Gjest mor med lite penger Skrevet 31. mars 2009 #1 Skrevet 31. mars 2009 Jeg og barnefaren gikk fra hverandre etter jul og han flyttet ut. Jeg har ganske lite penger for tiden, siden jeg betaler hele huslånet og bilen alene. Nå har barnefaren heldigvis hjulpet meg masse økonomisk (mer enn barnebidraget) frem til jeg får Overgansstønaden. Han har heller ikke så mye penger til overs, men han har hjulpet så godt han kunne. Leverte inn papirene til NAV i januar, men i mars kom det et skriv fra dem, om at de manglet samværsavtalen mellom barnefaren og meg. Leverte dette inn for for snart 1 måned siden. Snakket med NAV i dag og søknaden er enda ikke ferdig behandlet. Det kunne faktisk ta 3 måneder fra de mottok de siste papirene fra meg (dvs 6 måneder behandlingstid til sammen). Barnet mitt begynner i barnehage i august og jeg begynner å jobbe i juni. Da skal ungen være sammen med faren sin. Men frem til da har jeg altså veldig lite penger (eller rettere sagt ingenting). Kan jeg søke Sosial Stønad mens jeg venter, eller tar det like lang tid å behandle en slik søknad? Huff, jeg synes det er flaut å måtte be om økonomisk hjelp. Bor på en liten plass, så "alle vet alt om alle".
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #2 Skrevet 31. mars 2009 Sosialstønad er ikke for mennesker med både hus og bil. Antar at du må selge bilen din før du kan forvente deg noe fra den kanten.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #3 Skrevet 31. mars 2009 Sosialstønad er ikke for mennesker med både hus og bil. Antar at du må selge bilen din før du kan forvente deg noe fra den kanten. Det er slett ikke sikkert. Jeg har bil, og har likevel mottatt sosialstønad i korte perioder (en måned av gangen, tre ganger til sammen fordelt over flere år). Man får ikke penger til å dekke billån, bensin, bilforsikring eller annet knyttet til bilen. Men man kan likevel få støtte til husleie, strøm og livsopphold. Det er forskjell på å motta sosialstønad på fast basis, og det å motta sosialstønad i en kort avgrenset periode mens man venter på andre støtteordninger osv.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #4 Skrevet 31. mars 2009 Det skader vel ikke å prøve. Hos meg tok det 4 uker fra jeg sendte søknad til jeg fikk pengene.Lykke til
Chakoya Skrevet 31. mars 2009 #5 Skrevet 31. mars 2009 (endret) P.g.a du har huslån (da jeg går ut ifra at det er snakk om at du har et hus) vil du normalt ikke få godkjent sosialstønad. Men unntak gjøres selvfølgelig i enkelte tilfeller. Det samme gjelder bil. Man skal ha prøvd alle muligheter før man går til sosialkontoret. Er bilen av verdi, la oss si 100.000,- må man selge den og leve på disse pengene til det er tomt. Huset skal være solgt, og man skal leve på dem eventuelt til pengene er borte eller at man klarer å få seg jobb og leve på jobb penger. Sparekonto skal være tømt og brukt opp. Sosialkontoret vil og sjekke dine vanlige kontoer for å se hvordan du har brukt pengene. Ser dem at du nettopp har brukt 100.000 kr på 1 mnd vil dem stille seg kritiske til deg og spørre hva du har måttet bruke så mye penger på eventuelt denne mnden. Sosial stønad er for dem aller fattigste i norge som ikke kan livnære seg selv. Dersom det er en kort periode det er snakk om og sosialen får bekreftelse på at du venter på penger fra NAV, kan det hennde dem går inn og vil hjelpe til. Jeg ville ihvertfall ha prøvd. Du kan ikke få annet enn avslag eller godkjent. Endret 31. mars 2009 av Chakoya
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #6 Skrevet 31. mars 2009 Jeg har hatt leilighet med lån og fellesutgifter. Totalt rundt 7000 kr. I tillegg en bil verdt rundt 60.000 Fikk ingen krav om å selge noe som helst av sosialkontoret. De skjønte at det var bare i en overgangsfase at jeg trengte hjelp. Jeg fikk vel dekket normal husleie samt livsopphold. At jeg hadde høyere boutgifter enn deres tak måtte jeg betale av livsoppholdet. Ikke fortvil. Tror og håper du blir møtt på en ok måte.
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2009 #7 Skrevet 1. april 2009 Ring å bestill time på sosialkontoret så fort som mulig! Forklar at det haster visst du ikke har penger til mat. Da skal du kunne få noe som jeg tror kalles nødhjelp med en gang. Du må samle all dokumentasjon du har på inntekter og utgifter, ta dette med til sosialkontoret så de kan få en kopi. Beskriv din nåværende situasjon så godt du kan men vær forsiktig med å nevne at du får privat økonomisk hjelp da dette kan slå negativt ut under behandling av dine søknader. Vær nøye med å vise til at du snart begynner å jobbe og be om økonomisk hjelp frem til første lønnsutbetaling. Siden du er i en MIDLERTIDIG økonimisk vanskelig situasjon vil jeg tro du får dekket utgifter til huslån, støm, renovasjon og mat/livsopphold. Siden du har billån så bør du søke om å få utsatt betalingen av dette lånet, vanligvis kan man få tre mnd betalingsutsettelse ved en skriftlig søknad ang dette. Vær klar over at om du evt får igjen penger på skatten kan sosialkontoret kreve å få disse pengene.
Gjest sosialkontoransatt Skrevet 1. april 2009 #8 Skrevet 1. april 2009 så lenge du er i en situasjon hvor du venter på overgangsstønad, og vi vet at dette er noe som kan ta tid for å få behandlet skal det ikke være noe problem å få innvilget sosialhjelp i ventetiden. overgangsstønaden vil bli etterbetalt fra den datoen du har søkt og samlivsbrudd registrert. har du vært gift er det fra separasjonsbevilgning forelligger. sosialkontoret leverer bare et refusjonskrav til nav og får tilbake de pengene de har lagt ut i ventetiden. derfor vil det du får utbetalt være fratrukket det som sosialen har forskuttert. ikke noe problem her jeg jobber iallefall
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2009 #9 Skrevet 1. april 2009 Sosialstønad er ikke for mennesker med både hus og bil. Antar at du må selge bilen din før du kan forvente deg noe fra den kanten. hus? hva må du bo i for å få hjelp? Telt? TROR DU SKAL LA VÆR Å SVARE PÅ TING DU IKKE HAR PEILING PÅ.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå