Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har hatt høye utgifter i forbindelse med psykiske plager og skal søke om å få fradrag på skatten for disse utgiftene. Jeg har fått erklæring fra psykolog, men er litt usikker på hvordan jeg skal legge dette frem. Må jeg skrive et følgebrev,og hva skal jeg skrive i det?

Jeg har lest på skatteetaten sine sider, men lurer på hvordan dere andre gjør dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal for første gang skrive særfradrag ved det samme, men vet ikke hvilken post det skal under (har ikke fått selvangivelsen enda).

Det jeg vet, er at det er et minstebeløp på ca 9000 kr (tror jeg), det er kun summer over dette som kan skrives av.

Jeg har tatt vare på alle kvitteringer, samt fått en erklæring fra legen min hvor hun har spesifisert alle utgiftene slik at de samsvarer med kvitteringene.

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

Jeg gjorde dette i fjor. Sendte da følgebrev med selvangivelsen hvor jeg forklarte situasjonen kort (hva utgiftene var i forbindelse med), satt opp regnskap og sendte ved kopier av alle kvitteringer samt legeattest. Fylte ut den totale summen under punkt 5.3.4. Funka fint :)

Minstebeløpet er forresten 9180,-

Gjest Gjest_Mona_*
Skrevet

På baksiden av ligningen er det en plass du selv kan føre opp fradragene som ikke er kommet med. Der skriver du evnt lege/psykolog utgifter, legger ved brevet fra lege/psykolog samt alle kvitteringene. Det er lurt og ta kopi av alle vedlegg slik du har en oversikt evnt. til neste ligning og evnt hvis du får brev fra skatteetaten hvis noe er uklart. Husk og at navnet ditt og fødslesnr er ført på alle vedleggene.

Gjest Gjest
Skrevet

men er det bare beløpet over kr. 9180 som kan kreves fradrag for? jeg har utgifter for litt over 10 000,-. Men jeg har også utgifter for et annet sykdomstilfelle jeg hadde i fjor i forbindelse med en operasjon. Kan jeg ta dette med i summen da?

Gjest Gjest
Skrevet
).

Det jeg vet, er at det er et minstebeløp på ca 9000 kr (tror jeg), det er kun summer over dette som kan skrives av.

Feil, du kan skrive av hele beløpet :)

Gjest Gjest_Mona_*
Skrevet

Du skriver opp hele beløpet som du har betalt så ordner Skattekontoret resten. Ang operasjon så vet jeg ikke om du får den dekka, hvis det er kosmetisk så er vel sjansen liten for refusjon. Du kan jo prøve og komme i kontakt med skattekontoret og høre. Evnt legge med vedleggene og se om de godkjenner dette.

Gjest Elastica
Skrevet

Ikke glem at det er et grunnvilkår at man skal lide av en "varig sykdom" for å få fradrag for sykdomsutgifter.

Skrevet
Ikke glem at det er et grunnvilkår at man skal lide av en "varig sykdom" for å få fradrag for sykdomsutgifter.

Jeg regner med at en lege ikke skriver ut en erklæring på ekstraordinære kostnader for noe annet enn "varig sykdom".

Jeg lurer på en ting, jeg måtte gjøre store kostholdsendringer gjennom hele året som følge av sykdom, noe som førte til 2-3 ganger økte matutgifter. Jeg har dokumentasjon på dette også, men lurte på hvordan dette regnes ut? Går de utfra en minstesats på slike utgifter? :klø:

Gjest Gjest
Skrevet
Du skriver opp hele beløpet som du har betalt så ordner Skattekontoret resten.

tull. hun år fratrekk for hele beløpet, så lenge beløpet er over minimumsgrensen. Altså hvis minimum er 9.300 og hun har 10.000 i utgifter, så får hun hele summen til fradrag.

Skrevet
tull. hun år fratrekk for hele beløpet, så lenge beløpet er over minimumsgrensen. Altså hvis minimum er 9.300 og hun har 10.000 i utgifter, så får hun hele summen til fradrag.

Å, jeg trodde man bare fikk en prosentdel av alt som kom over minimumsgrensen, dette var isåfall godt nytt :)

Men man skriver vel likevel opp hele beløpet man har brukt på sykdom, eller fører man opp differansen?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg lurer på en ting, jeg måtte gjøre store kostholdsendringer gjennom hele året som følge av sykdom, noe som førte til 2-3 ganger økte matutgifter. Jeg har dokumentasjon på dette også, men lurte på hvordan dette regnes ut? Går de utfra en minstesats på slike utgifter? :klø:

Jeg kan svare på dette selvom det ikke er meg du spør. :)

I utgangspunktet er det kun merutgiftene man skal ha fradrag for. Det vil si at skattekontoret må komme frem til et beløp hvor det er tatt hensyn til hva som er normale kostutgifter i en sykdomsfri situasjon. I tilfeller hvor det er konkrete ting man må endre på, for eksempel at man drikker soyamelk istedet for vanlig melk er dette ikke så komplisert, da finner man differansen mellom disse to matvarene og dette danner grunnlag for fradrag. I andre tilfeller er det ikke så opplagt. Man har kanskje lagt om hele kostholdet, kuttet ut brød og spiser grønnsaker istedet. I slike tilfeller kan det nok variere litt hvordan man finner ut eksakt fradragsbeløp, men det vanligste er nok å be om kvitteringer for alle matutgiftene for en viss periode, og deretter trekker fra det som er normale utgifter i henhold til Standardbudsjettet for forbruksutgifter.

Det står i lignings-ABC (som skattekontorene legger til grunn i sin vurdering av regelverket) at det skal være tilstrekkelig at utgiftene blir sannsynliggjort ved innlevering av selvengivelsen. Likevel bør man merke seg at skattekontoret på et senere tidspunkt, for eksempel i forbindelse med kontroll, kan be om kvitteringer for fullstendig dokumentasjon.

I ditt tilfelle ville jeg nok forsøkt å lage en oppstilling over utgifter til kost som du har i løpet av en måned og sammenligne dette med standardbudsjettet. Eventuelt gi en redegjørelse for hvorfor ditt kosthold er fordyrende.

Gjest Gjest
Skrevet
Å, jeg trodde man bare fikk en prosentdel av alt som kom over minimumsgrensen, dette var isåfall godt nytt :)

Men man skriver vel likevel opp hele beløpet man har brukt på sykdom, eller fører man opp differansen?

Man skriver opp hele beløpet. Dette kommer til fradrag i alminnelig inntekt, hvilket betyr at skattefordelen er 28 %. Har du hatt utgifter på kr. 10000 får du 2800 igjen.

Har du utgifter på mindre enn 9180 har man ikke krav på fradrag i det hele tatt, siden det da ikke regnes som "uvanlig store utgifter på grunn av sykdom".

Skrevet
Jeg kan svare på dette selvom det ikke er meg du spør. :)

I utgangspunktet er det kun merutgiftene man skal ha fradrag for. Det vil si at skattekontoret må komme frem til et beløp hvor det er tatt hensyn til hva som er normale kostutgifter i en sykdomsfri situasjon. I tilfeller hvor det er konkrete ting man må endre på, for eksempel at man drikker soyamelk istedet for vanlig melk er dette ikke så komplisert, da finner man differansen mellom disse to matvarene og dette danner grunnlag for fradrag. I andre tilfeller er det ikke så opplagt. Man har kanskje lagt om hele kostholdet, kuttet ut brød og spiser grønnsaker istedet. I slike tilfeller kan det nok variere litt hvordan man finner ut eksakt fradragsbeløp, men det vanligste er nok å be om kvitteringer for alle matutgiftene for en viss periode, og deretter trekker fra det som er normale utgifter i henhold til Standardbudsjettet for forbruksutgifter.

Det står i lignings-ABC (som skattekontorene legger til grunn i sin vurdering av regelverket) at det skal være tilstrekkelig at utgiftene blir sannsynliggjort ved innlevering av selvengivelsen. Likevel bør man merke seg at skattekontoret på et senere tidspunkt, for eksempel i forbindelse med kontroll, kan be om kvitteringer for fullstendig dokumentasjon.

I ditt tilfelle ville jeg nok forsøkt å lage en oppstilling over utgifter til kost som du har i løpet av en måned og sammenligne dette med standardbudsjettet. Eventuelt gi en redegjørelse for hvorfor ditt kosthold er fordyrende.

Jeg måtte legge om hele kostholdet. Med et normalt kosthold brukte jeg kanskje 3000 i mnd, dette økte opp til minst 6000 kr i mnd gjennom hele året (da snakker vi kun det nødvendigste). Skal jeg da legge sammen denne utgiften gjennom hele året? Det har vært dyrt å være syk, så må få igjen der man få igjen kan :jepp:

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg måtte legge om hele kostholdet. Med et normalt kosthold brukte jeg kanskje 3000 i mnd, dette økte opp til minst 6000 kr i mnd gjennom hele året (da snakker vi kun det nødvendigste). Skal jeg da legge sammen denne utgiften gjennom hele året? Det har vært dyrt å være syk, så må få igjen der man få igjen kan :jepp:

Med et såpass fordyret kosthold hadde jeg nok sørget for skikkelig dokumentasjon. Men det er verdt et forsøk.

Det er differansen på kr. 3000 ganger antall måneder som du skal ha fradrag for. Det vil si 36000. Men jeg ville som sagt sørget for skikkelig dokumentasjon for et krav som er såpass høyt.

Skrevet
Med et såpass fordyret kosthold hadde jeg nok sørget for skikkelig dokumentasjon. Men det er verdt et forsøk.

Det er differansen på kr. 3000 ganger antall måneder som du skal ha fradrag for. Det vil si 36000. Men jeg ville som sagt sørget for skikkelig dokumentasjon for et krav som er såpass høyt.

Jeg har dokumentasjon på kostholdet, men ikke fra fastlegen min. Fastlegen min samarbeider med bla. homeopat, akupunktør, naprapat osv (de holder til på samme senter), og dokumentasjonen er skrevet av homeopaten, med stempel fra samme klinikk. Er dette godt nok, eller må jeg få legen til å skrive en erklæring til?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har dokumentasjon på kostholdet, men ikke fra fastlegen min. Fastlegen min samarbeider med bla. homeopat, akupunktør, naprapat osv (de holder til på samme senter), og dokumentasjonen er skrevet av homeopaten, med stempel fra samme klinikk. Er dette godt nok, eller må jeg få legen til å skrive en erklæring til?

Jeg ville fått legen din til å skrive en erklæring på at fordyret kosthold er en del av et behandlingsopplegget for deg. For øvrig er det ikke fradragsrett for utgifter til behandling utenfor norsk offenentlig helsevesen, som for eksempel naprapat, homeopat, akupunktør o.l.

Skrevet
Jeg ville fått legen din til å skrive en erklæring på at fordyret kosthold er en del av et behandlingsopplegget for deg. For øvrig er det ikke fradragsrett for utgifter til behandling utenfor norsk offenentlig helsevesen, som for eksempel naprapat, homeopat, akupunktør o.l.

Da skal jeg få legen til å skrive en erklæring til, tusen takk :)

Skrevet

Er det noen som vet hva minstesatsen for mat (ikke husholdningsartikler o.l) er? Finnes det en spesifisert oversikt over de forskjellige satsene?

Gjest Gjest
Skrevet

Du skriver opp hele beløpet :) så får du igjen 28% av beløpet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...