Gå til innhold

Katt-Såret etter sterelisering spjerer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp!

Jeg er utrolig bekymra!!

Katta vår har akkurat blitt sterelisert. I går begynnte såret å veske å lukte surt. Vi ringte veterinæren og vi fikk antibiotika og smertestillende. Men i dag har såret har begynnt å åpne seg..så jeg kan se stinga!! Såret er sydd i 3 lag, men det ytterste er sa sprekt opp. Det er sydd innerst og limt ytterst. Vi ringte veterinæren igjen og hun sa at hvis det fortsetter å åne seg så skal jeg ringe henne igjen..åpningen på såret er vel snart 4 mm...er det stor sjangse for at såret kan sprette opp? Hva skal jeg gjøre? Er det på tide å ringe veterinæren igjen og få henne til å se på det?

Plizz svar!!:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Tror ikke det er uvanlig at de ytterste stingene KAN sprike litt, men jeg ville absolutt ringt veterinæren igjen, og få henne til å sjekke, så får du ro i sjela og får sjekka om noe er unormalt...Særlig hvis hun har hatt problemer med at såret har væsket og luktet.

Gjest Gjest
Skrevet

Du drar til en annen veterinær - NÅ! ikke ring. dra! er det problemer og dårlig jobb klager du på dyrlegen som steriliserte.

ligger en annen tråd her inne om noe lignende.

Gjest Gjest
Skrevet
Du drar til en annen veterinær - NÅ! ikke ring. dra! er det problemer og dårlig jobb klager du på dyrlegen som steriliserte.

Slapp nå av! Det er helt normalt at det ytterste laget spriker, det er ikke dette laget som holder indre organer på plass etter en operasjon. Det ytterste laget sys med løse sting slik at huden ligger inntil, men de strammes ikke. De to innerste lagene strammes skikkelig og sys med tettere sting.

Når sårene spriker som du sier skyldes det ofte at katten har slikket på såret eller gnagd på stingene. Det har ingenting med dårlig arbeid å gjøre. Fikk du iikke med en body som skal hindre katten i å komme til såret?

Gjest Gjest_Real_*
Skrevet
Tror ikke det er uvanlig at de ytterste stingene KAN sprike litt, men jeg ville absolutt ringt veterinæren igjen, og få henne til å sjekke, så får du ro i sjela og får sjekka om noe er unormalt...Særlig hvis hun har hatt problemer med at såret har væsket og luktet.

Takk for det:) Vi skal en tur inn til drammen dyreklinkikk i morra.

Gjest Gjest_Reals_*
Skrevet

Jeg fikk med en krage, fordi body'en fungerte ikke(hun fikk den av seg)

Så alt er normalt?? Det er vel ikke normalt med lukt og masse verk? :S

Gjest Gjest_Reals_*
Skrevet

Jeg fikk med en krage, fordi body'en fungerte ikke(hun fikk den av seg)

men verk og lukt er vel ikke normalt?

Skrevet

Takk for alle svar til nå, men kan trenge litt mere informasjon! :D

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg mener fortsatt at du skal dra til veterinær. Det lukter og væsker og det er meg bekjent IKKE normalt ved sterilisering.

Da katten min ble sterilisert åpnet såret seg litt og dyrlegen tok det meget alvorlig og kalte oss inn med en gang. Det var ikke alvorlig, men hun ba oss om å komme tilbake med en gang om såret åpnet seg mer. Mulig jeg er den eneste, men dette er faktisk noe jeg vil forvente av en dyrlege. At man tar slike bekymringer på alvor og viser vilje til å faktisk se på kattens sår og ikke bare bedømme ut fra telefon. Alle operasjoner kan gi komplikasjoner, også sterilisering. En dyrlege bør vite såpass.

-Men hva slags svar forventer du å få her, Reals? Ingen her er dyrleger (såvidt jeg vet), så vi kan faktisk ikke svare deg. Jeg vet at jeg ville dratt til dyrlegen med en gang jeg oppdaget noe sånt på min katt og ikke latt kattens skjebne være i hendene på KGs lesere og synsere. Om dyrlegen følte at en telefonkonsultasjon holdt i massevis, ville jeg gått til en annen. Fordi jeg ikke kan nok om katters anatomi og hvordan de steriliseres til å kunne ta avgjørelser om dette selv. Jeg tør påstå at de fleste av KGs lesere heller ikke har denne kunnskapen. Når jeg er urolig for min egen helse går jeg til legen (fordi min kunnskap om emnet er begrenset). Min katt får akkurat samme behandling.

Den andre tråden som jeg siktet til var forøvrig om en nylig sterilisert katt med tarmer som kom ut av såret. -Og en dyrlege som ikke tok dette alvorlig overhodet. De finnes dessverre de også.

Gjest Gjest
Skrevet

TS skriver at katten har fått antibiotika og smertestillende av veterinæren. Såret spriker ca 4 mm i det ytterste laget, det kommer ikke noe ut. Det er ikke uvanlig at såret blir infisert hvis katten har slikket på stingene. Jeg ville avventet til i morgen og dratt til veterinæren som opererte katten. Vel og merke hvis katten ellers er i fin form, dvs at den ikke har feber, den spiser og ikke på annen måte virker syk.

Det som er UTROLIG viktig er at katten ikke kommer til såret og får slikket eller krafset i det. Da kan såret bli kraftigere infisert og vil ikke gro skikkelig.

Skrevet

hei..

kupper tråden litt jeg.. jeg ble plutselig veldig bekymret... min hunkatt skal stereliseres nå når ungene er 9 uker ( fikk råd om det hos vetrinæren) men ungene dier jo fortsatt da. vil ikke de åpne såret ? hun skal få beholde 2-3 av ungene så de vil sikkert die lengre enn hva som er vanlig.. hva gjør jeg ??? sterelisere om noen uker eller vente til ungene ikke dier lenger ?? jeg har ikke gitt henne p-piller siden vetrinæren sa at hvis hun event. ble gravid så fjernet de det sammen med stereliseringen.. hun har gått ut og tisset fra dag 1 etter at ungene kom.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
hei..

kupper tråden litt jeg.. jeg ble plutselig veldig bekymret... min hunkatt skal stereliseres nå når ungene er 9 uker ( fikk råd om det hos vetrinæren) men ungene dier jo fortsatt da. vil ikke de åpne såret ? hun skal få beholde 2-3 av ungene så de vil sikkert die lengre enn hva som er vanlig.. hva gjør jeg ??? sterelisere om noen uker eller vente til ungene ikke dier lenger ?? jeg har ikke gitt henne p-piller siden vetrinæren sa at hvis hun event. ble gravid så fjernet de det sammen med stereliseringen.. hun har gått ut og tisset fra dag 1 etter at ungene kom.

Melkeproduksjonen blir sannsynligvis nedsatt sfa steriliseringen, derfor anbefales det ikke å sterilisere katten før ungene har diet ferdig. det er også en større risiko for infeksjon i såret, som du selv sier, når kattungene skal die etterpå. Hadde det vært min katt hadde jeg nok ventet med steriliseringen til etter at kattungene var fravent.

Gjest Glør
Skrevet

Jeg har ventet med å sterilisere mine hunnkatter til ungene har vært 12-14 uker gamle, og ikke dier lengre. Den ene katten fikk krage, og ville ikke ha noe meg ungene å gjøre, så lenge kragen var på, men tok opp igjen ammingen etterpå. Den andre katten fikk body, så amming ikke var mulig, men hun også fortsatte etter at stingene var tatt. En del katter har også vondt i sårene etter kastrering, så det kan være veldig plagsomt for dem med trampende kattunger.

Så jeg ville ventet til ungene er rundt 12 uker, og ikke trenger morsmelk lengre, og brukt body, slik at de ikke kommer til såret. Å vente til ungene er avvent kan bli i lengste laget, siden mange katter ikke gjør det før ungene er 6 måneder.

Du bør heller ikke slippe ut katten uten p-piller, siden det er grenser for hvor store fostre mange dyrleger fjerner, og katter går bare drektige i 9 uker. Så hvis du hadde hatt skikkelig uflaks og hun parret seg rett etter at ungene var ute, ville neste kull kommet før kastreringen. P-piller går ikke over i morsmelken, så det er ikke noe problem å bruke det mens hun ammer, hvis du ikke vil holde henne inne.

Skrevet

Jeg har en katt som er sterilisert. Da jeg hentet henne etter operasjonen, var hun groggy og trøtt. La henne på senga vår på soverommet, og neste gang jeg så inn til henne, var hun på tur å klatre oppover i gardinene. Veldig forvirret var hun, og denne for for gymnastikk er jo ikke å anbefale etter noen slags form for operasjon.

Det væsket og så ikke bra ut i stingene etterpå, ringte vetrinær og etter en konsultasjon, måtte katten få en reoperasjon. Så jeg ville absolutt fått en second opinion.

Skrevet
Jeg har en katt som er sterilisert. Da jeg hentet henne etter operasjonen, var hun groggy og trøtt. La henne på senga vår på soverommet, og neste gang jeg så inn til henne, var hun på tur å klatre oppover i gardinene. Veldig forvirret var hun, og denne for for gymnastikk er jo ikke å anbefale etter noen slags form for operasjon.

Det væsket og så ikke bra ut i stingene etterpå, ringte vetrinær og etter en konsultasjon, måtte katten få en reoperasjon. Så jeg ville absolutt fått en second opinion.

Det er akkurat det som vi har gjort nå også. Dyrlegen hadde gjort en dårlig jobb...så vi bytta veteriær. Tror hun oppereres nå. Håper det går bra:)

Skrevet

Takk for alle svarene:)

Vi har ringt en annen veterinær og såret var så dårlig at hun måtte bli opperert på nytt. Hun oppereres nå. Takk for alle som har hjulpet meg;)

Gjest Gjest
Skrevet
Takk for alle svarene:)

Vi har ringt en annen veterinær og såret var så dårlig at hun måtte bli opperert på nytt. Hun oppereres nå. Takk for alle som har hjulpet meg;)

Så fint at du tok det alvorlig. Jeg synes du skal klage på behandlingen du fikk ved den andre veterinæren. Fortell oss gjerne hvilken veterinær det er, så vi vet hvem vi skal unngå i fremtiden.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Så fint at du tok det alvorlig. Jeg synes du skal klage på behandlingen du fikk ved den andre veterinæren. Fortell oss gjerne hvilken veterinær det er, så vi vet hvem vi skal unngå i fremtiden.

Det er ikke lov å publisere navn på Kvinneguiden.

Skrevet

hei takk for gode råd.

og er veldig glad for at katten det var snakk om i denne tråden har fått hjelp av ny dyrlege :)

Gjest Gjest
Skrevet
Det er ikke lov å publisere navn på Kvinneguiden.

Er det heller ikke lov til å publisere navn på klinikker?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...