Chakoya Skrevet 30. mars 2009 #1 Skrevet 30. mars 2009 Janteloven: 1. Du skal ikke tro du er noe. 2. Du skal ikke tro du er like meget som oss. 3. Du skal ikke tro du er klokere enn oss. 4. Du skal ikke innbille deg at du er bedre enn oss. 5. Du skal ikke tro du vet mer enn oss. 6. Du skal ikke tro du er mer enn oss. 7. Du skal ikke tro du duger til noe. 8. Du skal ikke le av oss. 9. Du skal ikke tro noen bryr seg om deg. 10. Du skal ikke tro du kan lære oss noe. Anti-Janteloven: 1. Du er enestående. 2. Du er mere verdt enn noen kan måle. 3. Du kan noe som er spesielt for deg. 4. Du har noe å gi andre. 5. Du har gjort noe du kan være stolt av. 6. Du har store ubrukte ressurser. 7. Du duger til noe. 8. Du kan godta andre. 9. Du har evner til å forstå og lære av andre. 10. Det er noen som er glad i deg.
Chakoya Skrevet 30. mars 2009 Forfatter #2 Skrevet 30. mars 2009 (endret) Jeg tror jeg er tilhenger av Anti-Janteloven Jeg tror også at det er mange tenker Janteloven fremdeles. Les mer om hva janteloven gjør med oss. Samfunnets hjernevask del 2 (Janteloven) Endret 30. mars 2009 av Chakoya
Gjest Gjest_Janne_* Skrevet 31. mars 2009 #3 Skrevet 31. mars 2009 Jeg er oppdratt litt med denne Janteloven. Ikke på alle punkter selvfølgelig, men noen av dem. Enkelte ganger når jeg er forbanna på noen kjenner jeg at jeg kan tenke litt på den vanlige janteloven, men det må jeg bare venne meg av med og bli mer åpen. Det er litt hipp som happ. Det er ikke alle jeg ville ha putta inn i antijanteloven heller. Noen ville jeg putta inn på enkelte deler av janteloven. Nei nå ble jeg forvirra av meg selv her. hehe
cilja Skrevet 31. mars 2009 #5 Skrevet 31. mars 2009 Spooky. Snakket faktisk i dag om Janteloven med min engelske mann... Sa jeg skulle finne mere ut av det på nett... Janteloven lever dessverre i beste velgående i Norge, og det er så leit. Folk har så mye å vinne på å støtte hverandre og være åpne for nye ting.
LamaLover Skrevet 31. mars 2009 #6 Skrevet 31. mars 2009 Begge to, på sett og vis. Jeg er i hvert tilhenger av alle punktene på Anti-janteloven, men i tillegg punktene fra 3 til 7 på Janteloven. Jeg mener man ikke skal gå rundt å tro at man er BEDRE enn andre, men heller på lik linje, på sin egne unike måte. Folk har en tendens til å tro at de er bedre enn gjennomsnittet, og det sier seg selv at er en illusjon. Så: tro at du er noe, men ikke mer enn alle andre!
leirbål Skrevet 31. mars 2009 #7 Skrevet 31. mars 2009 Begge to, på sett og vis. Jeg er i hvert tilhenger av alle punktene på Anti-janteloven, men i tillegg punktene fra 3 til 7 på Janteloven. Jeg mener man ikke skal gå rundt å tro at man er BEDRE enn andre, men heller på lik linje, på sin egne unike måte. Folk har en tendens til å tro at de er bedre enn gjennomsnittet, og det sier seg selv at er en illusjon. Så: tro at du er noe, men ikke mer enn alle andre! Jeg er ikke helt enig her. En jeg kjenner er utrolig tålmodig. Mye mer enn gjennomsnittet. Og jeg vet også om mennesker som er mye klokere og en del mindre kloke enn gjennomsnittet. Så ja til anti janteloven på alle punkter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå