Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #1 Skrevet 31. mars 2009 Mine foreldre har sagt at de vil stille opp med 25 000 kr til hjelp til bryllupet, men da får vi ingen gave under selve bryllupet. Dette synest jeg er fair! og også veldig snilt.. (jeg har 2 andre søsken som også får dette, og mine foreldre er langt fra rike). Men min forlovede reagerer!!!! For hans mor vil også gi oss hjelp, og vil ikke være noe "dårligere" enn mine foreldre. Men hun vil i tillegg gi oss en rikelig gave på selve dagen. Dette mener min forlovede "bare skulle mangle!!", og mener mine foreldre er kunne vært mere gavmilde... Serøst??? (han er enebarn, så derfor har kanskje hans mor råd til dette, men mine foreldre betaler 2 brylluper det året.) Jeg mener vi ikke trenger begge deler fra hans mor heller...vil jo ikke tappe familien for penger fordi vi skal gifte oss... Ikke derfor jeg vil gifte meg!!! Er dere enige med han? Og hva er vanelig å få av foreldre?
Musihus Skrevet 31. mars 2009 #2 Skrevet 31. mars 2009 Mine foreldre har sagt at de vil stille opp med 25 000 kr til hjelp til bryllupet, men da får vi ingen gave under selve bryllupet. Dette synest jeg er fair! og også veldig snilt.. (jeg har 2 andre søsken som også får dette, og mine foreldre er langt fra rike). Men min forlovede reagerer!!!! For hans mor vil også gi oss hjelp, og vil ikke være noe "dårligere" enn mine foreldre. Men hun vil i tillegg gi oss en rikelig gave på selve dagen. Dette mener min forlovede "bare skulle mangle!!", og mener mine foreldre er kunne vært mere gavmilde... Serøst??? (han er enebarn, så derfor har kanskje hans mor råd til dette, men mine foreldre betaler 2 brylluper det året.) Jeg mener vi ikke trenger begge deler fra hans mor heller...vil jo ikke tappe familien for penger fordi vi skal gifte oss... Ikke derfor jeg vil gifte meg!!! Er dere enige med han? Og hva er vanelig å få av foreldre? Nei, er selvfølgelig enig med deg! Ikke nødvendig med gave i tillegg hvis man får bidrag av foreldre. Man skal være takknemlig for det man får! Hva som er vanlig eller ikke vet jeg ikke. Jeg er forespeilet 50 000,-, men jeg har godt stilte foreldre. Jeg hadde ikke regnet med dette, og vi har planlagt et bryllup vi i helhet kan betale selv. Jeg kommer absolutt ikke til å forvente å få gave i tillegg. Foreldrene hans kommer til å gi noe også, men jeg vet ikke hva det beløpet blir. Uansett om det er 1000 eller 20 000 kommer jeg til å være kjempetakknemlig! Bare å gi forloveden din et spark i ræva etter min mening!
Spent brud Skrevet 31. mars 2009 #3 Skrevet 31. mars 2009 Mine foreldre har sagt at de vil stille opp med 25 000 kr til hjelp til bryllupet, men da får vi ingen gave under selve bryllupet. Dette synest jeg er fair! og også veldig snilt.. (jeg har 2 andre søsken som også får dette, og mine foreldre er langt fra rike). Men min forlovede reagerer!!!! For hans mor vil også gi oss hjelp, og vil ikke være noe "dårligere" enn mine foreldre. Men hun vil i tillegg gi oss en rikelig gave på selve dagen. Dette mener min forlovede "bare skulle mangle!!", og mener mine foreldre er kunne vært mere gavmilde... Serøst??? (han er enebarn, så derfor har kanskje hans mor råd til dette, men mine foreldre betaler 2 brylluper det året.) Jeg mener vi ikke trenger begge deler fra hans mor heller...vil jo ikke tappe familien for penger fordi vi skal gifte oss... Ikke derfor jeg vil gifte meg!!! Er dere enige med han? Og hva er vanelig å få av foreldre? Hva som er vanlig kommer nok an på foreldrene og familiene. For vår del er vi kjempeheldige, vi får festen (fest, mat, drikke osv) fra det ene foreldreparet (som sitter svært godt i det) og opptil 25000 fra det andre paret (som egentlig ikke har råd til det, så vi skal prøve å begrense hva de skal betale til slutt). Her har vi også fått beskjed om at vi ikke får noe mer gave, noe vi begge synes er helt greit. Så alt i alt er det minimalt vi skal betale for bryllupet vårt. Men at forloveden din synes det er for lite å få fra foreldrene dine synes jeg virker veldig merkelig/dårlig. Bare forklar (igjen) at foreldrene dine ikke har så mye å rutte med. Om moren hans ønsker å gi en gave i tillegg kan dere ikke nekte henne dette, men kanskje dere kan gjøre det klart for henne at dere ser på støtten til bryllupet som gaven fra henne og at dere ikke forventer mer. Hvis hun absolutt vil gi mer får dere ta det som en bonus :-)
leirbål Skrevet 31. mars 2009 #4 Skrevet 31. mars 2009 For å være helt ærlig så ble jeg sjokkert over tankegangen til forloveden din. Å få et økonomisk tilskudd til bryllupet er en fantastisk fin gave, og ikke noe selvfølge. Og uansett om familien din har råd til det, er det deres penger, ikke hans, eller dine. Jeg ville snakket alvorlig med ham om penger. Hvis han begynner å kreve nå, hva skjer om dere får barn og svigermoren din vil spandere masse på barnebarnet? Det er greit at dere finner ut av penger før dere gifter dere. Vi får ikke noe fra noen av sidene, og er godt fornøyd med det. En liten gave til bryllupet får vi, da.
Solstrålejenta Skrevet 31. mars 2009 #5 Skrevet 31. mars 2009 Vi får 15.000 av hver av våre foreldre (4 sett siden de er skilte)... Det er vi utrolig takknemlige for og det vil komme godt med så vi ikke blakker oss helt ut. Store deler betaler vi uansett selv Men tilbake til spørsmålet ditt -vi forventer ikke å få gaver i tillegg til dette. Jeg vet at ihvertfall mine foreldre har sagt at de kun kommer til å kjøpe en symbolsk gave i tillegg som vi kan ha på gavebordet. Det synes jeg er over all forventning Å gi så mye penger til voksne menneskers bryllup, uavhengig om det er barna deres eller ikke, synes jeg er mer enn nok gave i seg selv...
Gjest hopeful Skrevet 31. mars 2009 #6 Skrevet 31. mars 2009 Vi skal betale bryllupet vårt selv, og tar evt pengestøtte som en bonus. Selvfølgelig enig med deg ts. Man skal være takknemlig for det man får, og syns det er smålig tankegang av din kommende mann. Kanskje han rett og slett er litt bortskjemt som enebarn? Uansett ville jeg forklart han at dine foreldre ikke har den samme økonomien som hans mor har, og at de i tillegg har to barn fler enn henne, som de også vil støtte den dagen de skal gifte seg.
Gjest hva Skrevet 31. mars 2009 #7 Skrevet 31. mars 2009 Jeg har prøvd å forklare mine barn at foreldre som bruker 2000 på sitt ene barn kan gjøre det fordi de har kun et barn, mens jeg som har tre barn kan ikke bruke 2000 på hvert barn, derfor må de 2000 kronene deles på tre barn. Det er flere å fordele pengene på og da blir det mindre på hver, det er en kunnskap din kommende ektemann har gått glipp av. Økonomi er roten til alt vondt i et forhold.. og her begynner det allerede før giftemålet.. Sett mannen på plass med en gang, hans familie er hans familie og din familie er din, de er ikke tvunget til å gjøre likt.
Gjest ? Skrevet 31. mars 2009 #8 Skrevet 31. mars 2009 Vi skal betale bryllupet vårt selv, og tar evt pengestøtte som en bonus. Selvfølgelig enig med deg ts. Man skal være takknemlig for det man får, og syns det er smålig tankegang av din kommende mann. Kanskje han rett og slett er litt bortskjemt som enebarn? Uansett ville jeg forklart han at dine foreldre ikke har den samme økonomien som hans mor har, og at de i tillegg har to barn fler enn henne, som de også vil støtte den dagen de skal gifte seg. Det er godt mulig man har samme økonomi, bare ikke samme antall barn og skal man dele på flere så blir beløpene mindre.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #9 Skrevet 31. mars 2009 Jeg ville snakket alvorlig med ham om penger. Hvis han begynner å kreve nå, hva skjer om dere får barn og svigermoren din vil spandere masse på barnebarnet? Vi har 2 barn sammen, og har nesten over 5 års fortid sammen. Så vi kjenner jo hverandre godt!!! Mulig han ikke mente det slik det hørtes ut som.... Men må vel prates om merker jeg. Og ja, svigermor spanderer veldig mye mere enn min familie, men mine foreldre stiller opp på andre ting! (barnevakt og slikt...som ikke kan kjøpes så lett). Men at han mente vi burde få en skikkelig gave i tillegg til denne pengehjelpen hadde jeg ikke heeeelt forventet!!! (og likte det vel ikke helt heller.... ) /ts
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #10 Skrevet 31. mars 2009 Din forlovede er ganske så frekk som vil bestemme hva andre skal gi dere i gave og hjelp !!
Gjest Gjest_snart gift_* Skrevet 31. mars 2009 #11 Skrevet 31. mars 2009 Oi.. Det er ganske frekt å forvente at man får en gave til... Foreldrene til sambo skal betale for halve brullupet vårt, ca 55 000. Men det får vi ikke lov til å si til noen da de synes det er litt ubehagelig.. Men moren hans kom her om dagen og fortalte at de skulle kjøpe en ordentlig gave til oss ved siden av i og med at ingen andre viste at vi fikk hjelp til bryllupet. Ga henne klar beskjed om at jeg synes det er helt unødvendig og at vi får mer enn nok. Synes samboeren din egentlig er både frekk og kravstor. En annen ting er jo at et bryllup handler jo ikke om gavene.. Eller??
effy Skrevet 31. mars 2009 #12 Skrevet 31. mars 2009 Tåpelig at han skal ha en mening om hva dere skal få i bryllupsgave. 25 000,- er jo veldig generøst, hvorfor skal dere få noe i tillegg til det?
Jade Skrevet 31. mars 2009 #13 Skrevet 31. mars 2009 Hvis jeg var foreldrene dine, så ville jeg gitt 12500 i gave til deg (betalt brudekjolen, kanskje?), og en slipsnål til forloveden din. Makan til utakknemlig dust! Jeg trodde dere som fikk slike (svimlende i mine øyne) summer av foreldrene deres, at det var i bryllupsgave!
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2009 #14 Skrevet 1. april 2009 Hvis jeg var foreldrene dine, så ville jeg gitt 12500 i gave til deg (betalt brudekjolen, kanskje?), og en slipsnål til forloveden din. Makan til utakknemlig dust! Jeg trodde dere som fikk slike (svimlende i mine øyne) summer av foreldrene deres, at det var i bryllupsgave!
Nique Skrevet 1. april 2009 #15 Skrevet 1. april 2009 Sjokkerende holdning av forlovede til TS. Vi betaler bryllupet selv, men min mor vil gi oss 10K i støtte, og jeg forventer ikke gave i tillegg. Jeg synes 10K er mye, da mine foreldre ikke sitte spesielt godt i det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå