Gå til innhold

Nordic 340 Trimsykkel, noen erfaring?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en ganske standard trimsykkel, som jeg fikk når en kamerat og familien skulle flytte til Oslo, men nå begynner den å bli litt slitt, for å ikke snakke om at mostand 8 blir altfor lite, jeg kjenner at jeg ikke får noe motstand lenger, beina mine er blitt for sterke. Og ikke nok med det, men når jeg syklet idag så begynte det å lukte "svidd" rundt displayet etterhvert. Om det har noe med batteriet å gjøre, det vet jeg ikke, jeg skal se på det når jeg står opp, men jeg har uansett gått og tenkt på tanken om en ny sykkel, så det er vel kanskje like greit at den tar kvelden nå.

Jeg ser at Nordic 340 har en grei pris, 16 mostandsnivåer, og virker som en solid og god sykkel. Er det noen som har erfaring med den?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lance
Skrevet
Jeg har en ganske standard trimsykkel, som jeg fikk når en kamerat og familien skulle flytte til Oslo, men nå begynner den å bli litt slitt, for å ikke snakke om at mostand 8 blir altfor lite, jeg kjenner at jeg ikke får noe motstand lenger, beina mine er blitt for sterke. Og ikke nok med det, men når jeg syklet idag så begynte det å lukte "svidd" rundt displayet etterhvert. Om det har noe med batteriet å gjøre, det vet jeg ikke, jeg skal se på det når jeg står opp, men jeg har uansett gått og tenkt på tanken om en ny sykkel, så det er vel kanskje like greit at den tar kvelden nå.

Jeg ser at Nordic 340 har en grei pris, 16 mostandsnivåer, og virker som en solid og god sykkel. Er det noen som har erfaring med den?

Dette er kanskje ikke helt det svaret du ønsket, men men. Jeg vil sterkt anbefale deg å kjøpe deg en ordentlig sykkel. Ved å sykle på veien og/eller i skog og mark får du uendelig mye flere muligheter til å variere belastningen, intensiteten og tråkkfrekvensen enn med en ergometersykkel. Selv sykler jeg både på landeveien sørøst for Oslo og i Nordmarka. Særlig turene i Nordmarka er magisk vakre når jeg er der helt alene med meg selv og sykkelen.

Når man sykler utendørs får man vindmotstand, på en ergometersykkel blir man lett veldig svett og varm. Ikke minst skifter landskapet og omgivelsene når du sykler utendørs, noe som gjør at man ikke kjeder seg slik som på ergometersykkel. Jeg kjeder meg i hvertfall på ergometersykkel.

Skal du kjøpe en brukbar sykkel, enten det blir offroad eller racer, må du nok litt høyere opp i pris enn det Nordic 340 koster. Minimum rundt 5000 kr, billigere sykler enn det kan bare klassifiseres som brukssykler. Hvis du skal ligge i den prisklassen får du mest for pengene om du handler hos Birk Sport, www.birksport.no, men du får også ganske bra saker hos www.fast-bikes.no og www.oslosportslager.no.

Du får avgjøre selv om du vil fortsette å sitte og glane i veggen eller komme deg ut. :-)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg fikk denne sykkelen til jul, og den er ok men ikke mer enn det.

Hvertfall de 8 første girene er helt meningsløse, det er ingen motstand i det hele tatt. Ni og ti er også litt for lett, mens 15 og 16 for tungt. Reelt sett svært få gir som egentlig kan brukes. De ferdigdefinerte programmene er også dårlige, de blir ret og slett for lette (for få pulstopper). Det skal vistnok være 3 egendefinerte program, men vi har bare fått til å stille inn ett.

I tillegg er sykkelen litt for pinglete, det går dårlig å stå og sykle.

Men, den er veldig enkelt å trille rundt på (har den stående på boden, men triler den inn i stuen når den brukes), og den er flittig i bruk. Ikke like godt utbytte som å sykle ute, men terskelen for å sette seg på sykkelen er mye lavere.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg fikk denne sykkelen til jul, og den er ok men ikke mer enn det.

Hvertfall de 8 første girene er helt meningsløse, det er ingen motstand i det hele tatt. Ni og ti er også litt for lett, mens 15 og 16 for tungt. Reelt sett svært få gir som egentlig kan brukes. De ferdigdefinerte programmene er også dårlige, de blir ret og slett for lette (for få pulstopper). Det skal vistnok være 3 egendefinerte program, men vi har bare fått til å stille inn ett.

I tillegg er sykkelen litt for pinglete, det går dårlig å stå og sykle.

Men, den er veldig enkelt å trille rundt på (har den stående på boden, men triler den inn i stuen når den brukes), og den er flittig i bruk. Ikke like godt utbytte som å sykle ute, men terskelen for å sette seg på sykkelen er mye lavere.

Trådstarter her.

Hva med 11-15? Egendefinerte programmer bryr jeg meg ikke så mye om, det viktigste for meg er mye mostand, og jeg må ha 16, ikke at jeg noen gang kommer til å komme til 16, eller hvem vet. Før var 8 litt tungt, merk deg _litt_, men nå er det ikke noe. Jeg sa at den måtte ha 16, fordi da har litt å "gå på", som sagt, det kan hende at jeg kommer meg opp på det nivået en vakker dag.

Pinglete? Vil ikke si at den er noe mer pinglete enn min housefit, og jeg pleier aldri å stå når jeg sykler, så det har ikke noe å si for meg. Altså, jeg kommer til å kombinere det å sykle med ergometersykkel med å jogge ute, men jeg har hatt beinhinnebetennelse, som kommer og går, og derfor prøver jeg å legge mesteparten over på "ergometersykkelen". En annen ting er at været i Norge er elendig, og jeg liker ikke å holde på ute når det regner som verst, for å ikke snakke om lyn og torden, da er den VELDIG kjekk å ha.

Ingenting slår å holde på ute, men i og med at beina mine ikke er 100%, noe som ikke har noe å si når man sykler, sykling er jo ikke belastende i det hele tatt, så vil jeg derfor ha en ergometersykkel. Så det handler ikke om å ha en lav terskel for å komme seg ut, for er det noe jeg glad i så er det frisk luft og morsjon. :)

Gjest Lance
Skrevet
Trådstarter her.

Hva med 11-15? Egendefinerte programmer bryr jeg meg ikke så mye om, det viktigste for meg er mye mostand, og jeg må ha 16, ikke at jeg noen gang kommer til å komme til 16, eller hvem vet. Før var 8 litt tungt, merk deg _litt_, men nå er det ikke noe. Jeg sa at den måtte ha 16, fordi da har litt å "gå på", som sagt, det kan hende at jeg kommer meg opp på det nivået en vakker dag.

Pinglete? Vil ikke si at den er noe mer pinglete enn min housefit, og jeg pleier aldri å stå når jeg sykler, så det har ikke noe å si for meg. Altså, jeg kommer til å kombinere det å sykle med ergometersykkel med å jogge ute, men jeg har hatt beinhinnebetennelse, som kommer og går, og derfor prøver jeg å legge mesteparten over på "ergometersykkelen". En annen ting er at været i Norge er elendig, og jeg liker ikke å holde på ute når det regner som verst, for å ikke snakke om lyn og torden, da er den VELDIG kjekk å ha.

Ingenting slår å holde på ute, men i og med at beina mine ikke er 100%, noe som ikke har noe å si når man sykler, sykling er jo ikke belastende i det hele tatt, så vil jeg derfor ha en ergometersykkel. Så det handler ikke om å ha en lav terskel for å komme seg ut, for er det noe jeg glad i så er det frisk luft og morsjon. :)

Bor du i Bergen? :) Været her på Østlandet er da ikke så verst. Stort sett får jeg til tre, kanskje fire treningsturer i oppholdsvær i uka ved å kikke på langtidsvarselet hver dag og planlegge de neste 8-10 dagene.

Hvis du har beinhinnebetennelse burde du vurdere å kutte ut jogging helt. Det er ikke det at den kommer og går, den er der hele tida, men blir vondere ved støtbelastning, som f. eks. jogging. Sykling, enten på ergometersykkel eller utendørs, gir ikke støtbelastning på beina. En lege jeg var hos en gang, hans spesialområde var faktisk idrettsmedisin, sa at sykling er den beste formen for utholdenhetstrening man kan drive med. Jogging kan ofte gi belastningsskader etter en tid. Belastningsskader i sykling er derimot meget sjelden, og opptrer nesten utelukkende hos de som sykler på for tungt gir.

Jeg vet ikke hvor tungt 15-16 er på den ergometersykkelen dere snakker om, men hvis det er maksimal belastning bør man stå og tråkke, og ha en tråkkfrekvens på drøyt 80, gjerne opp mot 90. Hvis noen skulle lure på det så er tråkkfrekvens antall omdreininger på pedalene per minutt.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg bruker stort sett 11-14, og av og til 15 - men det er egentlig litt for tungt for meg. Jeg skulle gjerne stått, da hadde nok 15 gått helt greit, men da er ikke sykkelen stødig nok.

Sykkelen ser ikke pinglete ut, men hvis du prøver å stå på den merker du det godt. Men, hvis du aldri står og trør så er det ikke noe problem for deg. Til å sitte å sykle fungerer den helt greit.

Stikk innom en sportsbutikk og prøv den. Jeg kan ikke fatte at nivå 8 skal være tungt på denne sykkelen hvertfall, for det gir seriøst ingen motstand i det hele tatt. Hvor mye motstand som gis på f.eks. nivå 8 vil jo variere fra sykkel til sykkel.

Uansett, en helt grei sykkel. Men, skulle jeg kjøpt på nytt tror jeg at jeg ville lagt til et par lapper til og kjøpt en spinningsykkel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...