Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #1 Skrevet 30. mars 2009 Jeg har nettopp begynt å jobbe i barnehage, og i dag hadde jeg en liten diskusjon med de jeg jobber sammen med. Barna har med seg matpakke, mange har med seg både brødskiver og frukt. Noen av barna vil gjerne spise litt frukt før de spiser av brødmaten. Jeg ser ikke problemet i det, spesielt så lenge de også spiser ihvertfall en av brødskivene sine, men regelen er visst at de må spise en brødskive før de får røre frukta. Selvfølgelig kan de ikke gå igjennom hele dagen og spise bare frukt, men ja... Dere skjønner tegninga? Spurte sønnen min som går i 1. klasse om hvordan regelen er hos dem, og han fortalte at de også må spise brødskive før frukta, fordi frukta er desserten. Jeg skjønner virkelig ikke dette, frukt er jo sunt! Kan noen opplyse meg, for det kan jo være noe jeg har gått glipp av.
Ms.Blaise Skrevet 30. mars 2009 #2 Skrevet 30. mars 2009 Det er vel det at frukt smaker søtt, og da kan jo barna miste lysten på brødskive etter at de har spist frukt. De vil vel bare være sikker på at barna spiser maten først, så kan de belønnes med søt frukt etterpå. Jeg støtter forøvrig den oppfatningen at frukt kan sees på som dessert selvom det er et sunt alternativ.
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #3 Skrevet 30. mars 2009 Det er ikke nødvendigvis fordi det er dessert, men for at det er viktig å spise brødskiva først. Hvis de spiser frukten først mister de kanskje appetitten på brødmaten, og blir fort sultne igjen. Så kaller vel noen det dessert for at det skal være en "grunn" for barna til å skjønne at de bør spise brødet først.
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #4 Skrevet 30. mars 2009 Frukt er sunt ja, men mange barn blir så mette av frukten at de ikke vil ha mer mat. Men så er de sultne igjen en time eller to etterpå. Regelen om brødskive først, frukten etterpå, er derfor basert på erfaring fra de som har jobbet med barn lenge nok til å vite at det blir mange sultne barn hvis de skal få bestemme rekkefølgen selv. For mange barn er frukten dessuten en "premie" for at de er så flinke å spise opp den andre maten sin. Får de premien først så er det jo ingen vits å spise resten av matpakken. Selvsagt er barn ulike, men man velger å ha samme regel for alle for at det ikke skal føles urettferdig.
Gjest Poker face Skrevet 30. mars 2009 #5 Skrevet 30. mars 2009 hm.. litt omvendt da jeg gikk i barnehage. da fikk vi frukt før frokosten. sønnen min får masse frukt i barnehagen men det er utover dagen. de har ikke frukt og frokost sammen. jeg ser ikke på frukt som desserter
cilja Skrevet 30. mars 2009 #6 Skrevet 30. mars 2009 Man holder seg kanskje lengre mett av grovbrødskiva enn av frukt. Derfor synes jeg det er ok at barna blir bedt om å spise brød først og frukt etterpå. Eller ha frukt ved andre tidspunkter enn brødmat.
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #7 Skrevet 30. mars 2009 Det kan jo noen ganger være vanskelig å få enkelte av barna til å spise nok brød - man er få voksne som skal passe på, det er litt uro, barna ser andre f eks la være å spise skorpa og de vil bare ha det som er aller best osv. Så det er veldig greit å vente med frukten til slutt. Det er en grei avslutning på et måltid å vente med det søteste.
Gjest Purple Haze Skrevet 30. mars 2009 #8 Skrevet 30. mars 2009 Frukt kan selvfølgelig være dessert, og bedre enn mange usunne alternativer. Men nå er det slik at ernæringsmessig er det faktisk bedre å spise frukt før annen mat. Hvis man spiser frukten til slutt, blir den liggende på toppen i magen og gjære. Det unngår man ved å spise frukten først.
The Kitten Skrevet 30. mars 2009 #9 Skrevet 30. mars 2009 Å nekte barn å spise frukt før de har spist brød er ulogisk for meg. Brød er ikke så veldig sunt som mange skal ha det til. Litt brød er bra, men ikke brød til frokost, formiddagsmat og kvelds hver eneste dag. Barn bør lære seg å spise frukt og grønnsaker, og de bør lære seg at det er noe som er ok å spise enten det er før brødmåltidet eller etterpå.
cogito Skrevet 30. mars 2009 #10 Skrevet 30. mars 2009 Frukt er sunt, men det inneheld ikkje nok næringsstoff til å utgjere eit fullverdig måltid. For at ikkje frukta skal fortrenge annan mat, er det anbefalt å gje det som dessert eller mellommåltid. Brød er viktig for barn, fordi det inneheld jern (iallfall grovt brød). Pålegget gir også viktige næringsstoff!
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #11 Skrevet 30. mars 2009 har helt samme oppfatning som purple haze, man bør egentlig ikke spise frukt rett etter annen tung mat da frukten fordøyer fortere enn feks brød men jeg skjønner denne metthetsfølelsen også, egentlig bør vel barnehagen gi frukt et par timer i forkant av måltidet, kanskje dere kunne fått til dette? selv sender jeg med både brød og frukt til min på skolen og er egentlig overlykkelig for at frukten er borte, aner ikke når den inntas, men tenker at det er mange næringsstoffer i frukt som ikke inntas verken til frokost eller middag
~umulia~ Skrevet 30. mars 2009 #12 Skrevet 30. mars 2009 Jeg syns det er betenkelig at barn må spise brød før de kan få frukt. Hvis barna ikke spiser brødet, får de ikke frukt da? Det må da være bedre at de spiser en frukt med masse fiber og vitaminer enn at de ikke spiser i det hele tatt?
Susan Sto Helit Skrevet 31. mars 2009 #13 Skrevet 31. mars 2009 Gutten min hadde ikke spist brød om han fikk frukt samtidig. Han hadde også ønsket å ta en bit av brødet før han spiste frukt, om han måtte spise brød før frukten. Vi bruker ofte frukt som dessert etter middagen, hvis han fortsatt er sulten. Men da kommer ikke tilbudet om frukt før vi er ferdige med å spise middag. I barnehagen får de frukt som eget måltid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå