La Luna Skrevet 29. mars 2009 #1 Skrevet 29. mars 2009 Ja, tittelen sier vel det meste, innen når må restskatten betales?
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #4 Skrevet 31. mars 2009 http://www.skatteetaten.no/Templates/Kalen...;epslanguage=NO
Gjest Gjest_anie_* Skrevet 31. mars 2009 #5 Skrevet 31. mars 2009 Men hvorfor skal den betales samtidig som selvangivelsen skal leveres? Hva hvis det er fradrag man har rett på, og restskatten da blir mindre, må man regne ut dette selv (hvor mye man egentlig skylder) før man betaler? Eller skal man betale den eksakte summen som står på selvangivelsen, selv om den er feil? Beklager om det er dumt spørsmål, jeg er bare nysgjerrig...
Stillest vann Skrevet 31. mars 2009 #6 Skrevet 31. mars 2009 Men hvorfor skal den betales samtidig som selvangivelsen skal leveres? Det er jo ikke slik. Du kan betale tilleggsforskudd innen 30. april, hvis du vil unngå renter. Men du er ikke nødt til å betale før skatteoppgjøret kommer (+3 uker), enten i juni (som gjelder de fleste) eller i september.
Gjest Shelob Skrevet 11. april 2009 #7 Skrevet 11. april 2009 Føyer meg til denne tråden: Så mao - ettersom jeg har fått restskatt på ca 2000, men vet jeg får penger tilbake etter fradrag og endring fra klasse 1 til klasse 2, behøver jeg IKKE å betale innen fristen 30. april? Jeg trodde jeg kanskje måtte betale den uansett, og så få tilbake sammen med resten av oppgjøret. Greiest om jeg kan slippe da
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2009 #8 Skrevet 11. april 2009 På nettet kan man se beregning av skatten etter at man har levert selvangivelsen. Om man selv ikke klarer å se hvor mye man skal betale/få igjen. Fradrag kan man jo grovt sett ta 28% av. Altså har man et fradrag på 10.000 får man igjen 2.800 for dette. Har man da 5.000 i restskatt på selvangivelsen man har fått nå, så får man restskatt på ca. 2.200.
Gjest Glør Skrevet 12. april 2009 #9 Skrevet 12. april 2009 Men hvorfor skal den betales samtidig som selvangivelsen skal leveres? Hva hvis det er fradrag man har rett på, og restskatten da blir mindre, må man regne ut dette selv (hvor mye man egentlig skylder) før man betaler? Eller skal man betale den eksakte summen som står på selvangivelsen, selv om den er feil? Beklager om det er dumt spørsmål, jeg er bare nysgjerrig... Du kan betale inn så mye du vil, betaler du for mye får du jo det igjen. Men det er jo uansett ikke mye renter det er snakk om, så med mindre det er veldig store beløp ville jeg ventet.
missLynch Skrevet 18. april 2009 #10 Skrevet 18. april 2009 Litt sent å svare, men likevel: Renter på 3.9% vil påløpe dersom du betaler etter 30/4. Men du kan selvsagt vente med å betale til etter at den endelige avregningen er klar, dvs 24. juni. Dersom man har mye å føye til og rette på på selvangivelsen, er det litt kinkig å vite hvordan skatteoppgjøret vil se ut! Den endelige utregnede (rest)skatten- der beløpet er over 1000,- forfaller i 2 terminer: 20. august og 24. september (var ihvertfall disse datoene i fjor). Merk at dersom du har mye å rette på, KAN det hende du vil få skatteoppgjøret først til høsten. Da vil eventuell restskatt ha forfall på november og desember.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå