Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2009 #1 Skrevet 29. mars 2009 Er det greit å kalle en ingeniør for byggonkel?
Gjest ts Skrevet 29. mars 2009 #5 Skrevet 29. mars 2009 *vente på punchline ang. barnehagetanter* Ja, er vel opplagt at det er det som har ført til spørsmålet. Søppelonkel? Drittonkel (septiktanktømmer for å utdype).
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2009 #6 Skrevet 29. mars 2009 Og sykesøster, helseøster, jordmor.. er andre "familiære" yrkestitler..
Gjest ts Skrevet 29. mars 2009 #7 Skrevet 29. mars 2009 Og sykesøster, helseøster, jordmor.. er andre "familiære" yrkestitler.. Sant, men å kalle høyskoleutdannende folk for barnehagetante synes jeg er vel simpelt.
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2009 #8 Skrevet 29. mars 2009 Og sykesøster, helseøster, jordmor.. er andre "familiære" yrkestitler.. Det er det som er så merkelig... Mange yrker som tradisjonelt er kvinneyrker, skal liksom være noe med søster, mor eller tante. Fordi vi liksom skal være så omsorgsfulle at vi behandler alle som om de er i familie?? Onkel Politi er vel det nærmeste og eneste jeg har hørt ang manneyrkene
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2009 #9 Skrevet 29. mars 2009 Sant, men å kalle høyskoleutdannende folk for barnehagetante synes jeg er vel simpelt. Nettopp. De som bruker uttrykket barnehagetanter er simple mennesker uten utdannelse og uten evne til å gjenkjenne yrkestitler.
Gjest ts Skrevet 29. mars 2009 #10 Skrevet 29. mars 2009 Onkel Politi er vel det nærmeste og eneste jeg har hørt ang manneyrkene Det er sant, det hadde jeg glemt. Skulle likt å sett den politimannonkelen som ikke hadde blitt stram i maske hvis han hadde blitt tiltalt som onkel.
Noli Skrevet 30. mars 2009 #11 Skrevet 30. mars 2009 Sant, men å kalle høyskoleutdannende folk for barnehagetante synes jeg er vel simpelt. Men nå er det jo faktisk ikke slik at alle barnehageansatte har høyskoleutdannelse. Og hvorfor er det verre med barnehagetante enn sykesøster, helsesøster og jordmor? Helsesøster og jordmor har langt mer utdannelse enn en førskolelærer.
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #12 Skrevet 30. mars 2009 Nettopp. De som bruker uttrykket barnehagetanter er simple mennesker uten utdannelse og uten evne til å gjenkjenne yrkestitler. Hei, jeg synes det er trist at du ser deg nødt til å kalle mennesker for simple fordi de bruker betegnelsen barnehagetante. Til ditt forsvar er det å si at du trolig ikke behersker ordet "simpel". Jeg velger å tro at du mener "enkel" ut fra det engelske "simple" og ikke det norske "simpel", som betyr nedrig. Jeg bruker ordet barnehagetante, men er hverken nedrig eller "enkel". Og jeg er høyskoleutdannet Og gjett hvor jeg jobber? Jeg er førskolelærer! Her kaller både vi ansatte oss for "tanter" og foreldrene gjør det. Vi synes det er koselig, men så har vi heller ikke mindreverdighetskomplekser!
Kamikatze Skrevet 30. mars 2009 #13 Skrevet 30. mars 2009 (endret) Mannlige jordmødre jeg kjenner til er stolte av sin yrkestittel, og den tradisjon de bærer videre. Jeg innbiller meg at dette også dreier seg om kvinnelige fylkesmenn. Begge disse er, såvidt jeg vet faste stillingsbetegnelser. Og den som har vært fylkesmann, beholder tittelen livet ut. Sykesøstre eksisterer derimot ikke lenger. Samfunnet tilstreber seg kjønnsnøytrale yrkesbetegnelser, og sykepleier er sikkert etterhvert et kjent begrep for mange. Men klart, enkelte har tyngre for det enn andre. I prinsippet bør yrkestitler være kjønnsnøytrale. Men vi må ikke bli så fundamentalistiske at vi ikke kan beholde en håndfull av antikvariske hensyn. Som en påminnelse om at alt ikke har vært som i dag. Som en påminnelse om at der har vært dager før denne. Og ikke nødvendigvis bare festdager. Men når det gjelder barnehageonkler og tanter, så har vel dette aldri vært offisielle titler? Mer et uttrykk for å "snildne" sjokket det er for ungen å bli lempet over i fremmede menneskers varetekt hele dagen. Hvor de for første gang i sine uskyldige liv kommer i kontakt med prostitusjon, hvor lavtlønnede fremmede skal gi dem den omsorgen de trenger, mens foreldrene er på jobben for å få råd til å ha soppen i barnehagen. Jeg husker navnet "Tante Inger" fra min barndom, men ikke personen. Allerede da visste jeg at hun ikke var en ekte tante. Men hvis de følte at det var lettere å kommunisere til oss små enn, "nå må du være snill, ellers blir barnehagepedagogen lei seg", så gjerne for meg. Det er vel først når foreldrene tar i bruk tante som "offisiell" tittel, når avkommet ikke har fått den degging, beundring og fulltidsoppmerksomhet, samt den uforbeholdne kjærligheten foreldrene mener barnet har en soleklar rett på, at tante blir til et skjellsord. Men det har jo kjønnsnøytrale titler som kemner og parkeringsvakt vært lenge allerede... Endret 30. mars 2009 av Kamikatze
Kylling Skrevet 30. mars 2009 #14 Skrevet 30. mars 2009 Jeg har jobbet i barnehage noen år (er førskolelærer), og har aldri blitt omtalt som barnehagetante. Trodde dette var en betegnelse som var dødd ut jeg? Eller kanskje den blir brukt andre steder i landet? Min erfaring med "barnehagetante" begrenser seg til tråder på KG hvor målet er å fornærme og gjøre mest mulig narr av barnehageansatte. Barna klarer fint å kalle oss i barnehagen ved navn. Eller kanskje vi skal begynne å kalle barna for nieser og nevøer?
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #15 Skrevet 30. mars 2009 Denne tråden er om byggonkler. Kan dere ikke lese, ikke en gang du, tante, som er høyskoleutdannet og har det så koselig på jobben.
annamaria8 Skrevet 30. mars 2009 #16 Skrevet 30. mars 2009 Denne tråden er om byggonkler. Kan dere ikke lese, ikke en gang du, tante, som er høyskoleutdannet og har det så koselig på jobben. Spørsmålstegn
FrizzleSizzle Skrevet 30. mars 2009 #17 Skrevet 30. mars 2009 Nei, jeg synes ikke det. Byggonkel er for upresist. Mange som driver med en eller annen form for bygg uten å være ingeniør. Men det var et koselig ord.
Gjest ts Skrevet 30. mars 2009 #18 Skrevet 30. mars 2009 Spørsmålstegn Utvilsomt, men siden jeg er gjest får jeg ikke rettet mine egne innlegg, så derfor ble det som det ble.
Gjest Gjest_muff_* Skrevet 30. mars 2009 #19 Skrevet 30. mars 2009 Sant, men å kalle høyskoleutdannende folk for barnehagetante synes jeg er vel simpelt. Og sykepleiere, jordmødre osv er faktisk også høyskoleutdannede
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå