Gå til innhold

Giftermål- men ikke bryllup takk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren min har vært sammen i snart 4,5 år nå, men ingen av oss er spesielt ivrige på å gifte oss. Tradisjonelt bryllup er ikke noe for meg, og så er jeg heller ikke medlem av statskirken lengre.

Nå er det imidlertid slik at det er en del praktiske ting som ville blitt enklere om vi giftet oss. Samboeren min er fra ett annet EU-land og har oppholdstillatelse basert på at han har fullt arbeid. Nå vil han imidlertid studere for å få en bedre jobb etterhvert, og jeg regner med at han hvis vi er gift vil få like rettigheter som en nordmann, dvs studielån og muligens stipend. I tillegg er det en bonus for meg- vi har lyst til å prøve å bo en periode i utlandet, og jeg vil iallefall ikke ha noe problemer med oppholdstillatelse i hans hjemland selv om jeg ikke skulle være i arbeid etter 6-måneders fristen :sukk: (det er jo mulig det blir familieforøkelse også om noen år!)

I tillegg er det skatt, greiere regler ettersom vi eier hus sammen osv.

Jeg har ikke lyst på stor fest med familie og venner, mye pga at familiene våre trossalt er fra forskjellige land, litt kjipt ettersom mye av min nærmeste

familie er "for gamle" til å reise til utlandet, samt at det er et fåtall av mine som snakker særlig engelsk :skravle: Dessuten kommer jeg dårlig ut av det med mine svigerforeldre...... :tristbla:

Derfor har jeg lyst til å ta en stille sermoni med bare oss to enten her hjemm, eller ved en ambassade/konsulat i forbindelse med en reise. Fest kan vi jo ta senere for de respektive familier/venner....Problemet er at samboeren min har lyst på et mer tradisjonelt bryllup pga at familie/venner blir sure om de ikke blir invitert til selve vielsen :kjefte:

Burde jeg ta mer hensyn til hva samboers familie/venner mener? Jeg har virkelig ikke lyst på et stort hvitt bryllup, men er det egoistisk av meg å ha lyst til å ha en sermoni bare for oss to? Det er jo trossalt bare av praktiske grunner jeg vurderer det hele, ellers ville jeg nok latt hele giftermålet være.... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Problemet er at samboeren min har lyst på et mer tradisjonelt bryllup pga at familie/venner blir sure om de ikke blir invitert til selve vielsen :kjefte:

Problemet er vel ikke bare din samboers ønsker? Slik jeg ser det har dere begge en utfordring som går ut på å komme til et slags kompromiss. Jeg har ikke noe løsningsforslag å komme med, men synes i utgangspunktet der er mer fruktbart å fokusere på hvilke utfordringer dere har i fellesskap :) Det var det første jeg tenkte da jeg leste innlegget ditt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...