Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vurderer å kjøpe en bil, for å få mindre stress i forbindelse med henting/bringing b.hage, og for å klare å rekke jobben. Slik det er nå er jeg ofte et kvarter for sent og går et kvarter før tiden (da sykler jeg året rundt, med sykkelvogn til barna).

Alternativet er at jeg fortsetter å sykle (gratis trim! frisk luft! liker det godt), og heller reduserer stillingen min på jobb slik at jeg f.eks jobber fra 8 til 3 i stedet for fra 8 til 4. Men arb.dagen begynner 8 uansett, så jeg kan ikke få en avtale om at jeg begynner f.eks 8.15, og da er det jo egentlig ikke noen god løsning.

Men hvis jeg skulle regne på det, vil jeg anta at det er såpass dyrt å kjøpe og å ha bil, at det egentlig heller lønner seg å redusere stillingen sin og fortsette å sykle, og da har man jo trimeffekten i tillegg:)

En annen sak, er at med bil får jeg jo litt større muligheter på fritiden til å gjøre ting..., men med større mulighet til å komme seg rundt på fritiden, genererer jeg vel økte utgifter der også....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så flink du er! Hvis jeg var deg, ville jeg ventet med å kjøpe bil til du virkelig får bruk for det - når ungene skal kjøres hit og dit på turn, kor og fotballtrening! Vet ikke hva som er dyrest; bil eller redusert arbeidstid. Men uansett så får du jo en helsegevinst!

Gjest Gjest
Skrevet

det lønner seg absolutt å kjøpe bil. Finn deg en bil til en hyggelig bruktbilpris på www.finn.no og bruk den. Mye mer effektivt!

Skrevet
det lønner seg absolutt å kjøpe bil. Finn deg en bil til en hyggelig bruktbilpris på www.finn.no og bruk den. Mye mer effektivt!

Lønner det seg å kjøpe bil i stedet for å sykle? Pøh. Mer pratisk er det, men det er en annen sak.

Gjest Gjest
Skrevet
Lønner det seg å kjøpe bil i stedet for å sykle? Pøh. Mer pratisk er det, men det er en annen sak.

TS

Takk for svar. Det lønner seg nok tidsmessig, men jeg tviler litt på om det lønner seg økonomisk... Med bil fortsetter jeg å jobbe i 100 % stilling, uten bil vurderer jeg å gå ned til 90%, men da blir det 10% reduksjon i lønn. Jeg innbiller meg at det blir dyrere å kjøpe og eie en bil tross alt, slik at det kanskje økonomisk er bedre å jobbe/tjene 10% mindre og leve uten bil noen år til:)

TS

Skrevet (endret)

Dersom bilholdet ditt ville tilsvart 10% av lønnen din, tjener du vel ikke særlig mye? Eller må du ta opp lån for å kjøpe bilen?

Endret av Noli
Gjest gninnot
Skrevet

Det er ikke mulig å levere barna tidligere i barnehagen da? Og kanskje ha de litt lengre i barnehagen?

Gjest Gjest
Skrevet
Dersom bilholdet ditt ville tilsvart 10% av lønnen din, tjener du vel ikke særlig mye? Eller må du ta opp lån for å kjøpe bilen?

Tja, jeg tjener en halv million, har boliglån og drømmer om en litt større leilighet, vil heller investere i bolig enn bil...

Hvis jeg bruker 2 - 300 000 på en ny bil, så er det faktisk mye penger for meg, i tillegg kommer forsikring, service osv. Antar at det er dyrt også å kjøpe en bruktbil, med høyere servicekostnader... (+ at jeg tenker litt miljø, ville vel egentlig kjøpt en hybrid, f.eks toyota prius, men det er 300 000...)

Imidlertid tror jeg at jeg ville klart meg med en el-bil, og da er jo utgiftsnivået lavt, billig service, ikke store kostnader annet enn ved batteriskifte.. Så det er jo en ide... (nypris ca 150 000, halvparten av toyota prius..)

TS

Gjest Gjest
Skrevet
Tja, jeg tjener en halv million, har boliglån og drømmer om en litt større leilighet, vil heller investere i bolig enn bil...

Hvis jeg bruker 2 - 300 000 på en ny bil, så er det faktisk mye penger for meg, i tillegg kommer forsikring, service osv. Antar at det er dyrt også å kjøpe en bruktbil, med høyere servicekostnader... (+ at jeg tenker litt miljø, ville vel egentlig kjøpt en hybrid, f.eks toyota prius, men det er 300 000...)

Imidlertid tror jeg at jeg ville klart meg med en el-bil, og da er jo utgiftsnivået lavt, billig service, ikke store kostnader annet enn ved batteriskifte.. Så det er jo en ide... (nypris ca 150 000, halvparten av toyota prius..)

TS

Smart! Skulle vært flere som deg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...