Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Grethe_*
Skrevet

Er det noen som vet noe om når en går på yrkesretta attføring, og vil nå til sommeren få utbetalt ca 17000 tilbake på skatten. Vil attføringspengene bli holdt tilbake til de 17000 er brukt opp på husleie, mat, osv? Eller får en beholde begge deler?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beholde begge deler!

Hadde du gått på sosialen så måtte du forbruke pengene før man kunne søkt noe livsopphold og husleie.

Gjest Gjest_Grethe_*
Skrevet

Så flott, da kan jeg kanskje få begynt å ta sertifikatet :)

Gjest MåneSkygge
Skrevet

Om du har minste utbetaling av attføring kan du også søke om skattefritak. Da vil du få igjen alt du betalte i skatt i fjor.

Gjest Gjest_Grethe_*
Skrevet

Det må jeg undersøke, jeg vet ikke hvilken sats jeg ligger på.

Men takk for svar :)

Gjest Gjest
Skrevet
Om du har minste utbetaling av attføring kan du også søke om skattefritak. Da vil du få igjen alt du betalte i skatt i fjor.

Hvet du hvor mye minsteutbetalingen er ?

Gjelder det også når en er i rehabelitering ?

(jobbet 70% i et lavtlønnsyrke da jeg ble sykemeldt)

Gjest MåneSkygge
Skrevet
Hvet du hvor mye minsteutbetalingen er ?

Gjelder det også når en er i rehabelitering ?

(jobbet 70% i et lavtlønnsyrke da jeg ble sykemeldt)

Det gjelder rehab også ja. Er ikke helt sikker på hva satsen ligger på men det er litt over 100.000 i året.

Gjest Gjest
Skrevet
Det gjelder rehab også ja. Er ikke helt sikker på hva satsen ligger på men det er litt over 100.000 i året.

Regnet litt på det,, blir omtrent 150 000 på et år siden jeg får 66 % av lønna i rehabelitering. (hadde 2-300 t overtid siste året før jeg ble sykemeldt)

Går vel antakelig over da ?

(Går sikkert over uansett i år, siden det første 6 mnd. var jeg "vanlig" sykemeldt)

Gjest MåneSkygge
Skrevet
Regnet litt på det,, blir omtrent 150 000 på et år siden jeg får 66 % av lønna i rehabelitering. (hadde 2-300 t overtid siste året før jeg ble sykemeldt)

Går vel antakelig over da ?

(Går sikkert over uansett i år, siden det første 6 mnd. var jeg "vanlig" sykemeldt)

Jeg vet ikke helt hvor grensa går men det skader jo ikke å søke.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg vet ikke helt hvor grensa går men det skader jo ikke å søke.

Hvordan gjør man dette da?

Gjest MåneSkygge
Skrevet (endret)

Du kan bare skrive ett enkelt brev der du søker om skattebegrensning/fritak. Begrunn dette med at du har lav inntekt pgr av.... Dette brevet kan du sende inn sammen selvangivelsen.

Det står om det i veiledningen som kom litt før selvangivelsen.

Endret av MåneSkygge
Gjest Gjest
Skrevet
Du kan bare skrive ett enkelt brev der du søker om skattebegrensning/fritak. Begrunn dette med at du har lav inntekt pgr av.... Dette brevet kan du sende inn sammen selvangivelsen.

Det står om det i veiledningen som kom litt før selvangivelsen.

Ok. Vet du hvilken post/ hvilket punkt dette står i?

Gjest Gjest
Skrevet

Noen som hvet hvor jeg finner ut mer om dette på nett ?

Forsøkte gogle men finner ikke noen lover, regler og hvilke grenser det er på hvor mye en tjene og søke om skattefritak.

Gjest MåneSkygge
Skrevet (endret)

Jeg har ikke veiledningen selv men husker det sto under skattebegrensning i alle fall.

Edit:skrivefeil.

Endret av MåneSkygge

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...