Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_hm_*
Skrevet

Ok om ett par ønsker å kjøpe bolig sammen er det lurest å være gift? Hvilke fordeler gir dette? Om man ikke er gift hvordan fungerer eieforhold? Deles det 50/50?

Er sannsynligheten liten for å få lån til en bolig til 3 millioner?Vi har ikke noe egenkapital...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er sannsynligheten liten for å få lån til en bolig til 3 millioner?Vi har ikke noe egenkapital...

I disse tider er det ikke lett å få fullfinasiert bolig. Flere banker har sluttet med 1. hjemslån, mens andre krever at dere skal ha 10 % egenkapital selv. Hvis dere har er godt kundeforhold med brukskonto, sparing, forsikringer i en bank vil det være mulighet til å låne hele kjøpesummen , men dere må belage dere på å betale omkostningene ved kjøpet. Omkostningene ved å kjøpe en selveierbolig til 3 mill. vil være minst 75.000,-.

Jeg stusser over at du mener at dere kan få 3 mill. i lån. Hvis dere mener at dere kan betjene et slikt lån, hvorfor har dere ikke klart å spare dere opp noen egenkapital? Har dere allerede vent dere til et høyt forbruk, er det vanskelig å skulle stramme inn på dette. Jeg hadde garantert stilt dere en del kritiske spørsmål omkring dette.

Jeg tror dere skal slite med å få et lån på 3 mill. uten å ha egenkapital. Det er også en stor risiko både for banken og dere selv å fullfinansiere i disse tider. Hva om dere må selge boligen i løpet av noen få år? Da kan dere risikere å selge med tap og sitte igjen med et restlån etter salget.

Mitt råd er det samme som i flere tilsvarende tråder: Start sparing!

Skrevet

Ja skjønner at det blir ganske umulig siden det er 3 millioner...Vi kom tilfeldigvis over drømmeboligen og vi har spart noe på feks BSU men ikke mer enn 10 000:( Veldig synn for det er ikke ofte de selger en så fin bolig med fin beliggenhet. Hadde vært så bra å kaste seg ut i det, men ellers for vi bare vente til vi har spart opp mye, mye mer og heller vente til det kommer noe like fint til salgs..

Gjest Gjest
Skrevet

Bruk et par år på spare opp egenkapital og kjøp før den neste store oppturen kommer.

Gjest Gjest
Skrevet
Ja skjønner at det blir ganske umulig siden det er 3 millioner...Vi kom tilfeldigvis over drømmeboligen og vi har spart noe på feks BSU men ikke mer enn 10 000:( Veldig synn for det er ikke ofte de selger en så fin bolig med fin beliggenhet. Hadde vært så bra å kaste seg ut i det, men ellers for vi bare vente til vi har spart opp mye, mye mer og heller vente til det kommer noe like fint til salgs..

Men når du spør folk her om dere kan få tre mill i lån, er det jo vesentlig at du opplyser om hvor mye dere tjener!

Gjest Gjest
Skrevet
Men hva om man er førstegangskjøper? Er det ikke lettere å få 100% lån da?

http://www.dn.no/privatokonomi/article1288824.ece

Denne artikkelen er skrevet i begynnelsen av 2008. Tror de fleste banker har skjerpet inn dette med finanskrisen og nedgang i boligmarkedet.

For å kunne vite hvor mye en kan ta opp i lån anbefaler jeg at dere får et møte i banken, der dere går gjennom deres økonomiske situasjon. Da vil dere få oppgitt hvor mye dere får låne.

Henger meg også på rådet om å starte sparing med en gang.

Ellers spør du også om eierforhold.

Det er ikke noen stor fordel med å være gift. Det er like greit å fordele eierandel på skjøte og på lånet.

Hvis dere begge har samme muligheter til å betale på lånet, er det jo naturlig emd 50/50. dersom den ene f. eks tjener betraktlig mye mer, vil det kanskje være bedre med en annen fordeling. Dette må dere avtale på forhånd, og få med i evt lånepapirer som nevnt.

Jeg og min samboer tjener nokså likt, så vi eier 50/50, og har hvert vårt lån på huset. Dette for å ha mulighet til å kunne betale ned i ulik hastighet.

Det som også var viktig for oss, siden det ikke er barn med i bildet, er å ha testamente der vi arver hverandre ved bortgang. Kjipt å måtte kjøpe hans del av huset av foreldrena hans hvis han skulle falle fra.

Også et pluss med samboeravtale, men det gjelder jo mest for fordeling av eiendeler ved brudd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...