Gjest demi29 Skrevet 29. mars 2009 #1 Skrevet 29. mars 2009 jeg har to små barn. iblandt gråter de som alle barn gjør. og da også på plasser hvor slik hylskriking blir til sjenanse for andre folk. for eksempel så tok jeg og minstejenta på 2 år fly for et par uker siden sammen for første gang. hun hylskrek så og si kontinuerlig den hele 45 minutters lange flyturen. uansett hvor mye jeg trøstet og prøvde å distrahere med leker osv så hjalp det ikke. men det jeg vil formidle her; det var LIKE FØR jeg la hånda over munnen hennes.... eller jeg gjorde det litt. men bare i max5 sekunder.... jeg syns det var ille, men jeg var så flau og var redd de andre passasjerene var sinte på meg pga bråket hennes.... er det noen andre enn meg som har gjort slikt før, å holde hånda foran munnen til ungen sin?
Phaedra Skrevet 30. mars 2009 #2 Skrevet 30. mars 2009 (endret) jeg har to små barn. iblandt gråter de som alle barn gjør. og da også på plasser hvor slik hylskriking blir til sjenanse for andre folk. for eksempel så tok jeg og minstejenta på 2 år fly for et par uker siden sammen for første gang. hun hylskrek så og si kontinuerlig den hele 45 minutters lange flyturen. uansett hvor mye jeg trøstet og prøvde å distrahere med leker osv så hjalp det ikke. men det jeg vil formidle her; det var LIKE FØR jeg la hånda over munnen hennes.... eller jeg gjorde det litt. men bare i max5 sekunder.... jeg syns det var ille, men jeg var så flau og var redd de andre passasjerene var sinte på meg pga bråket hennes.... er det noen andre enn meg som har gjort slikt før, å holde hånda foran munnen til ungen sin? Jeg kan ikke kommentere på å legge hånda over munnen på ungen, for jeg har ikke vært i en slik situasjon selv, men jeg kan fint se for meg at jeg kunne fått lyst til det i en situasjon slik du har beskrevet. Men, jeg tror at du må slutte å bekymre deg sånn for hva de alle andre tenker om at ungen din er sint (mener ikke at du skal slutte å gjøre noe med det dog) Har selv sittet på et fly ved siden av en mor med ei lita jente som absolutt IKKE skulle ha på seg beltet. Ikke under noen omstendigheter! Jenta hyla og skreik og snodde seg ned i setet og prøvde å vri seg ut av selen og var så ufattelig sinna at jeg trodde hun skulle sprekke! Mammaen prøvde å distrahere henne, flyvertinna prøvde å distrahere henne, begge prøvde å forklare at store jenter kunne ikke oppføre seg sånn, men nei. Til slutt måtte moren sitte og holde hånda si over beltespennen til ungen for å passe på at hun ikke åpnet den, og jeg tror aldri jeg har hørt en unge skrike så høyt før i hele mitt liv! Det ble til slutt slik at halve flyet satt fascinert og hørte på krigshylene fra ungen mens de småhumret og syntes utrolig synd på moren. Hun var forøvrig så flau at hun ikke visste hvor hun skulle gjøre av seg, og så ut som om hun var på gråten hun også. Til slutt var det en del passasjerer som gikk forbi og smilte godlynt til moren og sa at de følte med henne og at hun ikke skulle ta det så tungt - å være mamma (eller pappa for den saks skyld) er ikke alltid en enkel jobb. Helt ærlig så tror jeg det er svært få som sitter og tenker stygt om moren og barnet når ungen slår seg vrang på den måten (eller om det er pga. dotter i ørene, varme, trykk eller andre ting). Mange som reiser mye blir nok slitne og sukker tungt når ungen setter i gang, og selv har jeg tenkt "uff" hvis jeg er sliten og ser at jeg havner ved siden av noen med veldig små barn på flyet. Men det er fortsatt ikke fordi jeg tenker noe stygt om moren eller ungen, kun fordi man vet at det blir en lang tur med mye lyd Jeg synes det høres ut som om du gjorde ditt beste. Neste gang så ta det mer med et (om enn litt oppgitt) smil, og vit at flere av oss som ikke har fått egne barn enda regner med at vår tur kommer med illsinte barn som man bare ikke klarer å stoppe - det være seg på flyet, trikken, bussen eller butikken. Det viktigste er at du gjør et forsøk, og så får det lille individet bestemme selv om h*n vil blidgjøres eller ikke. Mer kan ikke kreves av deg, og det tror jeg ganske mange forstår Endret 30. mars 2009 av Phaedra
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #3 Skrevet 30. mars 2009 sønnen min var kjempevrang på toget en gang. vi skulle til cafe vognen, da begynte han å slå og klore etter meg fordi jeg ikke ville sette på han skoene, noe han fint kan gjøre selv. Han begynte å skrike, så jeg tok han med ut på doen, der ble han enda sintere, og da jeg tok han hardt i armen ropte han "du kveler meg du kveler meg" Jeg fikk helt panikk for at noen skulle høre det, så la hånden over munnen hans, men da ble han jo helt gal... så måtte bare slippe og la han hyle ferdig.... utroig pinelig opplevelse... har heldigvis aldri gjentatt seg
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2009 #4 Skrevet 3. mai 2009 jeg har to små barn. iblandt gråter de som alle barn gjør. og da også på plasser hvor slik hylskriking blir til sjenanse for andre folk. for eksempel så tok jeg og minstejenta på 2 år fly for et par uker siden sammen for første gang. hun hylskrek så og si kontinuerlig den hele 45 minutters lange flyturen. uansett hvor mye jeg trøstet og prøvde å distrahere med leker osv så hjalp det ikke. men det jeg vil formidle her; det var LIKE FØR jeg la hånda over munnen hennes.... eller jeg gjorde det litt. men bare i max5 sekunder.... jeg syns det var ille, men jeg var så flau og var redd de andre passasjerene var sinte på meg pga bråket hennes.... er det noen andre enn meg som har gjort slikt før, å holde hånda foran munnen til ungen sin? Veninna mi har en datter på 3 år. Hvis jenta skriker høyt så legger hun ofte en hånd over munnen hennes mens hun trøster henne. Det hjelper alltid. Etter noen sekunder er jenta rolig og stille og tar tar hun hånden bort fra munnen hennes. Det er ikke alltid morsomt å f.eks sitte på en kafe med en hylende unge så jeg setter pris på at hun stillner jenta på den måten og det er sikkert andre som setter pris på det også.
Gjest imli Skrevet 3. mai 2009 #5 Skrevet 3. mai 2009 Tror ikke jeg hadde reagert om jeg hadde sett noen legge hånda over munnen på en unge som hadde hylt i 45 minutter nei... Kan ikke skjønne at det er så grusomt? Du har jo ikke akkurat mishandla ungen?
Gjest Gjest_Guro_* Skrevet 3. mai 2009 #6 Skrevet 3. mai 2009 Jeg mener det er helt greit å legge hånda over munnen på en skrikende unge. Men pass på at det bare er munnen som blir dekket av hånda og ikke nesen.
Gjest Gjest_Mette_* Skrevet 7. mai 2009 #7 Skrevet 7. mai 2009 Enig. Legg hånden over munnen på ungen hvis det blir for mye skriking. Men litt forsiktig og pass på at ungen får puste skikkelig.
Gjest Gjest_alfi_* Skrevet 7. mai 2009 #8 Skrevet 7. mai 2009 Enig. Legg hånden over munnen på ungen hvis det blir for mye skriking. Men litt forsiktig og pass på at ungen får puste skikkelig. Her er jeg uenig!! Det å legge hånda på barnets munn kan føles truende, og det er et alvorlig overgrep mot barnet som bør politianmeldes som mishandling. Om dere sitter på flyet, er det lite som kan gjøres annet enn å forsøke å rette på årsaken til at barnet skriker, evt distrahere barnet dersom årsaken ikke er klar. Skjer dette på tog eller buss, bør de gå av på første holdeplass og vente til barnet har roet seg før de tar neste avgang videre. Blir det for ille på flyet, kan det tenkes at flykapteinen velger å nødlande på nærmeste flyplass for å slippe dem av, men da må barnets foresatte dekke utgiftene det fører med seg, hvilket kan bli svært dyrt....
Gjest s.r Skrevet 7. mai 2009 #9 Skrevet 7. mai 2009 Her er jeg uenig!! Det å legge hånda på barnets munn kan føles truende, og det er et alvorlig overgrep mot barnet som bør politianmeldes som mishandling. Om dere sitter på flyet, er det lite som kan gjøres annet enn å forsøke å rette på årsaken til at barnet skriker, evt distrahere barnet dersom årsaken ikke er klar. Skjer dette på tog eller buss, bør de gå av på første holdeplass og vente til barnet har roet seg før de tar neste avgang videre. Blir det for ille på flyet, kan det tenkes at flykapteinen velger å nødlande på nærmeste flyplass for å slippe dem av, men da må barnets foresatte dekke utgiftene det fører med seg, hvilket kan bli svært dyrt.... Håper du får mange skrikerunger å ha med på tur for du har virkelig ikkje peiling. Stor medfølelse med alle mødre og fedre som reiser med barn som må tvingast til å sitte i ro på buss, båt, fly eller hurtigbåt i times vis fordi det ikkje er lov å spring rund pga sikkerheten.
Gjest Gjest_Mette_* Skrevet 8. mai 2009 #10 Skrevet 8. mai 2009 Her er jeg uenig!! Det å legge hånda på barnets munn kan føles truende, og det er et alvorlig overgrep mot barnet som bør politianmeldes som mishandling. Om dere sitter på flyet, er det lite som kan gjøres annet enn å forsøke å rette på årsaken til at barnet skriker, evt distrahere barnet dersom årsaken ikke er klar. Skjer dette på tog eller buss, bør de gå av på første holdeplass og vente til barnet har roet seg før de tar neste avgang videre. Blir det for ille på flyet, kan det tenkes at flykapteinen velger å nødlande på nærmeste flyplass for å slippe dem av, men da må barnets foresatte dekke utgiftene det fører med seg, hvilket kan bli svært dyrt.... Nei, dette er det drøyeste jeg har lest. Å legge hånda over munnen på en unge er ikke mishandling. Det er bare en helt naturlig måte å få noen til å være stille på. Farlig eller truende trenger det heller ikke være. De fleste unger vil nok heller bli beroliget av å få en hånd over munnen. Politiet har mer enn nok å gjøre om dagen om de ikke skal begynne å behandle anmeldelser av folk som har "lagt en hånd over munnen på ungen".
Mamma1 Skrevet 8. mai 2009 #11 Skrevet 8. mai 2009 Det er jo ikke normalt for en unge å skrike så lenge, kan hun ha ørebetennelse? Evt at hun ikke fikk utlignet trykket i ørene?
Gjest Gjest_Mette_* Skrevet 8. mai 2009 #12 Skrevet 8. mai 2009 Det er jo ikke normalt for en unge å skrike så lenge, kan hun ha ørebetennelse? Evt at hun ikke fikk utlignet trykket i ørene? Det var nok bare flyskrekk.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2009 #13 Skrevet 8. mai 2009 Man skal aldri legge hånden over munnen på et barn. Det er overtramp og du vet selv siden du spør om akkurat dette. Du fornektet først at du gjorde før du innrømmet det, og da vet du innerst inne at dette er veldig feil. Det er på grensen til vold og om du var sint i øyeblikket kan dette virke svært truende på ditt barn og barnet kan få varige men av hendelsen. og lignende hendelser om du fortsetter med å gjøre dette. Til deg som har en venninne som det stadig blir lagt en hånd over når hun skriker for at det så blir stille. Har du tenkt over at barnet kanskje finner dette som eneste måte å unnslippe denne hånden over munnen, og bli trøstet i samme øyeblikk finner jeg usmakelig. Dette er overtramp mot små barn. Overtramp mot tryggheten de finner i mammaen sin. Ta en tur ut på gangen eller gaten og løs problemet med barnet der. Dette synes jeg var virkelig ille. Til alle dere andre som mener det er helt greit å legge en hånd over munnen. Tenk over selv hva du vil føle om noen gjør det samme mot deg om du er sint eller lei deg. "pass på at barnet får puste" ????? jeg får helt vondt her jeg sitter, pass på at ikke barnet ditt blir redd og kutt ut den håndspåleggelsen.
Phaedra Skrevet 8. mai 2009 #14 Skrevet 8. mai 2009 Blir det for ille på flyet, kan det tenkes at flykapteinen velger å nødlande på nærmeste flyplass for å slippe dem av, men da må barnets foresatte dekke utgiftene det fører med seg, hvilket kan bli svært dyrt.... Jeg har aldri i hele mitt liv hørt om noen som har nødlandet et fly på grunn av sint/redd/trassig/grinete unge. Hvor i all verden fikk du dette fra? Og hvor får du det fra at barnas foresatte må betale for utgiftene, hvis det er snakk om at de må nødlande pga. et lite barn som lager bråk? Dette er hverken logisk, rettferdig eller et reelt problem.
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #15 Skrevet 9. mai 2009 Det skulle vært 10 års aldersgrense for å ta fly. Med unntak av adopsjoner selvsagt. Deres valg å få unger, deres ansvar. Ingen barn dør av å ikke dra på ferie før fylte 10 år. Ellers så skulle det vært som med de overvektige - betal mer for billetten!
Imax Skrevet 9. mai 2009 #16 Skrevet 9. mai 2009 (endret) Det skulle vært 10 års aldersgrense for å ta fly. Med unntak av adopsjoner selvsagt. Deres valg å få unger, deres ansvar. Ellers så skulle det vært som med de overvektige - betal mer for billetten! Utrolig bra. Hva med de som lukter vondt, lukter røyk, har sure sokker, spisse albuer og spiser med åpen munn? De som insisterer på å ha med koffert inn på julefly 23. desember? Nok av ting å irritere seg over på fly, for å si det sånn! Ingen barn dør av å ikke dra på ferie før fylte 10 år. Ingen barn som dør av å ikke se besteforeldre eller en av foreldrene på 10 år. Godt innspill Til trådstarter: Ikke glem det er mange som har barn (selv om de ikke har dem med), og mange som har vært i din situasjon. Du får masse sympati! Unger bråker og hyler på de rareste steder, og ja, innimellom er det pinlig og slitsomt. Men det er viktig å tenke på at det er mest slitsomt for den som har ungen med seg, ikke for alle de andre. Og det er jo en grunn til at man stuer alle med små barn bak i flyet. Monkey Class! Anbefaler deg å ta det med ro, det der går seg til, og det er ikke noe du kan kontrollere. Så får du overse sure blikk osv. Endret 9. mai 2009 av Imax
ViljaH Skrevet 9. mai 2009 #17 Skrevet 9. mai 2009 Det er ikke sikkert det funker å distrahere. Noen ganger tror jeg foreldrene må snakke rolig men bestemt til barna sine, og si at Jeg skjønner at du er sint og ikke liker beltet, men mamma bestemmer at det skal være på. Og nå er det nok skriking, nå roer du deg. Kanskje stryker barnet rolig også. Hvis barnet er vant til at foreldrene ber det roe seg, og at det ikke alltid får viljen sin, så er det kanskje lettere...
Gjest Gjest_Tina_* Skrevet 9. mai 2009 #18 Skrevet 9. mai 2009 Skjer dette på tog eller buss, bør de gå av på første holdeplass og vente til barnet har roet seg før de tar neste avgang videre. Blir det for ille på flyet, kan det tenkes at flykapteinen velger å nødlande på nærmeste flyplass for å slippe dem av, men da må barnets foresatte dekke utgiftene det fører med seg, hvilket kan bli svært dyrt.... Ærlig talt, det må da være bedre å legge hånda over munnen på ungen enn å nødlande flyet.
Gjest Gjest_Oda_* Skrevet 9. mai 2009 #19 Skrevet 9. mai 2009 Jeg hadde reagert hvis jeg så en mor holde hånden foran munnen til et barn som skrek. Har fostret opp to barn selv og har aldri noensinne tenkt tanken på å gjøre noe sånt - det er ren mishandling. Høres helt vanvittig ut at en mor ikke klarer å avlede barnet - og få barnet på andre tanker uten å ty til makt.
Gjest Gjest_Eli_* Skrevet 20. juni 2009 #20 Skrevet 20. juni 2009 Hva er det egentlig som er så ikke ille ved å legge en hånd over munnen på et barn? Noen kaller det tom misshandling, men en hånd over munnen gjør jo ikke vondt engang. Og hvis barnet blir stille og rolig av det jo mer til barnets eget beste å få en hånd over munnen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå