Kittykat Skrevet 20. juni 2009 #21 Skrevet 20. juni 2009 (endret) Her er jeg uenig!! Det å legge hånda på barnets munn kan føles truende, og det er et alvorlig overgrep mot barnet som bør politianmeldes som mishandling. Om dere sitter på flyet, er det lite som kan gjøres annet enn å forsøke å rette på årsaken til at barnet skriker, evt distrahere barnet dersom årsaken ikke er klar. Skjer dette på tog eller buss, bør de gå av på første holdeplass og vente til barnet har roet seg før de tar neste avgang videre. Blir det for ille på flyet, kan det tenkes at flykapteinen velger å nødlande på nærmeste flyplass for å slippe dem av, men da må barnets foresatte dekke utgiftene det fører med seg, hvilket kan bli svært dyrt.... Hvis man legger hånda på barnets munn for å roe det ned når det har hylt og skreket lenge, så kan ikke jeg se at det er som et alvorlig overgrep. Og jeg tviler stort på at kapteinen nødlander bare for å "kaste" ut et barn som hyler og skriker. Barn er barn og ja, de skriker og de hyler. Når de har skreket og hylt så lenge som i 45 min, ja da hadde jeg faktisk lagt hånden over munnen selv i tillegg til å roe ned barnet. Så kanskje du burde politianmelde alle oss som gjør/har gjort/kommer til å gjøre et så grusomt overgrep som du kaller det. Det er ikke et overgrep hvis man forklarer barnet hvorfor man gjør akkurat det i tillegg til å roe ned barnet. Alle barn er ikke like lett å avlede eller distrahere. Jeg er sikker på at foreldrene ligger hånden over munnen som en aller siste utvei i en sånn situasjon. Man er da ikke udugelig som mor eller far hvis man ikke klarer dette like lett som alle andre. Alt i alt, jeg har full forståelse for at enkelte foreldre gjør dette etter utallige forsøk på å avlede og roe ned barnet. Så lenge man ikke gjør det med makt, viten og vilje, så ser jeg rett og slett ikke problemet. Endret 20. juni 2009 av Kittykat
Fjesingen Skrevet 20. juni 2009 #22 Skrevet 20. juni 2009 Hadde det vært en voksen person som oppførte seg slik dere beskriver, ville vedkommende blitt lagt i jern og fått en sprøyte, med påfølgende rettsak og dom vil jeg anta. Kan ikke noe finne opp flypiller for barn? Valium light kanskje?
Teriyaki Skrevet 20. juni 2009 #23 Skrevet 20. juni 2009 Hadde det vært en voksen person som oppførte seg slik dere beskriver, ville vedkommende blitt lagt i jern og fått en sprøyte, med påfølgende rettsak og dom vil jeg anta. Kan ikke noe finne opp flypiller for barn? Valium light kanskje? Ja lurt. La oss dope ned barna silk at andre skal få en mer behagelig reise, og slik at barna assosierer flyreise med å bli dopet ned.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2009 #24 Skrevet 21. juni 2009 Her er jeg uenig!! Det å legge hånda på barnets munn kan føles truende, og det er et alvorlig overgrep mot barnet som bør politianmeldes som mishandling. Om dere sitter på flyet, er det lite som kan gjøres annet enn å forsøke å rette på årsaken til at barnet skriker, evt distrahere barnet dersom årsaken ikke er klar. Skjer dette på tog eller buss, bør de gå av på første holdeplass og vente til barnet har roet seg før de tar neste avgang videre. Blir det for ille på flyet, kan det tenkes at flykapteinen velger å nødlande på nærmeste flyplass for å slippe dem av, men da må barnets foresatte dekke utgiftene det fører med seg, hvilket kan bli svært dyrt.... Herregud da.. Nå er jeg svært opptatt av barneoppdragelse og barns utvikling, men NEI, jeg kan ikke se at ts har gjort noe feil her. Det har i det siste blitt viet mye oppmerksomhet ifht hva man ikke kan gjøre mot et barn, og i forhold til det kan vi vel alle si at våre foreldre har feilet.. For å si det sånn, så vil man ALDRI greie å gjøre det som er 100% riktig som foreldre. Men det blir da folk av oss forde. Å legge en hånd over munnen til et barn for å demonstrere at han må være stille er da vel ikke noe galt, men det skal selvfølgelig ikke gjøre vondt.. Å si at dette er mishandling er å dra det vel langt. At du som mor velger å la være overfor ditt barn er ditt valg. Men man skal være forsiktig med å angripe andre for deres måte å håndtere en situasjon. Jeg syns det blir ropt mishandling litt for ofte her på kg. Barneoppdragelse er faktisk ingen lett jobb, og det finnes nesten ingen fasitsvar her, da alle barn er forskjellige
Gjest Gjest_Trine_* Skrevet 1. august 2009 #25 Skrevet 1. august 2009 Dette så jeg i sommer da jeg reiste med toget fra Trondheim til Oslo. Ei lita jente ble nermest hysterisk og begynte å hyle noe helt forferdelig. Moren hennes tok henne da på fanget og la en hånd over munnen hennes. Jenta roet seg ned og resten av turen til Oslo gikk uten mere skriking. Jeg må si jeg var glad for at moren og la en hånd over munnen hennes da. Hvis hun hadde fortsatt med den skrikinga så måtte jeg byttet vogn eller gått av toget. Hadde aldri klart å hørt på det hele turen til Oslo.
thumbalina Skrevet 2. august 2009 #26 Skrevet 2. august 2009 Noen barn går inn i sin egen lille verden når de skriker og griner så lenge, slik at det er umulig å distrahere dem på annen måte enn å ta i dem fysisk. Og da jeg mener jeg IKKE noe som gjør vondt! men å bli tatt tak i for å komme gjennom "veggen" de har satt opp mentalt.. feks en finger på hver sin side av munnen, ikke klype, men bare klemme og få ungen til å se på deg, holde hånda over munnen i noen få sekunder etc.... på lillebroren min måtte jeg klype han forsiktig i armen for å få han ut av den verdenen han hadde "låst" seg fast i.. dette var aldri noe som gjorde vondt for han, men hardt nok til at han koblet seg inn i virkeligheten igjen og jeg fikk oppmerksomheten hans lenge nok til å distrahere eller trøste... Så lenge det ikke gjør vondt så er det da ikke farlig. Selvfølgelig er det ikke lov å gjøre noe som skader barnet, men å la de sitte slik i sin egen boble og hisse seg mer og mer opp er vel mer skadelig enn å holde hånda over munnen et par sekunder for å få de ut av hysteriet.
Kamikatze Skrevet 2. august 2009 #27 Skrevet 2. august 2009 Hadde det vært en voksen person som oppførte seg slik dere beskriver, ville vedkommende blitt lagt i jern og fått en sprøyte, med påfølgende rettsak og dom vil jeg anta. Kan ikke noe finne opp flypiller for barn? Valium light kanskje? Er ikke forbudt å gi vræleren en lusing utenfor tolvmilsgrensa. Tipper'n ikke ser den komme...
Gjest Gjest_Ylva Virvla_* Skrevet 2. august 2009 #28 Skrevet 2. august 2009 jeg synes ikke det høres så ille ut å legge hånden over munnen i noen minutter. Men det er selvfølgelig viktig å sjekke om ungen er tett i nesa først! Sånn at hun/han får puste.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2009 #29 Skrevet 2. august 2009 Jeg syntes det er over grensen hvis dette brukes i oppdragelse av barn. Og spesielt når det er fordi det er de voksnes ubehag som skal reddes. Som en over her nevnte, jeg ville sett den voksne som hadde akseptert å få en hånd over munnen når de var sinte eller redde!! Jeg skjønner ikke hvorfor barn skal utsettes for handlinger som voksne ikke ville akseptert!!? På den andre siden tror jeg ingen får varige mèn av en gang, alle kan trå feil. Men som gjentagene metode i oppdragelsen, forkastelig. Og ja, jeg har barn.
Yummy_Mummy Skrevet 3. august 2009 #30 Skrevet 3. august 2009 Det kan være en utfordring å fly med barn, særlig med all denne serveringa og salget som gjør at det er umulig å få beveget seg underveis. Sannsynligvis ble hun plaget av trykket, det er ikke lett for barn å utligne dette. Vet ikke om du hadde med noe for å hjelpe på, men sugebevegelse kan hjelpe, så kanskje en juiceboks med sugerør neste gang? Tyggegummi heter det seg også kan hjelpe.
maljo Skrevet 3. august 2009 #31 Skrevet 3. august 2009 (endret) jeg har to små barn. iblandt gråter de som alle barn gjør. og da også på plasser hvor slik hylskriking blir til sjenanse for andre folk. for eksempel så tok jeg og minstejenta på 2 år fly for et par uker siden sammen for første gang. hun hylskrek så og si kontinuerlig den hele 45 minutters lange flyturen. uansett hvor mye jeg trøstet og prøvde å distrahere med leker osv så hjalp det ikke. Kanskje den gråtingen på flyet rett og slett kom av at hun fikk vondt i ørene. Så små barn klarer ikke å utligne trykket på samme måte som vi kan, så da får de fryktelig vondt i ørene. Det skjedde med mitt barnebarn som blir to i september sist han fløy. Spray nesen med saltvann og la barnet drikke når dere tar av og lander. Mange voksne tygger tyggegummi for å unngå dotter i ørene. Bare en mulig forklaring på gråtingen. Hvordan får dere sitatfeltet i en annen farge? Fikk det ikke til nå heller. Endret 3. august 2009 av maljo
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2009 #32 Skrevet 3. august 2009 Men hjelper det å legge hånda over munnen på ungen, da? :klø: Kan ikke huske å ha gjort det på mine barn noen gang. Hvis man legger hånda over munnen på ungen i frustrasjon, og etter å ha prøvd "alt mulig annet" synes jeg ikke det høres så bra ut. Det blir jo nesten som å gi ungen en ørefik fordi ingen ting annet virker. Fysiske sanksjoner som utføres som utslag av frustrasjon og sinne er ikke noe særlig i barneoppdragelsen.
Gjest Eli Anne Skrevet 25. september 2009 #33 Skrevet 25. september 2009 Hvorfor i all verden er det så ille å legge en hånd over munnen på et barn? Dette er noe som skjer hele tiden og jeg har aldri hørt at et barn har tatt skade av det. Hvis et barn skriker så mye at det blir uutholdelig for andre folk så bør moren ta ansvar å sørge for at barnet blir stille. Å legge en hånd over munnen på barnet er er da en effektiv men samtidig en skånsom måte å løse problemet. Og så lenge det ikke gjør vondt for barnet så er det ikke misshandling.
Gjest brutal_mann Skrevet 25. september 2009 #34 Skrevet 25. september 2009 Prøv å snakke med ungene om hva som skal skje FØR turer og andre ting der de normalt er høylytte. Det hjelper som regel. Å fly kan være både skremmende og veldig smertefullt. Jeg plages selv av og til av intense hodesmerter pga av trykkforskjellene. Verst er det under landing, da har smertene vært så intense at jeg har vært nær å spy av bare smerte. Hvordan skal et barn på 2 klare å formidle slik?
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2009 #35 Skrevet 25. september 2009 Her er jeg uenig!! Det å legge hånda på barnets munn kan føles truende, og det er et alvorlig overgrep mot barnet som bør politianmeldes som mishandling. Om dere sitter på flyet, er det lite som kan gjøres annet enn å forsøke å rette på årsaken til at barnet skriker, evt distrahere barnet dersom årsaken ikke er klar. Skjer dette på tog eller buss, bør de gå av på første holdeplass og vente til barnet har roet seg før de tar neste avgang videre. Blir det for ille på flyet, kan det tenkes at flykapteinen velger å nødlande på nærmeste flyplass for å slippe dem av, men da må barnets foresatte dekke utgiftene det fører med seg, hvilket kan bli svært dyrt.... hehehehehe, du høres ut som min overordnede på jobben en stright middelaldrende mann
Gjest Illiya Skrevet 27. september 2009 #36 Skrevet 27. september 2009 Etter min erfaring, er det ALLTID skrikende barn med på flyet, det må en bare regne med. Ingenting å bli flau over, ts. Jeg har forresten alltid med meg øreplugger, så jeg plages ikke av skriking
Gjest Chrizzy Skrevet 27. september 2009 #37 Skrevet 27. september 2009 Her er jeg uenig!! Det å legge hånda på barnets munn kan føles truende, og det er et alvorlig overgrep mot barnet som bør politianmeldes som mishandling. Jeg tror ikke politiet ville tolke det som en mishandlingssak- Og har du bestemt deg? Du sier kan føles truende for så og si at det bør anmeldes?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå