Gjest MåneSkygge Skrevet 30. mars 2009 #1 Skrevet 30. mars 2009 Jeg leste av strømmen nå og fikk opp at jeg hadde brukt 3277kWh siden sist avlesing for tre mnd siden. Er det mye, lite , normalt?
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #2 Skrevet 31. mars 2009 Jeg leste av strømmen nå og fikk opp at jeg hadde brukt 3277kWh siden sist avlesing for tre mnd siden. Er det mye, lite , normalt? Dette er jo håpløst å svare på, når man ikke vet boligdetaljene!! Nytt/gammelt, størrelse, fyring, antall personer...osv. Men... ca 1100 kwh/mnd, er ikke mye for 2-3 personer i 80 - 100 kvm leilighet med bare strømoppvarming i vintermånedene.
Gjest MåneSkygge Skrevet 31. mars 2009 #3 Skrevet 31. mars 2009 Dette er en 40kmv stor leilighet. <det er en voksen i husstanden og kun en varmeovn. Det er ikke vaskemaskin eller noe sånt her.
Østlandet Skrevet 31. mars 2009 #4 Skrevet 31. mars 2009 (endret) Dette er en 40kmv stor leilighet. <det er en voksen i husstanden og kun en varmeovn. Det er ikke vaskemaskin eller noe sånt her. Forutsatt at det er normalt moderne isolert, så synes jeg vel dette er i overkant for 40 kvm. Vet ikke hvor stor ovnen er. Men er det alt du har, (ingen varmekabler) så må den vel være på minst 2000 w, om du skal klare å oppvarme det. Du sier heller ingenting om det er yttervegger overalt, eller hva slags bolig. Med strømprisene som har vært de siste 2-3 månedene, så kan du regne 90 øre til 1,- kr, pr kwh. Alt inkludert (nettleie avgifter osv) Har du betalt mer enn dette, så er det for dyr kraft, nettleie, eller begge deler. Endret 31. mars 2009 av Østlandet
Gjest MåneSkygge Skrevet 31. mars 2009 #5 Skrevet 31. mars 2009 Je bor i andre etasje i en forholdsvis ny åttemanns bolig. Det er yttervegger på hele huset. Oljeovnen jeg har er på 1500 watt. Den står på halv styrke stort sett bare på kveldene. Har reagert tidligere også på at det er såpas høyt forbruk her og mener selv det er noe galt en plass. Jeg kan sende inn måleren til sjekk men om de ikke finner noe så vil det koste meg 800 kr og det har jeg ikke råd til nå.
Gjest MåneSkygge Skrevet 31. mars 2009 #6 Skrevet 31. mars 2009 Må legge til at jeg synes det er en varm leilighet. Jeg kan ikke ha ovn på hele tiden for da blir det for varmt her inne.
ninuska_ Skrevet 31. mars 2009 #7 Skrevet 31. mars 2009 Dette lurer jeg også på. Ikke for å invadere tråden din, men jeg har brukt 2050kWh på tre mnd, på en leilighet på 40kvm. Jeg syntes det var mye for jeg har nesten ikke hatt på ovnen den siste mnd, og det var mer enn det vi fikk til juletider. Bare i dag har jeg brukt over 7 kWh, vet ikke hvor normalt det er for to lys, en PC og internettmodem, men men.. over til deg: Du kan jo sende måleren til sjekk når du har råd, men det er ikke sikkert de finner noe feil på den.. Har du noe som kanskje trekker strøm - f.eks Tv'en bruker strøm om den ikke er skrudd av helt, mobilladere.. Jeg vet ikke hvor mye strøm lignende elektronikk bruker ved å bare være plugget i, men de bruker nok noe..
Gjest MåneSkygge Skrevet 31. mars 2009 #8 Skrevet 31. mars 2009 Dette lurer jeg også på. Ikke for å invadere tråden din, men jeg har brukt 2050kWh på tre mnd, på en leilighet på 40kvm. Jeg syntes det var mye for jeg har nesten ikke hatt på ovnen den siste mnd, og det var mer enn det vi fikk til juletider. Bare i dag har jeg brukt over 7 kWh, vet ikke hvor normalt det er for to lys, en PC og internettmodem, men men.. over til deg: Du kan jo sende måleren til sjekk når du har råd, men det er ikke sikkert de finner noe feil på den.. Har du noe som kanskje trekker strøm - f.eks Tv'en bruker strøm om den ikke er skrudd av helt, mobilladere.. Jeg vet ikke hvor mye strøm lignende elektronikk bruker ved å bare være plugget i, men de bruker nok noe.. Jeg har siden jeg fikk den første regningen her, blitt veldig flink til å slå av pc, tv, trekke ut ladere osv. Jeg slukker lysene om jeg ikke er i rommet å sånne ting. Trodde dette ville hjelpe men det har dessverre ikke gjort det:( Får sende inn måleren når jeg får råd men det kan bli en stund til enda.
Gjest MåneSkygge Skrevet 31. mars 2009 #9 Skrevet 31. mars 2009 Jeg sjekket måleren igjen nå. Jeg har brukt 22kWh siden jeg sjekket i går. Jeg har vært borte hele dagen og ingenting har stått på. Jeg la meg en times tid etter jeg sjekket i går og da slo jeg av alt. Er ikke det mye på under ett døgn?
waco Skrevet 31. mars 2009 #10 Skrevet 31. mars 2009 Hadde jeg bodd alene så hadde jeg ihvertfall senket temperaturen på varmtvannstilbrederen.
Østlandet Skrevet 31. mars 2009 #11 Skrevet 31. mars 2009 (endret) Jeg sjekket måleren igjen nå. Jeg har brukt 22kWh siden jeg sjekket i går. Jeg har vært borte hele dagen og ingenting har stått på. Jeg la meg en times tid etter jeg sjekket i går og da slo jeg av alt. Er ikke det mye på under ett døgn? Det forbruket siste døgn, tilsvarer at du har i snitt hatt varmtvannsbeholderen gående i ca 10 timer. Eller hatt oljeovnen på fullt i ca 15 timer. Eller hatt 25 40 w lyspærer på hele tiden.....bare som eksempler. Varmt vann er en storforbruker. Men da du er alene, så skjønner jeg ikke at det forklarer alt. Det er bitte litt under det vi bruker i vår 110 kvm leiligh om sommeren. Altså på den tiden vi ikke fyrer. Men da er vi 3 stk her, som dusjer og det vaskes klær til. Du har vel også kjøleskap/fryser. Ikke vaskemaskin forstår jeg. men ellers alt av vanlig elektronikk. Kan det være noe utenom leiligheten som trekker strøm? (felles strøm / boder etc) Har du adgang til sikringskapet, så kan du jo forsøke å trekke ut alt du har av elektrisk utstyr (husk varmtv.beholderen), for så å se om måleren fortsatt sveiver rundt. Du har kanskje ikke wattmeter på kjøkkenet? Mange boliger fikk det innstallert for noen år siden. Endret 31. mars 2009 av Østlandet
Gjest MåneSkygge Skrevet 31. mars 2009 #12 Skrevet 31. mars 2009 På den tiden dette skulle vært brukt har det vært natt også dro jeg ut tidlig i dag og slo av alt her hjemme. Har derfor ikke brukt noe særlig med vann eller lys og varme. Har kombiskap, komfyr, tv og pc. Skal lese av hver dag på samme tid nå også skal jeg trekke ut alt av kontakter når jeg reiser bort neste uke. Så får jeg se om det er blitt trekt noe da.
waco Skrevet 31. mars 2009 #13 Skrevet 31. mars 2009 Har du skrudd ned temperaturen på varmtvannstilbrederen altså?
Gjest MåneSkygge Skrevet 31. mars 2009 #14 Skrevet 31. mars 2009 Har du skrudd ned temperaturen på varmtvannstilbrederen altså? Har sittet å studert den men det er ingen plass det går an å stille tempen på den. Det er en bitte liten en under vasken her å der det er mulig og komme til er det i alle fall ikke noe det går an å stille på.
Østlandet Skrevet 1. april 2009 #15 Skrevet 1. april 2009 (endret) Har sittet å studert den men det er ingen plass det går an å stille tempen på den. Det er en bitte liten en under vasken her å der det er mulig og komme til er det i alle fall ikke noe det går an å stille på. Du merker kanskje om det er unødvendig varmt vann når du dusjer og det ikke har vært forbruk av varmtvann på en stund? Er det veldig varmt, så kan det med fordel skrues noe ned. Viktig!!! Det anbefales ikke å skru for langt ned, da det da kan utvikle seg helseskadelige floraer. Kan nok sikkert være forskjeller på varmtv.beredere. Men alle jeg har vært borti har et deksel (der det f eks kan stå data for berederen) på siden. Ofte festet med 2-4 små skruer. Løsner man de kommer man til å får vridd /skrudd en knapp for temp. Enten en vanlig knapp, eller med skrutrekkerspor. Ofte er det mulig i temperaturområdet 55 - 85 grader. I den siste jeg var borti, var det slik. Jeg skrudde den ned til ca 70 gr. Men, var jeg deg, så ville jeg ikke brukt komfyr. Skrudd av alt av lys. Kjøleskap/fryser. Data, Tv...osv og sett hvor mye måleren gikk på f eks en time. (tatt med desimaler også) Så ville jeg skrudd på enkelte ting, for å se hvor mye det gjorde i en time. Eks 2 lyspærer på 40w, skal gi 0,08 kwh. Kanskje dataene for varmtv bertederen står på skiltet altså. Vet ikke om den er på 1000 , eller 1500w. Er den på 1000w skal det altså brukes om den går en hel time ca 1 kwh. Vet at dette kan høres vanskelig ut og kan ta noe tid, men om du er litt ukyndig og ikke kan vise til noe utenfor leiligheten, som kan ha forbruk, så er det eneste måten. Kan forøvrig si at er det noe feil med måleren, så er det oftest at den går for sakte. Altså viser for lite forbruk. Som du kanskje skjønner så er dette litt relatert til mitt fagfelt, men ikke direkte. Hadde du vært min nabo hadde jeg målt meg frem med et instrument til å finne dette ut. Men det kan jo vanskelig gjøres herfra. Endret 1. april 2009 av Østlandet
Gjest MåneSkygge Skrevet 1. april 2009 #16 Skrevet 1. april 2009 Vannet er ikke veldig varmt selv om det har stått ubrukt over tid. Så jeg regner med den er grei. men skal ta den sjekken du nevner i morra. Jeg har nå brukt 30kWh siden samme tid i går og da har jeg ikke dusjet eller noe sånt. Skal sjekke ut alt framover nå for det er nødt å være noe galt her.
Østlandet Skrevet 1. april 2009 #17 Skrevet 1. april 2009 (endret) Ja. Dette virker som mye. Jeg leste av måleren i vår leiligh. i dag. Gjør det den første hver mnd. Hadde brukt 800 kwh i Mars. Leiligheten er mer enn 100 kvm. Har fyrt litt med støm i Mars. 3 voksne, som vasker klær og bruker oppv .maskin. Ganske mye belysning, når det er mørkt...osv. Vi er riktig nok borte alle sammen på dagtid. Men oppsummert, så må det være noe galt hos deg. Eller noe du ikke tenker på. Jeg hadde ogå undersøkt om det virkelig var kurser, bare til din leilighet. Er det hovedbryter i sikr.skapet, så kan du jo skru av den. Da skal alt stoppe og måleren være helt "død". Uansett. Håper du finner ut noe.... Lykke til. Endret 1. april 2009 av Østlandet
Gjest MåneSkygge Skrevet 1. april 2009 #18 Skrevet 1. april 2009 Tusen takk. Håper virkelig jeg finner ut av det snart. Dette blir kostbart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå