Gjest Gjest_AugustBrud_* Skrevet 30. mars 2009 #1 Skrevet 30. mars 2009 Vi skal ha et stort bryllup (102 gjester) og tenkte vi skulle lage et slags hefte med litt info om hver av gjestene. Dette tenkte vi å dele ut mens vi er hos fotografen, slik at gjestene har noe å lese/drive med mens de venter. Men hva slags infobør det inneholde? Noen som har lagd noe lignende?
Vera Vinge Skrevet 30. mars 2009 #2 Skrevet 30. mars 2009 Vi skrev en morsom setning eller to eller tre, med mer eller mindre relevante opplysninger om personen og hvordan de kjente oss. Vi fikk tilbakemeldinger på at det ble morsomt, og en liten isbryter. Men det er klart det er en hårfin grense mellom humor og fornærmelser.
Gjest O-Ren Ishii Skrevet 30. mars 2009 #3 Skrevet 30. mars 2009 Vi skrev en morsom setning eller to eller tre, med mer eller mindre relevante opplysninger om personen og hvordan de kjente oss. Vi fikk tilbakemeldinger på at det ble morsomt, og en liten isbryter. Men det er klart det er en hårfin grense mellom humor og fornærmelser. Vi gjør det samme. Mange av bryllupene jeg har vært i de siste årene har hatt slike gjestebeskrivelser, og det har vært veldig godt mottatt hos gjestene.
Michelin Skrevet 30. mars 2009 #4 Skrevet 30. mars 2009 Jeg har ikke noe særlig til overs for slikt, det er ikke alle som vil like å bli skrevet om på denne måten, har vært borte i at de har ramset opp diverse fra yrke til fritidsinteresser. Synes gjestene må få velge selv hva de vil fortelle om seg selv. Gjestene kan vel heller prate med hverandre istedet for å sitte med hodet ned i et hefte og lese om den ved siden av. Jeg synes helt enkelt at det holder med hvilken relasjon gjesten har til brudeparet, onkel/tante til brud/brudgom, venn av brudeparet osv. 2
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #5 Skrevet 30. mars 2009 Jeg har ikke noe særlig til overs for slikt, det er ikke alle som vil like å bli skrevet om på denne måten, har vært borte i at de har ramset opp diverse fra yrke til fritidsinteresser. Synes gjestene må få velge selv hva de vil fortelle om seg selv. Gjestene kan vel heller prate med hverandre istedet for å sitte med hodet ned i et hefte og lese om den ved siden av. Jeg synes helt enkelt at det holder med hvilken relasjon gjesten har til brudeparet, onkel/tante til brud/brudgom, venn av brudeparet osv. Litt enig med deg der. Men var i et bryllup i sommer hvor brudeparet hadde skrevet ting om gjestene som bare var tull, f.eks: Ola Nordmann, bror til bruden og en kløpper i brodering. Denne broren var en stor og trent mann som det lyste av at han ikke kunne brodere så det ble bare morsomt ut av det, det synes jeg må være lov uten å legge ut om hele livshistorien til gjestene.
Vera Vinge Skrevet 31. mars 2009 #6 Skrevet 31. mars 2009 Jeg har ikke noe særlig til overs for slikt, det er ikke alle som vil like å bli skrevet om på denne måten, har vært borte i at de har ramset opp diverse fra yrke til fritidsinteresser. Synes gjestene må få velge selv hva de vil fortelle om seg selv. Gjestene kan vel heller prate med hverandre istedet for å sitte med hodet ned i et hefte og lese om den ved siden av. Jeg synes helt enkelt at det holder med hvilken relasjon gjesten har til brudeparet, onkel/tante til brud/brudgom, venn av brudeparet osv. Hvis jeg skal være helt ærlig, syns jeg nesten det er rart at man tør å bevege seg ute blant folk hvis man er så fintfølende. Spørsmål om hva man driver med eller hva man gjør på fritiden er jo typiske spørsmål man uansett vil få når man konverserer med noen man ikke kjenner, så da syns jeg det er litt rart om man ikke tåler å se det på trykk. Men det er klart vertskapet må tenke gjennom hva gjestene vil sette pris på å lese om seg selv, og styre unna sensitive tema, eller la være å tulle med ting man ikke vet om vil falle i god jord. Vi hadde f.eks. en gjest som er uføretrygdet, og vi skrev da ikke det, siden vi var usikre på om det var noe hun ville at alle skulle vite, men nevnte andre interesser eller evner hun har. 4
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #7 Skrevet 31. mars 2009 Hvis jeg skal være helt ærlig, syns jeg nesten det er rart at man tør å bevege seg ute blant folk hvis man er så fintfølende. Spørsmål om hva man driver med eller hva man gjør på fritiden er jo typiske spørsmål man uansett vil få når man konverserer med noen man ikke kjenner, så da syns jeg det er litt rart om man ikke tåler å se det på trykk. Men det er klart vertskapet må tenke gjennom hva gjestene vil sette pris på å lese om seg selv, og styre unna sensitive tema, eller la være å tulle med ting man ikke vet om vil falle i god jord. Vi hadde f.eks. en gjest som er uføretrygdet, og vi skrev da ikke det, siden vi var usikre på om det var noe hun ville at alle skulle vite, men nevnte andre interesser eller evner hun har. Når jeg beveger meg ute blant folk, velger jeg selv hvem jeg vil snakke med, og hva jeg vil fortelle dem. Om folk skulle spurt hva jeg drev med, så kunne jeg valgt hva jeg ville svare selv. Det er ganske stor forskjell fra at du skal skrive informasjon om meg og dele dette ut til gud og hvermann i bryllupet ditt. Det gjelder ikke bare jobb, men også fritidsinteresser. Det er ikke alle interessene mine jeg vil dele med hele verden, enten fordi jeg synes det er litt pinlig (tenk om han svære mannen i et innlegg over faktisk var skapbroderer?), eller fordi alle synes det er så voldsomt kjekt å spørre meg ut om... (like gøy som når folk maser i evigheter om hvorfor man er vegeterianer eller avholds...). Selv om jeg har valgt å dele en interesse med bruden, betyr ikke det at jeg har lyst til at alle i bryllupet vet om at jeg praktiserer vodoo (f.eks.) Om du skrev hva alle jobbet med, unntatt denne gjesten, så skjønte jo alle at hun ikke hadde jobb. Så det var ikke mye til dekkoperasjon. Det man ikke sier gir også ganske mye informasjon når dere gjør det slik. "Tor er aksjemegler, Ida er sykepleier og Trude liker å strikke" er ikke særlig diskret. Å liste opp relasjoner er mer enn nok. Å skulle liste opp informasjon om gjestene personlig. blir for invaderende.
Vera Vinge Skrevet 31. mars 2009 #8 Skrevet 31. mars 2009 Når jeg beveger meg ute blant folk, velger jeg selv hvem jeg vil snakke med, og hva jeg vil fortelle dem. Om folk skulle spurt hva jeg drev med, så kunne jeg valgt hva jeg ville svare selv. Det er ganske stor forskjell fra at du skal skrive informasjon om meg og dele dette ut til gud og hvermann i bryllupet ditt. Det gjelder ikke bare jobb, men også fritidsinteresser. Det er ikke alle interessene mine jeg vil dele med hele verden, enten fordi jeg synes det er litt pinlig (tenk om han svære mannen i et innlegg over faktisk var skapbroderer?), eller fordi alle synes det er så voldsomt kjekt å spørre meg ut om... (like gøy som når folk maser i evigheter om hvorfor man er vegeterianer eller avholds...). Selv om jeg har valgt å dele en interesse med bruden, betyr ikke det at jeg har lyst til at alle i bryllupet vet om at jeg praktiserer vodoo (f.eks.) Om du skrev hva alle jobbet med, unntatt denne gjesten, så skjønte jo alle at hun ikke hadde jobb. Så det var ikke mye til dekkoperasjon. Det man ikke sier gir også ganske mye informasjon når dere gjør det slik. "Tor er aksjemegler, Ida er sykepleier og Trude liker å strikke" er ikke særlig diskret. Å liste opp relasjoner er mer enn nok. Å skulle liste opp informasjon om gjestene personlig. blir for invaderende. I utgangspunktet kan jeg være enig i at man selv skal få velge hva man vil fortelle omverdenen om seg selv, og det er ikke nødvendigvis stor humor i å fortelle at noen er avholds, vegetarianer osv. Men jeg syns samtidig man tar seg selv litt høytidelig om det blir en hemmelighet å fortelle hva man jobber med eller om en fritidsinteresse (kanskje med mindre det faktisk er snakk om vodoo-praktisering eller sære seksuelle preferanser). Hva med å slappe litt av, og ikke være så fryktelig hårsår, med mindre det faktisk er snakk om sensitive saker (jeg vet at det defineres av øyet som ser, men noen temaer er tross alt tryggere enn andre)? Om man ikke trives i jobben eller om man driver med en helt vanlig fritidsinteresse man skammer seg over, så er det kanskje en selv som har et problem, om man ikke kan stå for det eller orker å gjøre noe med det? Kan en virkelig forvente at omgivelsene skal gå på tå rundt en, og la være å spørre en om ting eller snakke om en til andre? Angående våre beskrivelser, tenkte vi selvsagt på om det ble tydelig at det var én som var uføretrygdet, men vi innså at hovedvekten ikke nødvendigvis lå på karriere i de fleste beskrivelsene. Opplysningene kunne like gjerne ta utgangspunkt i relasjoner til oss eller morsomme egenskaper de hadde, så det ble nok ikke så åpenlyst at denne ene var uføretrygdet (når jeg tenker meg om var det faktisk to som var uføretrygdet, og det var flere pensjonister og skoleelever, så jobb/studier var definitivt ikke det viktigste i alle beskrivelsene). 3
Gjest ¤bella¤ Skrevet 31. mars 2009 #9 Skrevet 31. mars 2009 (endret) Syns slikt er kjekt jeg. Skriv en setning eller to om relasjonen til brudeparet, samt en lite en morsom kommentar kanskje? Tar meg ikke selv så høytidlig, så jeg syns sånt er bare morsomt. Endret 1. april 2009 av ¤bella¤
Michelin Skrevet 31. mars 2009 #10 Skrevet 31. mars 2009 Når jeg beveger meg ute blant folk, velger jeg selv hvem jeg vil snakke med, og hva jeg vil fortelle dem. Om folk skulle spurt hva jeg drev med, så kunne jeg valgt hva jeg ville svare selv. Det er ganske stor forskjell fra at du skal skrive informasjon om meg og dele dette ut til gud og hvermann i bryllupet ditt. Det gjelder ikke bare jobb, men også fritidsinteresser. Det er ikke alle interessene mine jeg vil dele med hele verden, enten fordi jeg synes det er litt pinlig (tenk om han svære mannen i et innlegg over faktisk var skapbroderer?), eller fordi alle synes det er så voldsomt kjekt å spørre meg ut om... (like gøy som når folk maser i evigheter om hvorfor man er vegeterianer eller avholds...). Selv om jeg har valgt å dele en interesse med bruden, betyr ikke det at jeg har lyst til at alle i bryllupet vet om at jeg praktiserer vodoo (f.eks.) Om du skrev hva alle jobbet med, unntatt denne gjesten, så skjønte jo alle at hun ikke hadde jobb. Så det var ikke mye til dekkoperasjon. Det man ikke sier gir også ganske mye informasjon når dere gjør det slik. "Tor er aksjemegler, Ida er sykepleier og Trude liker å strikke" er ikke særlig diskret. Å liste opp relasjoner er mer enn nok. Å skulle liste opp informasjon om gjestene personlig. blir for invaderende. Jeg er helt enig med deg, synes det skal være opp til hver enkelt hva man forteller hvem. Dessuten synes jeg det er mye mer sosialt og snakke med de andre gjestene istedet for å lese om dem... 1
Modic Skrevet 31. mars 2009 #11 Skrevet 31. mars 2009 Jeg likte ideen, jeg! Hadde heller ikke hatt noe i mot å bli "beskrevet" i en slik liste, men som andre har skrevet: Selvfølgelig må normal høflighet og folkeskikk følges - man skriver ikke noe som kan virke støtende eller er altfor avslørende. Jeg ville ha skrevet relasjonen til brudeparet, og kanskje en setning eller to ekstra; uskyldige greier som ikke kan fornærme noen.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 31. mars 2009 #12 Skrevet 31. mars 2009 Jeg tror disse heftene blir best hvis den informasjonen de inneholder er litt humoristisk - f.eks. henviser til en konkret hendelse. "Onkel Harry - lærte bruden å stå på ski, sykle lenge før faren rakk det". "Jenny barndomsvenninne som lokket bruden til nakenbading" - osv. Disse tingene blir samtaletema og kan være med å løsne litt på stemningen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå