Gå til innhold

Passer dere på de minste, - SKIKKELIG ?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Som forelder er det fort gjort å overse noe når de minste er høyt og lavt. Jeg har nok gjort noen tabber selv også, men har vært heldig som har sluppet unna denne typen hendelser.

Hvordan er det med dere ?

Ftt

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

jeg som forelder kunne aldri ha satt barnet mitt i en slik situasjon, men jeg tviler ikke på at en og annen barnehagetante her inne kunne det...

Skrevet

Er det tanter i barnehagen? :klø:

Gjest ¤bella¤
Skrevet (endret)
Er det tanter i barnehagen? :klø:

Noen av de som jobber i barnehager er sikkert tanter, akkurat som jeg som er sykepleier er tante for min nevø :ler:

Endret av ¤bella¤
Skrevet
jeg som forelder kunne aldri ha satt barnet mitt i en slik situasjon, men jeg tviler ikke på at en og annen barnehagetante her inne kunne det...

Veldig lett å si før man har vært i en lignende situasjon selv.

Man kan vel ikke akkurat ha ungene i løpestreng hele tida heller.

Gjest virvelvind
Skrevet

Ja, for dette er ting man gjør med vilje..

Gjest Eithne
Skrevet

Jeg tror de aller fleste som har unger kan si at noen ganger går det utrolig fort. Var jo godt at alt gikk så bra i denne situasjonen. Føler at mange her inne setter seg selv på en pidestall og sier at jeg ville aldri ha gjort noe slikt. Tror ikke dama akkurat gjorde det med vilje heller.

Og ja jeg holder et øye med ungene jeg, men man kan ikke stirre dem i senk. Vi har tilrettelagt huset for at det skal være trygt f.eks.

Gjest virvelvind
Skrevet

Det er nettopp det, ulykker kan skje.

Jeg husker da jeg og broren min var små, vi skulle lage hytte av en diger pappeske, så vi klatret opp på kjøkkenbenen, opp i skapet og fant en stor kjøttkniv for å lage vinduer og dører. Selvfølgelig klarte en av oss og skjære seg (husker ikke hvem) ganske alvorlig, men jeg vil ikke si at foreldrene mine er dårlige foreldre av den grunn.

Gjest Gjest_alfa_*
Skrevet

Jeg har gjort mine tabber. Ting skjer så uhorvelig fort med de små. Husker jeg var ute med jenten for å passe på. Vi bodde da i blokk. Selv om jeg var ute for å følge med så ble hun faktisk borte for meg. Husker lettelsen da hun kom tuslende over fra naboblokka.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ikke sett linken i startinnlegget, men svarer på generelt grunnlag.

Ulykker skjer når mennesker er involvert. Sånn vil det alltid være. Mennesker er ikke feilfrie, vi kan ikke helgardere oss mot ulykker.

Vi kan begrense antall ulykker ved å beskytte barna, men på et punkt må man stoppe opp og spørre hvor langt man skal gå i beskyttelsen.

Man kan jo polstre et rom i huset sitt, og kun ha store myke gjenstander der som barna ikke kan skade seg på. Og så kan man nekte barna å gå ut, klatre i trær, klatre over stener osv. La barnet ditt vokse opp i dette polstrede rommet og aldri få annet enn grøt og lignende å spise (så barnet ikke får noe i vranghalsen og kveles), så er du ganske sikret mot ulykker. Men til gjengjeld vil du få et hemmet barn som ikke har motorikk til å klare det som andre kan. Hva skjer når barnet blir 18 og slipper ut i verden?

Kanskje det var sånn Fritzl tenkte. Fangene hans i kjelleren skadet seg neppe ved å falle fra store høyder osv. Trygt og godt? Eller et levende mareritt?

Gjest Gjest
Skrevet (endret)
Veldig lett å si før man har vært i en lignende situasjon selv.

Man kan vel ikke akkurat ha ungene i løpestreng hele tida heller.

Jeg gjentar at jeg saom forelder aldri kunne ha satt meg selv i den situasjonen, Det kunne tydeligvis du, og det er trist.... Viktig å ikke ta slike sjanser som dama i videoen gjorde.

Endret av jolie
Gjest Gjest
Skrevet
Ja, for dette er ting man gjør med vilje..

Tror ikke det, men det finnes mange sløve barnehagetanter,er nok en jobb som er litt for lett å få desverre :(

Gjest Politiadvokat
Skrevet
Tror ikke dama akkurat gjorde det med vilje heller.

Hun ville likevel blitt siktet for uaktsomhet her hjemme...

Gjest Purple Haze
Skrevet
Tror ikke det, men det finnes mange sløve barnehagetanter,er nok en jobb som er litt for lett å få desverre :(

Hva har dette innslaget med barnehage å gjøre? Er så utrolig lei av folk som alltid skal rakke ned på barnehageansatte.

Og den betegnelsen, tante, er bare sååååå foreldet.

Skrevet

Syntes barnehagetante er litt koselig jeg :) Blir litt sånn at man ser på de som passer barna i barnehagen som en slags utvidet familie for barna.

Er så mange der som gjør så utrolig mye bra - og ikke minst betyr kjempemasse for barna.

Syntes dere aller fleste gjør en super jobb :) Finnes råtne egg i alle yrker.

Men det finnes yrker som får høre det hele tiden. Hold ut og vit at det er foreldre som setter kjempepris på nettopp deg, som barnehageansatt :)

Skrevet (endret)
Jeg gjentar at jeg saom forelder aldri kunne ha satt meg selv i den situasjonen,

Muligens ikke med viten og vilje, men ting skjer uten at man ønsker det.

Det kunne tydeligvis du, og det er trist....

Hvis det er det du leser utav innlegget mitt, så deg om det. Jeg bare innser realitetene.

Endret av jolie
Gjest Gjest
Skrevet (endret)
Muligens ikke med viten og vilje, men ting skjer uten at man ønsker det.

Hvis det er det du leser utav innlegget mitt, så deg om det. Jeg bare innser realitetene.

Jeg leste saken i Washington Times, Og det jeg sier er at jeg aldri kunne satt meg selv i en lignende situasjon. Bor man slik at det er 12 meter ned til bakken, så lar man ikke barnet leke ved åpent vindu... Hun gjorde det, du sier du kunne gjort det, jeg sier jeg selvføglelig aldri kunne ha vært så sløv at jeg lot vinduet stå åpent og la barnet være uten tilsyn. Jeg er 48 år og har oppdratt fire barn, ingen av dem har vært i nærheten av slike farer, og nei: de har ikke levd i polstrede rom... Det finnes en mellomting. Jeg mener det er ekstremt å være så sløv at en 18 mnd gammel unge kan ramle ut av et vindu der det er 12 meter ned.

Endret av jolie
Gjest Gjest
Skrevet (endret)
Jeg leste saken i Washington Times, Og det jeg sier er at jeg aldri kunne satt meg selv i en lignende situasjon. Bor man slik at det er 12 meter ned til bakken, så lar man ikke barnet leke ved åpent vindu... Hun gjorde det, du sier du kunne gjort det, jeg sier jeg selvføglelig aldri kunne ha vært så sløv at jeg lot vinduet stå åpent og la barnet være uten tilsyn. Jeg er 48 år og har oppdratt fire barn, ingen av dem har vært i nærheten av slike farer, og nei: de har ikke levd i polstrede rom... Det finnes en mellomting. Jeg mener det er ekstremt å være så sløv at en 18 mnd gammel unge kan ramle ut av et vindu der det er 12 meter ned.

Problemet er at de fleste foreldre I ETTERTID kan si at "det" ville ikke jeg gjort. Men kansje ville denne forelderen gjort andre ting som kunne ha skadet barnet.

Som foreldre er INGEN !!! feilfrie. I en stresset hverdag er det mulig å løse oppgaver på en måte som KAN skade barnet fordi vi ikke forutser alle problemer (hvor mange så ikke tegnefilmen som var en reklamefilm for et forsikrinsgselskap som viset hva som kunne skje med mus).

Jeg husker selv hvordan jeg satt og matet barnet (barnet satt i en sånn gammeldags barnestol, 50 år ?, med hjul som vi hadde arvet). Mens vi sitter der og barnet får små brødbiter ringer det på døren. Jeg flyttet alle kniver, glass etc langt utenfor rekkevidde for barnet og LØP ut for å lukke opp. Jeg LØP tilbake, og likevel skjedde ting jeg ikke klarte å forhindre og ikke hadde tenkt på. Barnet var naturligvis sulten, og da jeg kom inn på kjøkkenet hadde det reist seg i stolen for å få tak i flere brødbiter. Og som i sakte kino så jeg hvordan det mistet balansen og falt forrover/sidelengs ut av stolen, traff bordet, og ned på gulvet (det var ganske høyt). Jeg rakk ikke frem og barnet falt i gulvet med et brak (heldigvis stod det noen handleposer der som ikke var pakket ut og som tok litt av for fallet fordi barnet først måtte få mat). Det gikk bra, men jeg glemmer det aldri.

Jeg er enig i at dette med åpne vinduer ikke skjer ofte her i Norge. Stikk kontakter er også ofte beskyttet. skapdører/skuffer har barnesikringer. Varme plater har barnesikringer. Kansje vi foreldre stoler litt mye på de "dingsebomsene" vi kjøper og som skal hjelpe oss i hverdagen. Men det er altid noe vi ikke har tenkt på. Og de foreldre som kommer gjennom småbarnsstadiet uten noen former for ulykker/uhell er sansynligvis mer heldig enn dyktig.

Ftt

Endret av jolie
Gjest Gjest
Skrevet
Og de foreldre som kommer gjennom småbarnsstadiet uten noen former for ulykker/uhell er sansynligvis mer heldig enn dyktig.

Ftt

I din sorthvittverden så slår det deg ikke at det er mulig å være begge deler? En slik sak som det refereres til i starten, kunne aldri ha skjedd hos meg og min familie. Andre ting sikkert, men ingen av så alvorlig karakter. Og det er fordi bakgrunnen for saken i usa er "neglect". Jeg er ikke en sånn forelder, heldigvis...

Skrevet

Har erfart at min snart 2-åring har tatt noen sjumilsteg rett foran nesa på meg, som kunne endt dårlig. Plutselig fant jeg henne med den skarpeste kniven - den lå på benken da jeg gikk ut, og jeg var borte noen sekunder. Og plutselig en dag var hun midt oppe på spisebordet....

og jeg er DEN hønemora, i en LITEN leilighet.

Så at det skjer ett og annet overrasker ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...