Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg eier en 2-roms som jeg hadde tenkt til å selge nå, men så begynte jeg å regne på det... Jeg ga 1050000 for denne da jeg kjøpte den, de går typisk for 1200000 nå om dagen. 100000 går til min far, da jeg lånte de av han for å ha nok egenkapital da jeg kjøpte. Så må jeg skatte 28% siden jeg har leid den ut i 1,5 år. Og så skal megler ha sitt. Så da sitter jeg igjen med hva, 30 000? :/ hvorfor skal jeg gidde å selge da egentlig? hm...

Hva er lurt å gjøre, dere som har peiling på sånt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan ta tid før boligprisene går oppover igjen. Nå er det også en fare for at boligprisene går ytterligere nedover i tiden fremover pga. økende arbeidsløshet. Hvis du ønsker å sitte med en pen gevinst ved salg av boligen, må du nok finne deg i å vente en god stund (gjerne flere år).

Eier du to boliger siden du leier ut den ene?

Gjest Megler
Skrevet
Det kan ta tid før boligprisene går oppover igjen. Nå er det også en fare for at boligprisene går ytterligere nedover i tiden fremover pga. økende arbeidsløshet.

Det stemmer, dessverre :-(

Boligprisene går nedover og det vil de gjøre i lang tid framover. De som får solgt til takst er heldige. De fleste må nok belage seg på å selge til under takst/prisantydning. I tillegg har mange eiere som vil selge skrudd prisene kunstig opp for å få mer igjen enn hva de villa ha fått ellers...

Skrevet

Hm, håpløst a gitt. :/ Vi, eller dvs, familien til mannen eier huset vi bor i nå.

Er så usikker på hva jeg skal gjøre:o

Skrevet

Huff, er i samme situasjon selv.

Har prøvd å selge en stund, og jeg er heldig hvis jeg får samme pris som jeg selv ga for tre år siden. Men har så lite lyst til å leie ut. Er visst vanskelig på leiemarkedet også om dagen hører jeg, pga at få vil selge og dermed blir det overflod av utleieleiligheter.

Men hvis du ikke MÅ selge er det nok lurt å vente på bedre tider, hvis utleien er til en ålreit pris som dekker det meste av lånet.

Gjest Gjest
Skrevet
Hm, håpløst a gitt. :/ Vi, eller dvs, familien til mannen eier huset vi bor i nå.

Er så usikker på hva jeg skal gjøre:o

Hvor i landet er du Rafi? Enkelte steder varsler de boligboble framover pga at all nybygging er stanset.

Gjest Gjest
Skrevet

Har du ikke betalt ned en del på lånet? Eller har du kun betalt renter?

Skrevet

Jeg har 950 000 igjen på lånet tror jeg.

Leiligheten ligger 4 mil utafor oslo.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har 950 000 igjen på lånet tror jeg.

Leiligheten ligger 4 mil utafor oslo.

Oki, tror primært det var studiebyer med stor tilflytting og drastisk reduksjon i nybygg, som de spår nye boligbobler i .. Var ikke meningen å gi deg falske forhåpninger.. Lykke til, uansett hva du velger! :)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg eier en 2-roms som jeg hadde tenkt til å selge nå, men så begynte jeg å regne på det... Jeg ga 1050000 for denne da jeg kjøpte den, de går typisk for 1200000 nå om dagen. 100000 går til min far, da jeg lånte de av han for å ha nok egenkapital da jeg kjøpte. Så må jeg skatte 28% siden jeg har leid den ut i 1,5 år. Og så skal megler ha sitt. Så da sitter jeg igjen med hva, 30 000? :/ hvorfor skal jeg gidde å selge da egentlig? hm...

Hva er lurt å gjøre, dere som har peiling på sånt?

Dersom du gir 100 000 til din far så er jo dette uansett penger du likevel har tjent. Du har jo lånt dem fra ham på et tidspunkt, og skal selvsagt betale tilbake.

..?!

Gjest Gjest
Skrevet

Over tid kan ikke boligprisene stige mer enn folks lønninger, fordi det er lønningene som skal betale for boligen. De siste fem året har boligpriser steget vesentlig mer enn lønningene, så nå nå går vi trolig noen magre år i møtet. Man må nesten være eiendomsmegler for å si noe annet. Jeg fatter ikke at slike som har en sterk egeninteresse av høye boligpriser får slippe til så lett i mediene.

Kjøp bolig for å fylle et bo-behov, men plasser pengene et annet sted hvis målet er å tjene penger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...