Gå til innhold

Hva er det med foreldre som lar store barn gå med smokk?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_linn*
Skrevet

Jeg blir skikkelig frustrert når jeg ser barn fra ca 2-4 års alderen gå med smokk.. hva er i veien med foreldrene?? Lar de ikke barna sine bli større???

Smokk er KUN for babyer, babyer har behov for smokk.. ikke barn..

de tror den enkleste løsningen er å putte smokk i kjeften, så holder de kjeft.. nei.. vet du hva... til dere som lar barna deres gå med smokk.. skjerp dere..

Videoannonse
Annonse
Gjest Purple Haze
Skrevet

Det er nok fordi mange velger den enkleste løsningen når barnet sutrer, trenger trøst eller maser på smokken.

Opplever at mange foreldre blir veldig overrasket når vi i barnehagen forteller at barnet deres ikke bruker smokk i løpet av dagen, og heller ikke maser om den.

Der får de for det meste kun bruke den når de skal sove.

Skrevet

Hvorfor skal barna bli så fort stor?...

Synes ikke det er så galt å bruke smokk, hvis man ser hvilken kos og kjær eiendel det er.. Mine sluttet da de var 3,5 år, synes det var en fin tid å slutte på, da kan de selv delta på metoden, om det enten er Kaptein Sabeltann eller julenissen. Selvsagt er det ikke bra at den blir brukt 24-timer i døgnet, alt med måte..

Skrevet

Jeg er helt enig med Dølahoppa, for det er bare her inne at barna skal bli store med en gang de begynner å gå.

2 åring skal ikke få bruke smokk. De skal heller ikke bæres om de ønsker det, og de må ikke bruke bleier. Pottetrening begynner man med med en gang de begynner å gå. Suttekluter hører også til babystadiet, og en 2 åring må for all del snakke skikkelig.

For å si det slik. Da mine barn var små, gjorde jeg det JEG følte var riktig for dem. Og av en eller annen merkelig grunn så har de sluttet med smokk, de har også sluttet å be om å bli bært, og de sluttet også med bleier da DE var klar for det, og de snakket skikkelig da de var klar for det også. Kjempe merkelig egentlig, når man hører om hvordan så små barn egentlig burde bli behandlet.

Skrevet

Kjære ts

Jeg syns du skal slutte å irritere deg over at foreldre med barn i 2-4 års alderen gir barna sine lov til å gå med smokk. Tenk så mye frustrasjon du blir spart for da.

For å svare på spørsmålene dine:

1. Det er ingen ting i veien med meg

2. Jo da, barnet mitt vokser og gror, selv med smokk

Det er kun babyer som har sugebehov, det er jeg enig i, men også større barn har behov for kos og trygghet. En sliten liten gutt på over 2 år blir ofte roligere og mer fornøyd når han får smokken sin, så hvorfor ikke la han få ha den? I hvert fall i situasjoner der han ikke er fornøyde, når han er trett og sliten eller når han skal sove. Jeg syns du skal tenke på at det i all hovedsak er foreldrene som kjenner barna sine best og som er best egnet til å se deres behov.

Jeg kommer ikke til å slutte å gi sønnen min smokk fordi sånne som deg tror barn blir hemmet i vekst og utvikling av det.

Skrevet

Bruk av smukk så langt opp i alderen vil ødelegge melketennene. Det samme gjelder tåteflaske som var tilfellet med min lillebror.

Skrevet
Bruk av smukk så langt opp i alderen vil ødelegge melketennene. Det samme gjelder tåteflaske som var tilfellet med min lillebror.

Ja, det samme fikk min kusine høre når hun var hos reguleringstannlegen. Var for lenge bruk av smokk - som hadde ført til at overbittet hennes ble rart..

Skrevet (endret)

Godt å se at det hersker en viss enighet på at barn må få være barn.. :) lenger oppe i tråden..

Endret av Dølahoppa
Gjest Papirkurven
Skrevet

Enig både i at barn skal få være barn og alt med måte, jeg.

Jeg vet ikke hvor gammel jeg var da smokken ble borte, men jeg sugde på tommelen lenge og har i dag lange fortenne jeg ikke liker som resultat.

Men jeg synes ikke at man panisk skal begynne med "ekstrem-padagogikk" fra KG når barnet runder 2. Alle barn utvikler seg i sitt eget tempo og er klar for de nye stadiene i sin egen tid.

Tror ihvertfall ikke småbarnsforeldre blir mer klar for å høre på andre når folk hogger ut mot dem på denne måten

Skrevet

For det å være barn defineres av hvor lenge man bruker smukk?

Skrevet

Smokk skader ikke melketennene, men tannstillingen. Det er de fleste foreldre klar over. Mange barn som blir fratatt smokken begynner å suge på tomlen i stedet. Det er enda mer skadelig for tannstillingen.

Tåteflaske med melk eller saft skader tennene, men det er på grunn av sukkeret, altså syreskader og caries. Smokk fører verken til syreskader (eller andre emaljeskader) eller caries.

Skrevet

Neida, men å være en god og omsorgsfull forelder som er opptatt av at barna skal ha optimal helse og utvikling bør heller ikke defineres ut fra om barna får ha smokke eller ikke.

Skrevet

Blir nok ikke mer smukk og tåteflasker hos mine barn etter de har blitt 1.5 år. Har fått streng beskjed av å lære av min mor at jeg skal lære av hennes feil på akkurat det :fnise: Men for all del, det er ikke noe jeg skal konvertere dere over til så fritt fram.

Skrevet

Kiyo: Lykke til! Akkurat det tenkte jeg også før jeg fikk barn. Håper du har større hell og mer besluttsomhet enn det jeg har hatt.

Skrevet

Ikke varigheten, men grunnen til at du lar barnet ditt få bruke smokk..

Om barnet er glad i smokken sin, så hvorfor ta den fra han/hun tidlig pga. at nå er barnet stort nok..!? Det er variabelt, noen unger er ikke fullt så avhengig som andre, og har ingen problemer med å slutte tidligere.. Akkurat som bleier, amming om natten o.l

Null stress.. Barn er barn, alt til sin tid, hva som er rett for den enkelte :-)

Skrevet
Kiyo: Lykke til! Akkurat det tenkte jeg også før jeg fikk barn. Håper du har større hell og mer besluttsomhet enn det jeg har hatt.

Ja, er det ikke rart hvilke planer vi har for barna, før de endelig kommer?

(Personlig: 20 ferdigstrøket tøybleier, 2 nystrikkede ullbukser for dag og natt, og 20 frottebukser.. Varte 2 dager etter hjemkost fra barsel!! :fnise: )

Gjest Tannpleier som har sett det mest
Skrevet
Godt å se at det hersker en viss enighet på at barn må få være barn.. :) lenger oppe i tråden..

Dette var en tåpelig kommentar, du velger å overse de som skriver at langvarig bruk av smokk ødelegger tennene. De gjør nemlig det! Hvis du vil ditt barns beste, så tar du selvsagt smokken bort fra det før det går så langt... En treåring trenger ikke å bruke smokk i det daglige, kun ved søvn. Og dessuten er det bedre at du trøster barnet med kos og kjærtegn enn å putte en smokk i munnen hans og gå tilbake til pc'en eller TV-tittingen din.

Gjest Eithne
Skrevet

Min 3,5 åring bruker smokk om natta. Hun kan gjerne mase hele dagen om å få den, men vi må være konsekvente. Håpet et at hun er avvent til sommeren. Vi kommer ikke bare til å ta den fra henne, men prøver å prate og nå er planen om å henge den på Smokke treet i løpet våren :)

Gjest gammel sta mor
Skrevet

Mens noen klarer det, mitt eldste barn brukte smokk til han var 5 måneder - da gikk den i stykker og han ville ikke ha noen ny. Nestemann brukte smokk til han var 16 måneder, da klippet jeg de i stykker og kastet dem. Vi forventet hyling på kvelden og en urolig natt men det gikk over all forventning. Sistemann ville aldri ha smokk.

Det er vår standhaftighet som blir satt på prøve når vi skal gjennomføre noe vi tror er upopulære valg, holder vi ut litt sutring og hyling så går det seg som regel fortere til enn vi tror.

Skrevet
Dette var en tåpelig kommentar, du velger å overse de som skriver at langvarig bruk av smokk ødelegger tennene. De gjør nemlig det! Hvis du vil ditt barns beste, så tar du selvsagt smokken bort fra det før det går så langt... En treåring trenger ikke å bruke smokk i det daglige, kun ved søvn. Og dessuten er det bedre at du trøster barnet med kos og kjærtegn enn å putte en smokk i munnen hans og gå tilbake til pc'en eller TV-tittingen din.

Godt sagt, tannpleier :enig: Er forøvrig heeelt enig. :jepp:

(Det er også vanskelig å forstå hva en smokkebruker sier) :kaffekopp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...