Gå til innhold

løpetid, kan jeg hjelpe på noe vis?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har nå en jentepus med løpetid, hun er innekatt. Hun har kun hatt løpetid en gang før for ca 1 års tid siden, en stund før hun fylte 1 år.

Finnes det noe jeg kan gjøre for å hjelpe hun?

Hun er ikke stille et sekund, utenom når hun sover, eller er veldig opptatt med å se på noe.

Jeg skal iløpet av året sterilisere henne. Får hun løpetid enda en gang til i vår kommer jeg til å gjøre det i løpet av våren, hvis ikke venter jeg mulig til høsten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kan du ikke sterilisere henne nå? Så slipper du unna alle problemer som oppstår. Hvis det er pga økonomien anbefaler jeg p-piller fram til du får råd til steriliseringen.

Skrevet
Hvorfor kan du ikke sterilisere henne nå? Så slipper du unna alle problemer som oppstår. Hvis det er pga økonomien anbefaler jeg p-piller fram til du får råd til steriliseringen.

Vær obs på at P-piller øker risikoen for kreft allerede fra første p-pille.

Hos noen katter gjentar løpetiden seg med 2 til 3 ukers mellomrom gjennom hele året, mens andre katter kun har løpetid 2 til 3 ganger i året, og da først og fremst om våren.

Det beste du kan gjøre for henne, er å sterilisere! Men ta det gjerne mellom to løpetider i stedet for midt i en løpetid, da vevet er noe skjørere under løpetiden.

Gjest Gjest
Skrevet

Takker for svar. Er pga økonomien at jeg ikke har sterilisert henne enda. Jeg har en til hokatt, men hun er sterilisert. Før jeg steriliserte henne hadde hun mye oftere løpetid. Hun som har løpetid nå har det for 2 gang og det er ca et år siden sist hun hadde løpetid. Skal spare penger til sterilisering, slik at jeg kan gjøre det i løpet av høsten. Men får hun løpetid igjen før det skal jeg prøve å få gjort det før.

Har hørt at p-piller øker risikoen for kreft, og siden hun er innekatt er det jo ikke nødvendig med p-piller en gang. Da vil eg heller høre på masingen hennes i løpetida noen dager, er litt slitsomt, men første gangen hun hadde løpetid syntes jeg det var enda mer slitsomt.

Jeg synes så synd på henne der hun går rundt og maser og gnikker seg inntil alt mulig. Vet noen om det er noe jeg kan gjøre for å roe henne litt, med å klø eller klappe henne spesielle plasser?

Skrevet (endret)
Takker for svar. Er pga økonomien at jeg ikke har sterilisert henne enda. Jeg har en til hokatt, men hun er sterilisert. Før jeg steriliserte henne hadde hun mye oftere løpetid. Hun som har løpetid nå har det for 2 gang og det er ca et år siden sist hun hadde løpetid. Skal spare penger til sterilisering, slik at jeg kan gjøre det i løpet av høsten. Men får hun løpetid igjen før det skal jeg prøve å få gjort det før.

Har hørt at p-piller øker risikoen for kreft, og siden hun er innekatt er det jo ikke nødvendig med p-piller en gang. Da vil eg heller høre på masingen hennes i løpetida noen dager, er litt slitsomt, men første gangen hun hadde løpetid syntes jeg det var enda mer slitsomt.

Jeg synes så synd på henne der hun går rundt og maser og gnikker seg inntil alt mulig. Vet noen om det er noe jeg kan gjøre for å roe henne litt, med å klø eller klappe henne spesielle plasser?

Nei, det har jeg ikke noe svar på, gitt! Det er jo hormonene som herjer som verst i kroppen, så jeg har egentlig ingen gode forslag til deg. Men det er jo som regel ikke så veldig mange dagene det står på, da... Og da er det forhåpentligvis lenge til neste gang, når det er et år siden sist! :gjeiper:

PS: Men masse kos og oppmerksomhet skader jo uansett ikke!

Endret av Modic

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...