Gå til innhold

Hvor mange år må.....

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor mange år må man være for å bo alene. Altså uten foreldre.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Hvor mange år må man være for å bo alene. Altså uten foreldre.

18 år

Inntekt til å kunne forsørge seg selv.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Eller man kan bo på hybel, søke studie-og borteboerstipend fra man begynner på videregående. Og kanskje ha en liten jobb ved siden av.

Gjest Gjest
Skrevet

Vet om en 17-åring som flyttet hjemmefra mot foreldrenes vilje. Siden foreldrene var skilt så fikk han bidrag fra de begge to samt at barnetrygden ble utbetalt direkte til ham.

Gjest gjeest
Skrevet

Som 18åring kan du jo uansett flytte for deg selv. Da bestemmer du helt selv, men husk at det følger masse forpliktelser, husleie og regninger for eksempel. Og ikke minst husvask! Det er massemasse forpliktelser.

Selv flyttet jeg ut som 16åring, det gjorde jeg fordi jeg skulle gå på skole et stykke unna, jeg fikk ikke noe fast bidrag fra foreldrene mine og hadde heller ikke jobb da det rett og slett var umulig å få seg jobb der jeg gikk på skole, med mindre du hadde lappen og fikk kommet deg steder da.

Så jeg levde kun på bortebo-stipend, mellom 4-5tusen i måneden og det er ikke mye. Det er utrolig hardt! Selvfølgelig sponset moren min meg med litt penger når hun hadde råd til det, men som alenemamma med dårlig jobb var ikke det altfor ofte. Ihvertfall ikke siden far ikke betalte noe som helst når det gjaldt oss barna.

Så tenk dere om, ikke flytt for tidlig!

Gjest Poker face
Skrevet

med hjelp av barnevernet så kan man flytte som 15-16åring faktisk.

(på hybel) med folk som er i sammarbeid med barnevernet. slik at det blir litt tilsyn.

man kan dette hvis det er omsorgsvikt hos sine foreldre. det er litt sent å ha forsterforeldre, eller det er vanskelig å finne noen som vil ha så store barn.

jeg kjenner endel som gikk igjennom dette. jeg selv flyttet ut som 15åring men det var med kjæreste :yvonne:

jeg kjenner ei som fikk unge i 16års alderen og hu fikk leilighet. da var ikke barnevernet innblandet eller noe liknende. da var det nav og sosialen som hjalp til.

Skrevet

Spørs da, er det for skolegang, så ville jeg nok rådet deg til å bo hjemme om det lar seg gjøre.. Når skolegangen er ferdig, og du er klar til å jobbe, så kommer avdragene på evt. lån i postkassa.. Du er i etableringsfasen, og det passer kanskje ikke å ha et par tusen i avdrag.. Så sjønt du ikke jobber i tillegg.

Men du skriver ingenting om hvilken situasjon du er i?

Å bo er dyrt, husleie, strøm, innboforsikring, mat, evt. bil, telefon/internett, Nrk lisens, evt. Canal Digital/Viasat...m.m.. Det i tilegg til klær, frisør, kino..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...