Gjest ¤bella¤ Skrevet 31. mars 2009 #1 Skrevet 31. mars 2009 hei. Har tenkt på en ting i det siste. Hun og mannen eier et hus 50/50. De har hver to døtre. Hvordan blir det da når en av dem dør. Si han dør først (der har jo ikke jeg og søstra mi noen arverett), blir det da mamma og døtrene hans som arver av den delen av huset som er hans? Eller er det bare hans barn som arver av den delen? For om mamma også arver av den delen vil det jo på en måte bli urettferdig, (hun vil jo da sitte igjen med 50% som hun eide fra før + den delen hun arver av sin mann) for da vil jo jeg og søstra mi arveen større del av huset når vår mor dør. Om noen forstår hva jeg mener...
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #2 Skrevet 31. mars 2009 Ja, forstår hva du mener. Hvis de ikke har gyldig avtale som regulerer dette, vil din mor arve deler av sin manns bo. Dette kan de endre (mens de er i live begge to), ved å undertegne en ektepakt hvor de begge har fullt særeie. Hvis så er ønskelig, ville jeg i tillegg bedt dem skrive et testamente hvor det står at deres halvdel av huset kun skal gå til den avdødes barn. Da blir det igjen en utfordring for hvordan man sikrer at den lengslevende ikke må flytte fra huset mot sin vilje. Arv har så mange fallgruber at man kan bli sprø av mindre.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 31. mars 2009 #3 Skrevet 31. mars 2009 Takk for svar. Da er det slik jeg tror ja. Skal høre med dem om de har særeie jeg, om ikke kan jo det lønne seg. Samt skrive en avtale med oss barna om at den gjenlevende kan få bo i huset til h*n dør. Greit å få undersøkt slik før man faktisk sitter i situasjonen.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #4 Skrevet 31. mars 2009 Særkullsbarn må godkjenne at gjenlevende ektefelle kan sitte i uskiftet bo. Hvis hun må skifte: kona arver 1/4 etter mannen, minimum 4 G, resten går til hans barn. Det samme gjelder forøvrig hvis det er hun som dør først.
liv Skrevet 31. mars 2009 #5 Skrevet 31. mars 2009 (endret) Vi har samme mor og jeg har skrevet under sånn om uskifta bo i allefall. Har ikke du? Og de arver ikke hverandre. Endret 31. mars 2009 av liv
Gjest ¤bella¤ Skrevet 31. mars 2009 #6 Skrevet 31. mars 2009 Vi har samme mor og jeg har skrevet under sånn om uskifta bo i allefall. Har ikke du? Og de arver ikke hverandre. Det er en gammel greie det vi skrev under på. Det er fra før hun kjøpte seg inn, og gjelder ikke lenger. Så de har særeie?
Gjest ¤bella¤ Skrevet 31. mars 2009 #7 Skrevet 31. mars 2009 Vi har samme mor og jeg har skrevet under sånn om uskifta bo i allefall. Har ikke du? Og de arver ikke hverandre. Nå har jeg ring og snakket med mamma. De har ikke særeie, og arver hverandre, så da blir det slik som jeg skisserte over her..
Gjest Kari Skrevet 1. april 2009 #8 Skrevet 1. april 2009 Dette tenkte jeg på her om dagen også, pga særkullsbarn og fellesbarn. Det blir jo urettferdig uansett dette, for den som mister sin forelder først. Det jeg tenkte på var å opprette testamente om at den 1/4 delen jeg/mannen arver fra hverandre skal gå til hverandres særkullsbarn før de to resterende deler den siste halvdelen min/hans mellom seg. Da tenker jeg på et arveoppgjør etter at den siste av oss faller fra. Blir dette riktig tanke da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå