kristiney Skrevet 31. mars 2009 #1 Skrevet 31. mars 2009 jeg hentet min pus på 2 år fra dyrebeskyttelsen for 5 mnd siden,hun hadde vært husløs det første året av livet sitt og bodd til dyrebeskyttelsen i nesten ett år. tok ikke så lang tid før hun ble husvarm å er en veldig god å kosen katt.men hun skvetter av minste lille lyd å nårr hun ligger på sofan ilamme meg å skvetter av minste lille bevegelse så føler jeg hun aldri klarer å slappe helt av.hun mjauer nesten hele tiden,å jeg prater tilbake men noen ganger blir det litt "masete" å lurer på om det er noe hun vil. hun vill ikke bli bært eller ligge på fange,å tørr ikke på over meg eller opp å meg viss jeg sitter i sofaen å blir redd om jeg kommer nert med annsiket mitt med hennes. har noen noe tips om hvordan jeg kan få henne mere trygg å mindre skvetten?
Aurora M. Skrevet 31. mars 2009 #2 Skrevet 31. mars 2009 Jeg tror det beste du kan gjøre er å respektere kattens grenser, og ikke prøve å få den med på noe den ikke vil. Det er mange katter, som selv om de har hatt en trygg og god oppvekst, ikke liker å ligge i fanget og bli båret. Det er også helt vanlig at katter ikke liker at en kommer for nær de med ansiktet. De opplever det som truende. Fortsett å vise den at du respekterer den, og gi den kos og godhet på en måte den aksepterer og liker, så vil den litt etter litt bli tryggere og kanskje til slutt tolerere litt mer håndtering. Det er jo helt fremmed og unaturlig for den, så det er jo ikke så rart at den ikke umiddelbart liker det. Det betyr ikke at den ikke har det bra hos deg, og er glad i deg. Når det gjelder mjauingen, er det min erfaring at kjedsomhet ofte er en årsak. Det bidrar også til nervøse katter. Er den ute eller innekatt? Lek med den på kattens premisser (så den får brukt jaktinstinket) , så den blir både fysisk og mentalt sliten er som oftest "kuren", om det da ikke er noe fysisk i veien som gjør at den klager (men det regner jeg med du har sjekket ut).
ristel Skrevet 5. april 2009 #3 Skrevet 5. april 2009 det finnes noe som heter Feliway som er et feromon som gjør at katten slapper litt mer av. feliway tror nok dette kan hjelpe katten din litt med å slå seg mer til ro hjemme.
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2009 #4 Skrevet 7. april 2009 Siden katten i utgangspunktet er nervøs bør du hele tiden respektere katten, aldri skjenne på den eller noe sånt heller for da kan du bare gjøre saken mye værre. Unngå raske bevegelser, roping og slikt. Dersom du har fest, selskap hjemme så skjerm katten fra det (har i alle fall hjulpet meg). Berusede mennesker kan betraktes som utilregnelige og upålitelige av katten. Dessuten kan mange mennesker skape stress for katten og den kan føle seg sperret inne. La alltid katten komme til deg. Det kan være katten lar seg klappe etterhvert. Du kan prøve forsiktig en sjelden gang når du gir den mat f.eks. Eller noe ekstra godt. Oppholde deg en del på gulvet slik at du er nærmere kattens høyde, eller katten har muligheten til å nå høyere enn deg. Dersom du får muligheten til å klappe/ha den på fanget så ha alltid hendene foran katten først slik at katten oppfatter bevegelsene dine. Da skvetter den kanskje mindre. Bare vær veldig tålmodig. Alltid vanskelig med omplasserte dyr Lykke til!
kristiney Skrevet 11. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 11. april 2009 tusen takk for alle svar ble litt klokere å litt mindre bekymmret det er vell i utgangspunktet en ute katt,men siden den har levd mestparten av livet sitt inne på dyrebeskyttelsen er trygghet for den å være inne,men skal begynne nå å slippe ho ut litt å litt så hun ikke blir så redd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå