Troyamin Skrevet 31. mars 2009 #1 Del Skrevet 31. mars 2009 Svarte på en annonse på finn.no hvor det var en tålmodig og grei hest som skulle settes bort på fôr. Burde kanskje reagert på at en så flott hest ikke var blitt satt på fôr alrede, men jaja... Var og kikket på hesten sammen med datteren min og naboen, som jeg skulle ha den hos. Jeg fortalt at vi akkurat var begynt å se oss om etter hest på fôr og ikke hadde klar hesteboks og uteplass enda. Men hvis vi "fikk" hesten, så skulle boksen være ferdig iløpet av få dager. I tillegg fortalte jeg og naboen grundig hvordan hesten skulle stå og hvordan dagene kom til å forløpe seg med hest på stallen. Dagen etter hadde eieren av hesten bestemt seg, det var jeg som kunne få ha hesten på fôr. Vi lagde da en boks, og hentet hesten. Eieren ble da med og fikk se hvor hesten skulle stå osv. Og ho virket veldig fornøyd. Vi hadde da begynt å sage ned trær for å lage innhegning den kunne stå i. Brukte ca 150 meter tråd, så det ble vel en grei paddock str. Meningen var jo at hesten skulle gå sammen med sauer når jordene var grønne og fine. Hesteeieren var inneforstått med dette. Og eieren ville gjerne komme og hilse på hesten. Joda, sa vi. Kjempekoselig. Bare ringe og si fra så vi kunne være hjemme når ho kom. Vi skrev også en to-siders kontrakt som så ryddig og grei ut. Etter ei uke fikk jeg en tlf fra hesteeieren. Ho hadde kjørt innom stallen uten å gi beskjed først. Ville overasske ved å se hvordan han virkelig hadde det.Ho var sjokkert over hvordan det så ut hos hesten. Ikke var det møkket og ikke var det spon i boksen. Jeg fikk en skikkelig overhøvling! Jeg forsøkte å være ydmyk og si som sant var; at jeg ikke hadde vært der nede på to dager pga hals-og bihulebetennelse og feber. Men jeg hadde snakke med datteren min og naboen og de har jo sagt det er møkket og stelt. Ho truet med å komme og hente hesten hvis dette vedvarte. Jeg svarte at jeg skulle ta meg turen ned og sjekke om det stemte og uansett skulle vi få "ryddet opp" i problemet. Da jeg gikk ned og snakket med naboen sa de at de hadde spadd møkka ned i møkkakjelleren, men ikke rukket å få på ny spon. Hesten ville klare seg fire timer til datteren min kom fra skolen for å fylle opp boksen med spon igjen. Og naboen ble faktisk ganske fornærmet over at eieren av hesten kunne finne feil når alt vi har gjort har vært i beste hensikt. Så får jeg en mld fra eieren: "Håper du/dere ordner med uteplass til ******. Og spon i boksen. Det mener jeg enhver hest må ha. Hvis det blir problemer håper jeg at dere ser det og heller sier da ifra. Sånn at han ikke blir stående sånn som idag." Svarer at han hadde spon i boksen, men at jeg så det kunne fylles på mer. Fortalte også at det var et engangstilfelle og forsikret om at det ikke skulle skje igen. Og at nå var vi så og si ferdige med uteplassen hans. Hørte ikke mer fra eieren denne dagen, så jeg regnet med at alt var i orden. Dagen etter får jeg denne smsn: "Jeg forsto det sånn at du hadde kjøpt stolper og skulle ha han rundt huset deres. Det jeg så i går fortalte meg mye. Så jeg henter han antagelig på fredag. Vi har forskjellig måte å stelle hest på." Svarte da at ho fikk hente han innen fredag da. Og at uteplassen nå var ferdig, men pga snø det så var det uansvarlig å slippe hesten ut. Fikk aldri svar tilbake. Sitter her og er rimelig forbannet. Vi snakket veldig mye med eieren til hesten. og ho var og så hvor han skulle stå. På meg virker det mer som om ho leter etter en unnskyldning for å ta hesten hjem igjen. For på facebook klager hun over hvor mye hun savner han osv. Hvordan takle dette? Og burde jeg gjort noe anderledes? Føler jeg har spilt med åpne kort hele tiden. Dette påvirker selvsagt datteren min som fra før av er i en ganske sårbar alder. Ho føler ho har feilet. Og jeg må fortelle ho at hesten ho har hatt mye ansvar for (ikke alene) blir hentet nå på fredag. Kan legge til at kontrakten om at eier kan ta hesten tilbake. Det står kun: ved nødsituasjoner hos leier, må eier ta ****** tilbake. Jeg kan IKKE se nødsituasjonen i dette. Noen innspill? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #2 Del Skrevet 31. mars 2009 Selv om hesteeieren faktisk ikke har lov til å hente hesten på bakgrunn av hva som har skjedd, synes jeg du bare burde godta det. Du vil vel ikke ha et forhold til denne dama i lengre tid uansett? Hun virker jo ikke helt god, selv om hun helt sikkert bare vil hestens beste. Før eller siden hadde hun sikkert hentet hesten uansett, så dere burde kanskje bare være glade for at det skjedde såpass raskt. Vær heller glad for at dere nå har fått ferdig bygningen - som nå kan være klar til en ny hest. Jeg har ikke peil på hestehold, så jeg aner ikke hvem av dere som har "rett", men dere virker jo seriøse og dere vet helt sikkert hva å ha hest på fôr inebærer, så jeg ønsker dere lykke til med videre hestehold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 31. mars 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 31. mars 2009 Selv om hesteeieren faktisk ikke har lov til å hente hesten på bakgrunn av hva som har skjedd, synes jeg du bare burde godta det. Du vil vel ikke ha et forhold til denne dama i lengre tid uansett? Hun virker jo ikke helt god, selv om hun helt sikkert bare vil hestens beste. Før eller siden hadde hun sikkert hentet hesten uansett, så dere burde kanskje bare være glade for at det skjedde såpass raskt. Vær heller glad for at dere nå har fått ferdig bygningen - som nå kan være klar til en ny hest. Jeg har ikke peil på hestehold, så jeg aner ikke hvem av dere som har "rett", men dere virker jo seriøse og dere vet helt sikkert hva å ha hest på fôr inebærer, så jeg ønsker dere lykke til med videre hestehold. Takk for svar. Og jo, jeg er egentlig glad ho henter hesten nå. For jeg føler jo at ho "lette" etter feil. Og slike folk trenger jeg faktisk ikke i livet mitt. Så nå fortsetter vi vår søken etter den perfekte hesten å ha på fôr. (muligens for kjøp etterhvert, hvem vet?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #4 Del Skrevet 31. mars 2009 Gi tilbake hesten fort som fy for å bli kvitt den dama der. Hun vil utvilsomt by på masse problemer fremover hvis dere fortsetter å ha hesten henens på for i henhold til kontrakten. Si til datteren dina at det ikke er hennes feil i det hele tatt, men at hun tvert i mot har vært flink og ansvarsfull, og at dere nettopp derfor skal finne en annen hest å ha på for. Lytt til magen, den kan gi oss den beste info i forhold til andre mennesker. Ta dette som en erfaring i det å lære å takle simple og frekke menensker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #5 Del Skrevet 31. mars 2009 Hadde jeg funnet hesten min i en boks uten/med for lite spon hadde jeg nok blitt litt heit jeg også. Samme med utegang, viktig. Innlegget ditt kan tokes i begge retninger. Vanskelig hesteeier og oppstartsproblemer med forhest, eller bekymret hesteeier og forvert som tok på seg hest før oppstalling var bra nok ordnet. Håper du ikke blir skremt, fikser opp i stall og utegangsproblemer og får tak i en snill hest dere kan kose dere med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noli Skrevet 31. mars 2009 #6 Del Skrevet 31. mars 2009 Jeg må bare spørre om jeg forstått dette rett: 1) Hesten sto i fire timer i boksen sin uten spon? og 2) Hesten fikk ikke komme ut av boksen pga. dårlig vær? Hvis dette stemmer hadde jeg reagert akkurat som eieren. Hesten overlever selvsagt å stå fire timer uten spon, men det går inn under min definisjon av ille. Noe jeg bare ville akseptert dersom det var virkelig nødstilfelle. Og har hesten stått inne i boksen i over et døgn pga. dårlig vær, har dere absolutt ikke nødvendige fasiliteter til å ha hest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 31. mars 2009 Forfatter #7 Del Skrevet 31. mars 2009 (endret) Hadde jeg funnet hesten min i en boks uten/med for lite spon hadde jeg nok blitt litt heit jeg også. Samme med utegang, viktig. Innlegget ditt kan tokes i begge retninger. Vanskelig hesteeier og oppstartsproblemer med forhest, eller bekymret hesteeier og forvert som tok på seg hest før oppstalling var bra nok ordnet. Håper du ikke blir skremt, fikser opp i stall og utegangsproblemer og får tak i en snill hest dere kan kose dere med. Jeg må bare spørre om jeg forstått dette rett: 1) Hesten sto i fire timer i boksen sin uten spon? og 2) Hesten fikk ikke komme ut av boksen pga. dårlig vær? Hvis dette stemmer hadde jeg reagert akkurat som eieren. Hesten overlever selvsagt å stå fire timer uten spon, men det går inn under min definisjon av ille. Noe jeg bare ville akseptert dersom det var virkelig nødstilfelle. Og har hesten stått inne i boksen i over et døgn pga. dårlig vær, har dere absolutt ikke nødvendige fasiliteter til å ha hest. Hesteeieren visste om at det kunne ta en liten stund før utegang var på plasse. og ethvert menneske vet at plutselig snøfall gir hinder i arbeid ute... Og det var spon i boksen da hun så til hesten. Bare mye mindre enn det pleide å være. Og fire timer uten særlig spon er ikke farlig for en hest. Hesten er regelmessig ute på turer. Og gjerne to småturer om dagen i stedet for en lang tur. Så nei, hesten har absolutt ikke stått inne i over et døgn! Ikke legg ting i saken som er usant. Har hatt ansvar for flere hester, både naboen og jeg, så vi vet hva en hest trenger. Jeg var også ydmyk og la meg fullstendig flat da hestens eier ringte meg. Lovet å ta tak i det hun mente var et problem. Er ikke samarbeid mellom eier og den som leier viktig? Jeg forstår hennes frustrasjon, men jeg synes det er drøyt av eier å gå til det skrittet å hente hesten. Hun visste om at ikke alt lå til rette da vi "fikk" hesten. Eier var jo selv tilstede og så hvordan hesten sto. Jeg er faktsik glad jeg slipper å ha noe mer med den eieren å gjøre i framtiden. Endret 31. mars 2009 av Troyamin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hesteeier Skrevet 31. mars 2009 #8 Del Skrevet 31. mars 2009 Hvis dette hadde vært min hest, så hadde jeg også reagert på samme måte som denne hesteeieren gjorde. Jeg hadde ikke akseptert at hesten ikke kommer ut i luftegård i løpet av dagen. Jeg syns det er uansvarlig av deg å ta i mot en hest på for uten først å sørge for at du har tilstrekkelig plass og mulighet for å slippe hesten ut. Jeg hadde heller ikke satt bort min hest på for til en som ikke hadde en eller annen form for selskap til den. Hester er flokkdyr, og trives best når de går sammen med andre dyr, helst andre hester. Jeg syns ikke det virker som om du er klar til å ha hest, for å være helt ærlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 31. mars 2009 Forfatter #9 Del Skrevet 31. mars 2009 (endret) Hvis dette hadde vært min hest, så hadde jeg også reagert på samme måte som denne hesteeieren gjorde. Jeg hadde ikke akseptert at hesten ikke kommer ut i luftegård i løpet av dagen. Jeg syns det er uansvarlig av deg å ta i mot en hest på for uten først å sørge for at du har tilstrekkelig plass og mulighet for å slippe hesten ut. Jeg hadde heller ikke satt bort min hest på for til en som ikke hadde en eller annen form for selskap til den. Hester er flokkdyr, og trives best når de går sammen med andre dyr, helst andre hester. Jeg syns ikke det virker som om du er klar til å ha hest, for å være helt ærlig. Denne hesteeieren var jo klar over dette når ho satt bort hesten på fôr. Les innlegget bedre før du svarer. Endret 1. april 2009 av Trampe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hesteeier Skrevet 31. mars 2009 #10 Del Skrevet 31. mars 2009 (endret) Denne hesteeieren var jo klar over dette når ho satt bort hesten på fôr. Les innlegget bedre før du svarer. Når du legger ut et innlegg på et åpent forum må du regne med å få kritikk også. Du trenger ikke være ufin for det!! Til din opplysning så har jeg drevet med hest i over 20 år, og driver en stor stall med 30 hester i dag. I tillegg har jeg en solid utdannelse i bakgrunn, så jeg tror nok jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har lest innlegget ditt før jeg skrev svar til deg, og jeg er klar over at du har opplyst hesteeier om dette. Men, det har åpenbart oppstått en misforståelse et eller annet sted. Du må jo skjønne at det ikke er godt nok å ikke ha mulighet for å slippe hesten i luftegård? Du kan ikke skylde på at det er snø om vinteren, og at du derfor ikke kan sette opp en luftegård til hesten. Det burde du ha tenkt på før! Før man skaffer seg dyr må man sørge for at forholdene ligger til rette for dyret, det er ditt ansvar og det spiller ingen rolle hva som ble sagt til hesteeieren. Hun trodde sikkert at det var snakk om få dager før hesten ble sluppet ut i luftegård, ikke ukesvis slik du skisserer i innlegget ditt. Nå håper jeg du har lært, og at du ikke skaffer deg ny hest før du har ordnet akseptable forhold for hesten. Endret 1. april 2009 av Trampe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 31. mars 2009 Forfatter #11 Del Skrevet 31. mars 2009 Når du legger ut et innlegg på et åpent forum må du regne med å få kritikk også. Du trenger ikke være ufin for det!! Til din opplysning så har jeg drevet med hest i over 20 år, og driver en stor stall med 30 hester i dag. I tillegg har jeg en solid utdannelse i bakgrunn, så jeg tror nok jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har lest innlegget ditt før jeg skrev svar til deg, og jeg er klar over at du har opplyst hesteeier om dette. Men, det har åpenbart oppstått en misforståelse et eller annet sted. Du må jo skjønne at det ikke er godt nok å ikke ha mulighet for å slippe hesten i luftegård? Du kan ikke skylde på at det er snø om vinteren, og at du derfor ikke kan sette opp en luftegård til hesten. Det burde du ha tenkt på før! Før man skaffer seg dyr må man sørge for at forholdene ligger til rette for dyret, det er ditt ansvar og det spiller ingen rolle hva som ble sagt til hesteeieren. Hun trodde sikkert at det var snakk om få dager før hesten ble sluppet ut i luftegård, ikke ukesvis slik du skisserer i innlegget ditt. Nå håper jeg du har lært, og at du ikke skaffer deg ny hest før du har ordnet akseptable forhold for hesten. Hesteinnhegningen ble laget på en uke. I løpet av den uken har hesten fått nok av turer. Så jeg mener fortsatt at den ikke har lidd noen nød. Og hesteeieren var fullstendig klar over dette. Dette med snø i luftegården. Synes du virkelig det er forsvarlig å sette en hest inn dit? Hesten burde få en sjans til å gjøre seg kjent med stedet den skal gå ute på. Dette er ikke en gruset paddock. Men et omåde med enkelte stubber osv. (og ikke begynn å klag på at det og er ille for en hest...) Tror enda ikke du leste innlegget mitt godt nok. Da ville du ikke svart så misvisende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hesteeier Skrevet 31. mars 2009 #12 Del Skrevet 31. mars 2009 (endret) Vi får stadig nye hester inn på stallen vi, og siden jeg bor i en del av landet med en god del snø, så må de bare ut i luftegårder med snø. Det har aldri vært noe problem her. Endret 1. april 2009 av Trampe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #13 Del Skrevet 31. mars 2009 (endret) Ts kunne sikkert ha handlet annerledes, og som hun skriver, så tok hun jo på seg ansvaret litt fortere enn de hadde regnet med fordi hesteeieren rushet det. Og selv om man har hatt aldri så mye ansvar for 30 hester med erfaring i mer enn 20 år - så sier det ingenting om hvordan man er som medmenneske. Endret 1. april 2009 av Trampe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest samme gjest Skrevet 31. mars 2009 #14 Del Skrevet 31. mars 2009 (endret) Til ts: Hvis det blir noen enste gang, så bruk tid på å bli kjent med hesteeieren i forkant. Har dere dårlig kjemi, så rygg unna. Endret 1. april 2009 av Trampe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hesteeier Skrevet 31. mars 2009 #15 Del Skrevet 31. mars 2009 (endret) Til ts: Hvis det blir noen enste gang, så bruk tid på å bli kjent med hesteeieren i forkant. Har dere dårlig kjemi, så rygg unna. Jeg er bare av den oppfating at man ikke skal skaffe seg dyr uten at man har forholdene lagt til rette for det. Hvis det dreide seg om en uke, så kunne ts ha sagt at luftegården ikke ble ferdig før om en ukes tid, og om det var ok at hun ventet en uke med å ta hesten hjem. Det spiller ingen rolle hva som sto i kontrakten, med litt hestekunnskap så vet man at en hest ikke har godt av å stå inne i en uke. Den dør selvfølgelig ikke av det, det er heller ikke dyreplageri, men det er dårlig hestekunnskap. Endret 1. april 2009 av Trampe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dølahoppa Skrevet 31. mars 2009 #16 Del Skrevet 31. mars 2009 (endret) Jeg hadde heller ikke satt bort min hest på for til en som ikke hadde en eller annen form for selskap til den. Hester er flokkdyr, og trives best når de går sammen med andre dyr, helst andre hester. Jeg syns ikke det virker som om du er klar til å ha hest, for å være helt ærlig. Ts nevnte sauer i første innlegg, hesteeier! Synes oppriktig denne tråden er storm i et vannglass.. Hesteeieren var klar over når alt ikke var ferdig, men tok likevel den avgjørelsen at ts kunne ta imot hesten. Hvem er skyldig i denne feiden mellom eier og ts? "Hesteeier" nevner 30 års erfaring, men vet vedkommende hvilken erfaringer ts har...? Regner med å få pepper av dette innlegget, men synes ikke dette er verken dyremishandling eller uvettigt, over tid JA, men her var det snakk om 1 uke.. Endret 1. april 2009 av Trampe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hesteeier Skrevet 31. mars 2009 #17 Del Skrevet 31. mars 2009 (endret) Ts nevnte sauer i første innlegg, hesteeier! Synes oppriktig denne tråden er storm i et vannglass.. Hesteeieren var klar over når alt ikke var ferdig, men tok likevel den avgjørelsen at ts kunne ta imot hesten. Hvem er skyldig i denne feiden mellom eier og ts? "Hesteeier" nevner 30 års erfaring, men vet vedkommende hvilken erfaringer ts har...? Regner med å få pepper av dette innlegget, men synes ikke dette er verken dyremishandling eller uvettigt, over tid JA, men her var det snakk om 1 uke.. Ja, hesten skal stå sammen med sauer til sommeren. Ikke nå. For meg spiller det ingen rolle hvem sin feil dette er. En hest skal ikke stå inne i dagesvis pga ikke ferdig luftegård, og hvis det bare var snakk om en uke fra eller til, så hadde ts tatt en mye bedre beslutning hvis hun hadde sagt "vet du hva, min luftegård er ikke ferdig før om en ukes tid. Kan ikke hesten stå her til luftegården er ferdig?". Du må lese mine innlegg litt bedre: jeg skriver at dette IKKE er dyremishandling. Og jeg har 20 års erfaring og driver en stall med 30 hester:) Hvor mye erfaring ts har spiller ingen rolle, så lenge hun åpenbart syns at det er bedre at hesten står inne i en boks alene, uten selskap og uten å komme ut i luftegård, en å vente en uke med å ta den hjem til hun har alt klart til hesten. I min verden er det ikke god hestekunnskap, uansett hvor mye eller lite erfaring man har. Endret 1. april 2009 av Trampe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dølahoppa Skrevet 31. mars 2009 #18 Del Skrevet 31. mars 2009 Ja, "hesteeier", jeg så at du hadde skrevet at dette ikke er dyremishandling.. Men det var en kommentar for hele temaet, ikke plantet for deg.. En vanskelig sak.. Ts kunne ha spurt om overtakelsen kunne bli litt utsatt til hun var ferdig, men like mye kunne eieren ha sagt til ts at hun må bli ferdig med utegården før hun fikk hesten.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Butterball Skrevet 31. mars 2009 #19 Del Skrevet 31. mars 2009 Jeg er helt enig med hesteeier. På sett og vis ser jeg at eieren har vært litt slurvete her, siden hun tydeligvis har missforstått TS i forhold til hvordan oppstalling og praktiske ting skulle være hos TS. Alikevel skjønner jeg eieren godt, det som blir beskrevet her er ikke godt hestehold, og jeg hadde også hentet hesten hjem fort som fy. En hest skal ikke stå alene (sau om sommeren hjelper lite eller ingenting) og en hest skal ikke stå inne hele dagen. Hester er flokkdyr, og skapt for å være i bevegelse så og si hele døgnet. En hest som står alene døgnet rundt vil i nesten alle tilfeller misstrives, og ofte også utvikle separasjonsangst. En uke alene, på boks og uten selskap er ingen verdig tilværelse for noen hest i det hele tatt. Mitt råd til TS må derfor bli å sørge for skikkelige forhold før det kommer noen ny hest. Enten bør hun skaffe stallplass et annet sted, eller rett og slett bygge en boks til og ha 2 hester. Sørg også for å ha ALT på plass før hesten(e) kommer, så unngår man både gretne eiere og dårlig hestehold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
InaMina Skrevet 31. mars 2009 #20 Del Skrevet 31. mars 2009 (endret) Dette er grunnen for at jeg aldri setter mine hester bort på fôr, eller har andres hester på fôr. Dersom jeg passer på noen andres hester, så kan det faktisk hende at jeg har ett hestehold som eier ikke liker, og vice versa. Men dersom hesten har det bra, ser bra ut og får både mat, utegang, stell og mosjon, så er det man ser i en engangssituasjon ikke tellende for hvordan hesten faktisk har det, syns nå jeg da. Men en hest må ha selskap, jeg får vondt av å se hester som står alene. Det er ett flokkdyr! Mine hester står oppstallet på ridesenter, hvor de faktisk ikke får mer enn max 60min i paddock hver dag, utenom ridning selvsagt. Men jeg mishandler dem ikke, og det hender faktisk at det kan gå noen dager uten at de får stå ute. Selvsagt har jeg alternativ, som longering eller walker, men det er ikke poenget. Men når det er sagt, så finnes det faktisk krav til antall timer en hest skal være ute hver dag. Helt objektivt sett, uten at jeg hverken kjenner ts eller hesteeierens hestekunnskaper og hestehold. Jeg vet bare at det er som regel to sider av en sak. Endret 31. mars 2009 av InaMina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå