skruf Skrevet 31. mars 2009 #1 Skrevet 31. mars 2009 Hei! Vet det har vært mye barnehagetråder her, men jeg må nå bare forhøre meg om dette... Med fare for å virke helt overhysterisk (er egentlig ikke det altså..), men er det vanlig praksis at barna får snop i barnehagen? Dvs sjokolade, drops, vingummi...?? I barnehagen til minstejenta mi virker det som de får snop ved enhver spesiell anledning (nå tenker jeg ikke på hvis et barn har bursdag og foreldra tar med kake/ispinner/gele), det er barnehagen selv som kjøper inn. Idag kom hun hjem og forteller at de har fått sjokolade, for de hadde letet etter skatten til påskeharen. Ellers har det vært ansatte som har bursdag og tar med godteri, en eller gangen på tur (f.eks engang de tok bybussen rundt..) Jeg vet hun ikke tar skade av litt ekstra søtt, men vi har en regel om godteri på lørdager (og såklart ekstra i jula/påsken), så det er så irriterende når det av og til har vært flere ganger på ei uke. I fjor tok jeg opp bruken av nugatti i barnehagen, den sto på bordet ved et hvert måltid, og jeg mener det er unødvendig i en barnehage! Så nå kommer nugattiboksen frem når det er julefrokost/påskefrokost ol.. Det er jo så mye annet godt de kan spise som ikke er søtsaker! Melon, jordbær, kiwi... Har et eldre barn som nå går på skolen, hun gikk i en annen barnehage, og jeg kan ikke huske at det var sånn der!
Gjest Purple Haze Skrevet 31. mars 2009 #2 Skrevet 31. mars 2009 Vi er en tilnærmet sukkerfri barnehage, uten at vi er fullstendig hysteriske. Ikke noe totalforbud. Men vi har aldri syltetøy, nugatti eller annet søtt pålegg. Vi har heller aldri saft, kun melk og vann til drikke. Til spesielle anledninger, som nissefest, karneval o.l, får barna hver sin pose med f.eks klistremerker, rosiner, viskelær, små figurer osv. i stedet for godis. De eneste gangene barna får noe søtt hos oss, er når det er bursdag. Da har foreldrene med noe selv. Er dette noe du som forelder ønsker å gjøre noe med, bør du ta det opp på et foreldremøte. Kan hende mange er enig med deg.
skruf Skrevet 31. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 31. mars 2009 Takker for svar! Tenkte jeg skal ta det opp på neste foreldremøte. Det blir for mye sukker i denne barnehagen; det er til måltidene syltetøy og peanuttsmør (nugattien forsvant heldigvis) på bordet, og jeg vet at enkelte barn som ikke liker melk får juice. Datteren min er litt misunnelig på det med juicen, men der har jeg gitt klar beskjed; melk eller vann! (jeg kjenner mora til to av de som får juice, og det er ikke melkeallergi)
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #4 Skrevet 31. mars 2009 Hei. Jobber selv som ped leder og vil gjerne at foreldre selv bestemmer hva barna skal få. Derimor synes jeg det grenser til hysteri når jeg ikke kan fylle ett påske egg med sjokolader å la dem lete etter det...det finnes en fornuftig mellomting..
janne84 Skrevet 31. mars 2009 #5 Skrevet 31. mars 2009 Vi er en tilnærmet sukkerfri barnehage, uten at vi er fullstendig hysteriske. Ikke noe totalforbud. Men vi har aldri syltetøy, nugatti eller annet søtt pålegg. Vi har heller aldri saft, kun melk og vann til drikke. Til spesielle anledninger, som nissefest, karneval o.l, får barna hver sin pose med f.eks klistremerker, rosiner, viskelær, små figurer osv. i stedet for godis. De eneste gangene barna får noe søtt hos oss, er når det er bursdag. Da har foreldrene med noe selv. Er dette noe du som forelder ønsker å gjøre noe med, bør du ta det opp på et foreldremøte. Kan hende mange er enig med deg. Slik har vi det og. Jeg er ped.leder i en 4 avdeling barnehage. Men vi har heller ikke noe godteri\kaker o.l på bursdager. Når et barn har bursdag får de velge en middagsrett..
Nigo-san Skrevet 31. mars 2009 #6 Skrevet 31. mars 2009 Hvis det er sånn at barnehagen kjøper snop flere ganger i uka, så hadde jeg nok reagert, ja. Akkurat det skal ikke være nødvendig. Samme med Nugattien, det er bare helt unødvendig når det finnes så mye godt pålegg ellers. At de får snop når påskeharen/julenissen kommer, eller at de får is på 17. mai og kake ved bursdager, synes jeg derimot er helt greit. Så for min del kommer det helt an på mengde. Blir det godteri for ofte, så er det ikke greit lenger. Når det gjelder juice/melk/vann, så synes jeg i grunnen at dette er foreldrenes ansvar. Så lenge barna har et valg, så er det enkelt nok for oss å forklare barna hvorfor de får det de får. Mine barn drikker ikke melk, og jeg gidder ikke kjøpe juice til tre ganger prisen. De har vært både nysgjerrige og sjalu på andre som har fått, men da sier jeg enkelt og greit at vann er best til mat, og at det at Nora og Petter får melk/juice ikke betyr at de skal få det samme, for sånn er det hos oss.
skruf Skrevet 31. mars 2009 Forfatter #7 Skrevet 31. mars 2009 Hvis det er sånn at barnehagen kjøper snop flere ganger i uka, så hadde jeg nok reagert, ja. Akkurat det skal ikke være nødvendig. Samme med Nugattien, det er bare helt unødvendig når det finnes så mye godt pålegg ellers. At de får snop når påskeharen/julenissen kommer, eller at de får is på 17. mai og kake ved bursdager, synes jeg derimot er helt greit. Så for min del kommer det helt an på mengde. Blir det godteri for ofte, så er det ikke greit lenger. Når det gjelder juice/melk/vann, så synes jeg i grunnen at dette er foreldrenes ansvar. Så lenge barna har et valg, så er det enkelt nok for oss å forklare barna hvorfor de får det de får. Mine barn drikker ikke melk, og jeg gidder ikke kjøpe juice til tre ganger prisen. De har vært både nysgjerrige og sjalu på andre som har fått, men da sier jeg enkelt og greit at vann er best til mat, og at det at Nora og Petter får melk/juice ikke betyr at de skal få det samme, for sånn er det hos oss. Det er dette jeg sier til mitt barn og; at vil hun ikke drikke melk så er det vann som gjelder. Samme gjelder jo hjemme hos oss. Snop av påskeharen/julenissen har jeg ingenting imot, det får de jo hjemme også. Men det er hyppigere enn det, det er det jeg reagerer på. Må de spise sjokolade på bybussen? Må en ansatt kjøpe kindersjokolade til alle når han/hun har bursdag? Hvorfor skal barn generelt forbnde kos med usunnheter? "Nei nå kjøper vi masse snop og potetgull, for nå skal vi kose oss dere!!"
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #8 Skrevet 31. mars 2009 Vi er en tilnærmet sukkerfri barnehage, uten at vi er fullstendig hysteriske. Ikke noe totalforbud. Men vi har aldri syltetøy, nugatti eller annet søtt pålegg. Vi har heller aldri saft, kun melk og vann til drikke. Til spesielle anledninger, som nissefest, karneval o.l, får barna hver sin pose med f.eks klistremerker, rosiner, viskelær, små figurer osv. i stedet for godis. De eneste gangene barna får noe søtt hos oss, er når det er bursdag. Da har foreldrene med noe selv. Er dette noe du som forelder ønsker å gjøre noe med, bør du ta det opp på et foreldremøte. Kan hende mange er enig med deg. Sånn er det der jeg jobber også. Synes det er en grei praksis. Ellers blir det jo fort veldig mange anledninger hvor godteri blir servert... Når det gjelder maten som serveres i barnehagen synes jeg det er kjempefint at de fokuserer på relativt sunn mat og pålegg som ikke bare er sukker. Barna blir mette lenger og man kan merke at de blir littegrann roligere også.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #9 Skrevet 31. mars 2009 Hei. Jobber selv som ped leder og vil gjerne at foreldre selv bestemmer hva barna skal få. Derimor synes jeg det grenser til hysteri når jeg ikke kan fylle ett påske egg med sjokolader å la dem lete etter det...det finnes en fornuftig mellomting.. hvorfor kan du ikke fylle egget med ssukkerfritt snop?
Gjest Purple Haze Skrevet 31. mars 2009 #10 Skrevet 31. mars 2009 Sånn er det der jeg jobber også. Synes det er en grei praksis. Ellers blir det jo fort veldig mange anledninger hvor godteri blir servert... Når det gjelder maten som serveres i barnehagen synes jeg det er kjempefint at de fokuserer på relativt sunn mat og pålegg som ikke bare er sukker. Barna blir mette lenger og man kan merke at de blir littegrann roligere også. For oss fungerer det veldig bra. Ungene har overhodet ikke etterlyst syltetøy til maten, eller godis til fester. Og for personalet er det også positivt. En kan jammen legge på seg av å jobbe i barnehage, med bursdager titt og ofte, og festligheter rett som det er.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #11 Skrevet 31. mars 2009 Hei! Vet det har vært mye barnehagetråder her, men jeg må nå bare forhøre meg om dette... Med fare for å virke helt overhysterisk (er egentlig ikke det altså..), men er det vanlig praksis at barna får snop i barnehagen? Dvs sjokolade, drops, vingummi...?? I barnehagen til minstejenta mi virker det som de får snop ved enhver spesiell anledning (nå tenker jeg ikke på hvis et barn har bursdag og foreldra tar med kake/ispinner/gele), det er barnehagen selv som kjøper inn. Idag kom hun hjem og forteller at de har fått sjokolade, for de hadde letet etter skatten til påskeharen. Ellers har det vært ansatte som har bursdag og tar med godteri, en eller gangen på tur (f.eks engang de tok bybussen rundt..) Jeg vet hun ikke tar skade av litt ekstra søtt, men vi har en regel om godteri på lørdager (og såklart ekstra i jula/påsken), så det er så irriterende når det av og til har vært flere ganger på ei uke. I fjor tok jeg opp bruken av nugatti i barnehagen, den sto på bordet ved et hvert måltid, og jeg mener det er unødvendig i en barnehage! Så nå kommer nugattiboksen frem når det er julefrokost/påskefrokost ol.. Det er jo så mye annet godt de kan spise som ikke er søtsaker! Melon, jordbær, kiwi... Har et eldre barn som nå går på skolen, hun gikk i en annen barnehage, og jeg kan ikke huske at det var sånn der! Hei, jeg jobber i barnehage og skulle ønske alle foreldre hadde samme syn som deg på denne saken. Men dessverre.. Vi er ikke sukkerfri, men er så sunne vi ellers klarer, og bruker minst mulig sukker. Barna får melk eller vann til måltiden, de som ikke tåler melk må drikke vann. Bursdagene har vi sluttet med kaker og godteri for lenge siden, barna kler seg ut i stedet.Er helt enig med deg at barna ikke trenger alt sukkeret du snakker om, det kan barna få hjemme heller. Dessverre vet jeg at det finnes foreldre som forlanger nugatti og saft for deres barn, har opplevd det, de tror at trivselen har med sukker å gjøre. Ta det opp med styrer ,og på foreldremøte, du har rett til å ønske en sunn hverdag for barnet ditt.
Caramba Skrevet 31. mars 2009 #12 Skrevet 31. mars 2009 Trodde de fleste bhg var blitt sukkerfrie, jeg..... Alle jeg har hørt om i omgangskretsen min, inkl min sønns bhg, er sukkerfrie. Dette er i Oslo. Jeg synes det er helt greit med sukkerfrie bhg, ser ikke at det er barnehagens "jobb" å gi ungene snop. En grei regel er vel at de kan få på lørdager når de blir store nok, ellers burde vel foreldrene få styre snopinntaket selv? I min sønns bhg har foreldrene med fruktfat når det er bursdag og ungene elsker det. Tror ikke de tenker på kake i det hele tatt, det får de sikkert uansett hjemme når selve bursdagen feires.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #13 Skrevet 31. mars 2009 Jeg synes det høres utrolig ut hvis det er snop flere ganger i uka. I barnehagen vår er det "søt dag" på fredager. Da kan barna få Nugatti, syltetøy eller Hapå på skivene hvis de vil ha det. Juice forekommer ikke. De som måtte ha melkeallergi får spesialmelk eller vann. Til bursdagene er det krone til bursdagsbarnet, også får de en liten pakke fra barnehagen. (blyanter, viskelær, hårstrikker og lignende.)
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #14 Skrevet 31. mars 2009 Jeg synes det høres utrolig ut hvis det er snop flere ganger i uka. I barnehagen vår er det "søt dag" på fredager. Da kan barna få Nugatti, syltetøy eller Hapå på skivene hvis de vil ha det. Juice forekommer ikke. De som måtte ha melkeallergi får spesialmelk eller vann. Til bursdagene er det krone til bursdagsbarnet, også får de en liten pakke fra barnehagen. (blyanter, viskelær, hårstrikker og lignende.) ....imidlertid så styrer vi ikke hva barna har på maten til frokost. (De har med frokost hjemmefra, lunch får de i barnehagen). Desverre skjer det mange ganger at frokosten hos enkelte består av en pakke søte kjeks eller et kakestykke.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #15 Skrevet 31. mars 2009 Til bursdagene er det krone til bursdagsbarnet, også får de en liten pakke fra barnehagen. (blyanter, viskelær, hårstrikker og lignende.) Det var liiite. Bruker barnehagetanten gavepengene på røyk og sjokolade til seg selv?
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #16 Skrevet 31. mars 2009 Helt enig i at snop bør begrenses, men når man reagerer på syltetøy på matbordet synes jeg det går for langt!
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #17 Skrevet 31. mars 2009 Det er vel ingen som reagerer på syltetøy, men det faktum at syltetøy er på bordet hver eneste dag.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #18 Skrevet 31. mars 2009 Det er vel ingen som reagerer på syltetøy, men det faktum at syltetøy er på bordet hver eneste dag. Jo, det er det hvis du leser tråden. Står ingenting om at det blir reagert fordi der er hver dag.
skruf Skrevet 1. april 2009 Forfatter #19 Skrevet 1. april 2009 Jo, det er det hvis du leser tråden. Står ingenting om at det blir reagert fordi der er hver dag. Skrev vel ikke syltetøy og peanutsmør hver dag, men jeg skrev at nugattien forsvant fra bordet, så jeg trodde at de som leste det tolket det dit hen at det var hver dag. Sorry, men her kommer det mere nøyet beskrevet; *syltetøy og peanuttsmør er på bordet ved ethvert måltid, hver dag, uken igjenom, nugattien forsvant og kommer nå på bordet ved julefrokost/påskefrokost.. Jeg er av den formening at hverken barn eller voksne trenger for mye sukker, det er bare ikke bra for kroppen! Eller tennene! Men jeg er som tidligere skrevet ikke helt hysterisk ovenfor sukker heller, men jeg begrenser det i hverdagen. F.eks så kjøper jeg ikke brus, til helg får heller ungene saft som jeg har laget selv, og det er stor stas. De har og valget om nugatti eller f.eks usunn frokostblanding på lørdag/søndag, men som oftest foretrekker de noe annet. Favorittpålegg her i gården er for tiden; leverpostei med rødbeter til minstefrøken og hvitost og skinke til størstefrøken! Heldigvis så velger minstefrøken det foran syltetøy i barnehagen!
Susan Sto Helit Skrevet 1. april 2009 #20 Skrevet 1. april 2009 Trodde de fleste bhg var blitt sukkerfrie, jeg..... Alle jeg har hørt om i omgangskretsen min, inkl min sønns bhg, er sukkerfrie. Dette er i Oslo. Jeg synes det er helt greit med sukkerfrie bhg, ser ikke at det er barnehagens "jobb" å gi ungene snop. En grei regel er vel at de kan få på lørdager når de blir store nok, ellers burde vel foreldrene få styre snopinntaket selv? I min sønns bhg har foreldrene med fruktfat når det er bursdag og ungene elsker det. Tror ikke de tenker på kake i det hele tatt, det får de sikkert uansett hjemme når selve bursdagen feires. Det er desverre ikke sånn alle steder i Oslo heller. Vår komunale barnehage serverer saft til bursdag, fest o.l. Pluss at de gir poser med godteri til jul og andre spesielle anledninger. Barna er 1-3år, og forventer ikke dette på noen måte. Da vi foreslo å ha med fruksalat istedenfor kake til vår sønns bursdag, så styreren på meg som om jeg var skikkelig sær... (Og gutten min elsker virkelig frukt! Han liker ikke sjokoladekake noe særlig.) Sukker og kosthold er ikke noe tema. Det eneste som er positivt ang. kosthold der, er at barna kun får vann å drikke. Og alle barna drikker masse vann i barnehagen. Hva slags pålegg de har, aner jeg ikke, for de spiser barnehagemåltidet sitt midt på dagen, og da er det ingen foreldre der. Tror ikke de har sjokoladepålegg, hvertfall. Jeg er skuffet over at barnehagen ikke prøver å ha mer fokus på kosthold når det gjelder så små barn. Men har gitt opp å engasjere meg, siden vi uansett må over i ny barnehage til høsten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå