Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #1 Skrevet 31. mars 2009 Vi må gi bort pusen vår av ulike grunner, men det er ikke hovedsaken her. Jeg satte en annonse inn på finn, og fikk endel henvendelser på den. Her om dagen ringte en person som gjerne ville komme å "se" på pusen med en gang, å selv om jeg sa at det ikke passet da jeg ikke var hjemme, så spurte h*n om det var noen andre hjemme som kunne ta imot besøk. Jeg synes personen var litt pågående å sa at nei, det passer ikke. Nå vil tilfeldighetene det slik at ei venninde også måtte gi bort sin katt, å hun fikk da kontakt med noen som var veldig intressert. Hun sjekket tlf.nr å fant ut at adressen var i en naboby. Jeg sjekket også adressen til det nr det ble ringt til meg fra, å stor var min overraskelse når nr tilhørte samme adresse som de som fikk vennindens katt. Jeg ringte henne å ba henne lese opp tlf.nr til de som hadde fått katten hennes. Det var akkurat samme nr som hadde ringt til meg. De som ringte meg nevnte ingenting om at de hadde hentet en kattunge dagen før - noe jeg synes er merkelig. Hadde de hatt rent mel i posen så hadde de vel sagt noe som at de hadde hentet en kattunge dagen før, men at de f.eks villa ha en lekekamerat til den. Jeg har også fått beskjed om at jeg må sjekke om de som får katten har slanger. Det er visst mange som ringer på katter på finn.no å rett og slett får katter til slangene sine. Det blir inget katt på den personen som også fikk katt av min venninde. Jeg gir heller katten bort til noen andre som virker mer seriøse. Noen som har vært borti lignende historier?
Gjest Elfrida Skrevet 31. mars 2009 #2 Skrevet 31. mars 2009 Hvis du skal gi den bort, si at du vil levere katten selv. Da kan du se hva slags forhold den får, og hvis du har dårlig magefølelse kan du bare si at du dessverre har ombestemt deg og ikke klarer å gi bort pusen allikevel.
Gjest Gjest_AnetteR_* Skrevet 31. mars 2009 #3 Skrevet 31. mars 2009 Det er faktisk ganske vanlig. Utrolig mange kattunger som blir gitt bort gratis over finn.no ender opp som reptilmat. Nå sa du ingenting om hvor gammel katten var, dette gjelder kun unge kattunger. Det er derfor man ALLTID skal ta betalt når man gir bort kattunger. Jeg anbefaler 300 kroner. Man kan si at det er for de to vaksinene og fire ormkurene katten har fått før den er 12 uker. Man kan også sende med utstyr som rettferdiggjør prisen. Dette fordi 300 kroner for slangemat er dyrt, mens 300 kroner for en fiks ferdig vaksinert katt med utstyr er veldig billig for en preson som faktisk ønsker seg en katt. Hos dyrebeskyttelsen tar vi 300 kroner for kattunger, og 1000 kroner for ferdig steriliserte katter. Folk som er glad i katter og har lyst på en katt, og planer om å ta godt vare på den, er alltid villige til å betale.
Gjest ts Skrevet 31. mars 2009 #4 Skrevet 31. mars 2009 Hvis du skal gi den bort, si at du vil levere katten selv. Da kan du se hva slags forhold den får, og hvis du har dårlig magefølelse kan du bare si at du dessverre har ombestemt deg og ikke klarer å gi bort pusen allikevel. Har ingen gode magefølelser her, å skal ikke gi bort katten til de menneskene.
Gjest ts Skrevet 31. mars 2009 #5 Skrevet 31. mars 2009 Det er faktisk ganske vanlig. Utrolig mange kattunger som blir gitt bort gratis over finn.no ender opp som reptilmat. Nå sa du ingenting om hvor gammel katten var, dette gjelder kun unge kattunger. Det er derfor man ALLTID skal ta betalt når man gir bort kattunger. Jeg anbefaler 300 kroner. Man kan si at det er for de to vaksinene og fire ormkurene katten har fått før den er 12 uker. Man kan også sende med utstyr som rettferdiggjør prisen. Dette fordi 300 kroner for slangemat er dyrt, mens 300 kroner for en fiks ferdig vaksinert katt med utstyr er veldig billig for en preson som faktisk ønsker seg en katt. Hos dyrebeskyttelsen tar vi 300 kroner for kattunger, og 1000 kroner for ferdig steriliserte katter. Folk som er glad i katter og har lyst på en katt, og planer om å ta godt vare på den, er alltid villige til å betale. Katten er ca 6 mnd, så den har vel rette størrelsen som slangemat.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #6 Skrevet 31. mars 2009 Tror dette med at kattunger ender som slangemat er mer en "urban legend" enn noe som er særlig utbredt, med tanke på hvor enkelt det er å avle opp kaniner eller rotter vs. å stadig måtte skaffe nye katter. Har drevet en god del med reptilhold selv og aldri vært borte i noen som brukte kattunger, men de fleste jeg kom i kontakt med hadde en "musefarm" i kjelleren. Men om magefølelsen er gal, hold deg unna! Det finnes mange syke mennesker som gjør verre ting med kattunger enn å bruke dem som slangemat også...
Mir Skrevet 31. mars 2009 #7 Skrevet 31. mars 2009 Ja.. jeg hadde også noe rart gående ifjor.. Var noen som ringte på katten... "Ja, vi kan hente den ikveld. Vi har en fra før og. Jeg ringer deg tilbake snart" . Jeg ville faen ikke gi bort katta samme dagen, og han var så desperat, "komme idag, komme idag" . Jeg ante ugler i mosen.. Ikke gi bort bare fordi du må gi den bort nei, vær forsiktig!
Gjest Glør Skrevet 31. mars 2009 #8 Skrevet 31. mars 2009 Tror dette med at kattunger ender som slangemat er mer en "urban legend" enn noe som er særlig utbredt, med tanke på hvor enkelt det er å avle opp kaniner eller rotter vs. å stadig måtte skaffe nye katter. Det tror jeg også. Det kan være farlig for en slange å bli matet med katter, siden klørne kan rive dem opp innenfra. Og det er mange som selger mere egnede dyr som slangemat til en rimelig penge, som ikke risikerer å skade slangen, i tillegg til at det er en enkel sak å avlde noen egne dyr.
Gjest ts Skrevet 31. mars 2009 #9 Skrevet 31. mars 2009 Men hvorfor vil noen som hentet en kattunge dagen før hente en til den neste dagen? Å hvorfor så desperat at de helst vil hente katten med en gang? Regner også med at de som er seriøse og vil ha katt spør litt om katten og forteller litt om seg selv og bosituasjon, men disse har ikke vist noe interesse bortsett fra at de ville hente katten så fort som mulig. Jeg har nå iallefall katten min enda, å har noen som virker mer seriøse som vil komme å holse på, å har gitt beskjed til de andre at det blir ingen katt på de herfra.
Aurora M. Skrevet 31. mars 2009 #10 Skrevet 31. mars 2009 Hei! Vær så snill å være utrolig selektiv når du nå omplasserer katten din! Det er et stort ansvar å gi bort en katt og sørge for at den får rette eiere. Ikke tenk at det viktigste bare er å få gitt den bort, tenk at det viktigste er at den skal få et best mulig hjem! Ansvarsfulle mennesker som virkelig ønsker en ny katt, har det ikke travelt, og vil tåle godt å bli vurdert av deg. Kopierer like godt noe av det jeg skrev i et annet innlegg her: Når man omplasserer dyr, er det utrolig vanskelig å vite om man har funnet riktige eiere. Det vet jeg alt om... Alt kan se så bra ut på overflaten, men når det kommer til stykket kan det være alt annet enn bra. Jeg har lært meg å være utrolig selektiv når jeg omplasserer de jeg har hjemme i fosterhjem. De får aldri katten med seg hjem med en gang. Det er minst et besøk i forkant hvor jeg får se de og katten an sammen, og jeg gjør klare avtaler på hvor lenge den skal holdes inne. Jeg vil vite alt jeg overhodet kan om det nye hjemmet, og jeg vil ha tilbakemelding etter noen dager. Til tross for all denne forberedelsen, har det hendt at det har feilet, og katten har måttet omplasseres på nytt. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå