Gjest arnt Skrevet 30. mars 2009 #1 Skrevet 30. mars 2009 Jeg leier leilighet, og har blitt enige med husverten om å male leiligheta. Han dekker maling etc. Vi ble muntlig enige om én husleies godtgjørelse for jobben. Nå går han tilbake på det, og vil bare gi meg en halv måneds husleie. Noe jeg mener er feil med tanke på hvor mye jobb jeg legger i det. Hva gjør jeg? Han kommer garantert ikke til å gi seg.
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #2 Skrevet 30. mars 2009 Du glemte et par helt vesentlige opplysninger. F.eks. leilighetens størrelse og husleia pr måned. Fortell gjerne også hvor lenge du har tenkt å bo i leiligheten.
Chiquita Skrevet 30. mars 2009 #3 Skrevet 30. mars 2009 Det kommer jo ann på hvor stor leiligheten er, og hvor står månedsleia er når man skal se på hva som er rimelig, eller ikke...
Gjest TS Arnt Skrevet 30. mars 2009 #4 Skrevet 30. mars 2009 Leiligheten er ca. 50-60 kvm, og jeg betaler 5500 per mnd. Har ikke kontrakt på hvor lenge jeg skal bo her. Men har bodd her i 3 år, og blir nok ikke å flytte på hvertfall 1 år.
Gjest TS Arnt Skrevet 30. mars 2009 #5 Skrevet 30. mars 2009 Jeg har regnet på at jeg blir å bruke kanskje 80-90 arbeidstimer på malingen...
Gjest Malerkjempen Skrevet 30. mars 2009 #6 Skrevet 30. mars 2009 Jeg har regnet på at jeg blir å bruke kanskje 80-90 arbeidstimer på malingen... Hva skal du male med? Tannbørste? Maler du med rulle og forlengerskaft er det gjort på et par dager à 8 timer. 1
Gjest TS Arnt Skrevet 30. mars 2009 #7 Skrevet 30. mars 2009 Jeg har malt halve, og brukt ca. 30-40 timer. Det meste er panel, det trengs to strøk, kan ikke bruke rulle på panelet. Det er lister og kriker og kroker overalt. Vinduer med sprosser. Jeg maler tak, vegger, lister, dører og vinduer, kjøkkenskap, bad, to strøk overalt. Det tar tid!
Gjest Gjest_ærlig_* Skrevet 31. mars 2009 #8 Skrevet 31. mars 2009 Jeg har malt halve, og brukt ca. 30-40 timer. Det meste er panel, det trengs to strøk, kan ikke bruke rulle på panelet. Det er lister og kriker og kroker overalt. Vinduer med sprosser. Jeg maler tak, vegger, lister, dører og vinduer, kjøkkenskap, bad, to strøk overalt. Det tar tid! Skjønner at det tar tid. Jeg har akkurat malt kvadrat med tak + vinduer og lister. To strøk. Det tok 35 timer. Halve husleien er alt for lite. Det er en sinnnsyk jobb du gjør der. Tror nesten jeg hadde nektet å betale ut halve husleien. og/eller ikke malt hele huset (bare halve).
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 31. mars 2009 #9 Skrevet 31. mars 2009 Jeg trodde ikke det var vanlig at huseier betalte leieboer for å male ... Der vi leide hadde vi lyst å male fordi vi ville ha fine lyse farger. Vi spurte om lov, og huseier sa det var ok, og at han kunne dekke malinga og utstyret vi trengte. Kunne ikke falt meg inn å ta betalt, siden det var vi som hadde lyst å male
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #10 Skrevet 31. mars 2009 Om leietager ber om å få male er det vanlig utleier dekker maling. Om utleier vil at det skal males og leietager sier han kan gjøre det mot en viss sum, må man bli enige om summen. Helst skriflig. Muntlige avtaler er no dritt. Ikke skjønner jeg at du gidder male så mye i en leilighet du skal bo i ett år til.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #11 Skrevet 31. mars 2009 Da min leieboer spurte om å få male så sa jeg at det var greit. Hadde to betingelser. At det ble en lys farge og at leieboer faktisk måtte betale malingen selv. Spørsmålet kom bare kort tid etter utleie og vedkommende visste jo hvordan det var. En nøytral farge i stua og kjøkkenet og farget tapet ellers.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #12 Skrevet 31. mars 2009 Vel, jeg vil vel også si at 5500 kr for den leiligheten er ganske lite. Ved oppussing vil leiligheten være mer verdt, men det slipper du å tenke på. Synes ikke det er så ille. Jeg som utleier ville aldri betalt min leietager for å gjøre en slik jobb. Enten ønsker de å male (og jeg betaler gladelig for malingen om fargen er pen). Alle tjener på det, da leien i utgangspunktet var satt for en leilighet med stygge vegger og jeg går ikke opp i pris. Skal jeg betale noen for å male leiligheten, hadde det IKKE vært leietager, det kan jeg si med en gang. Jeg har leid ut nok til å vite at man ikke alltid kan stole på leietagere og forholdet bør ikke gå ut over det som allerede er nedskrevet i kontrakt.
Gjest TS Arnt Skrevet 31. mars 2009 #13 Skrevet 31. mars 2009 Jeg bare fortalte husverten at det hadde gjort seg med et strøk maling i leiligheten. Først tenkte han å leie inn folk, men jeg sa at jeg kunne gjøre det. Jeg sier ikke at jeg bare skal bo her i ett år, men minst ett år til. Jeg liker å male, og jeg liker å ha det ordentlig rundt meg selv om jeg ikke eier. Er bare så surt at han nå går tilbake på det han opprinnelig sa. Hva kan jeg gjøre? Han kommer til å bli argsint hvis jeg holder tilbake pengene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå