la_luz Skrevet 30. mars 2009 #1 Skrevet 30. mars 2009 Vi har nattavvent en gang. Da var mini 6 mnd. Så ble han syk og måtte amme igjen. Nå er han 8 mnd og vurderer å gjøre det. Sist gang gikk det ikke i det hele tatt. Fra 3 og utover så våknet han hver halv time.... det varte i ukesvis. Hvor lenge ammet dere om natten? Og er det noen som har prøvd å nattavvent og gitt opp?
cogito Skrevet 30. mars 2009 #2 Skrevet 30. mars 2009 Eg nattamma til rett over 6 mnd. Då var eg ganske klar for å starte nattavvenning. Men me slapp heldigvis det. Plutseleg hadde han sove heile natta, og har fortsatt med det i snart 2 veker no. Skulle han våkne om natta framover no, er det uaktuelt å gje han puppen.
Gjest imli Skrevet 30. mars 2009 #3 Skrevet 30. mars 2009 Jeg nattamma til 9 mnd. Håpa i det lengste at han skulle slutte av seg selv, men det skjedde ikke... Han begynte egentlig bare å våkne oftere og oftere for pupp. Nattavvenning gikk kjempebra, en natt med ganske mye grin, to netter med flere oppvåkninger, men lite grin, en natt med bare et par oppvåkninger, og femte natta sov han natta igjennom og har stort sett gjort det siden. Nå er han snart ett år. Våkner han om natta nå, er det bare å gi litt kos, så sovner han igjen. Men det skjer skjelden med mindre han er syk. Så det er kjempedeilig! Mitt råd ang nattavvenning, er å aldri gå tilbake til nattamming, uansett. Det kan holde hardt hvis ungen blir syk, men det er det enkleste i lengden. Ungen trenger jo ikke pupp om natta bare fordi h*n er syk, er jo for trøst/kos. Kommer jo an på hvor lenge ungen er syk da.
jolie Skrevet 30. mars 2009 #4 Skrevet 30. mars 2009 16 måneder. Da ble det helstopp til alle døgnets tider. Første gangen fordi det kom et lite søsken og snuppa ble så sjalu av å dele puppen (men uten pupp gikk det helt fint), og andre gang fordi det passa seg sånn iom at jeg reiste bort ei helg.
MarianneE Skrevet 30. mars 2009 #5 Skrevet 30. mars 2009 jeg ammet ikke, gav flaske istedet. Holdt på med det til hun var 5 mnd, men det er kanskje anderledes med flaskebarn?
MrsC Skrevet 31. mars 2009 #6 Skrevet 31. mars 2009 Her ble tuppa nattammet til hun var 8-9 måneder. Litt sykdom og slikt gjorde at det ble så lenge. Men på den tiden var det bare en gang om natta hun våknet for pupp. Det var det stopp fra min side. Selv kunne hun sikkert ha holdt på mye lenger. Hun ga aldri noe signal om at dette var hun lei av/ behov for mindre. Vi holdt på en liten uke før vi kunne si at hun syntes det var greit uten puppun på natta. Det var pappan som tok henne hele tida. Meg snuset hun seg bare frem til puppen på.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #7 Skrevet 31. mars 2009 Her ble tuppa nattammet til hun var 8-9 måneder. Litt sykdom og slikt gjorde at det ble så lenge. Det er faktisk ikke så innmari lenge, snarere helt vanlig - 25 % av alle ni måneder gamle norske babyer ammes om natta. Jeg nattamma til ca 14 mnd med førstemann, fordi jeg begynte å jobbe tidlig og syntes det var godt å kunne tilby mamma-nærhet og morsmelk utenom arbeidstid. De som sier at det er helt håpløst å avvenne så store barn på natta, driver med skremselspropaganda. Jeg sov på gjesterommet et par netter, så var jobben gjort (av pappaen) uten hyl og skrik. Nummer to ble amma om natta fram til ca. 10-11 måneder, og nattavvenning gikk like knirkefritt med ham. Det viktigste er jo søvn. Jeg har sovet godt hele tida, nattamming har aldri forstyrra meg noe særlig eller gjort at jeg har vært trøtt på dagtid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå