Chakoya Skrevet 30. mars 2009 #1 Del Skrevet 30. mars 2009 Kommunikasjon Kommunikasjon er utrolig viktig. Vi alle kommuniserer på hver våres måte uten mange ganger å tenke over hvordan dette oppleves av den eller dem vi kommuniserer med. Det å være tydelig i kommunikasjonen er også viktig. Respektere hverandre for dem meningene vi har osv. - Men hvordan gjør man det da? <- Dette er opp til deg hvordan du tolker det. Hva mener du er dårlig kommunikasjon? Hva mener du er bra kommunikasjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 30. mars 2009 #2 Del Skrevet 30. mars 2009 Kommunikasjon Kommunikasjon er utrolig viktig. Vi alle kommuniserer på hver våres måte uten mange ganger å tenke over hvordan dette oppleves av den eller dem vi kommuniserer med. Det å være tydelig i kommunikasjonen er også viktig. Respektere hverandre for dem meningene vi har osv. - Men hvordan gjør man det da? <- Dette er opp til deg hvordan du tolker det. Hva mener du er dårlig kommunikasjon? Hva mener du er bra kommunikasjon? God kommuniksasjon for meg er når partene lytter til hverandre. Når ingen av dem bruker hersketeknikker, eller avbryter den andre parten. Jeg foretrekker også at folk gestikulerer når de kommuniserer ansikt til ansikt, og at de ikke banner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Communication Skrevet 30. mars 2009 #3 Del Skrevet 30. mars 2009 For meg er god kommunikasjon når man respekterer hverandre. Ikke går til personangrep når man diskuterer blandt annet. Det at man snakker med rolig stemme til hverandre er også med på å dempe ned når man snakker sammen. At man for eksempel diskuterer sak og ikke person. Bruker setninger som : Jeg opplever deg som.... Jeg mener at..... Jeg ønsker.... Jeg har behov for... Hvordan kan vi løse dette? Hva mener du? Hva mener du nå? Jeg forstår ikke, kan du forklare meg en gang til?p Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LamaLover Skrevet 31. mars 2009 #4 Del Skrevet 31. mars 2009 God kommunikasjon er en samtale begge parter har glede av. Hvor man etterpå føler seg forstått og at man har forstått. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Tonje_* Skrevet 1. april 2009 #5 Del Skrevet 1. april 2009 Kommunikasjon er utrolig spennende! Det hender ofte vi møter mennesker vi skal kommunisere med. Vi kommuniserer på hver våres måte allesammen. Det å gjøre seg forstått ovenfor den andre i noen tilfeller kan være en utfordring. Spesielt når man kommer inn på temaer man ikke er enige om. Der har det lett for at det skal bli krangling. Men om kommunikasjon er øvd inn på begge kan man lære seg å unngå dette. For min del er ikke jeg glad i at noen kikker meg rett i øynene når vi snakker p.g.a jeg er veldig følsom av meg. Når jeg er lei meg og snakker om ting som har såret meg begynner jeg å gråte fortere hvis noen kikker meg in øya enn når jeg ikke gjør det. Så for min del kan det være greit å kikke ut vinduet når jeg snakker om vonde ting, og fikle med hendene for å holde konsentrasjonen tilstede. Andre kan igjen oppleve at jeg ikke overhodet har lyst å snakke fordi dem mener at man skal ha øyekontakt. Kroppsspråket mitt har jo mye å si for andre, men igjen må andre lære seg hvordan mitt kroppspråk er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yoga Skrevet 1. april 2009 #6 Del Skrevet 1. april 2009 For meg er god kommunikasjon primært preget av gjensidig respekt uansett tematikk, men også at mottakeren oppfatter budskapet slik jeg ønsker det; At det ikke oppstår noen misforståelser eller feiltolkninger fra "ordene forlater min munn", til de er oppfattet hos den andre. Ligger ikke disse premissene til grunn kan det lett gå over i kategorien dårlig kommunikasjon. Det samme kan også gjelde blikk- og kroppsspråk, da disse også kan tolkes riktig/feil.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tor Skrevet 1. april 2009 #7 Del Skrevet 1. april 2009 Jeg har vært på kommunikasjonskurs for å lære å kommunisere bedre. Og det var mye som gjorde meg oppmerksom på hva kommunikasjon egentlig går ut på. Og som Chakoya er ute etter hva som dårlig kommunikasjon. Det vi gikk gjennom på dette kurset i forskjellige grupper var hva som var årasker til at for eksempel det oppstod dårlig kommunikasjon. Der blandt annet var det; dårlig form, dårlig språkforumulering, stress, diagnoser, folk fra forskjellige land kan missforstå hverandre lett i heftige debatter, (kultur vs kultur) +++ Mye mer... Dette var en interessang tråd! Jeg skal ta frem permen min igjen og se mer av dette vi snakket om den tiden. Så skal jeg se om jeg ikke kommer tilbake med mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 1. april 2009 #8 Del Skrevet 1. april 2009 Det å lytte, prøve å fange opp hvordan man kan ordlegge seg for å på en enkel og god måte blir forstått av den/de man vil kommunisere med. Gjerne prøve seg frem litt, dersom man ser/hører at mottakeren ikke helt henger med på den måten man kommuniserte på. Men det er viktig at begge/alle parter er interessert i god kommunikasjon, det er altså ikke bare viktig å prøve å tilpasse seg den man prater med, men alle parter må gjøre dette, være åpne for og oppmerksomme på den andre. man kan fint ha en god kommunikasjon selv om man er både intens og uenige, men det er da viktig at alle som deltar faktisk er interessert i å holde kommunikasjonen saklig og respektfull ovenfor hverandre, og ikke kaster seg i forsvar eller kun er ute etter å provosere. Hva som skaper god kommunikasjon, sånn rent spesifikt, synes jeg er vanskelig å sette fingeren på, da dette varierer veldig både utifra hvem som kommuniserer, deres humør og tema for kommunikasjonen. Noen diskusjoner krever alvor, og at man holder seg rolig og skikket, for at det ikke skal utvikle seg til dårlig kommunikasjon. Andre diskusjoner/samtaler, kan være lettere, handle om mindre alvorlige ting, og være preget av latter og at folk gjerne kan være oppstemte og avbryte hverandre litt, uten at det ødelegger den gode kommunikasjonen. respekt, og å se an både tema, stemning og personer, tror jeg er vesentlig for å opprettholde en god kommunikasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raptuza Skrevet 1. april 2009 #9 Del Skrevet 1. april 2009 Dårleg kommunikasjon kan vera forutintatthet, at ein trur ein veit kva den andre tenker/synes/meinar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MissBella Skrevet 1. april 2009 #10 Del Skrevet 1. april 2009 God kommunikasjon: lytter aktivt, respekt, at man ser på den som snakker, ikke avbryter, lar alle snakke, bra kroppspråk, føler at man blir forstått Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2009 #11 Del Skrevet 1. april 2009 Hva mener du er dårlig kommunikasjon? Hva mener du er bra kommunikasjon? Dårlig: En mannlig teamkollega mumler, snakker utydelig, ser skeptisk ut og klarer ikke å forklare eller lære bort noe. Han snakker lavt og har ikke spesielt emd sosiale antenner. Da jeg var helt fersk og vettskremt i jobben skulle han teste meg ut på alle mulige måter. Noe jeg aldri vil glemme. Det meste upedagogiske jeg har møtt på. Han er kjapp, snever, travel og gir aldri folk en ny sjanse. God: En mannlig kollega er flink til å alltid hilse, ha blikkontakt og å snakke klart og tydelig. Han er balansert, åpen, troverdig og reflektert. Dette gjør ham til en som får tilllit og som folk føler de kan snakke med og kommunisere med: han ser hver og en. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå