Gjest Lille Eden Skrevet 31. mars 2009 #1 Skrevet 31. mars 2009 (endret) Kan noen hjelpe meg med dette? Når er det egentlig kunden har rett på å få igjen pengene på en vare de har kjøpt, uten å ha deponert på den? Jeg er så UTROLIG lei av at det kommer inn kunder og blåser seg opp og skaper ufred! Og jeg har heller ingentlig å slå i bordet med utenom "det er slik vi gjør det her, desverre!". Og jeg hater å si desverre til kunder når de oppfører seg som om de eier stedet! Dålig kunde-dag.. Takk for alle hjelp! Ps: jeg har slått opp i kjøpsloven, men den var ikke så utrolig enkel å tolke gitt! Endret 31. mars 2009 av Lille Eden
Gjest labb Skrevet 31. mars 2009 #2 Skrevet 31. mars 2009 Kan noen hjelpe meg med dette? Når er det egentlig kunden har rett på å få igjen pengene på en vare de har kjøpt, uten å ha deponert på den? Jeg er så UTROLIG lei av at det kommer inn kunder og blåser seg opp og skaper ufred! Og jeg har heller ingentlig å slå i bordet med utenom "det er slik vi gjør det her, desverre!". Og jeg hater å si desverre til kunder når de oppfører seg som om de eier stedet! Dålig kunde-dag.. Takk for alle hjelp! Dersom butikken deres ikke har ordning med deponering (og forutsatt at det er en vanlig butikk, ikke internett el.l.): Aldri. Unntak dersom det er feil på tingen som dere ikke klarer å rette.
Gjest labb Skrevet 31. mars 2009 #3 Skrevet 31. mars 2009 Dersom butikken deres ikke har ordning med deponering (og forutsatt at det er en vanlig butikk, ikke internett el.l.): Aldri. Unntak dersom det er feil på tingen som dere ikke klarer å rette. Med AUTOMATISK deponering, skulle det stå.
Gjest Lille Eden Skrevet 31. mars 2009 #4 Skrevet 31. mars 2009 Det var akkurat det jeg trodde! Butikken har ikke automatisk deponering nei. Vi er hyggelige å fører det opp til kunder om de spør om det når de kjøper en vare. Jeg er så lei av å få kjeft av bedrevitere... Har noen en paragrat jeg kan henvise til? Slik at jeg kan skrive den ut og hente den fram neste gang temaet kommer opp. Er det ikke slik at butikker ikke MÅ gi igjen pengene i det hele tatt? De fleste gjør det kun for å være hyggelige?
Glitnir Skrevet 31. mars 2009 #5 Skrevet 31. mars 2009 Det var akkurat det jeg trodde! Butikken har ikke automatisk deponering nei. Vi er hyggelige å fører det opp til kunder om de spør om det når de kjøper en vare. Jeg er så lei av å få kjeft av bedrevitere... Har noen en paragrat jeg kan henvise til? Slik at jeg kan skrive den ut og hente den fram neste gang temaet kommer opp. Er det ikke slik at butikker ikke MÅ gi igjen pengene i det hele tatt? De fleste gjør det kun for å være hyggelige? Det stemmer. Det vil si: Noen butikker har jo selv etablert faste ordninger med det, og da er de selvsagt pliktige til å følge opp også. Men ingen er pliktige til å ha en slik ordning i utgangspunktet. Du trenger ingen paragraf, og det finnes forsåvidt heller ikke, utenom nevnte telefonsalg etc ("utenfor fast salgssted" eller hva det heter). Utgangspunktet etter norsk lov er at kontrakter, her en kontrakt om kjøp og salg, er bindende. Det er kunden som trenger hjemmel for å forlange pengene tilbake, og ikke du som må oppgi hjemmel for å kunne si nei.
Gjest Lille Eden Skrevet 31. mars 2009 #6 Skrevet 31. mars 2009 Takk! Da har jeg laget et skriv om dette som jeg har hengt opp på jobb, slik at vi slipper flere diskusjoner ang. dette med kunder! For butikken har sitt på det rene tydeligvis!
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #7 Skrevet 31. mars 2009 I forbrukerkjøpsloven står det klart at man ikke har rett til å bytte en vare som er i god stand. Dette gjelder varer kjøpt over disk i butikk.
Cilla Skrevet 31. mars 2009 #8 Skrevet 31. mars 2009 Du har ikke krav på gi pengene tilbake, men jeg vil si det er god service, og vil kanskje føre til at kunden kommer tilbake. Da mener jeg varer som er kjøpt f.eks de siste 14 dagene og du mest sannsynlig får solgt til noen andre, ikke for 2-3 måneder siden. Hadde dama i butikken smelt en paragraf i bordet og omtrent godtet seg over å si nei hadde jeg nok ikke handlet der flere ganger!
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 31. mars 2009 #9 Skrevet 31. mars 2009 Du har ikke krav på gi pengene tilbake, men jeg vil si det er god service, og vil kanskje føre til at kunden kommer tilbake. Da mener jeg varer som er kjøpt f.eks de siste 14 dagene og du mest sannsynlig får solgt til noen andre, ikke for 2-3 måneder siden. Hadde dama i butikken smelt en paragraf i bordet og omtrent godtet seg over å si nei hadde jeg nok ikke handlet der flere ganger! Hvor står det at trådstarter godter seg over å si nei? Jeg hadde faktisk foretrukket at en butikkinnehaver visste hva slags paragrafer som gjelder istedenfor en eller annen bimbo som svarer "vet ikke jeg asså" og må henvise til en eller annen sjef som ikke er tilgjengelig. Enkelte kunder har bare godt av å bli jekket ned et par hakk. Når man hører om kunder som kjøper klær på fredagen for å bruke ute lørdagen som de leverer tilbake om mandagen er det ikke det minste rart at all velvilje er ute av butikkbransjen for lenge siden.
Gjest Lille Eden Skrevet 31. mars 2009 #10 Skrevet 31. mars 2009 Du har ikke krav på gi pengene tilbake, men jeg vil si det er god service, og vil kanskje føre til at kunden kommer tilbake. Da mener jeg varer som er kjøpt f.eks de siste 14 dagene og du mest sannsynlig får solgt til noen andre, ikke for 2-3 måneder siden. Hadde dama i butikken smelt en paragraf i bordet og omtrent godtet seg over å si nei hadde jeg nok ikke handlet der flere ganger! Vi pleier gjerne å være hyggelige å gi tilbake pengene om kunden er innom ofte og vi kjenner han/henne. Men tidligere i kveld kom det inn ei heks av et kvinnfolk som tydeligvis hadde hisset seg opp på vei inn i butikken, og da hjelper det ikke mye at jeg piper spakt "det er slik reglene er her..." jeg kommer ikke gjennom. Og når jeg prøvde å fortelle henne det lille jeg da viste om kjøpsloven ble jeg fullstendig overkjørt. "Jeg har nok jobbet i butikk myye lengre enn deg og jeg KAN kjøpsloven! Hvorfor i all verden gir alle butikker på dette senteret igjen pengene om man da ber om det når man leverer tilbake varen utenom dere?!? Jeg blir så forbanna!" Gud, hun var ei skikkelig hurpe... Og faktisk, hadde dun vært hyggelig og spurt pent så hadde jeg nok gitt henne pengene uten større kaos. Men jeg ser ikke vitsen i å oppføre seg slik, det får ikke personen bak kassa til å ønske å hjelpe deg.
Gjest lintin Skrevet 1. april 2009 #11 Skrevet 1. april 2009 Vi pleier gjerne å være hyggelige å gi tilbake pengene om kunden er innom ofte og vi kjenner han/henne. Men tidligere i kveld kom det inn ei heks av et kvinnfolk som tydeligvis hadde hisset seg opp på vei inn i butikken, og da hjelper det ikke mye at jeg piper spakt "det er slik reglene er her..." jeg kommer ikke gjennom. Og når jeg prøvde å fortelle henne det lille jeg da viste om kjøpsloven ble jeg fullstendig overkjørt. "Jeg har nok jobbet i butikk myye lengre enn deg og jeg KAN kjøpsloven! Hvorfor i all verden gir alle butikker på dette senteret igjen pengene om man da ber om det når man leverer tilbake varen utenom dere?!? Jeg blir så forbanna!" Gud, hun var ei skikkelig hurpe... Og faktisk, hadde dun vært hyggelig og spurt pent så hadde jeg nok gitt henne pengene uten større kaos. Men jeg ser ikke vitsen i å oppføre seg slik, det får ikke personen bak kassa til å ønske å hjelpe deg. Dette pleier å funke bra: (sint)Kunde: "Jeg har nok jobbet i butikk myye lengre enn deg og jeg KAN kjøpsloven!" (Høflig) Jeg: "hadde du kjent til kjøpsloven så hadde du også kjent til at den kun regulerer kjøp mellom næringsdrivende" Kunde: Hæ? Jeg: du tenker kanskje på forbrukerkjøpsloven? (spakere) Kunde: øh ja og jeg har da angrett, har jeg ikke? Jeg: I henhold til forbrukerkjøpsloven har du kun angrerett dersom kjøpet er foretatt utenfor fast utsalgssted, som f.eks dørsalg og internett. Men som en ekstra service for deg kan jeg tilby en tilgodelapp, høres det bra ut? Alternativ 1: Kunde: Ja da tar jeg en tilgodelapp da Alternativ 2: Kunde: Jeg tar kontakt med forbrukerrådet Jeg: Flott, skal vi ringe med en gang kanskje? Vi retter oss jo selvsagt etter deres innstilling. Pleier i grunnen å løse seg greit her....
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2009 #12 Skrevet 1. april 2009 Dersom butikken deres ikke har ordning med deponering (og forutsatt at det er en vanlig butikk, ikke internett el.l.): Aldri. Unntak dersom det er feil på tingen som dere ikke klarer å rette. Finnes det ikke angrerett ? jeg pleier å deponere penger....handler ofte fort på veg hjem. Ikke alltid jeg får prøvd klær osv.... Om jeg kjøper(deponerer) en kjole til 2000 på en butikk,og så finner jeg ut da jeg kommer hjem at den sitter ike slik den skulle alikavel. Kjipt, om de sier sorry om jeg bytter den neste dag (om det er uten deponering) Og det var kun den kjolen jeg kunne tenkt meg i den butikken... Jeg er vant til at de sier at jeg får bytte om jeg skulle ombestemme meg. Og få igjen pengene. Ikke at det har vert noe problem hittil...
Gjest Gjest_Varsia_* Skrevet 1. april 2009 #13 Skrevet 1. april 2009 Finnes det ikke angrerett ? jeg pleier å deponere penger....handler ofte fort på veg hjem. Ikke alltid jeg får prøvd klær osv.... Om jeg kjøper(deponerer) en kjole til 2000 på en butikk,og så finner jeg ut da jeg kommer hjem at den sitter ike slik den skulle alikavel. Kjipt, om de sier sorry om jeg bytter den neste dag (om det er uten deponering) Og det var kun den kjolen jeg kunne tenkt meg i den butikken... Jeg er vant til at de sier at jeg får bytte om jeg skulle ombestemme meg. Og få igjen pengene. Ikke at det har vert noe problem hittil... Du har ingen angrerett når du handler ved fast utsalgssted nei, er jo ikke butikken sin feil at du ikke prøvde kjolen i butikken. Hvis du faktisk deponerer på en kjole når du kjøper den, så må de jo selvfølgelig la deg bytte den, men det er helt opp til butikken om de vil tilby denne servicen til kundene sine. Vært borti maaange kunder som ikke kan det der. "Hei, jeg vil returnere dette spillet, det var kjedelig..." "Beklager, men du har kun bytterett på forseglede varer hos oss, og da kan du få en annen vare, evt. tilgodelapp" "Hva FAEN, selvfølgelig skal jeg ha penga tilbake, det var et drittspill jo!! Vet du ikke at vi har 14 dagers angrerett eller??" "Det gjelder kun ved salg utenfor fast utsalgssted, som f.eks ved nettsalg, du har ingen angrerett ved kjøp i butikk dessverre, beklager så veldig" "Det der er løgn! Tror du ikke jeg kan loven? Få snakke med sjefen din! Jævla drittbutikk ass!" Eller denne typen folk: "Jeg vil bytte dette Crysis-spillet (et spill som krever en GOD pc, vi spør alltid kundene om de har pc som oppfyller systemkravene), det funka ikke på pc-en min" "Beklager, vi kan ikke la deg bytte et åpnet pc-spill, det må være forseglet, og det står tydelig på coveret hvilke systemkrav spillet har..." "Jamen det funker jo ikke! Må jo få bytte noe som ikke funker!!?" "Spillet fungerer det, er bare pc-en din som ikke er kraftig nok, beklager... Vi kan ikke ta sjansen på å ta inn spillet med lisenskoden du har hatt tilgang på" "Jamen hører du ikke, DET FUNKER IKKE!! Jævla drittbutikk ass!" DOH!!!!
Mistyen Skrevet 1. april 2009 #14 Skrevet 1. april 2009 Veldig enkelt og lett forståelig selv for den minst kunnskapsrike kunde.... http://forbrukerportalen.no/faq/1023099976.11
Jade Skrevet 1. april 2009 #15 Skrevet 1. april 2009 "Hva FAEN, selvfølgelig skal jeg ha penga tilbake, det var et drittspill jo!! Vet du ikke at vi har 14 dagers angrerett eller??" "Det gjelder kun ved salg utenfor fast utsalgssted, som f.eks ved nettsalg, du har ingen angrerett ved kjøp i butikk dessverre, beklager så veldig" Og selv om det er utenfor fast utsalgssted, så gjelder det uansett ikke spill som er åpnet.
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2009 #16 Skrevet 1. april 2009 Du har alt på det tørre trådstarter, men dessverre er det sånn at en fornøyd kunde forteller om deg til 10 andre, mens en misfornøyd kunde forteller det til 1000. Det kan bli dyrt, så vei det ene mot det andre.
Gjest Lille Eden Skrevet 1. april 2009 #17 Skrevet 1. april 2009 Du har alt på det tørre trådstarter, men dessverre er det sånn at en fornøyd kunde forteller om deg til 10 andre, mens en misfornøyd kunde forteller det til 1000. Det kan bli dyrt, så vei det ene mot det andre. Ja, jeg skjønner det. Men noen kunder ser bare saken fra sin side, og da blir det umulig å prøve å føre en normal samtale. Det kommer gjerne kuder både 2 og 3 uker etter at de har kjøpt ett eller flere plagg og krever pengene tilbake. Og når vi da sier nei desverre, du har ikke deponert og angrefristen har gått ut, så blir det ramaskrik. Dere skulle hørt alle de forskjellige versjonene av forbrukerkjøpsloven jeg har hørt! Det blir latterlig til slutt... Det er derfor jeg ønsker å få vite hva som er rett og ikke, slik at jeg slipper meningsløse og idiotiske -og ikke minst sinte - samtaler.
Gjest lintin Skrevet 2. april 2009 #18 Skrevet 2. april 2009 Ja, jeg skjønner det. Men noen kunder ser bare saken fra sin side, og da blir det umulig å prøve å føre en normal samtale. Det kommer gjerne kuder både 2 og 3 uker etter at de har kjøpt ett eller flere plagg og krever pengene tilbake. Og når vi da sier nei desverre, du har ikke deponert og angrefristen har gått ut, så blir det ramaskrik. Dere skulle hørt alle de forskjellige versjonene av forbrukerkjøpsloven jeg har hørt! Det blir latterlig til slutt... Det er derfor jeg ønsker å få vite hva som er rett og ikke, slik at jeg slipper meningsløse og idiotiske -og ikke minst sinte - samtaler. Dere må jo ikke si at angrefristen har gått ut....kunden hadde jo ikke angrefrist i utgangspunktet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå