Gjest Gjest_usikker_* Skrevet 31. mars 2009 #1 Skrevet 31. mars 2009 Blir ganske så forvirra over ortoped spessialistene. 1. fra OCH mente jeg hadde hulfot og tilpasset såler (dyre) til meg. Han er ikke spessialist, men jobber med slike ting 2. Undersøkelse på NIMI av Ortopedspessialist mete jeg hadde "myk fot". Og noe "vipp" i ankelen. Aner ikke hva det er og om en trenger såler til det. 3. Ortoped spessialist på sykhus er usikker på om behov for såler høres det ut som av resultatet. Men annbefaler og å bruke krykker (?) Han mente og jeg hadde fått en "brusksykdom"\ "signalforstyrrelse" etter en slagskade på kneet for 2 år siden. 4. Fysioterapaut mener helt klart jeg har mye hulfot og annbefaler såler. (Hun har såler selv og mente jeg var mer hulfot en henne) 5. En annen fysioterapaut "fnøser" av å bruke såler. Mener problemet ikke er så stort. Sliter med å venne meg til sålene selv etter over 4 mnd med daglig bruk. Er vondt under foten selv om jeg har vært inne å tilpasset (tatt bort mye "masse" under,, nesten hele "kulen"). Verker i ankel og opp etter leggene og knærne på kvelden. Noen som vet om dette er medfødt ? Kan en,,, få skade på brusken som gjør at en får hulfot\mykfot ? Må si jeg ALDRI har vært plaget med bena tidligere. Tross i at jeg har hatt et yrke med svært mye gåing (kokk\ servitør) Er fulstendig forvirret over disse spessialistene. Aner ikke om jeg bør\ ikke bør bruke disse sålene. Er jo dyre greier (1750,-kr 1 gang i året) som vistnok ikke blir dekket noe av med egenandel lengre. Får heller ikke spessial sko, så skokjøp har økt betraktelig i kostnad pga. dyrt merke. Er det noen som har hulfot her og går med såler som kan fortelle meg hvor lang tid ca det tar å venne seg til sålene ? (synes det er merkelig at jeg ennå etter 4 mnd fremdeles får så vondt) Er det noen som har myk fot her ? Bruker dere såler eller ikke. Hvordan "føles" det ?
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 31. mars 2009 #3 Skrevet 31. mars 2009 Hei! Jeg kan ikke svare på alle spørsmålene, men jeg kan jo kanskje svare på noen gjennom å fortelle min historie... Jeg har også alltid gått mye, men for to år siden begynte føttene å verke bare jeg gikk en halvtime om dagen. Først fikk jeg henvisning fra fastlege for å ta røntgen på sykehus. Etter lang tid fikk jeg prøveresultatene, som var "ingenting unormalt". Etter.. eh.. et halvt år kanskje, spurte jeg min nye fastlege (hadde flyttet og dermed ny lege) om en ny henvisning, forklarte at smertene hemmet meg mye i hverdagen. Hans svar "føtter kan jeg ingenting om, kan du ikke ta turen til en fotpleier da, og stelle føttene?". Trodde jeg skulle besvime når jeg skjønte at han mente alvor.... Det endte med at jeg betalte for time selv hos spesialist i Fredrikstad (tilknyttet nettopp OCH). Der ble diagnosen plattfot, med fare for psoriasisgikt, og jeg ble sendt rett til røntgen. Svaret på røntgen var "du er klumpfot, vil du komme inn til Oslo og få tilpasset fotsenger?". Og når jeg fikk dem, så vendte jeg meg faktisk til dem i løpet av en uke... Så de hjalp for meg da... Men, hva mener du med at de ikke dekkes av nav lengre? Jeg har vedtak om å få dem dekket i fem år..... Når du var hos OCH, tok du da den testen på løpemølla? Og den hvor du står på en kloss og ser hvor du legger vekten hen? Har du tatt røntgen av føttene forresten? Vet det er et banalt spørsmål, men med legene kan man jo aldri vite.... og har du lest om noe som heter polynevropati?
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2009 #4 Skrevet 1. april 2009 Takk for svar Nei jeg har ikke tatt bilder av foten for dette.. Eller... jo,, men det var for noe annet. Vikket foten kraftig derfor ble det tatt bilde. Viste seg at det var "vann" et sted i ankelen. Men ikke noe som hadde betydning.. Ellers var det ingenting på bilde. Undersøkelsen med OCH var bare at jeg skulle gå frem og tilbake (ca 3 m) og han vred\vrikket på ankelen,,, så tilpasset han sålene (?) Slik,, stå på blåpapir for avtrykk og den skomgummigreia. Den andre spesialisten vrikket og vred på foten også i alle retninger mens jeg satt. Ingen gåing i det hele tatt. På NIMI gikk jeg ca 3 m frem og tilbake på gulvet, sto rolig og tok knebøy. + vrikking og vridning av ankel. Hun fant noe "nedadvipp" aner ikke hva det er men forklaringen jeg fikk var at jeg vred ankelen innover ned i gulvet..vanskelig å forklare men håper du skjønner. Den siste spesialisten gikk jeg og bare en runde over gulvet 2-3 m. Etterpå klemte han rundt på ankel og vred\ vrikket rundt på den. Har aldri gått på slik tredemølle eller andre ting, kun litt gåing og undersøkelser i sittende stilling. Har en slagskade i kneet hvor det er misstanke om nerveskade fra kneet på innsiden av leggen til under benet som det har vært mye trøbbel med også. Var i forbindelse med dette de fant ut at jeg var hulfot\mykfot også. Har lurt litt på etterpå om de få testene di tok kunne vært noe missvisende i og med at jeg ikke kunne -fullbelaste- benet på den tiden. Og at det kanskje var greit å bare "sette en diagnose" i og med at de ikke fant ut helt hva smertene kom av. Men synes samtidig det er litt merkelig at alle på en eller annen måte har kommet frem til at det ER noe. Fikk sålene for ca 7 mnd siden. De føste 3 mnd klarte jeg ikke gå i de mer en 1 t på dagen. Forferdelig vondt under foten, var som å gå på småsten. Strålte opp gjennom hele foten. Var å tilpasset flere ganger og han "pusset vekk" en god del under. Er nesten så jeg lurer på om mesteparten av "kulen" under er pusset vekk. Enda 2 mnd gikk med "hard trening" hvor jeg tvang meg til å gå med de tross i at det gjorde fryktelig vondt. Er føst de siste 2 mnd det er sån,,,, høvelig.. Kjenner ubehag og sårhet under benet ennå. Og er veldig fornøyd da jeg kan ta de av når jeg sitter i ro. Går jeg hele dagen med de, stråler det gjerne opp i leggen til kneet og låret. Kan sammenlignes med når en slår seg i albuen,, den følelsen av vissen\verkende følelse. Trodde nå jeg skulle bli bedre i foten og benet av disse greiene. Men synes nå engentlig det er vondt både med å bruke de og med å ikke bruke disse. polynevropati har jeg aldri hørt om.. Skal søke litt på nett etterpå og se om jeg finner ut av det. Det med dekning av kostnader er vist noe som er omgjort på for ikke så lenge siden. Ut fra hva jeg fikk høre på NIMI. Var vist blidt strengere med det. En måtte nesten ha en "vandskapt" fot for å få dekket noen av kostnadene nå fikk jeg høre. Nye regler fra i år vistnok. Han på OCH mente helt klart jeg burde fått dekket både såler og spesialsko, siden han mente det var "så mye". Men men... det ser ut til at jeg må betale alt selv både såler og dyre sko,, er jo ikke alle sko slike såler passer i fant jeg ut
Gjest Gjest_usikker_* Skrevet 2. april 2009 #5 Skrevet 2. april 2009 Dytter... ingen som har erfaringer med noe om dette ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå