Gjest prestekrage Skrevet 11. juli 2003 #1 Skrevet 11. juli 2003 Lurer litt på hvilke bøker av denne typen dere har... ( Sånne som Bridget Jones til stadighet kjøper og leser rått...) Selv har jeg; Hot sex ( tracy Cox) Glem bagatellene Menn fra mars kvinner fra Venus (har flere men kommer ikke på de nå (er ikke hjemme ved bokhylla))
Klips Skrevet 11. juli 2003 #2 Skrevet 11. juli 2003 Har bestilt båte "hot sex" og "Naturlig overflod" fra nettbokhandel. Fra før har jeg "ditt ryddige jeg" og lånt "kunsten å få gjort alt" av en venninne. Har ellers for eksempel "Tibetan book of living and dying" o.l. men det blir mer religion/filosofi.
Rapitap Skrevet 11. juli 2003 #3 Skrevet 11. juli 2003 Zen and the Art of Motorcyclemeintannace Hitchhikern og litt Dr. Phil...?
Gjest care Skrevet 11. juli 2003 #4 Skrevet 11. juli 2003 Ingen av delene. Tror ikke man oppnår et lykkelig liv igjennom slike kvasipsykologiske bøker. Tror på lærdom av egen erfaring + faglig danning......
Klips Skrevet 11. juli 2003 #5 Skrevet 11. juli 2003 Ingen av delene. Tror ikke man oppnår et lykkelig liv igjennom slike kvasipsykologiske bøker. Tror på lærdom av egen erfaring + faglig danning...... Tror ikke det ene trenger utelukke det andre, jeg.
moonmood Skrevet 11. juli 2003 #6 Skrevet 11. juli 2003 bli bedre til å kjenne mennesker? ho høi, det er jo et livsprosjekt det. Men, en bok, uansett om den ikke er en Frequently Asked Questions til Human Relations, synes jeg var fin: Fikk noe å tenke på i alle fall. Heter på engelsk Chickensoup for the soul, men finnes i bokhandelen på norsk også. Sjekk den, den er glad og sørgelig på samme tid. :cry:
Molanya Skrevet 11. juli 2003 #7 Skrevet 11. juli 2003 For noen år siden slukte jeg alt jeg kom over av "mirakel-bøker" om bagateller, kvinner/menn, stress, zen og det meste i samme dur. For ikke å provosere frem noe mer enn nødvendig; det gjør jeg ikke lengre.
Rapitap Skrevet 11. juli 2003 #10 Skrevet 11. juli 2003 Ingen av delene. Tror ikke man oppnår et lykkelig liv igjennom slike kvasipsykologiske bøker. Tror på lærdom av egen erfaring + faglig danning...... Hvorfor ikke? Om du ler mye i livet så blir man jo gladere!!....det er jo t.o.m. vitenskapelig bevist, om det spiller noen rolle for deg? =/
Rapitap Skrevet 11. juli 2003 #11 Skrevet 11. juli 2003 Ja, og litt til.... Å lese bøker generelt er å utvikle seg selv på en mer abstrakt og kreativ måte. Den stimulerer tanke - prosesser og hjelper å belyse/ bearbeide problemer man har. Det er potensielt stimulerende i den grad slike bøker kan sette deg (alså folk generelt) i ett helt annet perspektiv...enn du klarer på egenhånd....Da har man en tendes til å bli aaaalt for subjektiv.....så subjektive at de ikke ser det selv... =/ Huff a' meg!
Molanya Skrevet 11. juli 2003 #12 Skrevet 11. juli 2003 Ja, og litt til.... Å lese bøker generelt er å utvikle seg selv på en mer abstrakt og kreativ måte. Den stimulerer tanke - prosesser og hjelper å belyse/ bearbeide problemer man har. Det er potensielt stimulerende i den grad slike bøker kan sette deg (alså folk generelt) i ett helt annet perspektiv...enn du klarer på egenhånd....Da har man en tendes til å bli aaaalt for subjektiv.....så subjektive at de ikke ser det selv... =/ Huff a' meg! Jeg synes det er et poeng å være selektiv når det gjelder informasjon. Leser du for underholdningens skyld, er det ikke noe problem, men leser du for selvutvikling - da ville jeg vært særdeles kritisk. Jeg tror ikke det er spesielt positivt å lese svada (som, av forfatteren er ment å være seriøst). Tror ikke den slags hjelper hverken abstrakt, kreativt eller belysende.
ivanka Skrevet 12. juli 2003 #13 Skrevet 12. juli 2003 hmmm. oppvokst med en mamma som sluker 'alt sånt'. for det første syns jeg det er skummelt at hun er så ukritisk. for det andre syns jeg det er trist at hun synes hun må bli en bedre utgave av seg selv hele tiden. ikke det, det finnes jo alltid rom for forbedring, men det er kanskje ikke et sunnhetstegn å være så veldig fokuser på det... tja. jeg leser 'alt mulig', og skal ærlig innrømme å ha bladd i litt diverse innen genren - særlig siden det pga mamma er så lett tilgjengelig, men de store aha-opplevelsene har jeg ikke hatt. jeg vil ikke påstå at alt er søppel, det finnes sikkert gullkorn der ute som jeg ikke vet noe om. men altså. noen ganger må man lure på hva som får folk til å betale for å få presentert floskler og selvfølgeligheter. (jeg sier IKKE at alt innen genren er 'floskler og selvfølgeligheter' men det finnes da virkelig noen skrekkens eksempler.) etter å ha blitt anbefalt 'zen and the art of...' såpass mange ganger at jeg syntes den fortjente en sjanse til tross for at jeg pleier å ignorere bøker jeg ble anbefalt, gjorde jeg et forsøk. holdt ut ca to kapitler. noen år senere gjorde jeg et nytt forsøk. holdt igjen ut ca to kapitler. jeg gidder ikke å lese ting jeg syns er kjedelig. men en bok som har gjort litt mer inntrykk, uten å være noen tradisjonell selvhjelpsbok akkurat, er 'tao te ching'. anbefales. hvis man har sansen for sånt, da. jeg er ikke noen buddhist eller taoist, men taoisme og tibetansk buddhisme inspirerer meg. verdensbildet og holdningen til livet disse trosretningene representerer er noe selv en ateist (som meg) definitivt kan lære noe av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå