rosen Skrevet 11. juli 2003 #1 Skrevet 11. juli 2003 spørsmålet er vel ikke helt på riktig sted da men,,, drister meg til det alikevel. Er det noen som vet om det ligger en crp oversikt noen sted? Sånn blodprøve man tar fingeren for å finne ut om et barn har bakterie eller virus infeksjon. Vet at den normalt skal ligge under 10 og at det ved virus sjelden er over 50. Noen som kan mer om dette?
Gjest Anonymous Skrevet 11. juli 2003 #2 Skrevet 11. juli 2003 Her er det spørsmål ang. CRP fra en tidligere tråd: http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic...7&highlight=cpr Min sitat fra tidliger tråd: CPR er en såkalt hurtigsenkning som i hovedsak måler infeksjonsnivået i kroppen. Skillet mellom virus og bakterier ligger på 50, så hvis du tipper over 50 har du en bakteriell infeksjon og får antibiotika. Ligger den godt under 50 er det som regel virus og det finnes ikke antibiotika mot virusinfeksjoner. Likevell kan en CRP under 50 være stigende slik at det er bakterier som holder på å utvikle seg. Jeg vet mange leger velger å gi antibiotika på rundt >25 og oppover da det ofte er stigende. Men de ser jo an situasjonen litt også da. Hvis en pasient har vært syk lenge og CRP`n holder seg under 50 er det som oftes virus og det eneste som hjelper er ro og hvile.
rosen Skrevet 11. juli 2003 Forfatter #3 Skrevet 11. juli 2003 Hei igjen ja Vet du hvor "høyt" det kan bli, max? Min sønn på 3 hadde crp på 170 i går kveld.
Gjest Anonymous Skrevet 11. juli 2003 #4 Skrevet 11. juli 2003 CRP på 170 er normalt høyt når man har en infeksjon som f.eks halsbetennelse. Regner med gutten din fikk penicilin for sykdommen han har. Dette hjelper kroppen å bryte ned infeksjonen og CRP`n vil gå ned mot normalt. CRP er en hurtigsenkning som brukes for å tyde infeksjonsnivået i kroppen, og legen kan med dette avgjøre sykdommen og om han evt, bør gi penicilin. Maxgrensen for CRP kan bli på flere hundre, men da er det snakk om svært syke mennesker. Har opplevd CRP på opp mot 200 +/-, og det er ikke farlig. Eneste er at jo høyre den er, kan det ta litt lengre tid å få bukt med infeksjonen, Det er nok ikke noe å bekymre seg for, så lenge han har fått medisin og jeg regner med at du skal inn til fastlege på kontroll ca 1 uke etter kuren.
Gjest celine Skrevet 11. juli 2003 #5 Skrevet 11. juli 2003 Hvordan vet du dette, Merete?? Bare nysgjerrig...
Gjest markus Skrevet 5. juni 2012 #6 Skrevet 5. juni 2012 hadde crp på 137 i går. i dag er den på 90. tar et par dager før den blir normal
Minya Skrevet 5. juni 2012 #7 Skrevet 5. juni 2012 Jeg har hatt crp på over 500, rundt 350 og 34. Tallet som kommer opp på crp er også litt variabelt i forhold til hvor mye bakterier som fløy forbi i blodåren akkurat da prøven ble tatt, så to prøver tatt med mellomrom på minutter kan vise forskjellige resultat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå