Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #1 Skrevet 30. mars 2009 Jeg skal selge min pc, og ønsker å slette alle spor etter meg (uten å måtte formattere..for det går desverre ikke). Er det nok å nullstille alt i nettleseren (explorer og firefox), eller er det andre plasser man bør slette også? Sletter selvfølgelig dokumenter og denslags.. Og hva med f.eks msn? Hvordan "uninstall" den helt? Er det bare å slette og hive i søppelkurv og tømme den med alt sånt? Eller ligger ting man har gjort lagret på dataen noen andre plasser enn selve programmet (som da f.eks msn og internettleseren). Er det andre ting kjøper kan få adgang til på min gamle pc? F.eks innleggene min her på KG eller hva som helst annet. Vil bare at pc'en skal være "ren" når jeg gir den fra meg, og at ikke hele "livet" mitt ligger igjen her mitt i synet for andre... :gjeiper: Fint om noen kan svare meg på dette (....og det haster litt) På forhånd takk!
Disco Biscuit Skrevet 30. mars 2009 #2 Skrevet 30. mars 2009 Gå inn på kontrollpanel under legge til/fjerne programmer på Pcen for å slette/fjerne programmer helt. Det andre må nok noen andre svare på siden jeg ikke har allverdens kompetanse
Gjest TS Skrevet 30. mars 2009 #3 Skrevet 30. mars 2009 Gå inn på kontrollpanel under legge til/fjerne programmer på Pcen for å slette/fjerne programmer helt. Det andre må nok noen andre svare på siden jeg ikke har allverdens kompetanse Takk takk! Jeg gikk inn og fant liste over div program, men det fjernet bare msn fra start-menyen.... det avinstallerte ikke msn'en.... Mulig jeg er dum som et brød altså er virkelig ikke inne på dette...
Gjest fisk Skrevet 30. mars 2009 #4 Skrevet 30. mars 2009 Etter at du har avinstallert og slettet de programmene du ønsker, gå inn på kontrollpanel -> brukere (tror jeg det er på norsk) -> opprett en ny (administrator)konto. Så går du inn på den nye kontoen, går inn på brukere igjen, og sletter den gamle kontoen din. Så kan du sjekke på min datamaskin -> c:\ -> dokumenter og innstillinger (eller no slikt) -> sjekk om det er en mappe der med navnet til den gamle kontoen din. Hvis det er det, slett den (mulig den blir slettet automatisk, er litt usikker.) Slett eventuelle andre dokumenter som du kan ha lagt på andre steder på harddisken utenom mine dokumenter. Med mindre den nye eieren er veldig nysgjerrig, så burde dette være nok tror jeg.
Gjest TS Skrevet 30. mars 2009 #5 Skrevet 30. mars 2009 Etter at du har avinstallert og slettet de programmene du ønsker, gå inn på kontrollpanel -> brukere (tror jeg det er på norsk) -> opprett en ny (administrator)konto. Så går du inn på den nye kontoen, går inn på brukere igjen, og sletter den gamle kontoen din. Så kan du sjekke på min datamaskin -> c:\ -> dokumenter og innstillinger (eller no slikt) -> sjekk om det er en mappe der med navnet til den gamle kontoen din. Hvis det er det, slett den (mulig den blir slettet automatisk, er litt usikker.) Slett eventuelle andre dokumenter som du kan ha lagt på andre steder på harddisken utenom mine dokumenter. Med mindre den nye eieren er veldig nysgjerrig, så burde dette være nok tror jeg. Ok! jeg skal prøve ut noe av dette, takk MEN....hvis jeg oppretter ny bruker og sletter min gamle....får ikke ny kjøper adgang til noen av mine programmer som er lagt til på pc'en da..? Slik som photoshop og limewire f.eks? Dette er ønskelig å ha fortsatt.. Men sånne mer personlige ting som msn vil jeg avinstallere.. (og jeg har enda ikke funnet ut hvordan jeg avinstallerer msn, bare hvordan jeg fjerner den fra menyen. Men den ruller og går fortsatt fordi om jeg fjerner den der...)
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #6 Skrevet 30. mars 2009 Ok! jeg skal prøve ut noe av dette, takk MEN....hvis jeg oppretter ny bruker og sletter min gamle....får ikke ny kjøper adgang til noen av mine programmer som er lagt til på pc'en da..? Slik som photoshop og limewire f.eks? Dette er ønskelig å ha fortsatt.. Men sånne mer personlige ting som msn vil jeg avinstallere.. (og jeg har enda ikke funnet ut hvordan jeg avinstallerer msn, bare hvordan jeg fjerner den fra menyen. Men den ruller og går fortsatt fordi om jeg fjerner den der...) Programmene burde ikke bli borte, selv om snarveiene blir det. Det du evnt. kan gjøre før du sletter din konto er å gå inn på min datamaskin -> c:\ -> dokumenter og innstillinger -> skrivebord -> kopiere alle ønskede programmer derfra til den nye kontoens tilsvarende mappe, så gjøre det samme med dokumenter og innstillinger -> startmeny. Jeg tror de fleste programmer er brukeruavhengige, selv om jeg har vært borti enkelte unntak. Hvorfor skal du absolutt fjerne msn, men ingen av de andre programmene? Kan du ikke bare velge 'glem meg' på innloggingsskjermen? Jeg kan ikke forklare hvordan du fjerner msn enklere enn hun som svarte først. Gå på kontrollpanel -> legg til/fjern programmer -> velg msn eller live messenger, og trykk avinstaller/fjern.
feuerstein Skrevet 30. mars 2009 #7 Skrevet 30. mars 2009 (uten å måtte formattere..for det går desverre ikke). Hvorfor ikke?
Gjest TS Skrevet 30. mars 2009 #8 Skrevet 30. mars 2009 Programmene burde ikke bli borte, selv om snarveiene blir det. Det du evnt. kan gjøre før du sletter din konto er å gå inn på min datamaskin -> c:\ -> dokumenter og innstillinger -> skrivebord -> kopiere alle ønskede programmer derfra til den nye kontoens tilsvarende mappe, så gjøre det samme med dokumenter og innstillinger -> startmeny. Jeg tror de fleste programmer er brukeruavhengige, selv om jeg har vært borti enkelte unntak. Hvorfor skal du absolutt fjerne msn, men ingen av de andre programmene? Kan du ikke bare velge 'glem meg' på innloggingsskjermen? Jeg kan ikke forklare hvordan du fjerner msn enklere enn hun som svarte først. Gå på kontrollpanel -> legg til/fjern programmer -> velg msn eller live messenger, og trykk avinstaller/fjern. ...men skal jeg da gå på "endre eller fjerne programmer" eller "legg til/fjern windowskomponenter" på kontrollpanelet da? Eneste plassen jeg finner msn-programmet her er på sistnevnte, og da forsvinner den bare fra start-menyen, og blir ikke avinstallert... og hvorfor jeg vil fjerne msn helt? Jo fordi det går søern ikke ann å trykke noe "glem meg" på innloggingen... Mailadressa mi kommer opp som et "gardin-valg", men ikke passordet da heldigvis... men likevel.. Jeg har en eldgammel verson, fordi jeg får rett og slett ikke til å laste ned noen ny. Jeg har verson 4.7 (4.7.3001) står det. Når jeg åpner msn står det en link med "klikk her for å logge på", trykker der og mail og passord kommer opp. OG det funker IKKE å trykke deleteknappen for å fjerne adressa mi... har prøvd alt i msn menyen men ingen plass der det går ann å "glemme meg"... så derfor vil jeg avinstallere hele dritten Hvorfor ikke? Kjøperen vil ha/har bruk for photoshop og diverse programmer som er lagt inn og det er i og for seg greit for meg, for de er ikke "private" heller sånn sett. Dessuten skjer overleveringen i morgen..
Gjest fisk Skrevet 30. mars 2009 #9 Skrevet 30. mars 2009 ...men skal jeg da gå på "endre eller fjerne programmer" eller "legg til/fjern windowskomponenter" på kontrollpanelet da? Eneste plassen jeg finner msn-programmet her er på sistnevnte, og da forsvinner den bare fra start-menyen, og blir ikke avinstallert... og hvorfor jeg vil fjerne msn helt? Jo fordi det går søern ikke ann å trykke noe "glem meg" på innloggingen... Mailadressa mi kommer opp som et "gardin-valg", men ikke passordet da heldigvis... men likevel.. Jeg har en eldgammel verson, fordi jeg får rett og slett ikke til å laste ned noen ny. Jeg har verson 4.7 (4.7.3001) står det. Når jeg åpner msn står det en link med "klikk her for å logge på", trykker der og mail og passord kommer opp. OG det funker IKKE å trykke deleteknappen for å fjerne adressa mi... har prøvd alt i msn menyen men ingen plass der det går ann å "glemme meg"... så derfor vil jeg avinstallere hele dritten Godt mulig innloggingsinformasjonen din blir sletta når du sletter brukerkontoen din. Hvis du har en eldgammel versjon av msn så er det også mulig det er den som følger med vindows. Hvis det ikke ligger noe mer som heter msn eller messenger under legg til/fjern programmer, så kan du gå på windowskomponenter-valget, og scrolle ned. Se om det er haket av for windows messenger der, og hvis det er det så kan du fjerne den.
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2009 #10 Skrevet 1. april 2009 og det er i og for seg greit for meg, for de er ikke "private" heller sånn sett. De er vel strengt tatt det. Jeg hadde ikke gitt bort MINE dyrekjøpte dataprogrammer. Når man installerer, registrerer man jo serienummeret og det er BARE ditt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå