Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #1 Del Skrevet 30. mars 2009 Hei! Har akkurat begynt i ny jobb, vært der 4 dager, å trives absolutt ikke av flere grunner!! Har 14 dagers oppsigesestid, men dersom jeg ikke møter opp på disse, kan det få noen konsekvens for meg?anmeldelse eller lignende? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #2 Del Skrevet 30. mars 2009 Er ikke sikker.. men du kan vel i teorien være syk? Har v el ikke rett påå å få betalt, da du ikke har vært ansatt lenge, men syk kan du jo uansett være? Eller tar jeg feil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #3 Del Skrevet 30. mars 2009 Hei! Har akkurat begynt i ny jobb, vært der 4 dager, å trives absolutt ikke av flere grunner!! Har 14 dagers oppsigesestid, men dersom jeg ikke møter opp på disse, kan det få noen konsekvens for meg?anmeldelse eller lignende? I teorien kan du bli erstatningsansvarlig ovenfor arbeidsgiver, ettersom du har inngått en bindende kontrakt på å jobbe. Men i praksis skjer det neppe. Men vil heller anbefale deg å snakke med arbeidsgiver, og spørre om det er greit at du går på dagen. Han ønsker vel neppe en medarbeider som ikke vil være der heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jente38 Skrevet 30. mars 2009 #4 Del Skrevet 30. mars 2009 Hei! Har akkurat begynt i ny jobb, vært der 4 dager, å trives absolutt ikke av flere grunner!! Har 14 dagers oppsigesestid, men dersom jeg ikke møter opp på disse, kan det få noen konsekvens for meg?anmeldelse eller lignende? Du kan slappe helt av. Det er ingen som kan anmelde deg e.l for noen ting, og noe konsekvenser får det ikke for deg. Men ut av hensyn til bedriften, ikke bare utebli fra jobben før du har forklart til situasjonen for sjefen og sagt at du vil gjerne gå på dagen. Siden du er så ny i jobben, er det neppe noen som har innvending. Du har ikke opparbeidet deg rettigheter på sykelønn om du sykemelder deg ut oppsigelsetiden. Angående oppdatering av din CV, vill jeg ha droppet å nevne dette arbeidsforholdet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #5 Del Skrevet 30. mars 2009 Takkk for svar alle sammen! Saken er at jeg har fortalt at jeg vil gå på dagen, men det er ikke aktuelt..:S Virker som om sjefen bare vil ha meg der på pur f...! Skjønner ikke hav han skal ha meg der etter, kan da ikke være hyggelig for noen! Men det med å være "syk" kan jo kanskje være lurt da? For om jeg bare lar være å møte opp, så kan jeg vel kanskje i værste fall bli erstatnings pliktig for tapt arbeid som noen sier her.. men om jeg resten av perioden sier jeg er syk, så kan de vel ikke det? Vet jeg ikke får sykemelding eller kan bruke egenmelding ettersom jeg har jobbet så kort, men er jeg syk så er jeg jo det..på en måte. Er så godt å ha dere her inne på KG til å hjelpe meg, ikke noe moro situasjon i det hele tatt! Fy som jeg har fått kjeft i dag! Skjønner jo det er dumt at jeg slutter med tanke på tid de har brukt på intervju, opplæring osv. Men de er jo ikke yjent med å ha en ansatt som ikke liker jobben heller! Huff.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 30. mars 2009 #6 Del Skrevet 30. mars 2009 Arbeidstakeren blir borte fra arbeidet og kommer ikke tilbake (fantegår) Det hender at en arbeidstaker blir borte fra arbeidet uten å melde fra og ikke kommer tilbake. Viser han seg aldri mer, er ikke problemet av annet enn av praktisk art, ved at han må registreres ut av bedriften og ut av Arbeidstakerregisteret som ansatt. Kommer han tilbake og gjør krav på stillingen, kan han ikke bare sies opp, men normalt også avskjediges, dvs. at han må gå på dagen. http://www.oppsigelse.no/visartikkel.asp?art=195 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #7 Del Skrevet 30. mars 2009 Takkk for svar alle sammen! Saken er at jeg har fortalt at jeg vil gå på dagen, men det er ikke aktuelt..:S Virker som om sjefen bare vil ha meg der på pur f...! Skjønner ikke hav han skal ha meg der etter, kan da ikke være hyggelig for noen! Men det med å være "syk" kan jo kanskje være lurt da? For om jeg bare lar være å møte opp, så kan jeg vel kanskje i værste fall bli erstatnings pliktig for tapt arbeid som noen sier her.. men om jeg resten av perioden sier jeg er syk, så kan de vel ikke det? Vet jeg ikke får sykemelding eller kan bruke egenmelding ettersom jeg har jobbet så kort, men er jeg syk så er jeg jo det..på en måte. Er så godt å ha dere her inne på KG til å hjelpe meg, ikke noe moro situasjon i det hele tatt! Fy som jeg har fått kjeft i dag! Skjønner jo det er dumt at jeg slutter med tanke på tid de har brukt på intervju, opplæring osv. Men de er jo ikke yjent med å ha en ansatt som ikke liker jobben heller! Huff.. I teorien kan du som nevnt over bli erstatningsansvarlig. Dette kan være om arbeidsgiver påføres økonomisk tap, for eksempel må stenge eller får betjent færre kunder dersom du ikke er der, eller må betale de andre overtid fordi du ikke kommer (hva slags arbeid har du, forresten? det er jo veldig relevant for denne vurderingen). Men skjønner at det er utrolig kjipt. Lykke til!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 30. mars 2009 #8 Del Skrevet 30. mars 2009 Jeg har faktisk opplevd at en person som gikk paa dagen har blitt holdt oekonomisk ansvarlig. Vil ikke beskrive det for detaljert, men det var en type stilling der det MAA vaere noen paa jobb. Sjefen h*ns maatte skaffe en vikar, og h*n som gikk maatte betale for det. Naar det er sagt, har jeg aldri hoert om at det skjer ellers, saa det er nok en sjeldenhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 30. mars 2009 #9 Del Skrevet 30. mars 2009 Huff,litt kjett om det skjer å! gjelder telefon-salg.. hva trur dere da? Er jo ikke sånn at de taper masse i såfall.. for har jo jobba der 4 dager alt, å ikke fått ti 1 salg en gang!:S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aftensol Skrevet 30. mars 2009 #10 Del Skrevet 30. mars 2009 Ang det å være syk, så har du vel bare 3 dager med egenmelding før du må ha sykemelding? Hvis jeg ikke tar helt feil og det er individuelt fra sted til sted.. Det er jeg virkelig ikke helt sikker på... Men han kan jo ikke gjøre noe hvis du møter opp og så å si ikke gjør noe som helst... Ta kun en telefonsamtale per dag feks, det "verste" som skjer er jo at han sparker deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest erfaren Skrevet 30. mars 2009 #11 Del Skrevet 30. mars 2009 Hei, Det er bare å gå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 30. mars 2009 #12 Del Skrevet 30. mars 2009 Men han kan jo ikke gjøre noe hvis du møter opp og så å si ikke gjør noe som helst... Ta kun en telefonsamtale per dag feks, det "verste" som skjer er jo at han sparker deg Gjest risikerer å bli holdt økonomisk ansvarlig og måtte betale for seg. Arbeidsgiver har rett til det i følge lovverket. Men jeg tviler sterkt på at det kommer til å skje altså. Telefonsalg er jo ikke akkurat hvor det er krise at det er én mindre på jobb. Ikke kan de si at de taper inntekt på at du er borte heller, siden du ikke selger noe. Faktisk sparer de penger, siden de slipper å betale deg lønn! Kunne det vært et argument å bruke? Og hvor jævlig synes du egentlig det er der? Det går nemlig an å få anbefaling fra lege om at oppsigelsestiden ikke skal gjelde om det er tungtveiende grunner. En eks av meg fikk slutte på dagen pga ryggproblemer. Det gjelder helt sikkert mentale problemer også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eks-selger Skrevet 30. mars 2009 #13 Del Skrevet 30. mars 2009 Fikk du også høre "Du skal aldri avslutte en samtale før kunden griner eller du har et kjøp. Hvis du gjør det, har du gjort en elendig jobb. Får du dem til å grine, er sjansen stor for at de lar seg presse til å kjøpe."? Den fikk jeg, etter at jeg var blitt bedt om å kun nevne de to dyreste alternativene til kundene og late som om de billigste ikke fantes, og etter en halvtimes opplæring i fiktive fakta om den veldedige organisasjonen vi solgte for, siden de virkelige faktaene visstnok ikke var "hardtslående" nok... Jeg slutta på dagen (eller rettere sagt på minuttet) og sa ikke engang fra at jeg gikk, jeg bare reiste meg og forsvant. Ett sted går min grense. De etterlyste meg aldri, men jeg fikk heller aldri lønn for de dagene jeg allerede hadde jobbet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 30. mars 2009 #14 Del Skrevet 30. mars 2009 Tusen takk alle sammen, for at dere gidder å svare meg! Får se hva jeg gjør i morgen, men en ting er i hvertfall sikkert, jeg møter ikke opp på jobb. Problemet er at nå han sa han ikke ville la meg gå på dagen, virket det som om han bare gjorde det for å være ekkel.. så skulle ikke forundre meg om han prøver på noe mer om jeg ikke møter. men men.. er jo ikke stort han for gjort heller! Hater sånne situasjoner altså er så fælt!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 31. mars 2009 #15 Del Skrevet 31. mars 2009 Tusen takk alle sammen, for at dere gidder å svare meg! Får se hva jeg gjør i morgen, men en ting er i hvertfall sikkert, jeg møter ikke opp på jobb. Problemet er at nå han sa han ikke ville la meg gå på dagen, virket det som om han bare gjorde det for å være ekkel.. så skulle ikke forundre meg om han prøver på noe mer om jeg ikke møter. men men.. er jo ikke stort han for gjort heller! Hater sånne situasjoner altså er så fælt!! Egenmelding kan du i hvertfall ikke bruke: det må man ha jobbet en stund for å opparbeide seg rettigheter til på hver enkelt arbeidsplass. Du skal passe deg for å bli avskjediget: det vil få konsekvenser for deg neste gang du søker jobb et sted. Jeg er selv arbeidsgiver, og vi finner som regel ut av det meste. En som har blitt oppsagt er det uaktuelt å ansette, med mindre forklaringen er veldig veldig god. Dette bunner i at vernet rundt arbeidstaker er så godt, at når noen blir oppsagt er det alvorlig tjenesteforsømmelse eller noe kriminelt som ligger til grunn. Bare et strategisk tips fra meg.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
art Skrevet 31. mars 2009 #16 Del Skrevet 31. mars 2009 Hvor er ansvarsfølelsen? Når du har to ukers oppsigelsestid så har du det. Aksepter det, bit tenna sammen og gjennomfør oppsigelsestiden. Du skal se at du vokser litt på det å møte litt motgang. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 31. mars 2009 #17 Del Skrevet 31. mars 2009 Arbeidsgiver kan holde igjen de pengene du evt har tjent til nå. Økonomisk erstatningsansvarlig kan du vel bare bli dersom det er en jobb der noen må være der, men det er ikke en telefonsalgsjobb. Uansett pleier det å gå greit å forhandle frem til å gå på dagen, dersom du selger dårlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frysepulver Skrevet 31. mars 2009 #18 Del Skrevet 31. mars 2009 Takkk for svar alle sammen! Saken er at jeg har fortalt at jeg vil gå på dagen, men det er ikke aktuelt..:S Virker som om sjefen bare vil ha meg der på pur f...! Skjønner ikke hav han skal ha meg der etter, kan da ikke være hyggelig for noen! Men det med å være "syk" kan jo kanskje være lurt da? For om jeg bare lar være å møte opp, så kan jeg vel kanskje i værste fall bli erstatnings pliktig for tapt arbeid som noen sier her.. men om jeg resten av perioden sier jeg er syk, så kan de vel ikke det? Vet jeg ikke får sykemelding eller kan bruke egenmelding ettersom jeg har jobbet så kort, men er jeg syk så er jeg jo det..på en måte. Er så godt å ha dere her inne på KG til å hjelpe meg, ikke noe moro situasjon i det hele tatt! Fy som jeg har fått kjeft i dag! Skjønner jo det er dumt at jeg slutter med tanke på tid de har brukt på intervju, opplæring osv. Men de er jo ikke yjent med å ha en ansatt som ikke liker jobben heller! Huff.. Ærlig talt, hvor gammel er du??? Se nå til helvete å vis et snev av arbeidsmoral og gå på jobb ut oppsigelsestiden! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #19 Del Skrevet 31. mars 2009 Ærlig talt, hvor gammel er du??? Se nå til helvete å vis et snev av arbeidsmoral og gå på jobb ut oppsigelsestiden! Ærlig talt, hvor gammel er du da??? Hvis du skal svare, så svar på det trådstarter spør om! Du veit jo ingen ting om grunnen til hvorfor h*n vil gå på dagen!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Mona_* Skrevet 1. april 2009 #20 Del Skrevet 1. april 2009 For det første bør du opptre voksent her. Si opp jobben og hold ut i oppsigelsestiden. På vår arbeidsplass og andre er det er voksende problem at folk bare uteblir fra jobben når de i kke liker den, dette går utover arbeidsgiver og kollegaer. At jobben ikke er noe for deg burde du kanskje sett under opplæring og gitt beskjed at dette var ikke din greie. At du utblir fra jobb kan gjøre du får problemer senere med jobb da arbeidsgiver fort kan få greie på at du ikke er pålitelig og ikke stiller opp. Ingen liker folk som sutrer på jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå