Kalliope Skrevet 29. mars 2009 #1 Skrevet 29. mars 2009 Jeg skal utenlands i sommer, og flyet tilbake i Oslo lander kl. 14.50. Mest sannsynlig har jeg bare med meg håndbagasje/liten kabinkoffert, og skal i teorien rekke å sjekke inn på ny avgang og gå gjennom sikkerhetskontrollen for å ta fly videre innenlands. Flyet jeg vil videre med (har ikke bestilt ennå) går kl. 15.45, og det beste hadde vært å rekke dette flyet, men hvor sannsynlig er det at jeg rekker det..? Er jo midt i fellesferien og greier.. Noen som har noen tanker om dette? Vil jeg rekke det?
Monarabb Skrevet 30. mars 2009 #3 Skrevet 30. mars 2009 Jeg hadde ikke tatt sjansen på det. Hvertfall ikke hvis det er to forskjellige reiser. Hadde de vært bestillt i samme booking hadde det jo vært greit for da hadde du blitt booket om hvis det første flyet er forsinket. Men siden det høres ut som om du har to seperate bestillinger mister du tur nr.2 hvis det første flyet er forsinket! Beregn god tid mellom to seperate reiser! Helst unngå seperate reiser. Har sett så utrolig mange tilfeller av folk som må kjøpe svindyre billetter fordi billetten de opprinnelig hadde er tapt!!!
Gjest Gjest_Amelie_* Skrevet 30. mars 2009 #4 Skrevet 30. mars 2009 Hvis flyet er i rute, og du ikke sender bagasje, bør dette gå helt fint på Gardermoen. Såfremt det ikke er fredag ettermiddag det er snakk om, eller det er andre spesielle forhold i sikkerhetskontrollen. Jeg har løpt gjennom Gardermoen med mye kortere margin mange ganger. Men ofte er flyet forsinket, og da er det utrolig kjedelig å kjøpe ny, dyr billett. Som de andre sier - har du bestilt reisen samlet ville jeg satset på det, om ikke ville jeg vurdert om man er forberedt på å betale det det koster om man ikke rekker det.
Kalliope Skrevet 30. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 30. mars 2009 Det er to separate reiser, men er ikke flyselskapene greie nok å booke meg om til et senere fly hvis jeg går glipp av det opprinnelige..? Kanskje ikke siden det er snakk om to forskjellige flyselskap.. Regnet i grunn med å måtte ta et senere fly, så jeg får vel bare satse på det Takk for tilbakemeldinger!
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #6 Skrevet 30. mars 2009 Det er to separate reiser, men er ikke flyselskapene greie nok å booke meg om til et senere fly hvis jeg går glipp av det opprinnelige..? Kanskje ikke siden det er snakk om to forskjellige flyselskap.. Regnet i grunn med å måtte ta et senere fly, så jeg får vel bare satse på det Takk for tilbakemeldinger! Selvsagt er de ikke det. De leker ikke butikk Om du har separate reiser, er du selv ansvarlig for at det er lang nok tid. Om du ikke rekker flyet, må du kjøpe ny billett. Flyselskapet skal da ikke tape penger fordi du selv har valgt å gamble på tidene. Om det er separate reiser, bør du så absolutt beregne lengre tid. Husk at du skal komme deg ut av flyet også, noe som kan ta laaang tid om det er mange passasjerer, og du skal finne frem til neste gate. Og så må man huske at fly sjelden er helt i rute. Med så liten tidsmargin, er du veldig sårbar for selv femten-tyve minutters forsinkelser.
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #7 Skrevet 30. mars 2009 Fløyselskapene anbefaler minimum to timer i transit, så jeg ville forholdt meg til det. Fort gjort at et fly bli 15 min forsinket, og da sliter du veldig på tiden.
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #8 Skrevet 30. mars 2009 Det er to separate reiser, men er ikke flyselskapene greie nok å booke meg om til et senere fly hvis jeg går glipp av det opprinnelige..? Kanskje ikke siden det er snakk om to forskjellige flyselskap.. Som sagt over: Selvsagt er de ikke det! Det er da ikke selskap nr. 2s ansvar at du kommer for sent, hvorfor skal de la deg booke om? Med mindre du har en fleksibel billett da, antar at du ikke har det siden du skriver på den måten. Jeg ville ikke tatt sjansen på så kort transittid i ditt tilfelle. Men om alt er i rute, og du ikke har bagasje, skal du rekke det da.
Gjest reisegald, ikke innlogget Skrevet 30. mars 2009 #9 Skrevet 30. mars 2009 Det er to separate reiser, men er ikke flyselskapene greie nok å booke meg om til et senere fly hvis jeg går glipp av det opprinnelige..? Kanskje ikke siden det er snakk om to forskjellige flyselskap.. Regnet i grunn med å måtte ta et senere fly, så jeg får vel bare satse på det Takk for tilbakemeldinger! Både SAS og Norwegian selger flexi-billetter som kan endres mot et tillegg i prisen. Endringen kan gjøres inntil 30 eller 60 minutter før avreise, husker ikke detaljene. Det betyr at du godt kan bestille billettene som planlagt, men beregne at de vil koste noen kroner mer hvis du må endre dem. Dette gjør jeg stadig vekk, sjelden jeg kommer i den situasjonen at jeg må gjøre om billettene - og det er ikke såååå moro å sitte på Gardemoen i timesvis :-(
Glitnir Skrevet 31. mars 2009 #10 Skrevet 31. mars 2009 Både SAS og Norwegian selger flexi-billetter som kan endres mot et tillegg i prisen. Endringen kan gjøres inntil 30 eller 60 minutter før avreise, husker ikke detaljene. Det betyr at du godt kan bestille billettene som planlagt, men beregne at de vil koste noen kroner mer hvis du må endre dem. Dette gjør jeg stadig vekk, sjelden jeg kommer i den situasjonen at jeg må gjøre om billettene - og det er ikke såååå moro å sitte på Gardemoen i timesvis :-( Innenlandsbilletter med SAS kan ikke endres med mindre du bestiller de dyrere fleksible billettene. I så fall koster det ingenting å endre. Med Norwegian må du betale et gebyr pluss mellomlegget opp til den prisen som er ledig på den flighten du ønsker. Det kan fort bli VELDIG dyrt når du booker om samme dag.
Monarabb Skrevet 1. april 2009 #11 Skrevet 1. april 2009 ALLE billettene til SAS kan endres, både flex og happy billettene! Happy billettene kan endres mot et begyr (som ligger på ca 450 kroner pr.person) og da i samme booking klasse. Må du oppgradere billetten til en høyere klasse må du i tillegg betale mellomlegget. Har du derimot en happy klasse og det kun er ledig i full flex klasse er det ikke mulig å oppgradere så høyt opp. Så det går fint an å endre alle SAS sine billetter, men du er da nødt til å være fleksibel siden det må være ledige klasser... Og flyselskapene leker ikke butikk, mister du et SAS fly fordi et Norwegian fly er forsinket (eller omvendt) skal jeg love deg at de ikke booker deg om gratis. Sånn som situasjonen er i flybransjen i dag så er all penger gode penger.
Glitnir Skrevet 2. april 2009 #12 Skrevet 2. april 2009 ALLE billettene til SAS kan endres, både flex og happy billettene! Happy billettene kan endres mot et begyr (som ligger på ca 450 kroner pr.person) og da i samme booking klasse. Må du oppgradere billetten til en høyere klasse må du i tillegg betale mellomlegget. Har du derimot en happy klasse og det kun er ledig i full flex klasse er det ikke mulig å oppgradere så høyt opp. Så det går fint an å endre alle SAS sine billetter, men du er da nødt til å være fleksibel siden det må være ledige klasser... Og flyselskapene leker ikke butikk, mister du et SAS fly fordi et Norwegian fly er forsinket (eller omvendt) skal jeg love deg at de ikke booker deg om gratis. Sånn som situasjonen er i flybransjen i dag så er all penger gode penger. Beklager, ser at det er jeg som ikke er helt oppdatert, tidligere kunne man ikke endre Happy/Economy-billetter hos SAS. Ser at gebyret er cirka 450 kroner utenlands og i underkant av 300 innenlands. Men fremdeles er jo problemet selvsagt at det gjerne ikke er ledig av de billigste billettene dersom man må booke om rett før avreise. Og siden også mellomlegget må betales, så kan det bli en dyr affære.
Monarabb Skrevet 2. april 2009 #13 Skrevet 2. april 2009 Tror reglene ble endte i oktober/november i fjor så er ikke alle som er klar over det! Men ja, det kan fort bli mye dyrere enn hva billetten opprinnelig kostet så om det lønner seg alltid er en annen sak!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå