Gjest Vanessa Skrevet 11. juli 2003 #1 Del Skrevet 11. juli 2003 Som språkstudent har jeg etter hvert planlagt å benytte meg av at Kvalitetsreformen legger opp til at studenter skal få ta et år utenlands. Planen er å reise gjennom Erasmus - programmet til et EU-land, enten for å studere språket i det aktuelle landet, eller et annet språk. Jeg ville i utgangspunktet til Italia, ettersom jeg kan noe italiensk og gjerne vil bygge videre på det. Men så har jeg også lyst til å dra til Portugal eller Nederland. (Kan ingen av de språkene.) Er det noen av dere som har erfaring med /synspunkter på, de forskjellige landene, da tenker jeg mht kultur, kvalitet på studiene etc. Hører gjerne også om erfaringer fra studier i utlandet generelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
apple Skrevet 15. juli 2003 #2 Del Skrevet 15. juli 2003 Eg trur nok at eg ville reist til eit land der dei snakkar det språket du skal studera. Den beste måten å læra eit spåk på er definitivt å bu ein plass dei snakkar det språket. Om å studera i utlandet har eg stort sett bare positive ting å sei (eg studerer sjølv ingeniørfag i Canada). Ein lærer ein ny kultur (sjølv såkalla vestlege land har mindre (og større) kulturforskjellar), og får lett eit andre heimland. Og det er jo kjekt å få litt perspektiv på ting, å sjå korleis livet er utanfor Noreg. Eg set nok meir pris på ting eg synest er bra med Noreg nå enn før, men kjem til å irritera meg grenselaust over andre ting, som er betre i andre land, når eg flyttar tilbake. Sjølv om ein plukkar opp mesteparten av kulturen i eit nytt land ganske fort, så kan eg likevel (etter 3 år) føla meg totalt utanfor når vennane mine diskuterer ting som "alle veit", eller mimrar tilbake til kva dei såg på fjernsyn for 5 år sidan mm... Eg vil anbefala alle å prøva å bu i eit anna land for ein periode! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Golosa Skrevet 16. juli 2003 #3 Del Skrevet 16. juli 2003 slettet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vanessa Skrevet 16. juli 2003 #4 Del Skrevet 16. juli 2003 Hvor i Italia hadde du i saa fall tenkt aa reise? Universitetet mitt har utvekslingsavtaler innenfor mine fag med universitetene i Bologna, Venezia og Trieste, om jeg husker korrekt. Men når du sier lavere levestandard, mener du f.eks dårligere boforhold og lignende? Jeg har også et inntrykk av italienere som veldig temperamentsfulle, men hyggelige mennesker, kan det stemme? (Hvis jeg nå skal generalisere da...) Takk for svar forresten! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest cccccccc Skrevet 16. juli 2003 #5 Del Skrevet 16. juli 2003 vanessa, hva vil du studere hvis du drar til italia for eksempel? italiensk? hvor lenge vil du være bort? hvilket universitet hører du til? Det høres veldig interessant ut..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vanessa Skrevet 16. juli 2003 #6 Del Skrevet 16. juli 2003 Ja, jeg vil studere italiensk, eventuelt spansk eller fransk ettersom det også er språk jeg har hatt på skolen. Jeg vil være borte et år (programmet legger opp til at man skal være borte fra tre mnd til et år.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Golosa Skrevet 16. juli 2003 #7 Del Skrevet 16. juli 2003 Hei Vanessa! Med levestandard mener jeg boforhold, arbeidsforhold, teknologisk fremgang (banksystem) osv.., Da tenker jeg gj.snittlig italiensk sammenlignet med gjennomsnittlig norsk. Det betyr ikke at det alltid er daarligere forhold. Jeg bor i en kjempefresh, velutstyrt leilighet og arbeidplassen min har ogsaa norsk standard. Forskjellen ligger vel mest i det at forskjellen mellom fattig og rik er storre her i Italia. Middelklassen har det vel omtrent som oss i Norge. Det er sant at Italienere er temperamentsfulle. Men det gjelder ikke bare sinne. De er nok generelt sett flinkere til aa vise folelser enn oss nordmenn. Her maa jeg bemerke at dette gjelder syditalienere. De er veldig imotekommende og mer folsomme. Norditalienere er nesten kaldere og vanskeligere aa komme inn paa enn nordmenn.. Dette er veldig generalisering. Alle passer ikke inn under her. Erfaringsmessig saa er man jo egentlig ganske like uansett hvor man er fra! Det er veldig lett aa bli kjent med italienere. Paa et aar her har jeg faatt mange, gode venner! Jeg har hverken vaert i Bologna eller Triesta, men Venezia er av mine yndlingsbyer... mange turister, men rusler man litt rundt utenfor de store turistomraadene saa forstaar man hvorfor Venezia er aa spesiell. Jeg maa ogsaa si, italiensk er et lett spraak aa laere. Du foler deg ikke dum naar du stotrer deg frem. De forstaar deg som om du skulle snakket perfekt og det ser i hvertfall ikke ut som de syns du snakker rart. Dessuten er jo alt paa italiensk her, saa det er umulig aa ikke laere noe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ccccccccc Skrevet 16. juli 2003 #8 Del Skrevet 16. juli 2003 er det et sted jeg kan lese om dette programmetsom du har tenkt aa foolge, vanessa, naa ble jeg veldig nysgjerrig!!!! :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå