Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #1 Skrevet 30. mars 2009 Meg og mannen min skal ta ut seperasjon, og jeg aner ingenting om disse prosessene. Men det er en ting jeg er spesielt usikker på, og det er om han har retten på sin side når han mener at han skal ha mer av verdien på huset vi nå skal selge fordi han brukte så mye tid og krefter i det da det ble bygget. Er dette riktig, eller skal det deles i to?
Gjest vel.. Skrevet 30. mars 2009 #2 Skrevet 30. mars 2009 Meg og mannen min skal ta ut seperasjon, og jeg aner ingenting om disse prosessene. Men det er en ting jeg er spesielt usikker på, og det er om han har retten på sin side når han mener at han skal ha mer av verdien på huset vi nå skal selge fordi han brukte så mye tid og krefter i det da det ble bygget. Er dette riktig, eller skal det deles i to? Var dere gift da huset ble bygd? I så fall les ekteskapsloven. Du gjorde sikkert andre ting som gjorde det mulig for han å fokusere på husbyggingen. Da min venninne og hennes mann bygde hus så jobbet han masse på huset. Hun gjorde alt hjemme, tok seg av barna og brakte mat til mann og venner på byggeplassen. Alt det de vanligvis delte på tok hun nå alene og han fikk derved frigjort tid til å bygge hus. Så sånn sett gjorde de begge sitt for at huset skulle bli ferdig. I utgangspunktet har ektepar felleseie, så kommer det skjevdelingsmidler inn i bildet... men dette står i loven. Blir dere ikke enig, få hjelp av fagfolk.
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #3 Skrevet 30. mars 2009 Var dere gift da huset ble bygd? I så fall les ekteskapsloven. Du gjorde sikkert andre ting som gjorde det mulig for han å fokusere på husbyggingen. Da min venninne og hennes mann bygde hus så jobbet han masse på huset. Hun gjorde alt hjemme, tok seg av barna og brakte mat til mann og venner på byggeplassen. Alt det de vanligvis delte på tok hun nå alene og han fikk derved frigjort tid til å bygge hus. Så sånn sett gjorde de begge sitt for at huset skulle bli ferdig. I utgangspunktet har ektepar felleseie, så kommer det skjevdelingsmidler inn i bildet... men dette står i loven. Blir dere ikke enig, få hjelp av fagfolk. vi giftet midt i byggeprosessen faktisk, veldig uheldig ser jeg nå! Jeg fokuserte på jobb, men det var for å kunne finansiere huset... Men pga min jobb er mye provisjonsbasert fikk ikke jeg så mye i lønn som først antatt, fordi ekteskapet slet meg ut. Jeg jobbet derfor mange timer for "ingenting" annet enn karrieren og selve verdien i estimert lønn.
liv Skrevet 30. mars 2009 #4 Skrevet 30. mars 2009 (endret) Da tante og Onkel gikk fra hverandre solgte onkel huset til 5 mill og tante fikk en. Hun gikk til sak og han vant fordi det var han som hadde bygd det. Tante fikk beskjed fra retten at hun var heldig som fikk så mye. Endret 30. mars 2009 av liv
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #5 Skrevet 30. mars 2009 Da tante og Onkel gikk fra hverandre solgte onkel huset til 5 mill og tante fikk en. Hun gikk til sak og han vant fordi det var han som hadde bygd det. Tante fikk beskjed fra retten at hun var heldig som fikk så mye. men han har ikke bygget det. han har lagt fliser med faren sin og sparklet og malt og gjort mye praktisk, men huset er bygget av fagfolk vi begge har signert på..
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #6 Skrevet 30. mars 2009 Da tante og Onkel gikk fra hverandre solgte onkel huset til 5 mill og tante fikk en. Hun gikk til sak og han vant fordi det var han som hadde bygd det. Tante fikk beskjed fra retten at hun var heldig som fikk så mye. Han hadde kanskje bygget det FØR de giftet seg da?
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #8 Skrevet 30. mars 2009 Gud så glad jeg er for at jeg er singel Gud, for en unødvendig kommentar. TS: Jeg vil anbefale deg å snakke fagfolk som kan gi deg helt konkrete og riktige svar på det du lurer på. Lykke til!
liv Skrevet 30. mars 2009 #9 Skrevet 30. mars 2009 Han hadde kanskje bygget det FØR de giftet seg da? Nei de var gift lenge før det, eldste barnet hadde flytta ut og sånt.
mann23 Skrevet 31. mars 2009 #10 Skrevet 31. mars 2009 Selvfølgelig skal mannen din ha mer hvis han har gjort arbeid alene som har økt husets verdi. At du kverulerer på dette er provoserende
Gjest felles Skrevet 31. mars 2009 #11 Skrevet 31. mars 2009 men han har ikke bygget det. han har lagt fliser med faren sin og sparklet og malt og gjort mye praktisk, men huset er bygget av fagfolk vi begge har signert på.. Står huset og lånet på dere begge? I "gamle" dager sto gjerne hus og lån på mannen i familien. Og det er en grunn til at jeg bidrar med halvparten av alt og står på alle kontrakter sammen med min samboer for å kunne bevise at jeg har bidratt med min del jeg også. Så lenge kjærligheten holder så er det som regel ingen økonomiske skjær i sjøen, men dette pleier å endre seg når det blir full storm - da er det hver mann for seg selv.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #12 Skrevet 31. mars 2009 Så lenge dere er gift og huset ikke er særeie til mannen din så har du krav på halvparten uansett hvor mye han har pusset det opp.
Gjest regine ii Skrevet 31. mars 2009 #13 Skrevet 31. mars 2009 Ta kontakt med advokat. Du ser jo hvor mange som "vet" mye her inne, og hvor mye forskjellig det er.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #14 Skrevet 31. mars 2009 Så lenge dere er gift og huset ikke er særeie til mannen din så har du krav på halvparten uansett hvor mye han har pusset det opp. Mener også det er slik, men ville bestilt time til advokat og tatt med alt av papirer du har både på hus, lån og kontoutskrifter som dokumentasjon.
Gjest lov Skrevet 31. mars 2009 #15 Skrevet 31. mars 2009 Mener også det er slik, men ville bestilt time til advokat og tatt med alt av papirer du har både på hus, lån og kontoutskrifter som dokumentasjon. Vi vet for lite om de økonomiske forholdene til dette paret, derfor anbefaler jeg advokat.
Gjest Elastica Skrevet 31. mars 2009 #16 Skrevet 31. mars 2009 Vi vet for lite om de økonomiske forholdene til dette paret, derfor anbefaler jeg advokat. Dette er absolutt det beste rådet så langt, ts.
Piper Skrevet 31. mars 2009 #17 Skrevet 31. mars 2009 Selvfølgelig skal mannen din ha mer hvis han har gjort arbeid alene som har økt husets verdi. At du kverulerer på dette er provoserende Og selvfølgelig er ikke dette en selvfølgelig, men beklageligvis er det slik enkelte menn ser det. Hvordan sette verdi på alt det konen har gjort?Mens mannen har snekret på huset, ahr hun kanskje tatt seg av hagen, barna, husarbeidet osv, men vi setter ikke en prislapp på slike ting, for det er jo helt vanlig og en selvfølge at kvinnen bare skal gjøre. Jeg hadde kontaktet en advokat, og jeg hadde kjempet med nebb og klør for å få min del av huset.
Gjest Kari Skrevet 31. mars 2009 #18 Skrevet 31. mars 2009 Tråden er ryddet iht KGs regler. Kari, mod
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #19 Skrevet 31. mars 2009 Da jeg ble "skilt" (vi var samboere) prøvde mannen seg med det samme - han hadde gjort så mye av jobben med renoveringa av vårt felles hus at han skulle ha mer av verdien. Men han kom ikke langt med den, for hvem satt stuck hjemme i leiligheta (vi bodde et annet sted) og passet barnet hver kveld slik at han kunne jobbe i huset? Hvem dro rundt og handlet byggevarer på dagtid? (jeg hadde turnusjobb på den tiden) Hvem sto og malte på dagtid før hun dro på kveldsskift? Så nei, han skal ikke ha mere av verdien bare fordi han sto for mer av den praktiske utføringen.
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2009 #20 Skrevet 2. april 2009 Da jeg ble "skilt" (vi var samboere) prøvde mannen seg med det samme - han hadde gjort så mye av jobben med renoveringa av vårt felles hus at han skulle ha mer av verdien. Men han kom ikke langt med den, for hvem satt stuck hjemme i leiligheta (vi bodde et annet sted) og passet barnet hver kveld slik at han kunne jobbe i huset? Hvem dro rundt og handlet byggevarer på dagtid? (jeg hadde turnusjobb på den tiden) Hvem sto og malte på dagtid før hun dro på kveldsskift? Så nei, han skal ikke ha mere av verdien bare fordi han sto for mer av den praktiske utføringen. Jeg snakket nylig med en person som fortalte fra et samlivsbrudd hvor det ble konflikt fordi den ene parten hadde betalt for oppussing, den andre parten hadde ikke råd til å pusse opp. De eide boligen sammen. Vedkommende som hadde betalt oppussing, ønsket å ha igjen for dette ved at en tilsvarende sum ble trukket fra det beløpet eksen skulle få for sin del av huset. Men dette var visst ikke lovlig, eierandelen til den parten som flyttet ut ble ikke forringet selv om vedkommene ikke hadde betalt for oppussing... Bare en digresjon i denne sammenheng, er enig i at det er lurt å bruke advokat for disse tingene er ikke umiddelbart "selvfølgelige" slik f.eks mann 23 tenker seg høyere opp :)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå