vanskelig å sensurere/moderere slike tråder. Kosthold-og trenings-forumet er bra på mange måter, f.eks når det gjelder treningstips, men det skal så lite til før det dyttes over i temaer som kan være skadelige.
Gjest mm Skrevet 2. april 2009 #8 Skrevet 2. april 2009 Jeg er helt enig! Veldig mye fokus på kropp og vekt her. Og dum som jeg er greier jeg ikke holde meg unna. Det har sammenheng med at jeg har hatt anoreksi, og gamle tanker dukker spesielt opp når jeg er her inne og leser. Nå har jeg en bmi på 20 blank. Legen min sier jeg ikke bør veie noe mindre, men jeg føler meg rett og slett feit når jeg leser hva enkelte her inne spiser og veier. Mener ikke å dømme noen men....
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2009 #9 Skrevet 2. april 2009 Jeg er også helt enig. Jeg har reagert på mange tråder her inne. "Hva har du spist i dag"-tråden er en av dem som er ganske uheldig. Det å sammenligne matmengder med andre er bare tull. Man kan si noe om at hamburger hver dag er ikke sunt og slikt. Men å sammenligne mengden sunn mat, det går ikke. Jeg har sett folk som oppgir at de spiser ett knekkebrød til frokost, ett til lunsj, en gulerot til mellommåltid og to fiskekaker til middag bli skrytt opp i skyene og få heiarop fordi de er så flinke. Tråden om "hva er det meste og minste du har veid" er også bare tull. Vekt avhenger av beinbygning, muskelmasse og en hel masse andre ting. Man kan være slank og kjernesunn selv om man er 160 høy og veier 70 kg. Jeg har lest en del her inne, men den siste tiden har jeg holdt meg unna. Rett og slett fordi det blir så utrolig mye fokus på slanking og vekt og mat. Trening er noe man gjør kun for å slanke seg, virker det som, ikke noe man gjør fordi det er moro og bra for kroppen. Neida, det er kun å brenne kalorier som teller. Jeg kjenner det ikke er godt for meg å lese dette. Så nå klikket jeg bare på denne tråden fordi den lå linket til på forumhovedsiden.
Essie_ Skrevet 2. april 2009 #10 Skrevet 2. april 2009 Flott at du tar opp dette, bekymret gjest! Er så enig, og har vært inne på tanken selv.
angeleyes Skrevet 2. april 2009 #11 Skrevet 2. april 2009 ¨ Jeg orker ikke skrive så veldig mye om dette akkurat nå, men ville bare si at jeg er veldig enig med TS. Mange av trådene og enkeltinnlegg her er virkelig triggende for de som har spiseforstyrrelser og sikkert også for andre som sliter med selvbilde.
Gjest Frosk Skrevet 2. april 2009 #12 Skrevet 2. april 2009 Jeg har også reagert på en del (ganske mange, i grunnen) innlegg, og noen tråder her. "Hva har du spist i dag"-tråden er i utgangspunktet interessant, syns jeg - jeg er ganske opptatt av matlagning og kosthold og syns det er ganske fascinerende å høre hva andre spiser (litt på samme måte som jeg syns "hva har du i kjøleskapet"-reportasjer er artige ) - men når det vipper over i "jeg har bare spist 1200 kalorier i dag, hurra hurra" er det selvfølgelig ikke bra i det hele tatt, og det er klart at mange med spiseforstyrrelser tiltrekkes av den type tråder.
Meaty Skrevet 2. april 2009 #13 Skrevet 2. april 2009 Jeg er enig i det TS sier, selv om jeg er heldig og aldri har lidd av spiseforstyrrelser. Men jeg har lyst til å spørre om noe: Hva synes dere om at enkelte brukere har navnet på slike sykdommer i nicket sitt? Er det greit?
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2009 #14 Skrevet 2. april 2009 Jeg er enig i det TS sier, selv om jeg er heldig og aldri har lidd av spiseforstyrrelser. Men jeg har lyst til å spørre om noe: Hva synes dere om at enkelte brukere har navnet på slike sykdommer i nicket sitt? Er det greit? Det har jeg ikke lagt merke til. Eksempler?
Suzy Skrevet 2. april 2009 #15 Skrevet 2. april 2009 (endret) Det har jeg ikke lagt merke til. Eksempler? Ana - mye brukt "kjælenavn" på anoreksi Anoreksia har jeg også sett Endret 2. april 2009 av Suzy
Meaty Skrevet 2. april 2009 #16 Skrevet 2. april 2009 Det har jeg ikke lagt merke til. Eksempler? Hvis jeg nevner navn blir innlegget slettet. Det var det som skjedde da jeg gjorde moderatorene oppmerksom på dette. Men det er bare å legge sammen to og to og søke i medlemslista.
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2009 #17 Skrevet 2. april 2009 Ana - mye brukt "kjælenavn" på anoreksi Anoreksia har jeg også sett Hjelpemeg..det understreker jo bare TS sitt poeng!
Megana Skrevet 2. april 2009 #18 Skrevet 2. april 2009 (endret) Er så enig så enig, alle "jeg har eller vil ha en spiseforstyrrelse" postene nedsøpler forumet som skal være for "kosthold og trening", for ikke å si hva slags påvirkning dette har på folk. (Les bare "hva har du spist idag" tråden..) Jeg har nevnt dette for moderatorene tidligere uten særlig respons, har derfor opprettet denne posten under Ris og Ros. Jeg vil tro at navnet på posten tiltrekker moderatorene sin oppmerksomhet. Endret 2. april 2009 av Megana
Gjest Skrevet 2. april 2009 #19 Skrevet 2. april 2009 Jeg tror det går litt på tankegangen til folk, jeg leser og poster i hva har jeg spist i dag tråden, men jeg lar meg vel ikke påvirke tenker jeg. Og jeg ser poster om at man er feit om man har en bmi på 22-23 (for noe sprøyt, bmi er jo bare dritt) og bruker man str 40 og oppover er man smellfeit (lurer på hvordan man slanker bort skjellet på hofter i dette tilfellet da), men jeg påvirkes ikke så det kommer vel litt ann på hvordan man ser på det. Jeg føler man påvirkes i den grad man tenker over det selv. Såklart rene jeg er tynn og pen og glad og dere er feit og ekle tråder er da aldri noe bra. Men alt i alt, hva vet vel jeg som har en bmi på 25, bruker str 42-44 i klær og føler meg helt fantastisk.
Gjest Frosk Skrevet 2. april 2009 #20 Skrevet 2. april 2009 Er så enig så enig, alle "jeg har eller vil ha en spiseforstyrrelse" postene nedsøpler forumet som skal være for "kosthold og trening", for ikke å si hva slags påvirkning dette har på folk. (Les bare "hva har du spist idag" tråden..) Hvorfor syns du "Hva har du spist i dag"-tråden er SÅ ille? Jeg er enig i at en del som har postet der ganske åpenbart har problemer med mat, men flertallet spiser vel ganske normalt. Det oppfordres også ofte til å spise mer, legge inn flere mellommåltider osv - jeg kan ikke huske å ha sett at noen som "oppgir at de spiser ett knekkebrød til frokost, ett til lunsj, en gulerot til mellommåltid og to fiskekaker til middag bli skrytt opp i skyene og få heiarop fordi de er så flinke" som noen nevner lenger oppe i tråden her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå