MonicaØH Skrevet 30. mars 2009 #1 Skrevet 30. mars 2009 Jeg er medlem av en ungdomsforening. Vi skal prøve å ha et LAN, men har ikke noe internett. Derfor lurer jeg på om det er noen som vet hvor stor eller akkurat hvilken router vi må ha for minst 20 personer. Jeg kan om data, men ikke om router, utenom min egen da
Heart Skrevet 30. mars 2009 #2 Skrevet 30. mars 2009 Mener du hvor kraftig bredbåndslinjen må være, eller om du trenger en spesiell router? Og hva slags linjemuligheter har dere å velge mellom (DSL/via kabel-TV/fiber/etc)? Hvis det er snakk om å spille onlinespill, er ikke dette så veldig krevende rent båndbreddemessig, men treighet i selve nettet kan ødelegge mye. I tillegg går det data begge veier hele tiden, og da er det den treigeste hastigheten på linjen som blir flaskehalsen. På ADSL-linjer er opplastingshastigheten mye lavere enn nedlastingshastigheten. 20 personer på onlinespill samtidig? De raskeste ADSL-abonnementene har 20 Mbit/s nedlastingshastighet, som er mer enn nok. Opphastigheten er derimot typisk under én Mbit/s, og det kan muligens bli litt svakt. Hvis du vet noe om hvilke spill som skal brukes, kan du jo sjekke linjekravene. Hvis 20 stykker derimot skal laste ned saker og ting, blir det verre, for det trengs strengt tatt bare én bruker for å ta all linjekapasiteten. I så tilfelle trenger du faktisk en god router, slik at den kan prioritere trafikk og lastbalansere på en "rettferdig" måte. Jeg kan svare mer spesifikt dersom du har litt mer detaljer om hva dere har tenkt å gjøre.
Gjest Lommerusk Skrevet 31. mars 2009 #3 Skrevet 31. mars 2009 (endret) . Endret 24. august 2009 av Lommerusk
MonicaØH Skrevet 31. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 31. mars 2009 Det kan være alt fra 20-50(vet ikke om ungdommene rundt her kunne tenkt seg et sånt LAN) personer som kan komme. Spilles krigsspill og bilspill for det meste, og noen kommer nok til å spille via nettet. Mange kommer sikkert til å laste ned ting, så vi må ha stort nok til at når en(eller 30 for den skyld) laster ned noe, så skal ikke spille "lægge" på andres data.
MonicaØH Skrevet 31. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 31. mars 2009 Vil også legge til at det skal være mulig til å få gå på internettt også, som du siste der sa noe om.
Heart Skrevet 1. april 2009 #6 Skrevet 1. april 2009 Mange kommer sikkert til å laste ned ting, så vi må ha stort nok til at når en(eller 30 for den skyld) laster ned noe, så skal ikke spille "lægge" på andres data. Og det er vel det største problemet. Dere bør nok ha minst 4 Mbit/s nedlastingshastighet, og en god router, ellers vil online-spillingen stadig bli avbrutt av at noen roper "hvem laster ned og ødelegger?!?"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå