mee mee Skrevet 30. mars 2009 #1 Skrevet 30. mars 2009 Rent hypotetisk, sitter å diskuterer med mannen min - Hvis jeg hadde blitt voldtatt, og eksempel kjæresten min hadde kommet midt i voldtekten, og skam banket gjerningsmannen så han måtte på legevakt/sykehuset. Kunne kjæresten min blitt anmeldt? Eller går det på forsvar? Hvem blir synderen i denne situasjonen?
waco Skrevet 30. mars 2009 #2 Skrevet 30. mars 2009 Kommer vel an på hva som skjedde? Om du hadde vært på et hotellrom hele natta lang, - og typen din har leitet etter deg fordi du plutselig forsvant med en fyr du traff i baren. - Og om typen knuser døra og går amok på han som puler på deg så er det nok straffbart av typen din. En mann kan vel egentlig aldri vite om dama er utro eller om det er voldtekt? - Ihvertfall ikke hvis det er sånn at dama blir med fremmede menn eller menn hun kjenner på nachspiel og andre rom dersom hun er sint på typen og skal straffe ham litt.
feuerstein Skrevet 30. mars 2009 #3 Skrevet 30. mars 2009 Straffeloven: "§ 48. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget i Nødverge. Det er Nødverge, naar en ellers strafbar Handling foretages til Afvergelse af eller Forsvar mod et retsstridigt Angreb, saafremt Handlingen ikke overskrider, hvad der fremstillede sig som fornødent hertil, og det i Betragtning af Angrebets Farlighed, Angriberens Skyld eller det angrebne Retsgode ei heller maa agtes ubetinget utilbørligt at tilføie et saa stort Onde som ved Handlingen tilsigtet. Hvad ovenfor er bestemt om Afvergelse af retsstridigt Angreb, kommer ogsaa til Anvendelse med Hensyn til Handlinger, der foretages i Hensigt at iverksætte en lovlig Paagribelse eller hindre, at Straf- eller Varetægtsfanger rømmer. Har nogen overskredet Grænserne for Nødverge, er han dog straffri, hvis Overskridelsen alene har fundet Sted paa Grund af en ved Angrebet fremkaldt Sindsbevægelse eller Bestyrtelse. " Mao. er det lov å bruke så mye vold som må til for å forsvare seg mot/avverge et angrep, men vanligvis ikke mer. Den som avbryter en voldtekt kan denge overgriperen for å få slutt på voldtekten, men å fortsette å slå løs på vedkommende etterpå når denne ikke lenger er i "angrep" er normalt å gå for langt, om man ikke kan påberope seg sinnsforstyrrelse som nevnt i siste avsnitt.
Gjest Papirkurven Skrevet 30. mars 2009 #4 Skrevet 30. mars 2009 Men i det virkelige liv er det desverre forskjell på selvforsvar og verge og andres innblanding Tror ikke at man hadde fått noen streng straff, men som POM sa, kun så mye vold som trengs, ikke mer.
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #5 Skrevet 30. mars 2009 Men i det virkelige liv er det desverre forskjell på selvforsvar og verge og andres innblanding Tror ikke at man hadde fått noen streng straff, men som POM sa, kun så mye vold som trengs, ikke mer. Var det ikke bare et par år siden at en fyr ble anmeldt fordi han hadde kastet ut en fyr som kom ubedt inn i hjemmet hans? Han som ble kasta ut ble visst dyttet over ende eller noe sånt, og huseieren ble anmeldt. Husker ikke hvordan utfallet av saken ble, men det var en del medieskriverier rundt dette. Noen som husker?
Ethereal Skrevet 30. mars 2009 #6 Skrevet 30. mars 2009 Personlig syns jeg det skal være obligatorisk med kastrering uten bedøvelse for alle menn som voldtar.
Gjest Miley Skrevet 30. mars 2009 #8 Skrevet 30. mars 2009 Jeg synes utroskap skulle vært kriminelt jeg. Idiotisk lavmål selv for deg å sammenligne utroskap og voldtekt.
waco Skrevet 30. mars 2009 #9 Skrevet 30. mars 2009 Jeg føler ikke at utroskap er noe mindre forrående, mindre brutalt, mindre egoistisk, eller mindre forakt for tredjeperson enn det voldtekt er. Voldtekter kan i det minste ofte forklares, - noe utroskap sjeldent gjør.
Lady La-Laa Skrevet 30. mars 2009 #10 Skrevet 30. mars 2009 Waco, Problemstillingen omhandler VOLDTEKT! Inlegget sier: "Hvis jeg hadde blitt voldtatt" Waco leser: "Hvis jeg Hadde stukket fra samboeren min og oppholdt meg på et hotellrom hele natten med en fyr jeg traff i baren med den hensikt å straffe samboer fordi jeg er sint på ham." Hvordan klarer du å komme frem til dette? Skjønner du ikke selv at tankegangen din er syk? Jeg synes utroskap skulle vært kriminelt jeg. Og hvilken relevans har det for problemstillingen? Like mye som jeg synes det skulle vært forbudt å gi parkeringsbøter... Holde oss til temaet kanskje? Nei, det går jo ikke, for eneste som kverner i wacos hode er kvinners grusomme overlagte og bevisste valg om å begå utroskap, samt den syke interessen for å vri overgrepssituasjoner til å omhandle nettopp dette.. Forøvrig er det jammen ikke lett å si hva som ville blitt utfallet i en slik situasjon. Jeg støtter meg til det feuerstein sier, men jeg har også hørt om en huseier som ble anmeldt for vold for å ha lagt hånd på og forsvart sitt hus og territorium mot en innbruddstyv som brøt seg inn...
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #11 Skrevet 30. mars 2009 Rent hypotetisk, sitter å diskuterer med mannen min - Hvis jeg hadde blitt voldtatt, og eksempel kjæresten min hadde kommet midt i voldtekten, og skam banket gjerningsmannen så han måtte på legevakt/sykehuset. Kunne kjæresten min blitt anmeldt? Eller går det på forsvar? Hvem blir synderen i denne situasjonen? Det er ikke selvforsvar om kjæresten din hadde banket han opp. Selvforsvar ville vært om du banket han opp. Ja kjæresten din kunne blitt anmeldt for vold. Og mest sansynligvis fått en straff.
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #12 Skrevet 30. mars 2009 Det er ikke selvforsvar om mannen din hadde banket han opp. Selvforsvar ville vært om du banket han opp. Ja mannen din kunne blitt anmeldt for vold. Og mest sansynligvis fått en straff. jeg mener mannen din.
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #13 Skrevet 30. mars 2009 Personlig syns jeg det skal være obligatorisk med kastrering uten bedøvelse for alle menn som voldtar. Hva synes du vi skal gjøre med kvinner som voldtar ?
feuerstein Skrevet 30. mars 2009 #14 Skrevet 30. mars 2009 Jeg støtter meg til det feuerstein sier, men jeg har også hørt om en huseier som ble anmeldt for vold for å ha lagt hånd på og forsvart sitt hus og territorium mot en innbruddstyv som brøt seg inn... Så er da spørsmålet: kunne man håndtert tyven på annen måte enn ved bruk av vold? Noen tyver er villige til å flykte minste motstands vei dersom de blir klar over at de er avslørt, de vil ikke forsøke å skade huseier for å forsvare sitt bytte. Andre avsnitt i paragrafen likestiller pågripelse og å hindre fangerømning med å forsvare seg mot angrep, men jeg vet ikke nå hvilke vilkår som må oppfylles for at huseier skal kunne pågripe noen. Om en tyv ønsker å flykte tomhendt eller med ubetydelige verdier lurer jeg på om huseier stiller seg selv lagelig for hugg dersom denne prøver å hindre dette. Jeg mener personlig at man burde stå rimelig fritt til å forsvare hjem og eiendom, og de få gangene det har vært nødvendig å omsette meninger til handling har jeg ikke fått problemer, men jeg lurer på om det i stor grad avhenger av dagsformen til politijuristen som får saken.
feuerstein Skrevet 30. mars 2009 #15 Skrevet 30. mars 2009 Det er ikke selvforsvar om kjæresten din hadde banket han opp. Selvforsvar ville vært om du banket han opp. Jeg kjenner ikke til at man juridisk skiller mellom selvforsvar og å bruke vold for å forsvare en annen. Nødverge kan utføres på andres vegne, mest utbredt er å forsvare familiemedlemmer, men jeg finner hos lovdata faktisk også et eksempel på å forsvare katter mot vanskjøtsel!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå