Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2009 #1 Skrevet 29. mars 2009 Hei! Lurer i grunn på diverse ting om økonomi og studentlivet (Skal studere fra høsten av). Skal da bo sammen med kjæresten. 1) Er det mulig å få utbetalt en fast sum av lån/stipend hver måned eller er det slik at en uansett får mer i august og januar? 2) Hvor mye er det normalt å bruke på bøker til studiene? Kjøper en nye hvert semester eller tar en alt på en gang? 3) Er 4000,- pr. mnd nok til å kunne spise sunt og godt? 4) Hvor mye bør en regne på fyll, kino, cafebesøk og andre sosiale hendelser? Takk for alle svar:)
Siiw Skrevet 29. mars 2009 #2 Skrevet 29. mars 2009 Hmm - jeg tror kanskje det at du kan få en viss sum av lånet utbealt i mnd ! sjekk www.lanekassen.no jeg har bare gått vgs - der brukte vi samme bøker vk1/2 men ellers er det vel nytt hvert skole år!. og du kan jo prøve og kjøpe det som går brukt og det andre nytt.. mine bøker kom på nesten 4000 :s da var alle bøkene nye.. Ja det er nok!. men dem 4000 er det BARE til maten ? Det kommer jo ann på regniner og andre utgifter dere får.. hvor mye dere kan bruke på fyll! vanligvis lever stundenter på et veeeldig stramt budsjett:P
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2009 #3 Skrevet 29. mars 2009 Hmm - jeg tror kanskje det at du kan få en viss sum av lånet utbealt i mnd ! sjekk www.lanekassen.no jeg har bare gått vgs - der brukte vi samme bøker vk1/2 men ellers er det vel nytt hvert skole år!. og du kan jo prøve og kjøpe det som går brukt og det andre nytt.. mine bøker kom på nesten 4000 :s da var alle bøkene nye.. Ja det er nok!. men dem 4000 er det BARE til maten ? Det kommer jo ann på regniner og andre utgifter dere får.. hvor mye dere kan bruke på fyll! vanligvis lever stundenter på et veeeldig stramt budsjett:P På vidergående får en jo nå sbøken gratis. Jeg skjønner også at det er nytt hvert skoleår. Spørsmålet er jo om man kjøper bøkene for begge semestrene på en gang eller om det gjøres hver for seg i forkant av hvert semester.. 4000 ,- er kun til mat ja. Har regnet litt på det og regner med å ha en gjennomsnittlig inntekt på rundt 14 000,- pr. mnd. (lån/stipend/lønn) I tillegg vil samboers inntekt komme (12 000,-) så tror ikke det blir nødvendig å leve for stramt.
Nelly Pelly Skrevet 30. mars 2009 #4 Skrevet 30. mars 2009 1)Du får utbetalt litt mer på starten av hvert semester og et fast beløp hver mnd. Det at du får utbetalt mer i begynnelsen av semesteret er fordi det er meningen at du skal kjøpe bøker ol. 2)Om du kjøper bøker før hvert semester eller hver høst avhenger av hvordan fagene dine er lagt opp. I studiet mitt kjøpte jeg bæøer hvert semester, hadde avsluttende eksamener hvert halvår. Hvor mye du må ut med i bøker varierer mye etter studie, men 2000-4000kr var ca det jeg brukte. 3) 4000kr burde holde til mat på et studenbudsjett. 4) Her er det umulig å si noe. Sett dere ned og skriv opp hvor ofte dere blir å dra på byen, cafe, kino ol og beregn hvor mye penger som går. Da vil dere få et bilde på dette. Jeg tror dere vil klare dere bra som studenter med den inntekten.
Gjest Gjest_hm_* Skrevet 30. mars 2009 #5 Skrevet 30. mars 2009 1) Regner med at man ikke kan endre på de utbetalingene som Lånekassen har satt. Man får alltid mer utbetalt i august og januar siden det er starten på nytt semester og nye bøker som må kjøpes inn. 2) Jeg kjøper hvert semester. Litteraturlistene an endre seg, derfor er det dumt å ende opp med å kjøpe bøker man egentlig ikke trenger. Dette semesteret har jeg brukt ca 3000 kr. på bøker. 3) Jeg bruker ca. 2000 kr. i mnd på mat, så 4000 burde holde. 4) Som regel har jeg råd til å gå på kino et par ganger i mnd, men det kommer an på. Bruker heller å gjøre aktiviteter som ikke koster noe.
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #6 Skrevet 30. mars 2009 1) Regner med at man ikke kan endre på de utbetalingene som Lånekassen har satt. Man får alltid mer utbetalt i august og januar siden det er starten på nytt semester og nye bøker som må kjøpes inn. 2) Jeg kjøper hvert semester. Litteraturlistene an endre seg, derfor er det dumt å ende opp med å kjøpe bøker man egentlig ikke trenger. Dette semesteret har jeg brukt ca 3000 kr. på bøker. 3) Jeg bruker ca. 2000 kr. i mnd på mat, så 4000 burde holde. 4) Som regel har jeg råd til å gå på kino et par ganger i mnd, men det kommer an på. Bruker heller å gjøre aktiviteter som ikke koster noe.
PecanPie Skrevet 31. mars 2009 #7 Skrevet 31. mars 2009 1) Dersom du får utbetalt fullt lån og stipend får du ca 17 000 kroner i august/januar og ca 6400 kroner utbetlat de andre månedene, borsett fra juni og juli. Tror ikke det er noen andre måter å få pengene utbetalt på. 2) Det kommer an på studiet. I fjor høst brukte jeg ca 7000 kroner på bøker, denne våren brukte jeg ca 2000 kroner. Dette varierer. Dersom du skal bruke enkeltkapitler fra bøker lønner det seg nok å kopiere, med mindre du med sikkerhet vet at du skal bruke boken videre. 3) Dersom dere skal bruke 4000 kroner hver på å kjøpe mat har dere et ekstremt stort matbudsjett, så du kan nok spise sunt, godt, økologisk og kortreist, og andre dyre matvarer. Så, ja. 4) Hvor mye dere bruker på sosiale hendelser kommer jo an på hvor sosiale dere er. Det kommer også an på hvor dere går på kafé og hvor dere går ut. Studentkafeene og studentkjellerne er som regel billigere enn ute på byen. Dette må dere sette dere ned og regne på. Lykke til med studiene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå