Gå til innhold

Sommerens vakreste eventyr - Tour de France!


Retz

Anbefalte innlegg

Jeg liker jo egentlig ikke narko-gutter, men må innrømme at jeg digger Jens Ulrich som peser Armstrong helt innpå nå...! :)

US Postal er så fiksert på å jobbe for Lance at det blir jo nesten ikke noe spenning igjen.

Det vil si at Bertha har skiftet fokus nå på ridtets siste uke... Håper faktisk at Lance Armstrong ikke vinner. Jeg håper at Thor Hushovd får slått fra seg såpass at hans lagkamerater skjönner at man ikke kødder med oksen fra Grimstad - og så håper jeg at Ulrich, Hamilton og han derre baskeren får tirret Armstrong såpass at det forblir en kjempespennende konkurranse frem til neste helg....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bertha: Jeg husker Touren fra 2000, (eller var det 2001?) da håpa jeg at Lance skulle vinne framfor Ullrich. Etterhvert begynte jeg å se meg lei på hele Lance'n og det enspora laget hans, særlig da han vant for 3. gang, og det ikke lenger fantes fnugg av spenning igjen i hele TdF. I hvert fall ikke når det gjaldt sammendraget. Nå er det Ulle, Vimokourov, Hamilton og radarparet fra Euscatel for alle penga!

Problemet til Thor for tida er at han ikke når helt opp i disse massespurtene, samtidig som han ligger litt for godt an i kampen om den grønne trøya til at han uten videre får gå i brudd. Kinkig situasjon det der. Han har imidlertid gode bein, og gleder seg faktisk til Pyreneene, og der har Cooke og McEwen lite å stille opp med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer spenning, mer dramatikk og fortsatt fordømt varmt!

Full guffe fra start også i dag, med et nærmest spastisk felt hvor viljen - men ikke alltid evnen - til å gå i brudd var stor. Det ble mange forsøk, bl.a. så vi O'Grady prøve seg et par ganger, og til og med Simoni virka sulten på etappeseier i dag. Men det var først da Hushovd rykka skikkelig til at det ble dreis på organiseringa, og 10-mannsbruddet fikk gå.

Full uttelling for Dyret fra Grimstad på begge sprintene, til tross for at Carlos Da Cruz forsøkte å avverge at Thor tok innpå Baden Cooke i kampen om trøya. Overraskelsen i bruddet var US Postals Rubiera, faen ikke ofte vi ser en Postal rytter i brudd! Lance er pressa, og benytter ny taktikk.

Langs ruta fikk vi glimt av ryttere som falt av store hester, ryttere som falt av små hester og små hester som var solidariske nok til å gå i bakken sammen med rytterne sine. Alt mens Sandy Casar fra FD Jeux som vanlig lå og peste bakerst i feltet.

Det første fjellet så steintøft ut, rart at det ikke er klassifisert som HC kategori skal man dømme etter hvordan rytterne sleit. Likevel, det skjedde ikke noe særlig uventa på veien opp, bortsett fra at US Postals fjellgeit nr 1, Roberto Heras, viste tydelige svakhetstegn. Mayo gjorde et par små rykk, men det var muligens bare for å markere. Eller teste ut konkurrentene.

På avslutninga opp mot Ax 3 Domaines begynner det - som forventa - å skje ting. Heras går på en gedigen smell, og fortsetter oppover i en slags langsom-kino-slalom. Sastre stikker, og lenger bak i favorittklynga rykker Vinokourov og Ullrich. Så bare Ullrich. Lance svarer ikke på rykket, og Ullrich kjører på. Lance våkner og setter etter det tyske lokomotivet, men Ullrich er 7 sekunder før i mål. Han får i tillegg noen bonussekunder, (bonussekunder deles ut til 1,2 og 3 mann) og ligger nå bare 15 sekunder bak Lance i sammendraget.

Sastre vant, og markerte dette på sin egen måte: CSC-rytteren putta datteras smokk i munnen like før målstreken, he he.

Armstrongs reaksjon på Ullrich lille "seier" over ham:

- Det var en vanskelig dag, men det måtte jeg vente etter gårsdagen. Du kan ikke hente deg helt inn på 24 timer, sa Armstrong. Jeg er ikke veldig skuffet men et kort øyeblikk tenkte jeg: Å, nei – en dårlig dag til. Men det gikk greit. (syklingens verden)

Ikke hente seg inn igjen? Ullrich klarte det helt strålende, han, og Ulle kjørte en langt raskere tempo enn cowboy'n i går. Så det så!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det som er bra med årets Tour at det fremdeles er spenning. Så kan jo godt Lance vinne til slutt.

Hvor mye doping er det i år da??

En annen ting - jeg skulle jaggu meg ha drept for å hatt bena til de fleste av syklistene !!!!!!!!!!!!!!!!!! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir spennende å følge med framover. Ingenting er avgjort om seieren, og går det som jeg håper, så vinner ikke Lance i år.

Jeg kom hjem, akkurat når Thor tok sin 2 spurtseier i dag. Og tenkte som så, "det var synd jeg solgte ham i går". Men jeg tapte vist ikke så mye på det alikvel. Da jeg kjøpte noen fjellryttere istedet for.

Min kjæreste er selvfølgelig også fornøyd, siden seieren gikk til CSC.

Følger også spendt med i morgen.

Jeg har ellers valgt gode dager å reise på, så jeg slipper å gå glipp av noe i touren. (jeg reiste til Norge på en hviledag, og skal hjem igjen på en hviledag) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næsj, jeg er lei av at Lance vinner Touren. Kunne tenkt meg hva som helst annet på pallen i Paris.

Når det gjelder dop; So far, so good. Litt spekulasjoner er det alltid, f.eks. om Hamilton kan kjøre så bra med brukket kragebein uten å være dopa, eller om kragebeinsbruddet i det hele tatt er reellt. Flere mener at dette bare er et gedigent PR-stunt satt i scene av Bjarne Riis. Riis ble så forbanna at han "trua" med å vise fram rtg-bildene på en pressekonferanse, men jeg vet ikke om dette ble gjort. Ullrich er selvsagt også i søkelyset etter den kjørestyrken han har prestert, men mtp hans vanskeligheter det siste året, så tviler jeg sterkt på at han er så dum at han involverer seg i (mer) dop.

Nå blir jo rytterne sjekka opp og i mente, så jeg er optimistisk og tror at Touren har vært en dopfri sone så langt.

Fyttigrisen for en spenning, pønk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innlegget over var selvsagt til punky.

Viblie: Det var pokker så god planlegging! :flire:

Gleder meg også til morgendagen, seks fjell er ikke småtterier etter en fjelletappe dagen før, og tempo dagen før der igjen.

Jeg fikk to nye bøker i posten i dag: Cat, en roman fra TdF-miljø av Freya North og The unknown Tour de France, en dokumentar av Les Woodland. Dessuten venter jeg på den Brian Holm boka.

:fornøyd:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dægger'n!! I dag var det en sinnssykt spennende etappe!

Er sikker på jeg hadde puls i 180 - minst! Det dunka og banka fælt der inne (i brystet mitt), og jeg vrei meg som et dyr i stolen. Klarte ikke å sitte stille til tider. :ler:

Godt ingen så meg - for engasjert er det ikke ofte man ser sørlendingen Bertha.

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo lenge siden det har vært litt action med fall og sånt ...... selv om jeg fremdeles har vondt etter Beluki fallet .....

Noen av de nedstigningene er jo ganske skumle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Jepp, Punky. Jeg satt med hjertet i halsen da jeg så oljeflekkene på den siste etappen i dag. Skummelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retz: Har du kommet noen vei med "Cat"? Kjøpte den boka fordi den handlet om en journalist, men det endte med at jeg ble hekta på sykling... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For første gang under en sportssending mista jeg balansen i stolen og befant meg plutselig på gulvet. :ler:

Det var da Armstrong gikk på trynet.

Mine venner synes jeg er litt smårar som sitter inne og glor på TV tre uker i strekk. Men de eier jo ikke sans for spenning og kultur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retz: Har du kommet noen vei med "Cat"? Kjøpte den boka fordi den handlet om en journalist' date=' men det endte med at jeg ble hekta på sykling... :oops:[/quote']

Jada, jeg er begynt på boka. Har foreløpig ikke fått med meg mer enn knappe 100 sider, men det er fascinerende å dukke ned i The Inner Circle på denne måten. Litt forvirrende at noen syklister er fiktive, mens andre igjen er høyst reelle, - driver og slår opp i sykkeldokumentarer for å sjekke om det er syklister jeg har "gått glipp av", he he - men nå begynner jeg å kjenne navnene på de som er oppdikta.

En gang skal jeg reise ned dit. Må bare salte ned noe cash først. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For første gang under en sportssending mista jeg balansen i stolen og befant meg plutselig på gulvet. :ler:

Det var da Armstrong gikk på trynet.

Mine venner synes jeg er litt smårar som sitter inne og glor på TV tre uker i strekk. Men de eier jo ikke sans for spenning og kultur...

Og jeg var så svett etter Luz Ardiden at jeg stupte rett i dusjen! :puh:

Dette er den beste Touren ever! Har aldri opplevd makan til dramatikk. Helt vanvittig. Og til tross for at jeg gjerne skulle sett en annen enn Lance i den gule trøya i Paris, så kvapp jeg skikkelig da Lance velta. Vil ikke ha ham ut av trøya på den måten. Det ville tydeligvis ikke Ullrich heller, utrolig sporty gjort av tyskeren å vente på sin verste konkurrent.

Føler sterkt at jeg trenger en hviledag i morgen, sikkert lurt å begynne å puste igjen.

Kjenner igjen dette med venners reaksjoner, men er man hekta, så er man hekta. En ting er sikkert; jeg kommer aldri til å reise på ferie i juli. Med mindre turen går til Frankrike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hælvetes kjerring som driver og vifter med veska da !!!

Dette føles en smule urettferdig - jeg er på jobb og det er en liten naziprosjektleder som faktisk sørger for at jeg må jobbe også - jeg kan ikke følge med på nettavisen..... burde jeg sykemelde meg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til tross for at jeg gjerne skulle sett en annen enn Lance i den gule trøya i Paris' date=' så kvapp jeg skikkelig da Lance velta. Vil ikke ha ham ut av trøya på den måten. Det ville tydeligvis ikke Ullrich heller, utrolig sporty gjort av tyskeren å vente på sin verste konkurrent.[/quote']

Akkurat det som virkelig fascinerer meg ved denne idretten. Det er en sånn æresfølelse og et sånt fellesskap internt i feltet som imponerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hælvetes kjerring som driver og vifter med veska da !!!

Dette føles en smule urettferdig - jeg er på jobb og det er en liten naziprosjektleder som faktisk sørger for at jeg må jobbe også - jeg kan ikke følge med på nettavisen..... burde jeg sykemelde meg??

Det var en unge som veiva med en musette h*n hadde fått av PR-karavanen. Lance innrømte etter etappa at han hadde kjørt for nær publikum i den svingen. Og selvsagt skal du fikse deg en sjukemelding, pønk! Eller forresten, i dag er det hviledag, og da er det bare 3 dager igjen til helga...Jepp, du klarer deg med en tre-dagers! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeborg: Det ser sånn ut, ja. Rytterne kan nok ryke i tottene på hverandre fra tid til annen, - husker i fjor da Moreau dro til Sastre fordi Sastre "tok" plassen hans i feltet - men likevel tror jeg den underliggende æresfælelsen er til stede i høy grad. Dette er jo også en meget tradisjonsrik idrett, og med tradisjoner følger det ofte en drøss med både skrevne og uskrevne regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeborg: Det ser sånn ut' date=' ja. Rytterne kan nok ryke i tottene på hverandre fra tid til annen, - husker i fjor da Moreau dro til Sastre fordi Sastre "tok" plassen hans i feltet - men likevel tror jeg den underliggende æresfælelsen er til stede i høy grad. Dette er jo også en meget tradisjonsrik idrett, og med tradisjoner følger det ofte en drøss med både skrevne og uskrevne regler.[/quote']

Det er jo det samme med tissinga og alt det der.

Når er tempetappen??

Han Ullrich sykler mest alene gjør han ikke mens Lance har med seg hjelperyttere litt lengre????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tempoetappa er på lørdag, vi får tre dager med landeveiskjøring først. Tror faktisk løpet er kjørt for Ullrich nå. Han er vanvittig god på tempo, men det er faen meg Lance også, selv om den forrige tempeetappa ble en flop.

US Postal er et mye mer innarbeida lag enn Bianchi, det er nok en av grunnene til at Bianchi-rytterne ikke er like organisert som postmennene. Dessuten har Lance sikra seg bedre ryttere enn Ullrich. Det er også store forskjeller på hvordan de ulike laga grupperer seg. Lag som USP, Pantanis Mercatone Uno og Chipollinis Domina Vacanze har nesten alltid sine ryttere gruppert rundt kapteinen, men CA, FDJ m.fl. er litt løsere i organiseringa. At Ullrich hjelpere slipper tidligere i fjellene, er rett og slett at de ikke orker mer. Når Bianchi-rytteren slipper, har lance som regel både Rubiera og Beltran igjen. Heras, som var ment å være Lances hovedmann i fjellene, har forøvrig vært en skuffelse i år. Bra de kjøpte opp Beltran. Han har gjort en kjempejobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...