Gjest gje-sten Skrevet 11. juli 2003 #1 Del Skrevet 11. juli 2003 Hjelp - hva gjør jeg nå? Min eks og hans nye kone (nygifte) tok med seg de to jentene våre til syden for første gang. Jentene er 10 og 15 (akkurat fylt) Første gang de er på en slik tur med far. På stedet traff de noen bekjente - venner av disse igjen hadde to sønner på 17 år. Disse 17 åringene introduserte min 15 åring for nattelivet på øya. I samtaler nå i etterkant kommer det fram at 15 åringen virkelig har fått sett nattelivet. Guttene tok henne med på "strippeklubb" og i følge henne forsvant mannfolkene i tur og orden inn på rommene sammen med damene. (Tenker vi kaller et bordell jeg). Guttene ble etterhvert drita fulle og skulle altså passe på min 15 åring. Hun er heldigvis ei oppegående jente og bestemte seg for ikke å drikke noe heller ikke ta en slurk av de glassene de satte foran henne. ( Vi har snakket en del om dette før, hun er jo i startgropa for ungdomsdisko osv og husket hva vi har snakket om.) Hun kom hjem klokken 3 -1/2 4 -tiden hver kveld. Min eks låste henne inn i leiligheten. Hun har ikke fortalt sin far om hva hun har vært med på, ifølge henne er det umulig å snakke med han om slike ting. Jeg og eks har et "ikke-forhold" slik at det er umulig for meg å ta dette opp med han. Selvfølgelig er jeg sjeleglad for at alt gikk bra med jenta mi og takker min gud for at hun ikke ble utsatt for noe. Jeg er imidlertid blitt veldig utrygg for hvordan eksen håndterer samværet med ungene. Hvis dette hadde vært et engangstilfelle hadde jeg vel latt det passerer, men det har vært mange tilfeller før som har vært på kanten bla introdusering av rusbrus på samme frøken.... Jeg er i tvil hva kan jeg gjøre for at slik ikke gjentar seg og jenta får et syn på en voksenverden jeg synes hun er altfor ung til. Bekymret mamma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maxine Grey Skrevet 11. juli 2003 #2 Del Skrevet 11. juli 2003 Bekymret med rette! Faren til jenta har sviktet så til de grader, og dette var hans ansvar! Hadde det vært meg og min datter (og min eks) tror jeg han ville ha fått seg en omgang så det flagret rundt øra og han pådro seg varig hørselskade! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 11. juli 2003 #3 Del Skrevet 11. juli 2003 Jeg ville tatt en telefon til far og avtalt et møte på en nøytral plass - uten barn - for å få hans versjon av saken og for å høre hva han tenker om grenser, oppdragelse osv. Hvis du kommuniserer dårlig med din ex, ville jeg ha tatt kontakt med familievernkontoret - det kan være greit å ha en nøytral og objektiv tredjeperson til stede som kan hente dere inn når dere sporer av. Dere bør diskutere igjennom de utfordringer som mest sannsynlig vil komme i forhold til alkohol, dop, kjærester, overnatting og enes om hva dere aksepterer, og sist men ikke minst - dere må begge være lojale i forhold til det dere har bestemt, men også i forhold til hverandre. Jeg foreslår at du legger evt. bitterhet til side, klandring over det som har vært, ting han ikke har gjort osv og retter fokus fremover og mot det dere nå skal gjøre - i fellesskap. Ellers må jeg si at det virker som du har gjort en god jobb. Ungdommer vil alltid forsøke å tøye grensene, men alt i alt gjorde hun noen vurderinger som viste at hun tross alt har hørt på deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 11. juli 2003 #4 Del Skrevet 11. juli 2003 Ikke for å være ekkel, men jeg tror det er fint lite du kan gjøre i forhold til exen. Slik systemet er har du ingenting med hvordan han legger opp samværet/hva de gjør under samvær, så lenge det ikke er omsorgssvikt. Forskjellige rammer/normer for oppdragelse regnes i de fleste tilfeller ikke som det.... At han mener at hun er gammel nok til rusbrus/uteliv i syden er noe han har "rett" til å mene, uten at du skal blande deg. Mitt råd er at du følger med, hører på det hun forteller og gjør ditt beste for å gi henne dine verdier. Hun er nok stor nok til å forstå at voksne kan ha forskjellig syn på ting. Spørsmålet er og hvor omfattende samvær de har med faren, jo mindre samvær, jo mer påvirkningsmulighet har du. Beklager at jeg ikke kan gi bedre/mer beroligende råd.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gje-sten Skrevet 11. juli 2003 #5 Del Skrevet 11. juli 2003 Tusen takk for svar! Til Sissi. jo er dessverre klar over at det er helt riktig det du sier om far og fars samvær - men jeg ønsker likevel ikke at min datter utsettes for slike episoder. Seinest i går fortalte Nettavisen at voldtekt av skandinaviske jenter hadde økt med 47% siste to år (hvis jeg ikke husker feil) Selv om vi har ulike rammer er det vel også noe som heter lovverk feks ang. rusbrus. Tror ikke hun har tatt noen evig skade av nakne damer som snor seg rundt metallstenger og tilbyr kroppen sin til "kameratene" for 300 kr. Men - hun ser langt eldre ut enn sine knappe 15, hun er likevel ikke noe eldre på innsiden. Til Zirine. JA jeg legger gjerne krangel og bitterhet (om det fines noe) til side. Problemet er at far har "noe spesielle karaktertrekk" og Barnevernet har bedt meg om at en 3. person alltid er til stede når avtaler skal diskuteres. (par år bak i tid) Avtaler inngås, men far husker ikke eller det ble aldri sagt og iallefall ikke slik.... Han har noe problemer med å forholde seg til lover og regler ellers også.. Til Mother of the Bride. Gjett om jeg hadde lyst. Til alle. Hører gjerne fler meninger om dette.. Er jeg kanskje for streng og pietistisk og er dette en grei opplevelse for en nybakt 15åring? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gje-sten Skrevet 11. juli 2003 #6 Del Skrevet 11. juli 2003 Tusen takk for svar! Til Sissi. jo er dessverre klar over at det er helt riktig det du sier om far og fars samvær - men jeg ønsker likevel ikke at min datter utsettes for slike episoder. Seinest i går fortalte Nettavisen at voldtekt av skandinaviske jenter hadde økt med 47% siste to år (hvis jeg ikke husker feil) Selv om vi har ulike rammer er det vel også noe som heter lovverk feks ang. rusbrus. Tror ikke hun har tatt noen evig skade av nakne damer som snor seg rundt metallstenger og tilbyr kroppen sin til "kameratene" for 300 kr. Men - hun ser langt eldre ut enn sine knappe 15, hun er likevel ikke noe eldre på innsiden. Til Zirine. JA jeg legger gjerne krangel og bitterhet (om det fines noe) til side. Problemet er at far har "noe spesielle karaktertrekk" og Barnevernet har bedt meg om at en 3. person alltid er til stede når avtaler skal diskuteres. (par år bak i tid) Avtaler inngås, men far husker ikke eller det ble aldri sagt og iallefall ikke slik.... Han har noe problemer med å forholde seg til lover og regler ellers også.. Til Mother of the Bride. Gjett om jeg hadde lyst. Til alle. Hører gjerne fler meninger om dette.. Er jeg kanskje for streng og pietistisk og er dette en grei opplevelse for en nybakt 15åring? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 11. juli 2003 #7 Del Skrevet 11. juli 2003 Jente din på 15 har ikke noe å gjøre på et slikt sted med uansvarlige 17 åringer. Men værst av alt er at faren, som skal være den ansvarlige, ikke har gjort jobben sin her. Var jeg deg så hadde jeg tatt meg en prat med han og forklart problemet slik som du ser det og få høre hans versjon. Denne samtalen ville kanskje være grunnlaget for hvor mye du kan stole på han. Det aller viktigste du kan gjøre er å gi jenten din holdninger og styrke som hun har med seg i "bagasjen" sin. Det er det beste du kan gjøre for henne dersom faren ikke tar ansvaret sitt seriøst. Det var flere andre gode råd også. Med tanke på at din eks ikke alltid har et like uproblamatisk forhold til loven må du være bestemt og ikke gi han lillefingen, han tar vel hele armen da og leverer den vel ikke tilbake heller. Syns ikke du er for streng, det handler vel bare om at du vil det beste for din datter, og det gjør du! Her har du min fulle støtte. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 12. juli 2003 #8 Del Skrevet 12. juli 2003 Heldige og flinke deg som har gitt døtrene dine en god oppdragelse! Flott at femtenåringen din ikke rørte noen ting! Hiv han der faren på havet...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 12. juli 2003 #9 Del Skrevet 12. juli 2003 Du har oppdradd din datter godt! Svært mange 15 år gamle jenter hadde ikke reagert på samme måten... Det at hun ikke rørte noen av glassene, det kan meget godt være årsaken til at hun heller ikke er blitt utsatt for gutter som "tar det de vil". Voldtekt av tenåringsjenter er dessverre "vanlig", i hovedsak er de ofte beruset når dette skjer (enten tilbydt mer drikke enn de takler, eller at noe er lurt oppi glassene deres) Du har oppdradd din datter meget godt, og det kan du være stolt av! Ta en seriøs og alvorlig samtale med din eks, med en tredjeperson tilstede. Ja, normer om uteliv er en ting man kan diskutere opp og ned, men hun hadde ikke noe der å gjøre. Og ja, det finnes et lovverk for alkohol i Norge. Det er ulovlig å tilby dette til noen under 18 år. Rusbrus er alkohol, og det har han ikke lov til å tilby henne. Da bryter han faktsik norsk lov. Det hander ikke bare om normer og meninger, men om lovverket. Det er noe håndfast. Nemlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. juli 2003 #10 Del Skrevet 12. juli 2003 Bekymret med rette! Faren til jenta har sviktet så til de grader, og dette var hans ansvar! Hadde det vært meg og min datter (og min eks) tror jeg han ville ha fått seg en omgang så det flagret rundt øra og han pådro seg varig hørselskade! helt enig kunne ikke sagt det bedre selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bors Skrevet 15. juli 2003 #11 Del Skrevet 15. juli 2003 Henter den opp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå