Gjest Skrevet 30. mars 2009 #1 Skrevet 30. mars 2009 Jeg har veldig dårlig råd for tiden ettersom jeg er gjennom NAV, men jeg har en hobby og kan lage noe som jeg vet kan bli solgt og tjene penger på, men hvordan reagerer NAV på dette? Jeg vet man skal føre opp alle arbeidstider, men det er jo en hobby ikke en jobb. Og hvor er grensen for hvor mye man kan tjene på en hobby?
Gjest håndarbeids selger Skrevet 31. mars 2009 #2 Skrevet 31. mars 2009 Jeg holder på med håndarbeid salg (strikker, hekler babuklær på bestilling + fredige produkter) Både privat, på messer og på gjennom salgs siden min på nett. Mener det er 50 000 en kan tjene nå på slikt uten å måtte registrere seg med hobbyvirksomhet. (vet det var 40 000 for 3 år siden) Men etter at jeg ble sykemeldt (er i rehab nå) har jeg kjørt det ned til et minimum pga. usikkerhet om at det kan bli "problemer" med NAV. Men så har jeg ikke vært så oppegående til tider at jeg ikke har orket med det heller. (ble sykemeldt pga kraftig utbrenthet)
Gjest Skrevet 31. mars 2009 #3 Skrevet 31. mars 2009 Men det er 50.000 man må tjene eller 50.000 etter at man har trekt ifra utgifter til materiale o.l.?
Gjest håndarbeids selger. Skrevet 31. mars 2009 #4 Skrevet 31. mars 2009 litt usikker der... Nå strikker\hekler jeg får hånd. Det er noe som tar lang tid og en ikke akkurat blir "rik" av. Jeg har holdt meg like under den summen foreløpig når jeg regner sammen både fortjeneste og materiell. (for sikkerhets skyld) Har eget regnskap hvor jeg fører inn alt av inntekt og utgifter. Garn, knapper, frakt, arbeidspenger, innpakningspapir ets. Også om jeg har gjort storinnkjøp på tilbud. OM jeg skulle få ettersyn, så har jeg et veldig nøyaktig regnskap å vise til for de siste 10 årene. Og så har en bedre oversikt selv på hva en bruker og hva en har i inntekt på det. Litt gøy og å se på økning fra år til år. Samtidig som det ble en kundebase for min del med hva de hadde kjøpt tidligere, adresser, mail ets. Nå er det en del år siden jeg undersøkte dette så jeg er ikke helt sikker på hvordan det er nå. (hadde engang planer om å leve av dette) Da mener jeg en kunne trekke i fra utgifter til større utstyr også. Eks. om en kjøpte en symaskin for å kunne sy klærne (det koster jo en del) Det skulle trekkes i fra, men tror det var om man var registrert og betaler moms. Men som sagt,, er lenge siden jeg undersøkte rund dette, vet ikke om reglene er justert eller endret på siden det.
Eve Luna Skrevet 31. mars 2009 #5 Skrevet 31. mars 2009 Må bare korrigere dere her litt: 50.000 grensen gjelder for registrering si merverdiavgiftsmanntallet, altså mva pliktig. Det har ingenting å si om det regnes som hobby eller virksomhet. Om intekten er skatteliktig kommer av om virksomheten anses som næring. Det er visse kriterier til det som at virksomheten må pågå over en viss tid og være egnet til å gå med overskudd. I deres tilfeller vil jeg tro at den er ikke egnet å gå med overskudd hvis man regner med arbeidstimer og materiell. Men dette er vurdering fra skattepliktig synspunkt. Jeg aner ikke hva Nav mener om dette i forbindelse med utbetaling av trygd og andre ytelser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå