Gjest Gjest_kaia_* Skrevet 30. mars 2009 #1 Skrevet 30. mars 2009 har en gutt på snart 14 som er tenåring med stor T...... Trenger gode tips til hva jeg skal gjøre når..... - pliktene ikke blir utført før etter tre-fire dager og han blir surere og surere for hver gang jeg minner ham på det. - går fra rommet om det er en konfrontasjon, er utilnærmelig og ser ikke ting fra andre sider - sitter foran tv og x-box i tide og utide selv om vi har snakket om reglene for dette mange ganger. om jeg slår av, så sitter han der etter 5 min igjen - stort sett bare sure kommentarer og sure blikk til sin 2 år yngre søster - spiser ikke skolematen sin om det ikke er f.eks pastasalat. nekter å spise grovt brød, og jeg nekter å kjøpe loff - ellers en grei gutt..
Rosalie Skrevet 30. mars 2009 #2 Skrevet 30. mars 2009 Taktikken til mine foreldre var å holde pusten i 3-4 år og vente på at det gikk over.
suzie Skrevet 30. mars 2009 #3 Skrevet 30. mars 2009 Har ikke tenåring selv, men får det om noen få år.... Mamman min var ganske flink til å prøve å lage avtaler med meg - altså at jeg følte at mine meninger ble hørt og at jeg hadde medbestemmelse. Pluss at hun var streng i forhold til de avtalene vi gjorde - jeg fikk ikke penger før pliktene var utført. Tenkte å tilnærme meg det hele litt slik selv. Ikke at tenårene gikk knirkefritt altså, men jeg kom jo helskinnet gjennom:) Og så støttet hun meg i saker som kanskje jeg ser i dag var litt i overkant fjortiss, men som var viktig å få støtte på den gangen.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 30. mars 2009 #4 Skrevet 30. mars 2009 Taktikken til mine foreldre var å holde pusten i 3-4 år og vente på at det gikk over. Det tror jeg taktikken til min mor var også. Jeg var uspiselig som tenåring, men er i dag heldigvis blid, veloppdragen og snill
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #5 Skrevet 30. mars 2009 Taktikken til mine foreldre var å holde pusten i 3-4 år og vente på at det gikk over. Vi gjør litt det samme her med min manns datter. Men vi har noen grenser også, og de holder vi hardt fast ved. Hun får f.eks. ikke lommepenger før hun har gjort pliktene sine. Om hun da lar være å gjøre pliktene så maser vi ikke på henne, men hun får heller ikke penger. Da blir det hennes valg, vi slipper sur stemning pga mas og hun lærer at goder ikke kommer gratis. Å mase på tenåringer er å be om surmuling. Dropp heller maset, og la konsekvensene (som mangel på penger) tale for seg selv.
Phaedra Skrevet 30. mars 2009 #6 Skrevet 30. mars 2009 Vi gjør litt det samme her med min manns datter. Men vi har noen grenser også, og de holder vi hardt fast ved. Hun får f.eks. ikke lommepenger før hun har gjort pliktene sine. Om hun da lar være å gjøre pliktene så maser vi ikke på henne, men hun får heller ikke penger. Da blir det hennes valg, vi slipper sur stemning pga mas og hun lærer at goder ikke kommer gratis. Å mase på tenåringer er å be om surmuling. Dropp heller maset, og la konsekvensene (som mangel på penger) tale for seg selv. Dette gjorde foreldrene mine med meg også. Jeg fikk i utgangspunktet x antall kroner i måneden, og så trakk de fra penger for ting jeg ikke gjorde. Jeg hadde ikke noe insentiv for å tjene penger, men jeg ville ikke miste de pengene jeg allerede hadde. Derfor fungerte dette til en viss grad på meg Ellers tror jeg ikke jeg spiste matpakka mi en eneste dag på ungdomsskolen. Jeg dro på butikken sammen med 70% av klassen min og kjøpte loff, cola og skolebrød for egne penger. Og det var noe litt herlig i denne friheten til å ta dårlige valg Når det gjaldt datamaskin så hadde jeg min egen på soverommet, og mesteparten av natta gikk med på å sitte foran den og chatte med venner. Tror jeg sov i gjennomsnitt 4 timer hver natt i tre år. Var alikevel flink på skolen og fikk gode karakterer og slikt. Å gjøre plikter uten å bli spurt om det var noe som skjedde etter at jeg var 18 og hadde flyttet ut hjemmefra. Husker moren min så rart på meg da jeg hadde overnattet hjemme en helg og tok oppvasken etter middag. Så, jeg tror egentlig foreldrene mine også holdt pusten i noen år og ventet på at det skulle gå over. Og det gikk over. Tror jeg er en ganske OK person nå med sunne interesser og alt det der
Gjest frody Skrevet 31. mars 2009 #7 Skrevet 31. mars 2009 har en gutt på snart 14 som er tenåring med stor T...... Trenger gode tips til hva jeg skal gjøre når..... - pliktene ikke blir utført før etter tre-fire dager og han blir surere og surere for hver gang jeg minner ham på det. - går fra rommet om det er en konfrontasjon, er utilnærmelig og ser ikke ting fra andre sider - sitter foran tv og x-box i tide og utide selv om vi har snakket om reglene for dette mange ganger. om jeg slår av, så sitter han der etter 5 min igjen - stort sett bare sure kommentarer og sure blikk til sin 2 år yngre søster - spiser ikke skolematen sin om det ikke er f.eks pastasalat. nekter å spise grovt brød, og jeg nekter å kjøpe loff - ellers en grei gutt.. setter meg ned og venter til åra er over.........
Gjest Purple Haze Skrevet 31. mars 2009 #8 Skrevet 31. mars 2009 Enig med de andre her, pust med magen og se gjennom fingrene med mye av det der. Du kunne hatt mye verre tenåringsproblemer, for å si det sånn. Jo mer du maser på en tenåring, jo verre blir det. Ros han heller når han gjør ting du setter pris på. Prøv å ha et åpent forhold til han, og snakk med han om det som opptar han. Vis at du bryr deg. Noen krav skal de selvsagt ha, men i det store og det hele, nytter det ikke å irritere seg over alle nykker de har i den alderen.
leirbål Skrevet 31. mars 2009 #9 Skrevet 31. mars 2009 (endret) Hei. Har en veldig opprørsk tenåring selv, og har funnet et par metoder som fungerer veldig greit her. Plikter: jeg satt meg ned og snakket med ham om pliktene hans. Og sa de magiske ordene; jeg skal ikke mase på oppgavene dine, kun gi beskjed en gang. Men da må du ta konsekvensene hvis du ikke gjør de. Gjør han det ikke innen fristen , mister han x box og tv i minimum to timer. Dvs. : to timer hvis han gjør det med en gang. Har han ikke gjort det innen to timer, får han ikke x box og tv før det er gjort. Jeg ville foreslått å fjerne en ledning el. fra tv og x boxen. Det viktige her er å IKKE gi deg inn i en diskusjon når han ikke har tv og x box! Den kan dere ta når han har fått det tilbake. Det er ikke sikkert det virker de første gangene, men etter tre, fire ganger virker det. Det er da du setter deg ned med ham gang nummer to og spør om det er deilig å slippe mas. Han vil nok kjefte og klage over strenge regler, men spør rolig helt til han innrømmer det. Da sier du at du håper du slipper å ta ledningene flere ganger. Konfrontasjon: da må jeg vite litt mer for å kunne svare. Sitter foran tv, x box etter grensesetting. Som over. Lås inn ledningene el. Mat: velg kampene dine. spiser han nok mat, og ikke er spesielt slapp og feilernært, la ham være på dette. Forlang at han skal spise middag med dere. Se på det som en bonus når han spiser på skolen i det hele tatt. Ikke alle gjør det. Håper dette kunne hjelpe deg. Vi har fått det veldig fredelig og godt etter at vi startet med dette. Endret 31. mars 2009 av leirbål
leirbål Skrevet 31. mars 2009 #10 Skrevet 31. mars 2009 Enig med de andre her, pust med magen og se gjennom fingrene med mye av det der. Du kunne hatt mye verre tenåringsproblemer, for å si det sånn. Jo mer du maser på en tenåring, jo verre blir det. Ros han heller når han gjør ting du setter pris på. Prøv å ha et åpent forhold til han, og snakk med han om det som opptar han. Vis at du bryr deg. Noen krav skal de selvsagt ha, men i det store og det hele, nytter det ikke å irritere seg over alle nykker de har i den alderen. Veldig godt sagt.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #11 Skrevet 31. mars 2009 Sorry, men etter at jeg hadde skrevet innlegget om hva ungdom ønsker/savner, ser jeg at denne tråden var åpnet og kommet vesentlig lenger enn det jeg skrev. Se derfor bort fra tråden jeg skrev om "hva ønsker/savner ungdom ? Ftt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå