Gå til innhold

hvor mye penger bruker dere på påske-egget til barna?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Lurer på hvor mye penger dere legger i egget, og et det et lite, mellomstort eller stort egg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Heisann_*
Skrevet

Jeg har fått påskeegg av besteforeldrene mine hvert eneste år, et mellomstort egg stappet med godsaker. Selv etter at jeg fylte 18 lager de i stand dette til meg, og det synes jeg selvfølgelig er koselig. Men i år, da blir det andre boller! I år skal jeg lage to egg selv, har kjøpt matrialer på hobbybutikken allerede, så skal jeg jammen lage til de søte besteforeldrene mine. Fylle det med noe godt som jeg vet de liker :)

Men, jeg synes ikke det er nødvendig å bruke så mye penger på påskeegget til barna, og størrelsen teller heller ikke. Kanskje hvis du har flere barn kan du kjøpe et litt større egg og putte litt godsaker oppi sammen med en dvd eller et lite spill de kan få glede av sammen? Og det beste av alt, dere som foreldre kan være med på påskekosen! :)

Gjest faerytale
Skrevet

Vi har alltid fått et mellomstort egg med godterier oppi, kanskje for 50-100 kr.

Gjest Poker face
Skrevet

gutten min er bare 2år. jeg har aldri vært streng på å la han smake på godteri. men han er bare ikke glad i det. han liker frukt bedre eller hjemmebakst.

så jeg skal heller handle inn frukt og bake rundstykker til frokost. han elsker det :popcorn:

men vi voksne er litt mer glad i godis. vi er ikke så opptatt av å fylle sånne egg. kanskje til neste år når gutten skjønner mer da :spise:

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Pleier å gi de et slikt kjempe stort hver. Har i godter for ca 70-100 kroner, samt et blad til de hver.

Gjest Gjest
Skrevet

her er det viktigst at egget er av "gull" og at det har sløyfebånd og at det selvsagt ser ut til å bugne over av godsaker når man åpner det, jeg kjøper nok litt mer enn hva jeg må :-)

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har store påskeegg som skal bugne. Men putter i en pose taffel sticks og det fyller mye. elers blir det godterier både det vanlige og noe av litt annet slag enn det "vanlige" dvs de litt dyre, fancy slikeriene/godtesprayene som er. Og et blad.

Skrevet

Min sønn får det nest minste påskeegget fylt på en sånn måte at innholdet ikke renner ut over når han åpner det. Syns i grunn det holder.

Skrevet (endret)

Jeg har kjøpt et lite påskeegg jeg skal fylle et eller annet it. Barnet kan ikke spise for mye sukker p.g.a det reagerer på sukker. Så tenker å putte noen smågaver i egget istedenfor godteri. For nok godteri vil han få av oss ellers.

Endret av Chakoya
Gjest Gjest
Skrevet

Chakoya, at det går an! Skal ikke barna dine få kose seg med litt godteri i påsken?

Du høres ut som KJJJIIIIIP og hysterisk mor.

Tenk at de kan få i seg ekstra litt sukker da. Gidameg.

Du får fyllepåskeegga med brekkbønner og agurk da. Æsj.

Gjest Gjest
Skrevet
Chakoya, at det går an! Skal ikke barna dine få kose seg med litt godteri i påsken?

er ikke alle som tenker på barnas beste ser jeg... så nå regnes det som å kose seg å få en overflod av godteri???? OMSORGSSVIKT kaller jeg det!!!! det går fint an å kose seg med en passe mengde godteri og heller kose seg på andremåter!

Skrevet (endret)

Hvem i all verden sa at han skal kose seg med brekkbønner og agurk?

Har du noe som helst erfaring med barn som blir ekstra hyperaktiv av godteri?

Veslegutten lider av adhd og godteri for han vil gjøre han ekstra hyper enn det han er fra før.

Sjokolade, gummigreier, drops, brus, til og med saft med litt sukker i blir han hyper av. Det er meningen at vi skal ha en koselig påske sammen og ikke ha en unge som hopper og spretter overalt. Det som skjer når han får i seg for mye sukker er at han ikke har så stor mulighet til å følge opp beskjedene vi ellers gir han. For å legge tilrette for barnets beste bestemmer vi oss for å avgrense mengden sukker. Det er derfor han får nok av oss ved siden av egget.

Jeg understreker.

Han får nok godteri av oss i påsken ved siden av egget sitt, så hvorfor i all verden skal han ha godteri i påskegget sitt da når han får nok ved siden av egget?

Det finnes andre gaver enn godteri man faktisk kan putte ned i egget.

Så tips til deg før du svarer slik igjen:

Tenk deg om før du svarer.

Endret av Chakoya
Gjest Gjest
Skrevet

Omsorgsvikt over å gi barnet sit godteri? Unnskyld meg, hvor gammel er du egentlig? Nå mener jeg din mentale alder, og ikke den du ser i bankkortet ditt (Hvis du nå har fått et sånt et ennå da.)

Gjest Gjest
Skrevet
Omsorgsvikt over å gi barnet sit godteri? Unnskyld meg, hvor gammel er du egentlig? Nå mener jeg din mentale alder, og ikke den du ser i bankkortet ditt (Hvis du nå har fått et sånt et ennå da.)

Hvis man har et barn som ender med å henge i taklampa hvis man gir han for mye sukker, så er det omsorgssvikt å dytte masse sukker i barnet ja. Her handler det om måtehold og å gi barnet en god hverdag. Et barn som henger i taklampa har ikke en god dag. Barn med ADHD som blir skikkelig hypre har det ikke godt. Så hvis foreldre vet dette om barnet sitt men likevel dytter innpå med sukker i ubegrensede mengder så svikter de omsorgen for sitt barn.

At du føler behov for å bruke dårlige hersketeknikker for å understreke poenget ditt viser at du ikke har mye kunnskap på området.

Gjest Gjest
Skrevet (endret)

Jeg klarer ikke dy meg....

Er helt enig med at det er riktig å begrense sukkerintak for barn når man ser dem blir hypre av dette.

Endret av jolie
Skrevet

Nå har ikke jeg barn som er store nok til å få påskeegg enda, men vet hvordan jeg vil gjøre dette med tiden.

Kommer nok til å kjøpe et av de mellomstore eggene. Dette blir nok fyllt med litt godteri - men også med frukt og slike ting :)

Kanskje også en liten ting, noe billig lego.

Så må ungen lete etter egget som er gjemt på påskeaften :) husker det var det som var gøy for meg.. å lete etter det på morgenen før foreldrene mine hadde våknet. Hva som var oppi var ikke så viktig..

Gjest Eithne
Skrevet

Oi det har jeg ikke tenkt på . Vi kjøper ikke så mye snop til ungene. Kanskje en drops eske og så fyller vi på med litt klistremerker, tegnesaker etc. Å ha to unger skyhøye på sukker når man har Påskefri orker jeg ikke ;)

Må legge til at jeg anser meg ikke som hysterisk,men har ikke behov å gi ungene sukker så lenge de er mer fornøyd med noe annet.

Skrevet
Jeg har kjøpt et lite påskeegg jeg skal fylle et eller annet it. Barnet kan ikke spise for mye sukker p.g.a det reagerer på sukker. Så tenker å putte noen smågaver i egget istedenfor godteri. For nok godteri vil han få av oss ellers.

Synes det høyres flott ut :)

Har eit par søskenbarn som også vert hyper av sukker. Dei vert fort litt ekstra full av fant pga. sukkerkick. Men det som er mest vrient er at ikkje når inn til dei når ein snakker til dei. Dei slutter fullstendig å høyre etter og det ender som regel i enten raserianfall eller gråteanfall. Da er ikkje akkuratt godteriet noko som vert kos. Dei har heller fått ei sukkerfri pastilleske kvar, eller noko slikt.

Sjølv tykjer eg at frukt smaker betre enn snop. Skjærer ein det opp i biter så er det ofte meir populært blant barn enn godteri (du kan prøve ved å sette fram skål med godteri og fat med oppskåret frukt og sjå kva som forsvinner først).

Skrevet

Nå har ikke jeg unger... Men da jeg var barn, fikk jeg alltid et egg med en god del gotder i. :)

Gir kjæresten min egg i år. Et stort et med både godter og andre ting. Regner med det blir på rundt 300-500 kr.

Gjest gninnot
Skrevet

I påskeegget mitt fikk jeg alltid litt undertøy, sokker osv (altså ting jeg trengte), litt godteri, små esker med rosiner, knaskerøtter, et blad og flax-lodd. Var aldri godteriet jeg var mest glad for å få, men alt det andre som fantes oppi. Det ble i tillegg gjemt ute i snøen et sted (påske på hytta) og jeg måtte lete etter det ved hjelp av mammas instrukser om det var varmt eller kaldt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...