Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 29. mars 2009 #1 Skrevet 29. mars 2009 Er samboer med en mann som har en datter på 6 år,hun har alltid vært bortskjemt og begynner å bråke om hun ikke får viljen sin.Tingen er den at jeg og mannen min nettopp har fått et barn sammen og datteren hans er utrolig sjalu.Vi har alltid inkludert henne og gitt henne oppmerksomhet selv når vi har fått en liten en til.Jeg ammer selvfølgelig barnet mitt,og hun liker ikke dette og blir sjalu når hun ser det.Når jeg satt i sengen og ammet så sa hun at hun også ville ha pupp,men vi sa til henne på en ordentlig måte at hun var for gammel for det.Da begynte hun å sutre og begynte og sutte og smatte på magen min.Jeg synes det var utrolig ekkelt og jeg er veldig kilen.Mannen min mener at hvis hun får lov til å smatte,kysse og kose på magen min,så slipper vi denne sjalusien.Slik det har blitt nå,så må jeg ligge litt i senga etter jeg har ammet og la henne få kysse og smatte på magen min.Jeg synes det utrolig ubehagelig når hun gjr det,men jeg finner meg i det for å slippe gap og skrik og for å håpe at det hjelper henne.Er dette feil av meg å finne meg i det?Dette begynner å provosere meg.
Noli Skrevet 29. mars 2009 #2 Skrevet 29. mars 2009 Barnet må jo uansett lære seg at man respekterer andre menneskers intimsoner. Har hun et behov for å smatte på folks mager, får hun heller gjøre det på faren sin da, om han synes det er greit.
Jade Skrevet 29. mars 2009 #3 Skrevet 29. mars 2009 (endret) Litt må man da ofre for husfreden. Endret 29. mars 2009 av Jade
Gjest Purple Haze Skrevet 29. mars 2009 #4 Skrevet 29. mars 2009 Barn må lære at voksne også har sine egne grenser i forhold til egen kropp og hva som er greit at andre gjør mot dem. Hva hvis barn sparker deg på leggen, slår deg, biter deg eller klyper deg? Skal det være greit for husfredens skyld? Jeg hadde ikke syns dette var greit, og forklart på en ordentlig måte hvorfor. Slik type oppørsel er en måte å teste hvor langt hun kan strekke dere, nå som det er kommet et barn til i huset.
Chakoya Skrevet 29. mars 2009 #5 Skrevet 29. mars 2009 Snakk med samboeren din om dette. Han skal også respektere dette med DIN kropp. Som nevnt ovenfor skal barn lære seg å respektere grenser! Sjalusien vil ikke gå vekk bare p.g.a at du og din samboer lar hun få smatte på deg. Det er trassoppførsel for å få det som hun vil. Hun tester deg for å se om du setter grenser for henne. Bøyer du deg for henne og lar hun smatte på deg har hun vunnet kampen og har faktisk styringen over hva som er lov. Det det egentlig betyr er at om hun begynner å sutre og skrike sånn så får hun det som hun vil. Det å la barna få viljen sin på slik måte ender med at barna får ta mer av styringen i huset. Slik skal det ikke være. Det er dere voksne som skal stå for reglene og hva som ikke er tillatt å gjøre og hva som er tillatt å gjøre. Sett grenser nå! Ved for slappe tøyler vil dette bli mer og mer problem for deres egen del. Barn trenger grenser. Det er VIKTIG at dere sammarbeider om grensene og husets regler både du og din samboer.
Karretha Skrevet 29. mars 2009 #6 Skrevet 29. mars 2009 Er også enig at dette er ut testing av dine grenser. Hun har absolutt ingen behov for å sutte på magen din. Og hun er gammel nok til å kunne spille på din samvittighet. Hun vil helt klart ha den kontakten med deg, men hva med å foreslå en kosestund for bare deg og henne, når du er ferdig med ammingen? Og legge til at det må gjøres på storjente vis, heller fremheve det at hun faktisk er stor nok til å gjøre ting ilag med deg som er mye bedre enn å sutte på magen? Hun føler seg nok truet av babyen, og er kanskje redd for at du er gladere i babyen enn i henne.. Kjærlighet for barn: TID
Gjest poker face Skrevet 29. mars 2009 #8 Skrevet 29. mars 2009 jeg hadde bokstavelig talt ikke godtatt det der. at en unge som ikke er min skulle smatte på min mage. nei vet du hva! det ville vært ubehagelig og følt unaturlig siden det ikke er min unge. smatt heller på pappa´n eller få pupp av sin biologiske mor.
leirbål Skrevet 31. mars 2009 #10 Skrevet 31. mars 2009 Jeg ville ikke funnet meg i det, men holdt ut skrikingen en stund. Istedenfor å sutte på magen din, kan dere jo avtale en lesestund hver dag, f.eks.?
ViljaH Skrevet 31. mars 2009 #11 Skrevet 31. mars 2009 Enig med siste, du må ta kontrollen og bestemme hva som er ok oppførsel. Om hun ikke liker det, så får hun bare skrike og sutre. Det er også viktig, som andre har sagt, at hun lærer seg at andre har grenser som hun må forholde seg til. Jeg synes dere skal passe på at begge dere voksne hver for dere setter av en spesiell stund til jenta hver dag, hvor dere gjør noe bare dere to. Jenta er jo ikke sjalu på at babyen får mat, men at babyen får så nær og god oppmerksomhet, noe du deler med ham. Du kan ta en lesestund hver dag hvor hun sitter på fanget ditt og bare dere to er sammen, pappaen kan ta babyen da. Likedan kan pappaen ha en fast aktivitet med jenta som de deler, mens du og babyen gjør noe lite spennende. Slik får hun også føle seg spesiell og verdsatt, uten at hun må smatte på magen din for å oppnå det...
Gjest hopeful Skrevet 1. april 2009 #13 Skrevet 1. april 2009 Er samboer med en mann som har en datter på 6 år,hun har alltid vært bortskjemt og begynner å bråke om hun ikke får viljen sin.Tingen er den at jeg og mannen min nettopp har fått et barn sammen og datteren hans er utrolig sjalu.Vi har alltid inkludert henne og gitt henne oppmerksomhet selv når vi har fått en liten en til.Jeg ammer selvfølgelig barnet mitt,og hun liker ikke dette og blir sjalu når hun ser det.Når jeg satt i sengen og ammet så sa hun at hun også ville ha pupp,men vi sa til henne på en ordentlig måte at hun var for gammel for det.Da begynte hun å sutre og begynte og sutte og smatte på magen min.Jeg synes det var utrolig ekkelt og jeg er veldig kilen.Mannen min mener at hvis hun får lov til å smatte,kysse og kose på magen min,så slipper vi denne sjalusien.Slik det har blitt nå,så må jeg ligge litt i senga etter jeg har ammet og la henne få kysse og smatte på magen min.Jeg synes det utrolig ubehagelig når hun gjr det,men jeg finner meg i det for å slippe gap og skrik og for å håpe at det hjelper henne.Er dette feil av meg å finne meg i det?Dette begynner å provosere meg. Makan!! Jeg ville ikke funnet meg i det. Hvis dere har forklart det på en ordentlig måte til henne, så syns jeg bare hun skal få skrike litt. Fortsett å inkludere henne i lek, bleieskift, osv. Men hun må lære seg at voksne også har grenser og hun må lære seg å tåle et nei! Jeg ville ikke funnet meg i det, men holdt ut skrikingen en stund. Istedenfor å sutte på magen din, kan dere jo avtale en lesestund hver dag, f.eks.? Enig!
Vodecka Skrevet 2. april 2009 #14 Skrevet 2. april 2009 Litt må man da ofre for husfreden. Nei, vettu hva! Sett av tid til å snakke med samboer og fortell at det er din kropp! Hvis du føler det ubehagelig, så er en 6åring gammel nok til å forstå at det er baby som spiser mat av puppen. Ville heller tenkt litt mer på å inkludere 6 åringen med bleieskift og sånt stell, så det blir gøy med småsøsken. Jeg tar opp kampen med mine barn. Liker ikke bortskjemte barn som får viljen sin pga husfreden. Men man velger sine kamper med omhu! Og dette er en kamp jeg ville tatt opp.
jolie Skrevet 2. april 2009 #15 Skrevet 2. april 2009 Tråden er ryddet. Tråden stenges da den er ryddet tre ganger på kort tid. -jolie (mod)
Anbefalte innlegg