Gå til innhold

Sommerens vakreste eventyr - Tour de France!


Retz

Anbefalte innlegg

FAKTA OM ÅRETS TOUR:

Startet 05.07 og avsluttes i Paris 27.07.

22 deltakende lag, hver med 9 ryttere, totalt 198 ryttere

ETAPPENE:

10 flate etapper

7 fjelletapper – 3 med mål på toppen

2 individuelle tempoetapper

1 lagtempo

2 hviledager

21 stigninger i kategori 1 og 2.

FJELLENE:

Fjellovergangene er delt inn i kategorier etter vanskelighetsgrad, hvor kat. 4 er de letteste og kat. 1 de hardeste. I tillegg opererer man med HC-betegnelsen, som betyr utenfor kategori, om de aller verste fjella. Fjelletappene er godbiten i alle ritt, det er her de virkelig store tidsforskjellene gjør seg gjeldende og det er her en rytter kan få hele rittet spolert om han har en dårlig dag. Det er også her at de fleste hjelperytterne – nar de ikke klarer drajobben sin lenger – ender opp i den såkalte grouppetoen, et slags oppsamlingsfelt som ligger langt bak de store kanonene og som bare satser på å nå mål før tidslimiten ryker. Tidslimiten blir regnet ut for hver etappe, og er en viss prosentsats av vinnertida. Årets fjelletapper er:

7 etappe – 12 juli

8 etappe – 13 juli

9 etappe – 14 juli

11 etappe – 17 juli

13 etappe – 19 juli

14 etappe – 20 juli

15 etappe – 21 juli (Se denne! Her skal rytterne over ett 1 kat. og 2 HC!)

TRØYENE:

Det finnes 4 vinnertrøyer i TdF. Disse er den gule, den grønne, den rødprikkete og den hvite. De bæres av henholdsvis sammenlagtlederen, lederen av spurtkonkurransen, lederen av fjellkonkurransen og beste rytter under 25 år.

DEN GULE:

Som sagt, den bæres av sammenlagtlederen og er den gjeveste av dem alle.

DEN GRØNNE:

Det er denne trøya – og poengene! – de typiske spurterne kjemper om. I nesten alle etapper er det lagt inn 2-4 spurter, og de første 3 som krysser denne får bonuspoeng i form av sekunder pluss en liten sum med Euro.

DEN RØDPRIKKETE:

Denne kalles fjelltrøya eller klatretrøya, og bæres av rytteren som leder fjellkonkurransen. På samme måte som spurtkonkurransen, så får også de første tre som krysser fjelloverganger bonuspoeng. Hvor mange de får er avhengig av om fjellet er plassert i 1,2,3,4 eller HC-kategori. Ryttere som er ute etter klatretrøya er de typiske fjellgeitene; ofte små og lette ryttere som hamrer av gårde på høye gir.

DEN HVITE:

En oppmuntring til unge ryttere under 25 år. Her gjelder sammenlagtplasseringa.

LITT OM LIVET I FELTET:

Feltet eller peloton, er betegnelsen den gruppa hvor majoriteten av rytterne befinner seg. På flate etapper ser vi stort sett et samlet felt, selv om det ofte forkommer at enkeltryttere eller små grupper av ryttere stikker av en stund, og oftest får vi et samlet felt til mål. Et samlet felt mot mål er prega av at lagene kjemper om posisjoner de siste 10-15 km, og det utvises en høy grad av taktikk. Det er på disse etappene at de typiske spurterne vinner etappa. De blir trukket opp av hjelperyttere, og spurten starter gjerne noen hundre meter før målstreken.

På omtrent hver etappe hender det at en eller flere ryttere stikker av fra hovedfeltet. Det kalles å gå i brudd. Motivene til de(n) som går i brudd kan variere, ofte ligger det nok et håp om en etappeseier til grunn, men det kan også være at rytteren bare har lyst til å vise seg fram litt. Lange brudd er populære hos sponsorene pga at disse rytterne blir ofra stor plass i tv-sendingene, og da sykling på dette nivået er en proffsport, har dette selvsagt betydning. Det er imidlertid ikke alltid at feltet tillater ryttere å gå i brudd. En rytter som ligger høyt plassert i sammendraget, får sjelden sjanse til å stikke av. Et forsøk på dette er som regel dødsdømt. Det er langt hardere å ligge foran i brudd enn det er å sykle i feltet. Ryttere alene i brudd bruker 15-20 % mer energi enn en som har lagt seg midt i hovedfeltet.

En uskreven regel i feltet er også at ingen går i brudd mens de store kanonene – dvs de som ligger bra an i sammendraget – slår lens i veikanten. Det anses som feigt og usportslig. Og mens vi er inne på det; Nei, rytterne driter ikke i buksa! En rytter som skal på do gir ofte et tegn til feltet om dette, og sykler litt på så han kommer et stykke foran feltet. Så stiger han av sykkelen og gjør det han skal ved veikanten eller inne i skogen. Det hender de pisser fra syklene, men dette er ikke lov i områder hvor det er tilskuere.

TILSKUERE:

I løpet av årets TdF er det kalkulert at 15 mill. tilskuere vil stå langs veien og få med seg rittet! Dette i tillegg til de mange millioner som følger sendingene på tv. Jepp.

FJELLENE:

I morgen kommer rytterne inn i Alpene, og første fjelletappe er ikke altfor hard:

http://www.letour.fr/TDFMedia?service=Medi...&MEDIA_KEY=3905

Søndagens klatring er heller ikke av de verste, selv om HC-kat. fjellet, Col du Galibier, kan bli seig:

http://www.letour.fr/TDFMedia?service=Medi...MEDIA_KEY=19241

For meg er det fjellene som er det virkelige Tour de France. Mens de flate etappene er noenlunde forutsigbare, bringer klatreetappene alltid med seg overraskelser! Dessuten er disse strekningene mye mer publikumsvennlige både mtp den gale horden som har tatt oppstilling langs veikanten og tv-seere. Live-publikumet er noe helt for seg selv!

Vil man få med seg en fjelletappe live, så gjelder det å være tidlig ute. Veiene blir stengt flere timer - av og til kvelden før - før rytterne er ventet, og vil man ha med bilen opp, må man kjøre opp kvelden før. Kvelden før etappa er det høy partyfaktor på fjelltoppene, alle prater med alle, og på et utall av tungemål. Man synger, danser og drikker seg gjennom det meste av natta.

En times tid før rytterne er ventet, kommer den store PR-karavanen kjørende, med sine høytalere og TdF effekter som de kaster ut til publikum. De svære grønne hendene som publikum bruker til å vinke/klappe med er et eksempel på slike effekter.

En figur dere helt sikkert vil få øye på i fjellene er den såkalte djevelen. Dette er Hr. Senft fra Tyskland, en virkelig storfan av TdF! Her avbildet på etappa til Alpe d'Huez, en etappe som også er på programmet i årets tour.

http://homepage.tinet.ie/~thevets/devil.jpeg

Det er stor trengsel oppå disse fjellovergangene, og ofte kan man undre seg over om rytterne i det hele tatt kommer fram i dette mylderet av hoppende, dyttende og brølende mennesker. Det er som regel bare de aller siste kilometrene som har sperringer mellom ryttere og publikum, og det har skjedd flere ganger at en rytter har slått til overivrige fans som kaster vann, løper i veien eller på andre måter hindrer framkommeligheten.

Se fram til et sirkus av dimensjoner!

Enjoy! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mer: :sjarmor:

KLATRESPESIALISTER:

I fjellene er det andre egenskaper som teller enn det vi har sett på de flate etappene. Spurternes tid i rampelyset er - i hvert fall midlertidig - over, og sammenlagtjagerne og de reine "fjellgeitene" kommer til å sette sitt preg på touren.

Først og fremt gjelder dette Lance Armstrong, US Postalrytteren som har vunnet TdF de siste fire årene. Big Lance fra Texas, USA, mannen som nærmest fikk en dødsdom i 1996 pga testikkelkreft med spredning til lungene og hjernen. Han fikk en 20 % overlevingssjanse av legene. Dette er mannen som ikke virker menneskelig i fjellene. A winner.

Jan Ullrich fra Team Bianchi har i flere år vært Armstrongs argeste konkurrent mht sammenlagtseieren. Han er - til tross for sin noe tyngre kroppsbygning - en meget dyktig klatrer. Armstrong og Ullrich har helt forskjellig kjørestil i fjellene; mens Armstrong står og tråkker kjapt i vei på høye gir ser vi sjelden at Ullrich letter rompa opp fra setet. Han var ikke med i fjorårets tour, han blant annet vært utestengt for bruk av partydop, og han har også slitt med et skadet kne. Årets TdF blir et slags comeback for tyskeren. Kan bli spennende!

Joseba Beloki er basker, og kjører for det spanske storlaget ONCE. Han er en noe anonym rytter, meget kjøresterk i fjellene, men tar sjelden de helt store sjansene. Ble nr. 2 sammenlagt i fjor, og kommer sannsynligvis til å kjempe helt i toppen også i år.

Gilberto Simoni er det italienske Saeccolagets store mann. Han vant årets Giro d'Italia, - et annet tre-ukers ritt - og har en kjørestil som minner om Armstrongs. Simoni kan bli en spennende utfordrer for Armstrong, hvis han da ikke tok ut det meste av kreftene på Giro'n i mai.

Christophe Moreau er Crédit Agricoles kaptein, - Hushovds lag - og regnes blant favorittene. Dvs hvis han ikke bryter. Fjorårets veltepetter og hissigpropp. Habil klatrer.

Santiago Botero kommer fra Colombia, og kjører for det tyske Telecomlaget. Uhyggelig sterk i fjellene, vel og merke hvis han har en god dag. Botero er en rytter som er meget ujevn, og han pleier å ha minst én skikkelig dårlig dag i løpet av touren.

Iban Mayo fra det baskiske laget Euscatel-Euskadi, har vist storform i år, og kan absolutt blande seg inn i favorittstriden mht sammendraget, til tross for at han tapte en del tid i lagtempoet.

Skal ta med to ryttere til, de kjemper riktignok ikke om noen sammenlagtseier, men er fjellgeiter de luxe:

Richard Virenque kjører i år for Quickstep, og har vært en topp klatrer i flere år. Han er fransk, og er franskmennenes yndling, til tross for at han har vært innblanda i diverse dopingskandaler tidligere. Vant den prestisjetunge etappa opp til Mont Ventou i fjor.

Roberto Heras fra Spania og US Postal er Armstrongs hjelperytter nr 1 i fjellene. Liten og lett, og med stor kjørestyrke på klatreetapper!

Det er selvsagt flere gode klatrere, og det vil dessuten dukke opp overraskelser i form av nye, og mer ukjente, ryttere, men det får vi komme tilbake til etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du er ordentlig sykkelfantast, Retz?

Jeg har selv sittet klistret til skjermen de siste dagene og fått med meg det meste fra TdF, men må innrømme at jeg ikke er helt oppdatert på alt det "faglige".

Takk for info! Nå blir det enda mer interessant. :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bertha: Wow! Really?! Så gøy å finne en likesinnet her inne! (Ser du, Zirine; Det er flere enn meg! :Þ ) Følger du Eurosport eller TV2 sine sendinger? Ser Eurosport selv, liker kommentatoren, men har hørt mye bra om TV2 sendingene. Jeg er hekta som få, kan ikke gå glipp av et eneste minutt, he he.

Bare spør hvis det er noe du lurer på. Jeg kan lite om det reint sykkeltekniske som girsystemer o.l., men kan en del om mye annet.

Og i dag begunner klatringa! :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retz: Jeg er også hekta! Har digget sykling i noen år nå - hvis du får tak i (og leser!) boka "Cat" av Freya North, skjønner du hvorfor...

Gleder meg sinnssykt til klatreetappene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å dæver'n, én til?! Så flott, Ingeborg! Jeg ilte selvsagt rett inn på amazon.uk og bestilte den boka, he he, pluss et par andre TdF-bøker. Da jeg først var der, liksom. :wink: Cat var det riktignok 3-5 ukers ventetid på, men man er da tålmodig. Visst er man det. :trippe:

Og om tre kvarte begynner sendinga fra Eurosport! Nesten 8 timer med klatring! :euforisk:

Nå har vi i hvert fall vår egen lille TdF-tråd her inne, det er en bra begynnelse.

Btw; Bertha og Ingeborg, har dere noe yndlingslag? Rytter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svak for Tyler Hamilton, jeg... Nå må jeg løpe, så jeg rekker alt jeg skal før sendingene begynner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyler er god! Husker jeg ble imponert over ham på Giro d'Italia i fjor. Synd med skaden, regner med de kjører for Sastre i sammendraget nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger stort sett TV2's sendinger, men brekker raskt over til Eurosport når det blir for mange reklamepauser eller hvis intervjuinnslagene blir for kjedelige.

Favoritter? Veeeeel, jeg tror Lance Armstrong slår til igjen (luringen!). US Postal virker uhyre disiplinerte og velorganiserte - spesielt etter dagens fjellklatring.

Men innerst i hjertet mitt så heier jeg jo på Tor Hushovd og håper på en bra plassering for ham. Er jo sørlending!!! :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det motsatte av deg; Følger Eurosport, - av gammel vane og fordi jeg liker kommentatoren der - og zapper over til TV2 ved reklamepauser. I dag blir det imidlertid TV2 det meste av dagen da Eurosport ikke starter sendinga før kl 16.00.

Har i flere år hatt en svakhet for Kelme, de har alltid hatt meget bra ryttere i fjellene, - både Heras og Botero er gamle Kelmeryttere - men forventer meg ikke særlig av dem i år. Kapteinen Oscar Sevilla er ikke med, han er skadet, og jeg tror ikke noen av de resterende på laget har potensiale til en etappeseier.

US Postal og Lance ser som vanlig ut til å være i en klasse for seg. Likevel må man huske på én ting; Dette laget er sydd sammen med ett mål for øyet, og det er at Lance skal vinne Tour de France. Alle ryttere er kjøpt inn med tanke på dette. US Postal har ingen interesse av å jakte på andre trøyer enn den gule, de er ute etter ryttere som kan kjøre lagtempo, ryttere som er kjøresterke over lange strekninger og ryttere som kan klatre. Til sistnevnte har de nettopp kjøpt inn Beltran, og med Heras på laget fra før så har Lance sikra seg i fjellene. Leste forøvrig på en eller annen sykkelside at man hadde observert at Lance hadde mindre legg- og lårmuskler enn tidligere år, og det ble spekulert i om dette kunne få negative konsekvenser for ham, men som sagt, dette blir bare spekulasjoner.

Håper vi får en ny vinner i år, jeg er drittlei av at Lance ødelegger hele spenninga!

Og selvsagt heier vi på Hushovd! Gromgutten vår! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia Tyler! Fy søren for en etappe, Alpe d'Huez er bare sinnssyk... såååååååå imponert over skadde mannen som syklet så bra.

Så var den gule trøya der vi regnet med den kom til å være, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyler var i dag! All ære til mannen med kragebeinet!

Lurer på om ikke Mayo ombestemmer seg og satser mer på sammenlagtseieren nå. Er jo ennå ikke ferdig med fjella, så selv om han taper på tempo så har han en sjanse. Synd at Ullrich falt såpass langt etter som han gjorde, hadde håpet at han skulle gi Lance litt mer motstand. Flott etappe! Helt vilt hvordan US Postal freste inn i åpningsbakken på Alpe d'Huez!

Ny sykkeldag i morgen, fy faen hvor gøy dette er! :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zirine

Retz, nå har jeg brukt 2 dager på å få satt meg ned i sofaen. Jeg sier til barna og det øvrige folket: nei, nå skal mor se på sykling i 6 timer, nå må dere bare stikke ut. Men så er det masing om mat vettu, bading og grilling- turer og besøk ...... det ekke bare bare å få fred Retz.

Hva bør jeg gjøre - adoptere dem bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff- det eneste jeg klarer å tenke på er: "Stakkers alle disse såre rompene. Barberer de seg der også? For mindre vindmotstand? Nei, au au!"

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zirine

Alt det jeg klarer å tenke på er at "nei og nei, tenk hvis de må drite - da må de sitte å gnikke på avføringa si i maaaange mil"

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet du fleipet, Anafugia, men for å ta deg litt alvorlig likevel:

Barberingen av legger og lår er ikke så mye for å redusere luftmotstanden, det er mer for ikke å få hår og dritt i skrubbsårene til de som detter! (road-rash, som det kalles på engelsk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte Ingeborgs opplysning mht hår/ikke hår.

Zirine, du er som vanlig avføringsfiksert så det holder! :sjokkert:

Gutta kvitter seg selvsagt med morgendrolten sin i god tid før dagens etappe. Med mindre de har magetrøbbel, så er det ikke nødvendig å gå på do under etappa. Har noen av rytterne magetrøbbel, så stopper de og legger avfallsproduktene pent fra seg under en passende busk/tre/maisplante/solsikke. Tilskuerne er forresten helt gale etter sånne souvenirer! De blir tørka, lakkert og plassert på hedersplassen i stua. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...